Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 3ms) - Bekijk alle specificaties

HP W2448HC Zwart Review

usrbin 1 april 2009, laatste update op 1 april 2009, 3.419 views

HP W2448HC Zwart

Pluspunten

• Ingebouwde webcam, microfoon en speakers

Minpunten

• Extreem felle kleuren maken het beeld een marteling voor de ogenAardig aan de prijsOnmogelijke verpakking

Na deze monitor een week gebruikt te hebben, stel ik mij het volgende gesprek voor bij HP-productontwikkeling:
  • Freek, laten we eens een glossy monitor gaan maken!
  • Wat een geweldig idee Sjaak, Apple doet nu ook allemaal glossy!
  • Zeker Freek, en dat verkoopt blijkbaar goed!
  • Maar Sjaak, wat is dat eigenlijk, glossy?
  • Uh ja Freek, iets met een glanzende laag en felle kleuren dacht ik... vooral veel felle kleuren!
Enige tijd na dit mogelijke gesprek stond de monitor op mijn bureau.

De monitor lijkt wel een rechtstreekse concurrent van de Apple Cinema Displays, of een PC-compatible variant daarvan. Er zit dan ook een webcam in, die ook werkt onder Mac OS X, samen met een microfoon en een set speakers.

De fijne kanten

De voeding is, zoals inmiddels wel vrij gebruikelijk, ingebouwd, dus dat scheelt kabels en onhandige bakstenen. Je krijgt er geen DVI-kabel bij, maar wel HDMI. Backlight bleeding is aanwezig, maar weinig storend. De ingebouwde webcam geeft heel aardig beeld, de speakers zijn wat minder. Maar niet slechter dan ik zou verwachten.

De standaard is voldoende handig, met pivot-optie en verstelbare hoogte. Met zijn glossy laagje ziet de monitor er mooi uit, hoewel dat misschien een kwestie van smaak is. Je ziet wel snel vingerafdrukken.

De minder fijne kanten

Toen ik uiteindelijk de monitor uitgepakt, aangesloten en op dode pixels gecontroleerd had, stond toevallig nog de website van TNT open.

Ik zeg hier bewust "uiteindelijk" want dat uitpakken nog een hele operatie. De stappen om de monitor uit te pakken:
  • Doos open
  • Monitor aan handvat eruit tillen, met piepschuim blokken
  • Piepschuim blokken eraf
  • Stuk karton, waar het handvat aan vast zit, losmaken
  • Beschermende zak eraf halen
  • Plastic band lostrekken
  • Nog een beschermende zak eraf halen
  • Kartonnen plaat met plakbandjes eraf halen
  • Nog wat plakbandjes losmaken om de monitor te kunnen draaien
Voeg hier nog enkele stappen tussen van "zet de standaard in de juiste positie".
Nu was dit nog geen al te grote ramp - ik kreeg er echter spijt van toen ik het geheel weer in moest pakken. Dat heeft me een uur gekost.

Ter vergelijking: de vervangende Samsung 2443BW was: doos open, piepschuim optillen, monitor optillen, zak eraf, monitor op bureau zetten.

Auw, mijn ogen
Na enige tijd stond de monitor en had ik dus de website van TNT nog open. Dat deed pijn.

Zoals ik in de inleiding schreef, kan ik tot geen andere conclusie komen dan dat HP dacht: glossy, dat is felle kleuren toch? Vooral rode tinten laten bijna een permanente indruk op je netvlies achter. Brightness kan omlaag, maar dit doet niets aan de felheid van de kleuren.

Aangezien ik in hobby-vorm foto's bewerk en soms een website-ontwerp maak, is dit nogal vervelend. Dat deed mij twijfelen of ik deze monitor wel wilde houden.

Na enkele dagen was ik hier echter een stuk zekerder over, omdat, los van de taak, ik na een uur erg vermoeide ogen en hoofdpijn kreeg van deze felheid.

De conclusie

Het idee van een ingebouwde webcam en microfoon, als Skype-gebruiker en mogelijk iMac-verlater trok mij wel in deze monitor. Je betaalt wel aanzienlijk veel: 1.5x zoveel als een Samsung 2443BW, die nu de vervanger van deze HP is op mijn bureau.

