Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs Review

keest12 3 maart 2015, laatste update op 4 maart 2015, 4.857 views

Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs

Deze iPad zal niemand teleurstellen. Met het prachtige design, de 6.1mm dik, het mooie scherm en de geweldige prestaties is het een genot om een paar uur onderuit op de bank wat tijd door te brengen.

Pluspunten

• Geweldige bouwkwaliteit
  • Enorm snel
  • Mooi scherm
  • Touch ID

Minpunten

• De ietwat tegenvallende accuduur
  • Geen multiwindow

Inleiding – Waarom deze iPad?
Wat is op dit moment de beste tablet? Die vraag heb ik me de laatste maanden veelvuldig afgevraagd. Op de dag dat ik overgestapt was op mijn iPhone 6 Plus, ging mijn iPad Mini Retina de deur uit. Vanaf dat moment begon ik een tablet als toevoeging bij mijn iPhone toch te missen. Het scherm van de iPhone 6 Plus mag dan wel groot zijn en ideaal zijn om onderweg filmpjes te kijken of te surfen, maar het formaat van het scherm is bij lange na niet genoeg om een tablet te vervangen. Met die gedachte ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe tablet.

Lange tijd maakte de iPad geen kans meer. Ondanks dat ik mijn vader meerdere keren heb geadviseerd om zijn iPad 3 te vervangen door de iPad Air 2, was het voor mij over met de iPads. Het ontbreken van het draaien van apps naast elkaar en het hebben van meerdere gebruikersaccounts maakte de iPad voor mij niet meer aantrekkelijk. Android tablets hadden deze functies wel waardoor de Sony Xperia Z3 Tablet Compact een hele poos bovenaan mijn lijstje stond. Deze tablet is ontzettend dun, licht, waterdicht en daarbij komend presteerde het apparaatje prima volgens vele reviews. De toevoegingen zoals Remote Play voor de PS4 waren ook mooi meegenomen, evenals het open OS van Android. Hiermee zou je bijvoorbeeld Popcorntime of uTorrent kunnen installeren. Meerdere keren ben ik naar de Media Markt geweest om alle Android tablets te proberen. Echter, keer op keer werd ik teleurgesteld door de prestaties van deze tablets. Uiteindelijk kwam ik altijd terecht bij de hoek voor de iPads, waar de iPad Air 2 met grootse prestaties mij heel hard heeft doen twijfelen.

Ik ben gaan nadenken wat ik zoal met een tablet zou gaan doen en kwam ik erachter dat al de extra functies van de Android tablets voor mij niet van belang zouden zijn. Al die mogelijkheden zou ik toch niet benutten. Daarbij komend zijn de kwaliteit van de apps en beschikbaarheid van apps toch vele malen beter op de iPad. Met die gedachte ben ik over alle plus- en minpunten heen gegaan en kwam ik tot de conclusie dat de ervaring van een iPad op dit moment voor mij nog niet ervaren kan worden door een Android tablet. Zo is mijn keuze toch op de iPad Air 2 gevallen, en man wat heb ik een iPad gemist de afgelopen maanden.

Design en bouwkwaliteit
Laten we beginnen met het uiterlijk. De iPad Air 2 valt niet gelijk op, want het design komt toch grotendeels overeen met die van de allereerste iPad Air. Dit design kennen we inmiddels al een tijdje en de wow-factor is er daardoor ook wel weer af. Toch heeft de iPad Air 2 zijn eigen schoonheid, want met slechts 6.1mm dik is het toch weer indrukwekkend wat Apple hier op de mat legt. Ook het gewicht is afgenomen waardoor het alles bij elkaar toch wat lekkerder vast houdt.

Ondanks het dieet wat deze iPad heeft gehad voelt de tablet ontzettend stevig aan en is de bouwkwaliteit zoals we die van Apple gewend zijn. Het buig-probleem van de iPhone 6 (Plus) zal hier absoluut geen probleem zijn. Ook het probleem met je eigen vingers die een afdruk in het scherm achterlaten door het dunne formaat is voor mij geen probleem gebleken. Nog geen een keer is het mij overkomen dat er afdrukken van mijn vingers in het scherm verschenen tijdens gebruik.

