Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UC97-S Review

alex4allofyou 5 maart 2015, laatste update op 11 maart 2015, 3.638 views

LG 34UC97-S

PRACHTIGE monitor. Voor werk en fun... Maar ligt de nadruk op het fun-aspect dan kan het wijselijker zijn nog even te wachten op iets (nog) beters. Voor (niet-specifiek-grafisch) werk? Halen dit ding.

Pluspunten

• Overweldigende beeld-ervaring: IPS
  • Combinatie beeldverhouding / resolutie / geen bezels : multi-tasking bliss !!!
  • Curved, even wennen, niet perse nodig, maar wel genieten!
  • Kleur-weergave 99% sRGB
  • Geweldig design, ook de achterkant [geschikt voor de woonkamer]
  • LG screen-split software
  • Minder veeleisend voor gpu als 4K

Minpunten

• Niet in hoogste verstelbaar [VESA mount moet je aanvragen]
  • Niet voor competitive gaming: 5ms en geen g- of vsync
  • Backlight bleeding in de hoeken / zwart-waarden kunnen beter

LG 'de eerste curved 3440x1440 monitor' 34UC97-S

Allereerst het volgende, ik ben niet een expert op het gebied van kleur-weergaven, dus geen specifieke gegevens of tests hieromtrent. Wel ben ik behoorlijk kritisch op beeldkwaliteit, kleine dingen kunnen mij snel irriteren. Dus ik zeg wat ik denk, onderbouw het niet, het blijft subjectief.

Belangrijkste specificaties
  • 21:9 beeldscherm-verhouding (zoals in de bioscoop dus)
  • 3440x1440 / 34inch (de resolutie gecombineerd met de grootte is een formfactor die echt goed werkt voor werken met applicaties, bij de kleinere 2560x1080 kun je wel hetzelfde, maar zet je drie vensters naast elkaar heb je niet genoeg breedte in de vensters. De hoogte is ook dusdanig dat je in het geval van een browser net te weinig content ziet: veel moet scrollen dus.)
  • 5ms responstijd
  • IPS-panel (ik heb ooit een Apple Cinema gehad, maar behalve op gebied van contrast is deze veel fraaier qua beeldkwaliteit)
  • 60hz max
  • curved versie van de 95-P (panel is praktisch hetzelfde, volgens test online zou deze een fractie beter prestreren, maar het verschil is verwaarloosbaar)
Reden aanschaf
Ik was op zoek naar een hogere resolutie monitor voor mijn werk, met een zo'n hoog mogelijke resolutie, ik zocht eigenlijk op 4K, maar op Tweakers stond de ultrawide monitor van LG ook hoog genoteerd, de 34um95-P. Hieropvolgend ben ik mij gaan verdiepen in dit type monitoren en werd enorm geŽnthousiasmeerd door een review van LinusTechTips.

Een behoorlijk bekwame reviewer op Youtube. Met name zijn opmerking dat deze monitor de echte wow-factor biedt, terwijl standaard 4K meer voelt als een 'obligatory' upgrade: eentje die we om de zoveel jaar doen vanwege technologische evolutionaire ontwikkelingen, en die wel indrukwekkend zijn, maar niet echt als een vernieuwing aanvoelen maar meer een gedwongen evolutie.

Maar dit, dit was speciaal, vernieuwend en, belangrijker voor mij, ideaal voor het werk dat ik ermee wilde doen!

Waarom curved?

Tja, ik had een actie gemist van de LG 34um95-P, de niet-curved-versie, hierna ging de monitor weer §100 omhoog. Vond dat toch erg jammer, en daarnaast koop je dan een monitor aan het 'eind' van diens life-cycle. Kan best zijn dat curved gestandardiseerd gaat worden, mocht je de monitor ooit willen verkopen dan verkoopt het ook weer iets makkelijker.

Ook belangrijk: online waren de reacties op curved monitoren (niet tv's dus) enorm positief. Omdat je er precies voor zit en het scherm erg breed is, is de curve echt een plus om de zijkanten beter optisch mee te pakken en minder vermoeid te raken omdat je de zijkanten beter meepakt (het zou zomaar kunnen).

Ik gebruik ik de monitor voor programmeren, lappen tekst en cijfers, niet (zoveel) fotobewerken, dus baat het niet, schaadt het niet toch?

1 ding is voor mij wel een zekerheid: een curved monitor ziet er VEEL sexier uit, kan niet anders zeggen. Is het de extra prijs waard alleen hierom? Nee. Maar een 'standaard' monitor oogt lomp in verhouding. Je moet hem echt zien in de winkel, hij springt eruit. En al helemaal omdat de curve bij deze formfactor nog meer wordt geaccentueerd.

