Nexus LXM-8200 Review

friggler 1 april 2009, laatste update op 2 april 2009, 861 views

Nexus LXM-8200

Pluspunten

• Redelijk goedkoop
  • Niet al te zwaar
  • Fan niet hoorbaar

Minpunten

• Had iets beter mogen koelen
  • Koelpasta in een zakje (niet goed te doseren)
  • Geen extra info in de doos

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Laatst een Nexus LXM-8200 gekocht voor de koeling van mijn Intel Core2 Quad Q9550. Al met al is het een koeler dat een redelijke prijs heeft en ook redelijk koelt (al had ik er wat meer van verwacht).

Ik zal even bij het begin beginnen:

De doos
In de doos bevindt zich de koeler (logisch), maar wat mij verder opviel is dat er geen enkele beschrijving bij zat. Nu is de installatie geen hogere wiskunde, maar toch had er wel iets van informatie bij gemogen.

De doos:

En zo ziet de koeler eruit uit de doos:

Nadat ik de koeler eruit gehaald had kwam ik bij een volgend minpunt, namelijk de koelpasta...deze zat in een zakje waardoor hij niet makkelijk te doseren is, met als gevolg dat ik er nu wat teveel op heb zitten.

Gewicht, afmetingen en andere gegevens
Het gewicht van de koeler (incl. fan) 820 gram 664 gram.
De afmetingen B x D x H, 110 x 72 x 140mm.
De fan heeft een doorsnee van 92mm.

Verder bestaat de koeler uit 59 koelvinnen waarvan er 19 koper zijn. De rest is aluminium, zodat het gewicht niet te ver oploopt.

Installatie en temperaturen
De installatie is eenvoudig, je zet de push-pins in de juiste houding en je drukt ze 1 voor 1 op het moederbord. Helaas heb ik nu nog een blauwe duim, want 1 push-pin wilde niet heel makkelijk erin gaan.

Na installatie van de koeler kwam ik bij de eerste keer opstarten van mijn pc en dus het meten van de temperaturen. Hier zal ik eerst even de gegevens geven uit Speedfan met de stock koeler na 4 minuten Orthos draaien:

Core 0: 65 graden
Core 1: 60 graden
Core 2: 61 graden
Core 3: 60 graden

Met de nieuwe koeler kwam ik op:

Core 0: 57 graden
Core 1: 53 graden
Core 2: 54 graden
Core 3: 52 graden

In idle heb ik helaas geen testgegevens van de stock koeler, maar hier even de gegevens van een idle systeem met de nieuwe koeler:

Core 0: 43 graden
Core 1: 43 graden
Core 2: 38 graden
Core 3: 41 graden

Al met al had ik er iets meer van verwacht en ik hoop nu dat ik met goede koelpasta nog wat extra prestatiewinst kan halen.
Zou ik de koeler nog een keer kopen? Ik denk het niet...ik denk dat ik dan voor een koeler zal gaan waarvoor een backplate gemonteerd moet worden, waardoor de koeling sowieso al beter zou moeten zijn.

Binnenkort zal ik even een foto maken hoe de koeler in mijn kast gemonteerd zit.

Heb jij ook een Nexus LXM-8200?

Ik vind de koelprestaties niet schokkend, maar zo als je zelf al aangeeft, zal het wel iets met de koelpasta te maken hebben. Als je de koeler ziet verwacht je toch eigenlijk wel wat anders. Hoewel de afmetingen nog wel meevallen.
* Pjerry vraagt zich af waarom ze de koelvinnen niet groter hebben gemaakt....

Ik stond verbaasd over het feit dat een koeler van 820 gr met ten eerste die vreselijke pushpins is uitgerust en ten tweede geen backplate heeft. Nader onderzoek toonde echter aan:
Cooler Specifications
• Dimensions: 11 x 7,2 x 14 cm/4.3 x 2.8 x 5.5 inch (including fan)
Weight: 664gr. (including fan)
• Fins: 19 pure copper fins, 40 pure aluminum fins
• Heat Pipe: 2 copper heat pipes with a diameter of 8mm/0.3 inch
• Base Material: Copper
Verder vraag ik me af of het wel zo effectief is om 8mm heat pipes te gebruiken. De buitendiameter is relatief klein in zo'n geval en dus is de werking minder, het lijkt mij beter om meer kleinere heat pipes te gebruiken, maar ja, commercieel oogt dat waarschijnlijk minder (Nexus doet nu of ze iets heel erg goeds hebben gemaakt) en het zal ook wel wat prijziger zijn.

De combinatie van koper met aluminium "smoelt" erg goed, dus naast dat de koeler lichter wordt vind ik het er ook nog erg mooi uitzien.

In de vaart der volkeren gaat Nexus ook mee met hun belachelijke opgave van het geluid. Beneden 19 dB(a) is geen lawaai meer waar te nemen en maar nauwelijks te meten (de omgeving stoort te veel), daarnaast is 25,5 dB(a) een nette waarde op de hoogste fanspeed (1500 RPM), maar de vraag is of ze dat wel halen..... het zou kunnen als de koeler spiksplinternieuw is en nog geen enkele verontreiniging heeft.

Wanneer heb je de temperaturen eigenlijk gemeten; ik bedoel heb je eerst een inbrandtijd voor de koelpasta meegenomen. Zo niet, dan zouden je tempjes nog wel eens een aantal graden omlaag kunnen gaan (en later weer omhoog als er zich stof in gaat nestelen.... }> ).

Bedankt voor je nette review, maar ik zou net als jij (althans in je conclusie) niet voor deze koeler gaan, zeker als je ziet wat er nog meer te verkrijgen is op de markt.

edit:
@ Stevie-P. Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald :Y) . Idd ik dacht dat ik dat niet uit hoefde te leggen tussen de vinnetjes naturellement..

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 2 april 2009 18:33]

Meteen na inbouwen gemeten.
Trouwens...stof komt er maar heel weinig in m'n kast (vrijwel niks) aangezien mijn behuizing een erg goed werkend stoffilter heeft aan de voorkant (waar de lucht wordt aangezogen)

[Reactie gewijzigd door friggler op 2 april 2009 00:43]

Laat staan dat het in de koelpasta komt tussen je processor en heatsink. Ik heb veel processoren van nieuwe koeling voorzien, maar ik ben daar nooit zichtbaar stof tegen gekomen. :P
edit: je had het natuurlijk over stof in de fan, domme ik... 8)7

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 2 april 2009 16:11]

Nette survey hoor! Ik had nog nooit van deze koeler gehoord, wat heeft je overgehaald om deze te kopen?
60 RPM klinkt wel heel erg laag, 1 omwenteling per seconde :P
Ja, 60 RPM geeft speedfan in ieder geval aan en ik ga er vanuit dat dit wel klopt.

Wat me overhaalde om deze koeler te kopen? Nou eigenlijk had ik geen directe reden. Het was meer een gokje en maar hopen dat hij goed was, zodat ik hier een positieve review erover kon schrijven waardoor er weer anderen mee geholpen zijn.
60 rpm is belachelijk laag, dat haalt geen enkele fan. Dit komt rechtstreeks van de productpagina op de site van Nexus:
"The LXM-8200 has a PWM controlled fan with a speed range of between 700~1500 RPM"
Oke, dan is het duidelijk dat Speedfan het verkeerd aangeeft. Ik ga het meteen even uit de review halen.