Wel een groot gemis is de ‘mute-switch’, die na jarenlange aanwezigheid op elk iOS-apparaat voor het eerst is weggehaald bij de iPad Air 2. Het is gemakkelijk om het geluid via Control-Panel aan- of uit te zetten, maar het vergt net even wat meer tijd dan wat we jarenlang gewend waren. Dit zal wel een kwestie van gewenning zijn. Daar waar we de ‘mute-switch' missen, heeft Apple wel Touch-ID toegevoegd. Het werkt naar mijn idee beter als op de iPhones en weigert bijna nooit. Dit is heel erg handig om snel je tablet te unlocken.

Scherm
Het scherm van de iPad Air 2 is prachtig. Alles oogt enorm scherp en door het gebruik van een minder reflecterend paneel ogen kleuren ook dieper. De 4:3 aspect ratio van de iPad vind ik op enorm prettig. De bekende zwarte randen verschijnen wel tijdens het bekijken van filmpjes, maar bij het browsen op het internet en bij het gebruik van apps voegt het zoveel toe. Ik merkte bij 16:10/16:9 Android tablets dat het formaat bij het browsen in landscape mode heel vervelend was. Dan neem ik de zwarte randen bij het bekijken video’s maar op de koop toe.

De helderheid van het scherm is voor binnenshuis prima, maar zodra je buiten in de volle zon fijn wilt gaan browsen op de iPad zal je hier wel wat hinder van ondervinden. Het is niet zo dat er niks meer te zien is op het scherm, maar het kijkt in ieder geval niet heel prettig. Het scherm kan ook alleraardigst gedimd worden. Ter vergelijking met de iPad Mini 2 kan het scherm in ieder geval nog iets verder gedimd worden. Bovendien zijn er trucjes binnen iOS 8 waardoor je het scherm nog verder kan dimmen. Ideaal om in de avond nog even een boekje te lezen.

Geluid
Het geluid wat uit de speaker van deze Air 2 komt is, ondanks het ontbreken van front facing speakers, van hoge kwaliteit. Hij heeft een goede kick voor zo een dun apparaat, maar dat zorgt er tegelijkertijd wel voor dat er aardig wat trilling ontstaat tijdens het vasthouden. In het begin moest ik hier heel erg aan wennen, maar eerlijk gezegd merk ik er na een paar weken niets meer van.
Wel is het jammer dat Apple niet heeft gekozen voor front facing speakers. Als ik de speaker recht voor mijn gezicht houdt merk je wat een goede speaker het is, maar doordat de speaker bij normaal gebruik naar de zijkant staat gaat daar wel veel van verloren.

Prestaties en iOS 8
De prestaties van deze iPad zijn groots. Zoals ik al eerder aangaf kwam ik in de Media Markt steeds weer terecht bij de iPad Air 2. De snelheid waarmee hij je opdrachten verslindt is onbeschrijfelijk. Zelfs mijn gloednieuwe iPhone 6 Plus komt hier niet bij in de buurt. Het maakt het tot een genot om uren op de bank te gaan surfen. Pas wel op, want door de snelheid ben je voor je het weet door al je geplande taken heen en heb je niks meer te doen ;) .

De 2GB werkgeheugen zorgen ervoor dat alle apps in het geheugen blijven staan, zodat je op ieder later moment verder kan met wat je aan het doen was. Ook tijdens het open hebben staan van meerdere apps hoef je niet te vrezen dat de iPad de apps opnieuw moet opstarten. In Safari zal de vooruitgang ook te merken zijn, aangezien meerdere tabs naast elkaar in het geheugen kunnen blijven staan. Bij eerdere iPads moest bij vrijwel iedere switch van tab de pagina opnieuw geladen worden.

