Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

iRiver Cover Story Wit Review

wolkewietje 4 maart 2015, 329 views

iRiver Cover Story Wit

Eenvoudige E-reader met MP3 en notitie functies

Pluspunten

• ingebouwde MP3 speler
  • Notitie functies in tekst en spraak

Minpunten

• Aansluit punt oplader achter een klepje zodat deze open moet blijven tijdens laden en gebruik.

Veelzijdigheid Score: 3
Ik heb deze e-reader nou al weer een tijdje en heb hem ooit gekocht bij paradigit na dat hij bij hun uit het pakket ging.
In de doos zat de e-reader + een USB kabel zonder oplader zodat je zelf een oplader met USB uitgang moet hebben of je kunt hem aan een computer hangen.
Dit heeft als voordeel dat je niet met een grote hoeveelheid laders opgescheept zit en gewoon 1 voor meerdere apparaten kunt gebruiken door alleen de USB kabel te verwisselen.
Als je hem aan een oplader hangt dan kun je alleen aan een klein wit ledje aan de onderkant zien dat hij stroom krijgt wat overdag bijna niet zichtbaar is.

Standaard heeft deze E-reader 1GB aan interne opslag en er is nog ruimte voor een SD kaartje waar ik er ook 1 van 1GB heb geplaatst maar een maximum van 32GB is toegestaan.
Als je met de extra geheugen uitbreiding de iRIVER aan een computer hangt dan krijg je 2 externe drives beschikbaar zodat je zelf kunt bepalen waar je wat neer zet.
Op de iRIVER zelf is een mappen structuur zodat je boeken, stripboeken en muziek in de juiste plaatsen zet. Op de SD kaart wordt dit niet aangebracht en mag je zelf bepalen op je de boel een beetje op orde houd of dat je alles op een grote hoop gooit.

De volgende formaten voor tekst wordt ondersteund: PDF, EPUB, TXT, DOC, PPT, XLS, HWP, DJVU en FB2 en deze kunnen in een ZIP bestand zijn gestopt voor ruimte besparing maar dit heb ik zelf niet getest.
Ook plaatjes in de 4 meest gebruikte formaten worden weer gegeven maar moet wel opmerken dat kleur wordt omgezet naar grijs / Zwart+Wit

Het gebruik zelf:
Omdat ik het apparaat alleen gebruik heb ik de boekmark functie niet nodig maar hij werkt wel leuk.
Dit doe je door met de stylus die in de e-reader zit 1 keer midden in het scherm te tikken en dan op het icoontje van een bladzijde met een ezelsoortje te tikken zodat je pagina ook een ezelsoortje krijgt.
Hierna kun je ergens anders in het boek lezen en ook daar een ezelsoortje aanbrengen zodat je via het hoofdmenu - boekmark tussen deze 2 heen en weer kunt gaan. Dit is erg handig als 2 mensen in het zelfde huishouding de e-reader gebruiken.
De letter grote is in 4 standen te zetten zodat jij een formaat kunt kiezen die jij prettig vind.
Tijdens het lezen kun je op 2 manieren een bladzijde omslaan, de makkelijkste methode is door met de bedieningsbalk naar links of rechts te drukken voor vorige of volgende pagina en een andere net zo'n logische methode is door met je vinger van de rechter kant naar het midden te vegen als of je een bladzijde omslaat.
Ook kun je tijdens het lezen een MP3 afspelen maar ik raad dan aan om een koptelefoon/oordopjes te gebruiken omdat het geluid soms erg zwak klinkt terwijl de volume maximaal is.

Klein min puntje is dat als je de e-reader vol zet met boeken via intern geheugen als ook via de SD kaart hij wat trager wordt maar ik heb begrepen dat dit een euvel is dat bij bijna alle e-readers gebeurd.

Kortom ik ben zeer te spreken over deze iRIVER waar van ik een verzie heb zonder WiFi en ik dus e-boeken alleen naar mijn computer haal en daarna via de Adobe Digital Editions software en de USB kabel naar de e-reader over kan zetten.

Heb jij ook een iRiver Cover Story Wit?