Specificaties 92mm diameter met 7,2dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Samurai ZZ Rev.B Review

Irrynthius 3 maart 2015, laatste update op 2 april 2015, 357 views

Scythe Samurai ZZ Rev.B

Koelt onverwacht goed, geluid is redelijk, op hoger toerental best luid. Installatie is verschrikkelijk.

Pluspunten

• koeling
  • geruisloos tot 1400 rpm??
  • goedkoop
  • Geringe hoogte

Minpunten

• installatie
  • pushpins
  • afwerking
  • goedkoop

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Persoonlijk heb ik voor deze koeler gekozen, omdat deze naar het moederbord toe blaast. Een aparte benadering, toch denk ik dat er wel enige logica in zit. De fan blaast namelijk direct op de basis en op de omliggende componenten van het moederbord. Dit is dan ook mijn voornaamste reden, ik hou wel van een beetje eigenwijs.

Deze review is aangepast, ik heb deze koeler inmiddels vervangen en dit mij voorziet van een verbeterd perspectief.

De site van de fabrikant;

Aantal nuttige reviews:

Installatie

Hoewel de koeler naar behoren werkt en naar mijn idee goed koelt, is dat voor mij meer geluk dan wijsheid.

Bij het monteren van dit apparaat, heb ik flink gevloekt. Deze koeler wordt in mijn geval (socket 1150), gemonteerd met push-pins. Zoals met de meeste van die handige kliksysteempjes, een achteruitgang. Het werkt niet, je krijgt het nooit meer los of er breekt iets af. Misschien hebben anderen een tegenstrijdige mening maar ik vind die plastic klik dingen, ondingen!

Deze koeler hangt aan een kant over. Het koelblok zit vrij dicht op het moederbord. Twee van de push-pins bevinden zich onder het koelblok. ( zie foto)
Met mijn grote handen is het nagenoeg onmogelijk om deze in te drukken. Dit is ontaard in een lichte worsteling waar mijn moederbord en ik, niet blij van werden. Alleen het gevoel al, dat er iets misschien niet goed zou zitten heeft mij steeds dwarsgezeten, daarom heb ik de koeler vervangen. Daarbij werd het duidelijk dat deze koeler inderdaad niet perfect was gemonteerd. Een van de push-pins zat er vrij scheef in. De koelresultaten waren ondanks dit, niet slecht.

Niet bij elke socket word gebruikgemaakt van deze pushpins, er worden daarvoor andere brackets bijgeleverd. Waarbij ik moet opmerken dat er een aantal van deze onderdelen, in mijn geval niet zijn geleverd, tevens was een van de metalen bevestigings plaatjes verbogen. Dit kan beide ook aan de winkel hebben gelegen. aangezien ik deze niet nodig had heb ik hierover niet geklaagd.

Koeling & geluid

Naar mijn idee en vergeleken met de informatie die ik heb gezien is het een onverwacht goede koeler. Soms snap ik niks van die temperatuur vergelijkingen. Dit, omdat er vaak niet wordt gesproken over omgevings temperatuur of de relatie tot het aantal rpm's en niet te vergeten de diameter van de fan.

Bij een kamertemperatuur van 20 graden, kan de fan roteren op een snelheid van 300 tot 2500 rondes per minuut, met een diameter van 92mm.

Gemeten met Speedfan en het AsRock A-tuning programma, waarbij de waarden nagenoeg, overeenkwamen.

Idle temp // mb 30 graden / cpu 32 graden bij gemiddeld 1100rpm

Load 75% // mb 30 graden / cpu 52 graden bij gemiddeld 1500rpm

Full load // mb 30 graden / cpu 55 graden bij gemiddeld 1800rpm

Deze temperaturen zijn gemeten bij een i5 4690k op 3700mhz. Hierbij moet ik dus opmerken dat ik de fan snelheden tot 2500rpm op zou kunnen schroeven, dus een lagere temperatuur zou zeker mogelijk zijn. Ik vind alleen dat het geluidsniveau boven de 1500 toeren, onacceptabel begint te worden.