Over de software kan ik kort en krachtig zijn. Ondanks de tekortkomingen zoals ik eerder heb genoemd, is iOS 8 op de iPad weer een prima versie van iOS. De opstartproblemen die veel mensen hadden bij iOS 8 heb ik niet ervaren. Velen klaagden over een wegvallende internetverbinding maar hier heb ik tot nu toe nog geen last van gehad. Sterker nog, in combinatie met mijn AirPort Extreme haal ik ongekende prestaties. De AirPort Extreme staat op de eerste verdieping van mijn huis, en zelfs helemaal aan de andere kant van het huis ver in de tuin haal ik nog een snelheid waarmee ik nog steeds alles op de seconde kan laden, van een film op Netflix tot het openen van apps en websites. Dit heeft natuurlijk mede te maken met de 802.11ac verbinding en de MIMO-ondersteuning. Ook heb ik zelden last van crashes en werkt alles enorm stabiel, zoals je gewend bent van Apple.

iCloud - Handoff
iCloud is natuurlijk een van de grote USP’s van Apple. In combinatie met mijn iPhone en Mac kan ik zonder moeite bij al mijn gedeelde bestanden. Bovendien communiceer ik met al mijn vrienden en familie via iMessage, waardoor ik mits ik mijn iPad bij me heb, niet per se mijn telefoon in de buurt hoeft te hebben. Alle berichten komen vanzelfsprekend binnen op mijn iPad en zelfs telefoontjes kan ik opnemen via mijn iPad. Wil ik een reservering maken bij een restaurant die ik via mijn iPad heb gevonden en mijn iPhone ligt aan de andere kant van de kamer, dan kan ik simpelweg op mijn iPad naar dat nummer bellen via mijn iPhone.
Dit alles werkt goed en zal voor iedereen een welkome toevoeging zijn. Zo krijgt het hebben van een iPhone en een iPad echt een toegevoegde waarde. Dit was ook een van de redenen waarom ik heb besloten om toch voor een iPad te kiezen in plaats van een Android tablet.

Batterij
De batterij is, in tegenstelling tot al het andere goede, een teleurstelling. Begrijp me niet verkeerd, met filmpjes kijken via YouTube of Netflix, een beetje browsen, apps openen en spelletjes spelen kom je een heel eind en red je het einde van de dag makkelijk maar daar houdt het ook wel bij op. Een goede dag intensief gebruiken betekent simpelweg dat de iPad in de avond wel in de lader moet, omdat je anders de volgende dag overdag moet gaan opladen. Daarmee komen we gelijk bij het volgende minpunt en dat is de duur van het opladen. Dit duurt nogal een flinke poos, dus zorg er wel voor dat je altijd ’s nachts oplaadt.
De stand-by tijd is wel uitstekend. Je zult amper batterij verliezen als de iPad een aantal dagen stand-by staat. Al met al is de mindere batterij absoluut geen reden om deze iPad links te laten liggen. Met een volle batterij heb je niks te vrezen voor een hele dag intensief gebruik en ook casual een paar uurtjes op de bank doorbrengen met de iPad zal geen probleem zijn met een kwart lading.

Door de jaren heen heb ik vele Apple producten gehad. Ik ben een iPhone gebruiker vanaf het begin, heb een Mac en dit is inmiddels mijn derde iPad. Van alle producten die ik heb gehad kan ik met zekerheid zeggen dat de iPad Air 2 mijn beste Apple aankoop ooit is geweest. Het is een genot om op dit apparaat te werken. Alles lijkt op zijn plaats te vallen bij dit product. Wel is het jammer dat er nog geen support is om meerdere apps naast elkaar te draaien, maar het apparaat is zo snel dat je makkelijk tussen twee apps kunt switchen als dit een keer nodig is.

Mocht je de iPad aanschaffen, dan zal je absoluut geen spijt hebben. Het scherm is prachtig, de bouwkwaliteit is uitmuntend, de snelheid is verbluffend en niet te vergeten is dit een apparaat wat jaren vooruit kan. Zijn er nog dingen waar jullie benieuwd naar zijn, laat mij dit weten in een reactie en ik zal hier met alle liefde nog een stuk over schrijven.

Heb jij ook een Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs?

Ook deze stelt menigeen teleur. Zie de vele te koop in vraag en aanbod en marktplaats ;)

Welke tablets heb je gehad? Precies, een Surface Pro 3 bijvoorbeeld is voor velen veel beter. En ja, ik heb spijt gehad van de aanschaf van een ipad. Teleurstellend.