Waarom deze?

Uiterlijk, IPS-panel, LG-software, mooie zilveren achterkant / voet (past goed naast mijn zilver Lian-Li behuzing) en omdat LG de panels zelf maakt.

Maar ik ging eigenlijk voor de Samsung LS34E790CNS, met VA-panel. Vanwege het ontbreken van backlight-bleeding, hogere ms en de in hoogte verstelbare voet. Maar kwam hier op terug (en wellicht klopt dit niet hoor) doordat ik online las dat deze minstens zo erge backlight-bleeding had en niet zoveel voordelen als werd gesteld. Daarnaast was de kleurweergave door het panel uiteraard fletser.

De variant van Dell was ook nog een optie, maar ikzelf vond het uiterlijk minder en associeer Dell meer als een kantoor-fabrikant, past minder in de huiskamer (is een persoonlijke mening hŤ ;) )

Vooruit spoelen: doos binnen, uitpakken en aanzetten

Nou, dat in elkaar zetten van de voet is zo gepiept, vier schroefjes erin. Easy. In de doos zit een hdmi-kabel en displayport, die ik gebruikt heb (60hz, hdmi alleen 50hz).

Eerste indruk was eigenlijk niet eens zo goed. Ik moest ENORM wennen aan de grootte en de pre-settings vond ik niet geweldig. Het duurt even voordat je de juiste settings in het menu gevonden hebt. Je moet ook wat aanpassingen doen aan je videokaart om het beeld wat beter te krijgen.

Maar zelfs toen, ik had het gevoel dat ik het niet scherp kon zien ofzo... Na enkele uren echter wilde ik niet meer terug. Wat was het nu? Dat curved effect en de breedte zorgt ervoor dat je ENORM moeten wennen aan het scherm als je zoiets niet gewend bent. Je moet de juiste afstand vinden tot het scherm en daarnaast moet je jezelf afleren op een ouderwetse manier naar 1 scherm te kijken: in het begin pakte ik de vensters op het scherm als geheel op, zonder mijn hoofd te draaien of een beetje te bewegen. Dat werkt dus niet. Het is lastig uit te leggen, maar na even knoeien went het enorm snel.

Beeldkwaliteit

Echt super: prachtige kleuren (99% sRGB), hoge resolutie, echt super wit, echt top! Maar ja, zoals gezegd, ik ben geen expert, het is ook al een tijdje geleden dat ik een upgrade gedaan heb.

Alleen, ja, donkere scenes in games / video? Dan ga je backlight-bleeding zien en is zwart niet meer volledig zwart. Maar moet wel zeggen dat dit met name opvalt is als de video (vanwege de resolutie) niet volledig full-screen is, en de hoeken dus geen content hebben. Ik heb ook een film bekeken in bioscoop-verhouding, dus full-screen op dit scherm, en toen kwamen de donkere scenes er best aardig uit, of iig optisch viel het, op helemaal boven- en onderin langs de randen na, bijna niet op. De compressie is volgens mij overigens ook van belang. Een film van 5gig liet meer bleeding zien dan die van 12gig.

Zit natuurlijk ook verschil in of je 's-avonds kijkt of overdag. Mij persoonlijk boeit het niet zo, ik heb dit scherm niet gekocht primair voor de films of games. Doe je dit wel, denk er dan nog even goed over na.

OP FUNCTIONALITEIT

Applicaties
In 1 woord: geweldig. Gewoon doen als je het voor programmeer-werk nodig hebt of bijvoorbeeld veel met tabellen moet werken. Het bespaard je echt tijd en het werk wordt er (nog) leuker van. Natuurlijk, een multi-monitor environment is goedkoper, maar dan zit je wel met bezels te kijken. Het voelt natuurlijker op deze manier.

Ik had gisteren bijvoorbeeld Filezilla openstaan, een Gulp-watch prompt, Firefox, Sublime text, Foxsport PL voetbal in klein venstertje en schakelde heel snel over naar Excel / VLC voor muziek en Dreamweaver om zo gelijk weer door te klikken het vorige scherm te zien.
Kan niet wachten op Windows10 met meerdere desktops: 1 bureaublad inrichten per functie, met alle programma's je benodigd: allemaal open en zichtbaar. Het is toch wat dat dat kan hŤ? Een soort command-station :9~

Om je een idee te geven van wat mogelijk is, Excel toont in full screen (met ribbon) 53 kolommen en 57 rijen!