Echter, na een week gebruik kan ik zonder overdrijven zeggen dat dit de ergste monitor is die ik ooit gebruikt heb. Ik zou niemand in wat voor situatie dan ook, kunnen aanraden om deze monitor te kopen.

• iMac late 2007
  • macOS

Heb jij ook een HP W2448HC Zwart?

Bij deze een reactie van een HP w2408h gebruiker (sinds enige weken)

Ik kan me voorstellen dat de kleuren erg fel overkomen, in menige reviews wordt dit ook uiteengezet en in eentje heb ik een oplossing (misschien is 'workaround' een betere definitie) kunnen vinden die je misschien kan proberen om de marteling van je ogen een beetje te verlichten..

Op dit moment gebruik ik de volgende settings (en kan daarbij een hele dag programmeren zonder migraines..)
Brightness: 34%
Contrast: 80%
Ambient Light Sensor: Off (ik vond het irritant)

Helaas kan ik de pagina waar ik deze settings heb gevonden niet meer terugvinden. De kleurinstellingen die ik verder gebruik worden via de videokaart doorgegeven (hdmi), mocht je deze willen hebben dan kan ik even flink gaan speuren in mijn browserhistory tot ik de juiste review gevonden heb en je deze waardes ook doorgeven. De testsoftware en kleurspider die ze bij de test gebruikten gaf met bovenstaande waardes een veel rustiger beeld en een meer waarheidsgetrouwe kleurweergave.

Verder ben ik persoonlijk tevreden over mijn scherm, maar daarbij moet gezegd worden dat ik het scherm gekocht heb terwijl ik wist dat de kleurweergave niet 100% was (bij mij telde het kostenplaatje meer, de monitor is tweedehands aangeschaft)
Ik heb ook de w2408h, en de brightness op 40 en contrast op 50 met lichtsensor aan. In het donker is het perfect met mijn G15 en voor schoolse taken, gebruik ik er boven een TL-lamp die een theoretische weergave heeft van 75W. Daarmee schakelt het sherm over op 100% instelling van de 40/50.
Ik viind het echt een geweldig scherm, mooie kleuren, veel beter dan die matte schermen, het komt echt tot 'leven' (VividColor).
Mocht ik ooit een nieuwe of tweede scherm willen dan zou het waarschijnlijk ook een 24 > inch variant worden met tenminste 16:9/16:10 op 1920x1080/1200.
Grappig dat jullie andere ervaringen hebben.

Ik heb het scherm ook gecalibreerd met een Spyder 3, maar dat maakte nauwelijks verschil bij mij. Onder Mac OS X kon ik verder nergens software-opties vinden om kleur-felheid aan te passen.

Lage brightness hielp wel wat natuurlijk, maar dan wordt bijv. wit natuurlijk ook veel donkerder. Ik zit nu voor een Samsung 2443BW, en daar is wit echt goed helder wit, maar zonder naar felle kleuren.

Qua vergelijking met matte schermen: ik heb diverse glossy Apple-schermen gebruikt, maar die zijn toch een stuk rustiger. Mijn matte 2443BW zit er heel dicht bij in de buurt qua kleurweergave. Mijn matte iMac is duidelijk een stukje minder, maar dan ook al 3 jaar oud.
Misschien had je een vaag model? Op de w2408h is wit ook gewoon echt wit. Nu is het inderdaad wel zo dat de HP monitoren met dat VividColor maximaal 92% van het volledige kleurenbereik hebben.
Het model wat ik bij de MediaMarkt zag staan had hetzelfde probleem voor mij.
Dat hele gedoe met de verpakking viel bij mij reuze mee. Dat het volgens jou zou 'onmogelijk' is, heeft te maken met de standaard die redelijk ver ingedrukt zit. Daar zal je inderdaad bij de Samsung geen last van hebben, want die heeft een ander soort standaard die niet op dezelfde manier uitsteekt. Wat mij betreft is de standaard van de HP superieur, gewoonweg omdat je hem erg gemakkelijk kan verstellen. Daarbij komt dat het scherm van redelijk hoog tot tegen je bureau aan kan instellen kwa hoogte.