Gebruik er nu af en toe een voor het werk, maar zou prive nooit meer een aanschaffen.
Want voor o.a. samenwerking heeft apple al lang geen USP meer en zit je toch aan hun apparaten vast. Dan beter Windows en Android.

Een hele suggestieve review. Ga dus eens buiten de apple boomgaard spelen want dan zal je zien dat er meer is. En beter. En zit je niet aan apple devices vast. Heerlijk.

[Reactie gewijzigd door 614 op 5 maart 2015 01:28]

Laat ik voorop stellen dat het apparaat enkel en alleen bedoeld is om media op te consumeren. Op mijn vrije dagen of avonden vind ik het lekker om een paar uurtjes op de bank het laatste nieuws door te nemen, wat YouTube filmpjes te kijken, een wedstrijdje voetbal aan te zetten via de Fox Sports app, een spelletje te spelen, de reclamefolders door te gaan, een boekje te lezen, te surfen door m'n favoriete websites etc. Dit wil ik allemaal op een apparaat wat handzaam is, maar toch genoeg schermoppervlakte heeft om comfortabel te zitten voor een paar uur.

Toegegeven, de SP3 en zelfs menig Android tablet zal productiever zijn als een iPad, maar dat is helemaal niet de reden dat ik een tablet wou. Zoals ik in het begin van mijn review ook aangeef heb ik de deur van de Media Markt bijna plat gelopen. Ik ben alle tablets stuk voor stuk afgegaan maar allemaal voelde hakkerig en traag aan, van de Tab S tot de Xperia Z3 Tablet en zelfs de Nexus 9 trok mij niet. De iPad is in al de activiteiten die ik noem in het begin van deze reactie een kei en voelde gewoon het lekkerste aan. De snelheid waarmee hij pagina's laadt wordt bij lange na niet ervaren door zelfs een SP3. En neem daarbij ook het gemak van apps, wat speciaal gemaakt is voor de touch interface. Het is ieder zijn eigen mening natuurlijk, ieder mens heeft zijn eigen behoeftes en zo kwam ik wederom terecht bij de iPad. Het is niet dat ik niet geprobeerd heb om eens bij wat anders te kijken. ;)
En zo bevestig je hierboven, dat je review apparaat, menigeen ander zal teleurstellen wanneer die er iets anders of meer mee wil doen. Of niet in het apple eco systeem zit met andere apparaten. Geeft niet. Je review had gewoon wat genuanceerder moeten zijn.
De review is geschreven door iemand die enthousiast is over zijn aankoop.
Een effect dat Apple producten wel vaker hebben, doordat ze een complete ervaring bieden die je elders niet vind.
Deze review is geen empirisch onderzoek. Nooit geweten dat dat randvoorwaarde was voor het beschrijven van jouw persoonlijke ervaring. Een SP3 is ongetwijfeld beter voor productiviteit, maar is dan weer een mindere tablet. T is kiezen of delen. De SP werd gepresenteerd als "no compromise", maar dat is simpelweg niet waar. Het haalt het niet qua tablet vergeleken met een iPad en ook niet qua laptop vergeleken met een MacBook Air. Dat is compromise pur sang. Net zoals je telefoon geen tablet is en ik er niet op zit te wachten een telefoon, tablet, laptop hybride te kopen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 6 maart 2015 13:49]

Dergelijke enthousiasme is niks Apple typisch. Kijk de review sectie hier op Tweakers.net maar. De beste bestaan juist niet uit review van apple devices. Eerder Windows phones en basis devices zoals dongles en NAS dozen.

Een MBA is juist het schoolvoorbeeld van een compromis. Klein en inferieur scherm ten behoeve van accuduur. Als je een iPad neerzet, valt ie om. Een SP heeft een stand en heeft niet het compromis dat je nog een losse cover/stand nodig hebt.

Het voorbeeld van een device wat de beste balans anno 2015 heeft is een SP3. Met je apple devices moet je als compromis alleen al 2 devices meezeulen.