Gaming
Hardcore gamer? 144hz gewend? G-sync? Hier niet aan beginnen, wachten op eentje die meer responsive is (ik merk wel verschil met mijn Panasonic plasma in gaming qua responsiveness) en die deze functies wel heeft. Die gaan echt wel volgend jaar komen (maar je weet het helaas nooit zeker). LG heeft al wel een variant aangekondigd met v-sync, maar voor de rest dezelfde specs, dus dat houdt ook niet over op dit vlak voor hardcore gamers.

Ikzelf houdt meer van console-gaming en single player gameplay. Niet online competitive. 144hz mis ikzelf niet. 60 is al een plus tegenwoordig op consoles :D

Films
JA / MAAR
Ja: films kijken zoals ze in de bioscoop te zien zijn. Curved effect is echt geweldig. Maar, contrast bij donkere scenes is niet te pruimen als je (veel) beter gewend bent op je Plasma-tv.

Overige opmerkingen
  • Er zit geluid op, MaxxAudio, maar het is niet veel echt super maxx, ook kan het licht gaan vibreren op harde bass'en. Maar wel fijn dat het erop zit natuurlijk. Het is niet slecht, maar wel veel slechter dan een AudioEngine boxenset natuurlijk.
  • VESA-mount is WEL beschikbaar, maar hiervoor moet je aan LG een opzetstuk vragen dat kostenloos opgestuurd wordt.
  • Het menu is mijns insziens iets te traag.
  • Koptelefoon-ingang zit achterop, erg lastig.
  • Screen-split-software van LG werkt goed, maar het is wel erg jammer dat het niet het scherm echt opdeelt in (bijvoorbeeld) drie virtuele monitoren Wat ik hiermee wil zeggen is dat het alle applicaties die je erin schuift full-screen maakt en meeschaalt. Een prompt bijvoorbeeld gaat helemaal verticaal uitrekken, en dat wil je niet :-(
SLOTSOM

Dit scherm is echt een aanrader, maar wel eentje met een redelijk hoog prijskaartje (ik zeg redelijk, want ja, het bedrag is hoog, maar je krijgt er, vind ik, wel wat hoogwaardigs voor terug). Ga dus na waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor applicatie-werk is het echt geweldig: drie vensters naast elkaar, geen probleem. Fonts Windows zijn goed te lezen (bij 4K is native font vaak te klein). De resolutie is dusdaning dat het meerdere functies kan vervullen: het zal je productiviteit verhogen!

Ligt de nadruk ECHT op games of films, dan zou ik het scherm toch eerst goed bekijken en uittesten alvorens te kopen. En wellicht nog even wachten totdat alle toeters en bellen (hopelijk) volgend jaar verkrijgbaar zijn in dit format.

Ik geef hem vier sterren, het waren er vijf geweest als er geen backlight-bleeding op had gezeten en wel g-sync. Omdat het de 2e leg van deze nieuwe generatie monitoren is vind ik niet dat vijf sterren gelijk pas moet gelden voor het allerbeste. Maar die backlight konden we wel zonder, volgens LG is het momenteel onoverkombaar vanwege de curve.

Het allerbeste zou zijn:
  • oled: diepe zwartwaarden
  • 1ms
  • g-sync en v-sync
  • wel 34inch, maar nog hogere resolutie (gewoon omdat het kan)
  • gelijke prijs per pixel als niet-21:9 monitoren
Maar ja, zoals gezegd, het concept is eigenlijk nog net nieuw, wat LG nu al gebracht heeft is geweldig en smaakt naar meer in de toekomst, er moet altijd wat zijn om naar uit te kijken :Y)

Heb jij ook een LG 34UC97-S?

Paar plaatjes en nog iets uitdiepen en je hebt gemakkelijk +2 te pakken :)
resolutie is bv?
Doe ik morgen, was te donker om het er goed op te krijgen. Maar is op zich niet zo spannend allemaal, foto's van LG zelf zijn beter.

EDIT: ok, ik heb wat toegevoegd. Als iemand vragen heeft (ik zat met veel vragen over deze monitoren), laat maar horen.

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 5 maart 2015 22:34]

Ik zou dit type scherm wel graag hebben omwille van de productiviteitsvoordelen, maar zou toch ook af en toe willen gamen, vandaar: als je gamet op een lagere resolutie, hoe schaalt dat dan? Krijg je zwarte balken of een uitgerekt beeld? En/of als je exact de halve resolutie kiest bij gamen, waarbij dan hele schermoppervlakte gebruikt wordt, hoe zit het dan met de beeldkwaliteit, oogt het beeld dan nog scherp?
Ja ik had hetzelfde, het zegt genoeg denk ik als ik zeg dat ik er eigenlijk te weinig op gegamed heb om er echt een goed antwoord op te geven.

