TP-Link Archer C8 Review

rrobinson41 5 maart 2015, 859 views

TP-Link Archer C8

Een zeer goede keuze. De installatie is ERG eenvoudig en gebruiksvriendelijk. De snelheid op zowel 2,4ghz als 5gzh is prima , ook 2 kamers verderop van de router. nasfunctie/mediashare werkt prima. portforwarding werkt ook goed. ook de tther app werkt sinds firmware upd. Aan te bevelen!

Pluspunten

• snelheid
  • bereik
  • zeer makkelijk te configureren
  • nas / media share via zowel usb2 als usb3 aansluiting

Minpunten

• geen wandmontage mogelijk
  • interface alleen in het engels

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Enkele dagen in huis, en.. een zeer goede keuze. De installatie is ERG eenvoudige en gebruiksvriendelijk. De wifi van de router is standaard al beveiligd (gegevens achterop apparaat), maar je kunt in de basis instelmodus heel makkelijk de ssid's (netwerknamen) aanpassen en de wachtwoorden ook zelf kiezen. een handige link naar 'reboot apparaat'staat daarna bovenaan, echt heel handig. Het menu vond ik heel overzichtelijk, ook het advanced (geavanceerd) menu. Ik had in korte tijd mijn 2,4ghz, 5ghz wifi en het gastnetwerk (OOK op zowel 2,4ghz als 5ghz in te stellen! - mooi hoor!) ingesteld, en port forwarding gaat ook goed (onder kopje forwarding in geavanceerd menu, maar heet hier 'virtual servers'). Voor een aantal services zijn presets beschikbaar, bv FTP.

De printserver, heb ik zelf niet getest De Nas/mediashare functie heb ik onder usb2.0 al getest en zowel het weergeven vanaf harddisk op mn networked-blurayspeler als het op de harddisk zetten vanaf de pc via ftp is prima in orde. Deze router ondersteunt media sharing via zowel usb 2.0 Ún 3.0-harddisks/sticks. (eenvoudige nas functie). (een usb2 poort en ene met usb3)

Verder ben ik prima tevreden over het 5ghz wifi bereik. (alleen, ik woon gelijkvloers, dus geen 'boven'om te testen). maar wel bereik 2 kamers verderop. (enkele betonnen muren!) Dit komt met name door de 3 externe , rondom beweegbare antennes, bij minder bereik kun je ze wat bijstellen tot beter resultaat)
Er was via de tplink website een firmware update (okt 2014) beschikbaar die ik geinstalleerd heb.
Oja, een mogelijk minpunt, je kunt hem inderdaad NIET aan de wand schroeven, maar dat was voor mijn situatie niet erg. Ook is de webconfig interface alleen in het engels (menu's), ook al stel je de lokatie op bv NL.. (voor mij ook geen punt!)

Al met al ben ik zeer tevreden over deze router, die ook nog eens betaalbaar is in zijn prijsklasse.
Aan te bevelen!

Heb jij ook een TP-Link Archer C8?

Kan je misschien even kijken of het mogelijk is om de LEDs uit te schakelen? Dit is bij Asus routers mogelijk en in mijn geval erg wenselijk (staat bij TV).