Ook heb ik echt lang niet zoveel last van de kleuren als jij, geen idee waarom, maar ik vind alles er prachtig uit zien en velle kleuren doen bij toch echt geen pijn aan mijn ogen.

Overigens is het gesprek aan het begin over Apple misschien een beetje onzin, aangezien ik al ruim voordat de glossy schermen van Apple er waren al een glossy scherm van HP had.
Wat ik nu trouwens ook zie, maar wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat je daar niet naar gekeken zou hebben, is dat de kleuren inderdaad enorm fel zijn, wanneer je het scherm op 'Photo'-mode zet. Dit doe ik logischerwijs ook alleen voor het bekijken van foto's (overigens ook voor het spelen van games). Wanneer je de mode ('Quickview') op 'Text' zet, is alles een stuk rustiger.
Daar heb ik nog wel mee gespeeld, en daar zag ik geen bijzonder verschil tussen.
Ik heb sinds eind vorig jaar deze monitor, en ik moet zeggen dat ik het de beste monitor vind die ik gezien heb. Misschien heb ik er te weinig gezien, maar in elk geval beter dan de LG die ik had, maar ook beter dan de 19inch Samsungs en zelfs Eizo's op het werk. Brightness staat op 19, Contrast op 80, en dat levert hier een fraai beeld op.

In je review lees ik dat de w2448hc een webcam heeft *met* driver voor OSX. Die van mij had die niet (helaas), en volgens de site van HP is-t-ie niet beschikbaar. Wil je dat nog 'ns controleren alsjeblieft? Mocht je inderdaad die driver hebben dan heb ik daar zeker belangstelling voor!
Er zijn een paar dingen die ik niet kan snappen, ik pak de drie meest rare er uit, ik vraag me af of je het scherm wel echt gekocht hebt...

1. kleurweergave: Voor een TFT niet zijnde zo'n knetterdure performancemonitor is de kleurkwaliteit erg goed! Ik ken heel weinig TFT's waarbij zwart ook echt in de buurt van zwart komt, en rood niet roze-achtig. De kleuren zijn inderdaad vrij fel, maar dat is aan te passen zonder dat er veel van de kleurechtheid verloren gaat. Met de 'ambient light sensor' aan is het juist rustiger voor je ogen, het scherm wordt donkerder naarmate het omgevingslicht afneemt. Dat is toch juist allemaal hartstikke goed!?

2. wat is er nu mis met de standaard. HOEZO..! de standaard zit er al gewoon aan vast en het enige wat je moet doen is je schermpje naar boven of naar beneden duwen, en dat kost 0,0 kracht... heb je het scherm echt wel gekocht..?

3. Ik had inderdaad wat piepschuim over na dat ik het scherm had uitgepakt. So what, maak er niet een drama over, hij kwam tenminste heel uit de doos, dat heb ik wel eens anders gehad.

De monitor was zeker aan de prijs, maar jij als Apple-boy zijnde mag daar niet over klagen, (apple cinema 24" met een 14 (!) ms reactietijd en een vrij flauwe achtergrondLED: 850,-...) vergelijk de specs maar, Drama (cinema is op zich best een lekker scherm, hoor. Ik zou er alleen nooit meer dan 400,- voor neertellen).

Minpunt: dat 90 graden draaien is leuk, maar dat past bijna niet, omdat de voet wat aan de kleine kant is (of het scherm te wijd.)

Dit scherm is voor mij eentje die ik nog jaren zou willen houden, en ik snap best dat de een die sensor irritant vindt (in een rustige omgeving werkt ie wel prima trouwens, merk je niks van) en dat de ander toch betere kleuren wil (schaf dan een crt van een tientje aan, daar zijn je kleuren).
Geniaal dat stukje in het begin spuugde bijna mijn thee uit :P

[Reactie gewijzigd door Voxyn op 26 maart 2010 13:19]