Maarreh, je gekleurde bril verhaal verdere negerende:
Als je de +3 reviews leest, zie je dat die +3 reviews juist neutraal met een vleug enthousiasme geschreven zijn. En zo hoort het ook. Dat was de reden van mijn reactie. Capice?
Geen idee waar jij het vandaan haalt dat anno 2015 de SP3 de beste balans heeft, maar buiten een aantal fanboys die er lyrisch over zijn is het alles behalve een groot succes geweest. Sterker nog, ik heb er meerdere malen negatieve verhalen over gehoord in de trant van een brakke batterijduur, geen echte computer ervaring etc. De SP3 is zeker een innovatief product, maar verre van compleet en zeker niet in de buurt van wat de gemiddelde consument wilt.

Bovendien kom je bij mij ook niet bepaald objectief over, getuige je hier onder de reacties alleen maar Windows producten de hemel in prijst. Zoals ik al eerder zei, ieder zo zijn ding ;)
Ik vind het geluid persoonlijk erg brak vergeleken met een iPad 4, blikkerig en de trilling blijft in mijn ogen irritant. Zoals je aangeeft zeker een gemis dat ze geen (stereo) front-facing speakers erin hebben gestopt want dat zou het best afmaken.

Multi-window mis ik niet heel erg in iOS eigenlijk, verder mooie review :)
Dankjewel :). Ik heb de iPad 4 zelf niet gehad maar wel een kwalijke zaak als de speaker daarvan beter is als die van de Air 2! Hij klinkt wel in ieder geval een stuk beter dan die van de 6 Plus, die toch om z'n geluid wordt geprezen. Al met al mag de speaker de pret niet drukken natuurlijk.
Vind ik ook kwalijk maar als een apparaat steeds dunner en lichter komt moet je toch inleveren op zaken, in dit geval geluid.
multiwindow mogelijk met videopane (cydia)
Dank voor de tip, maar ik zou toch liever ziet dat Apple native support biedt voor multiwindow!
Het is gewoon een feit dat de iPad air2 fantastisch is voor het gebruik waar Keest de iPad voor gebruikt! Ik heb deze zelf ook onlangs gekocht voor hetzelfde gebruik en ik kan mij totaal vinden in zijn review! Ik heb hiervoor een Samsung tab 4 gehad maar wat een verschil!
Helemaal gelijk! Ik merk wel vaker dat de mensen van bijvoorbeeld Android hun apparaten verheerlijken op bepaalde punten. Daar zit dan misschien wel wat in maar op zoveel andere basale vlakken doet de iPad het dan beter, dat je er over verbaasd dat dat soort simpele dingen gewoon niet goed werken op een Android apparaat. Ik ben dus wel van mening dat ik liever heb dat een product in zijn algemeen heel stabiel, vlug en simpel werkt met grafisch mooie apps dan dat ik een paar leuke features heb en dat de rest eigenlijk behoorlijk ondermaats is.
Een schoolvoorbeeld van een apple fan met een blinddoek op . Alleen al de bewering dat een ipad sneller pagina s zou laden dan een zeg maar nexus 9 is totaal van de pot gerukt. Man man, je weet toch wel als je in een media markt de tablets gaat testen dat de kwaliteit van het netwerk in dergelijke betonnen dozen gewoon slecht is en dat dit geldt voor alle tablets en ook voor de beeldkwalitiet van tv s die daar staan. Hilarisch gewoon lol .
Bijzonder dat de iPad daar dan wel snel laadt.... Safari in iOS is simpelweg een super snelle browser. Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zo nodig tegen moet spreken.

Als ik mijn oom zie met zijn Android tablet krijg ik spontaan tranen in mijn ogen. Voor dat geld had hij een snellere iPad kunnen kopen die zeker voor hem prettiger zou werken. De iPad is qua gebruiksvriendelijkheid simpelweg de standaard. De enige concurrentie die er is is een stel copycats met inferieure apparaten.
Prima als jij daar voor kiest, maar wees niet zo voorbarig.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 6 maart 2015 13:59]

Ik was ALTIJD samsung fan op het gebied van tablets en telefoons. (telefoons nog steeds). Ik heb in totaal 3 samsung tablets gehad (van low-end tot het duurste), maar sinds ik een iPad Air heb wil ik niks meer anders. Pagina's laden een keer snel, het apparaat word niet sloom na een tijdje. Het is erg stabiel en haperingen heb ik nooit. Het lijkt wel of dat jij een apple hater bent...