Ik heb net even getest met de resoluties van The Walking Dead 2. Wat mij opvalt is dat hij naar de beeldverhouding kijkt, niet resolutie. Toen ik 1920x1080 selecteerde kreeg ik een praktisch vol scherm, uitgerekt ( dat er nog prima uit zag ). Kies je 2560x1080 daarentegen, dan kan hij die verhouding niet meer aanhouden en geeft aan linker- en rechterzijde behoorlijke zwarte balken.

Er was wel de optie 3440x1440, maar die gaf verrassend nog steeds hele kleine balkjes aan beide zijden. Maar dit ligt volgens mij aan de game zelf : geen volledige ondersteuning. Wel loepzuiver moet ik zeggen. Ikzelf heb nog nooit zo'n scherp beeld gehad als met deze monitor, maar zoals ik al zei, mijn vorige monitor was al behoorlijk gedateerd.

Ik heb eerder online gelezen, ik heb zo even niet het adres, dat je een thread hebt met alle games die 3440x1440 volledig ondersteunen, en als ze dit niet doen welke tweaks je kunt doen om dit voor elkaar te krijgen. Veel games ondersteunen het echter wel en dit lijstje zal vanaf nu denk ik alleen maar groter gaan worden. Deze schermen zijn er net.

Het mooie van deze resolutie in ieder geval is dat het eigenlijk alle resoluties wel uit de voeten kunt, met alleen dus aan beide zijden een balk. Het grootste nadeel van die balken is alleen dat je dan zwart hebt, en dan zie je die bleeding.

Maar om een antwoord te geven, ja, scherp, zeer scherp beeld, maar bij lagere resoluties vaak wel met balken dus. Zoals ik al zei in de review, als je geen hardcore gamer bent, maar af en toe wilt gamen met dit scherm naast de werkzaamheden dan is dit product prima geschikt. Ben je echt een hardcore fps-er, nog even wachten.
Niet in hoogste verstelbaar [VESA mount moet je aanvragen
Volgens http://linustechtips.com/...-different-monitor-stand/ is de LG 34UC87 een versie met verstelbare hoogte:
pricewatch: LG 34UC87-B
pricewatch: LG 34UC87M-B Zwart

En is nog zo'n 100 euro goedkoper ook. Zie hem alleen niet op de Nederlandse LG site, wel de Duitse: http://www.lg.com/de/21-9-ultrawide-monitore/lg-34UC87-B

[Reactie gewijzigd door Cyb op 8 april 2015 02:34]

Volgens mij is dat de vierkante stand, die zie je hier ook iets verder in het filmpje, niet de zilveren v-vorm die er nu bijzit:

Ik moet zeggen, ik mis het niet echt die hoogte-verstelling, hij staat op precies de goede hoogte, maar de monitor links of rechts bijschuiven had wel handig geweest, maar hij weegt bijna niets dus kan hem zo bijschuiven.

Ik heb wel de VESA-mount ontvangen van LG, binnen een week ontvangen na aanvraag. Die ga ik nog wel gebruiken, maar heb nog geen juiste houder ervoor.
Hoi ik zag je review van de LG 34UC97-S waarin je aangeeft een VESA mount te kunnen krijgen.
Kun je mij vertellen hoe je dat moet doen?
gr Lars
Hiervoor moet je LG een bericht te sturen, ik heb dit gedaan via hun website, via hun contactformulier.

Hiervoor is wel verreist dat je jezelf en het product eerst registreert. Ik kreeg daarna gelijk een telefoontje van ze ter controle van het adres en dat ze de mount direct op zouden sturen, en kreeg hem idd de volgende dag binnen. Prima service.
Je schrijft dat er LG Screen-split software op zit, hoe moet ik me dat voorstellen? Ik heb nu een 3-monitoren setup waarbij ik soms een serie kijk in VLC of Youtube op 1 scherm en kan doorwerken op die andere twee. Die player maak ik dan wel fullscreen uiteraard. Wat gebeurt er als je dit doet op dit scherm? Ben ik dan mijn andere vensters ook direct kwijt?
Hij split het scherm op in de gewenste proporties. Dit doe je op de taakbalk door op het icoontje te klikken en de gewenste optie te klikken. Zodra je gaat van splitscreen naar 1 scherm dan komen de programma's gewoon weer door elkaar te staan.

Als je Youtube erop zet en op fullscreen klikt dan vergroot hij alsnog het hele scherm, ongeacht de split. De full-screen modus zal gewoon geÔnitieerd worden, ongeacht of je het virtueel opgesplitst hebt.

