Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 95 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech G51 Review

exyll 2 april 2009, 1.294 views

Logitech G51

Pluspunten

• Value for money
  • Degelijke afstandsbediening
  • Eenvoudige aan te sluiten
  • Headphone aansluiting op afstandsbediening
  • Mic aansluiting op afstandsbediening

Minpunten

• Standaard teveel bass
  • Kabellengtes
  • Subwoofer moet redelijk compenseren voor laag-midden frequentie op speakers
  • Muurbevestiging is haaks

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Motivatie tot aanschaf

Ik ben nu twee dagen in het bezit van deze set ter vervanging van een twee box stereosetje. De keuze voor deze set waren de prijs en dat het setje 5.1 is. Ik heb de duurdere Z5500 overwogen maar de prijs was te hoog en heeft een DD/DTS decoder die niet nodig is.

Uitpakken en installatie

Na het openen van de verpakking die zwaarder was dan deed vermoeden was ik ongeveer een kwartier bezig met het unwrappen van alle satellites en de kabels. Echt alles is apart verpakt in plastic. Netjes vond ik de bescherm folie op de hoogglans plastic onderdelen om deze netjes te beschermen. Daarna moest ik een spinnenweb van kabels tussen de satellites, de subwoofer en mijn Creative X-FI Extreme Gamer maken waar mijn katten graag mee willen spelen. Inpluggen was echt ZO simpel dat zelfs mijn oma het zou kunnen.

Geluidskwaliteit

Ik heb diversie muzieksoorten uitgeprobeerd (pop, jazz en klassiek) en ik vind dat bij alle muzieksoorten de bass echt te veel aanwezig is. Deze is gelukkig terug te schroeven via de afstandsbediening. Hierna vond ik de speakers meer dan voldoende om met een degelijk niveau naar pop en en jazz te luisteren. Klassiek vond ik echter een groter probleem. Deze muzieksoort heeft van nature veel dynamiek en hier had ik problemen met het vinden van een goed level voor de bass. Gelukkig heeft de Extreme Gamer een EQ en was ik beter in staat wat laag frequent naar beneden en wat zwevend tussen laag en midden iets omhoog bij te stellen. Voordeel hiervan is dat het over allle applicaties van toepassing is. De stereo naar 5.1 upmix mogelijkheid (Matrix Music) heb ik links laten liggen. Leuk voor pop.. maar voor de rest niet interessant.

Gaming

Ik heb voor een 5.1 setje gekozen omdat ik het idee had dat het misschien voor een paar games leuk zou zijn om het in surround sound te spelen. De enige game waar ik het tot nu toe mee heb getest is COD4. Nadat ik in de configuratie had ingesteld dat ik audio in 5.1 wilde hebben heb ik de game gespeeld zoals ik dat nog nooit eerder heb gedaan. De subwoofer geeft een extra dimensie die bijna onbeschrijvelijk is. Explosies zijn indrukwekkend maar ook de satelliet speakers zijn erg fijn. Na een tijdje spelen merkte ik dat ik minder naar de radar ging kijken en positie bepaling deed op basis van het geluid. Ik had niet verwacht dat dit zo'n impact zou hebben op het gamen. Ik hoop de komende dagen een race game te spelen met surround sound.

Ik vind het setje echt enorme value for money (100 EUR bij computerland). De afstandsbediening is echt top en ook van degelijke kwaliteit. Nadeel is de te aanwezige bass maar gelukkig behoorlijk te corrigeren.Ook de kabellengte is een probleem en dat vind ik voor zowel de voor als achter speakers. Logitech gaat er vanuit dat de subwoofer onder je bureau staat en dat je dus de voor als center speakers daar plaatst. De kabellengte is voldoende als je in een kleine kamer zit met naast je bureau direct muren en achter je de deur maar dat zal zelden het geval zijn. De speakers zijn wel op de muur te bevestigen maar het mechanisme is vast waardoor de speakers alleen haaks zijn te bevestigen. De nokjes in het voetje zou je weg kunnen breken waardoor je meer stel mogelijkheid hebt maar dan staat je speaker niet rechtop.

Heb jij ook een Logitech G51?

Overwoog dit setje zelf ook een tijd geleden ( heb zelf toch wel de Z-5500 gehaald ), omdat ik toch een dure geluidskaart ernaast zou gaan kopen. Dat de matrix mode niet heel erg goed was had je eigenlijk kunnen weten. Wel een leuke toevoeging, alleen moet zoiets via je geluidskaart gaan ( CMSS 3D ), wat wel heel erg mooi klinkt. Bas te sterk maken is Logitech goed in ja. Heb zelf ook de bass erg moeten terugschroeven om mooi geluid te krijgen. Maar die bass kan wel keihard ^^