Deze temperaturen zijn gemeten bij een niet ideaal gemonteerde koeler. Toch verwacht ik geen groot verschil, de overgebleven koelpasta op mijn Cpu laat blijken dat de koeler (ondanks een scheve pin) er toch recht op heeft gezeten. Inmiddels heb ik mijn nieuwe koeler getest, waar toch duidelijk lagere temperaturen te meten zijn, ook in combinatie met een veel lager toerental. Dat betekend veel minder geluid bij een betere koeling.

Afwerking

Op zich vind ik het geen lelijke koeler. Het is jammer dat men niet de moeite doet om de kabeltjes van de fan netjes af te werken, met een mooie zwarte sleeve. De basisplaat (die op de processor rust) is chroom gekleurd en bestaat uit een stuk, geen koperen leidingen zijn daar te bekennen. Ook is de voet nogal groot, wat op zich geen probleem is denk ik, volgens mij heeft de hitte dan meteen een groter oppervlak om in te verspreiden, maar goed dat zijn mijn kronkels. Overigens ziet deze basis er niet bijzonder goed afgewerkt uit.
De koper gekleurde heatpipes vind ik achteraf gezien erg lelijk, het past totaal niet in een mooi afgewerkt systeem, vind ik.

Natuurlijk moet je voor deze prijs niet alles verwachten. Desalniettemin vergeleken met de iets duurdere koeler die ik nu bezit, is het in alle opzichten een minderwaardige koeler. Voor weinig geld krijg je een goedkoop product.

Modbaarheid

Doordat deze koeler als het ware gekanteld is, kun je hem op vier verschillende manieren plaatsen. Mede daardoor en het feit dat het koelblok niet gecentreerd is boven de Cpu, maakt dat er zeer waarschijnlijk geen conflicten optreden met high profile geheugen. Je kunt immers de zijde die het meest uitsteekt, zo plaatsen dat het geen probleem oplevert. Bij mijn AsRock z97extreme 6 moederbord betekend dit, dat alle vier de Ram sleuven vrij zijn. Ook de minimale hoogte is een voordeel. Natuurlijk moet het mogelijk zijn om een andere fan te plaatsen, deze is met clips gemonteerd.

Ik vind het een goede koeler, maar het installatieprobleem, is voor mij een dealbreker. Het komt hier op neer; ik persoonlijk, zal dit product nooit meer kopen. Sterker nog; ik ga mijn gedemonteerde koeler ook niet doorverkopen, ik wil een ander niet met zoiets opzadelen. Misschien een harde conclusie, maar wel mijn waarheid.

Het product zal ik dus niet aanraden, mocht je goed met push-pins overweg kunnen en kleine vingers hebben dan is het geen slechte koeler.
Vanwege de lage prijs is het een te overwegen optie.
Persoonlijk heb ik liever een product dat met zorgzaamheid en trots is gemaakt en dat uitstraalt. Dan maar een tientje meer betalen!

Ervaren bouwers zullen waarschijnlijk een andere kiezen. Mensen die net als ik hun eerste systeem bouwen zou ik dit product afraden. Bij deze zou ik hen aanraden om vooral te letten op installatiegemak.

P.s. het beoordelen d.m.v sterren, is nogal relatief. In zijn prijsklasse zou je mits de montage goed zou gaan, dit product met een licht positieve benadering, 4 sterren kunnen geven. Maar wat blijft er dan nog voor verschil te maken, wanneer je in het hogere segment te maken hebt met echte kwaliteits producten? Zou men daar een goed product hebben, terwijl het nog steeds beter kan, zou deze dan ook 4 sterren krijgen? Hoe ziet men dan het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit?

Heb jij ook een Scythe Samurai ZZ Rev.B?