Ikzelf heb de software eraf gehaald met Windows10, ik acht het niet meer nodig. Het scherm opdelen in drie verticale vlakken vind ik te weinig estate om goed met code te werken, en met Windows10 kun je al vier vlakken schalen, en heb je virtuele desktops. Als ik Youtube fullscreen doe dan doe ik dit op een aparte virtuele desktop.
Prettige en volledige review, waar ik me volledig in kan vinden nadat ik deze LG 34UC97-S een weekje op proef op mijn bureau had staan. Hoewel de monitor zeker kwaliteit en voordelen biedt dankzij zijn 21-9 formaat, ruil ik hem toch om voor de Dell u2515h. Die biedt praktisch dezelfde dpi, maar is aan de zijkant 1/3 "ingekort," dus je mist wel de mogelijkheid 3 browsers mooi naast elkaar open te zetten. Dat klinkt als een nadeel, maar ik merk dat het brede formaat van deze LG ook onrustiger is om mee te werken. Je blikveld wordt wel heel erg in beslag genomen door alle beeldinformatie.

Wat ik nog kan aanvullen op deze review:
  • het curved panel is fraai maar subtiel en aan de zijranden treedt een floating effect op waardoor daar het beeld een soort 3d weergave krijgt. Dit doet een beetje denken aan de Samsung S6 edge. Dat heeft een wow-effect, maar is niet echt functioneel en soms ook verstorend
  • voor een topmodel als dit kan de afwerking beter. Alleen de voet is chrome metaal. De randen zijn chrome plastic. Dit doet mij weer te veel denken aan de S5.
  • Er is geen audio ingang. Ik gebruik de display port, maar kennelijk wordt het audiosignaal niet meegestuurd. Alleen via hdmi kon ik het geluid beluisteren, maar dan wordt de refreshrate teruggebracht.
  • Overigens laat de geluidskwaliteit veel te wensen over voor een monitor in deze prijsklasse.
  • De monitor heeft een grote footprint van 23 cm diep op het bureau. Ook de achterkant heeft een overdreven bolling waardoor het geheel erg robuust overkomt.
  • De prijs is relatief erg hoog. De eerder genoemde Dell is 2/3 goedkoper, voor een 1/3 kleiner formaat. De panels zijn kwalitatief vergelijkbaar. De rechtvaardiging van de meerprijs zie ik letterlijk niet terug.
Ik gebruik eigenlijk zelden 3 vensters, als ik links bijvoorbeeld Sublime Text heb staan en rechts de browser met Gulp dan werkt dit prettig, de maximaal gangbare grootte van de browser en goed zicht op de code, ga je deze ruimte verder inkorten dan mis ik die ruimte gelijk.

Geluidskwaliteit boeit mij niet zo, de geluidskwaliteit die ik wil hebben (en heb met Audioengine 5 boxen) heeft sowieso geen enkele monitor.

Het '3D-effect' moest ik eerst aan wennen, maar nu zou ik niet meer anders willen, ik hoef mijn hoofd bijna niet bij te draaien. Dat was ook wat ik de eerste dagen fout deed, ik ging elke keer heel specifiek mijn blik wenden naar een specifieke kant, en dat werkt niet fijn. Werd er zelfs duizelig van eerst, maar ineens kwam de klik, lastig uit te leggen.

Uiteraard is hij relatief duur, je betaald voor de nieuwigheid en het ontbreken van bezels bij deze 'multi-monitor' setup. Maar goed, je krijgt er wel een unieke monitor voor terug voor dat geld.
Prettige review.

Ik heb zelf de LG 34UC87-M aangeschaft(daar zit een calibratie rapport bij, volgens mij geldt dat niet voor de versie die jij hebt?) en zit ook nog wat te stoeien met de settings. Zou je wellicht je instellingen van videokaart en monitor willen delen?
Ik gebruik hem zelf op een MSI R9 390 8GB gaming via de displayport.
Ik heb zojuist een nieuwe PC gekocht met een i7-6700K en ben van plan om een HTC Vice te kopen in de toekomst en wacht derhalve met de aanschaf van een videokaart tot op het moment dat ik deze echt nodig heb (zodat ik de best bang voor mijn buck heb, paar maanden kan al schelen). Ik gebruik gewoon de standaard settings van de integrated graphics op de chip: de Intel HD Graphics 530.

Ik heb niet echt specifieke settings, resolutie selecteren en gaan met die banaan.

Calibratie rapport zit er inderdaad niet bij.