Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart Review

Bluepenguin 1 maart 2015, 928 views

Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart

Conclusie: Deze recht-toe-recht-aan usb-stick doet wat je verwacht met prima leessnelheden en wat beperkte schrijfsnelheden. Alles bij elkaar een fijne usb-stick om af en toe wat data op mee te nemen voor een prima prijs (maar 2015).

Pluspunten

• betaalbaar
  • prima bouwkwaliteit
  • meegeleverde encryptie software
  • zeer stabiele leessnelheden
  • compact

Minpunten

• beperkte schrijfsnelheid van 3,5 tot 4,0 MB/sec
  • mogelijk slijtage/breuk gevoelige kunststof usb-aansluiting

Deze review is een zeer korte test van de Sandisk Cruzer Blade 4GB, op het moment van schrijven (feb. 2015), een betaalbare usb-stick.

Test opzet
Liefst heb je bij een usb-stick dat vooral de dagelijkse bestanden makkelijk en snel mee kunnen worden genomen. De snelheid van lezen en schrijven dus.
Hieronder is als volgt getest: twee maal is er met HD Tune versie 2.55 getest, daarna één keer met Truecrypt (het aanmaken van een encrypted non-system volume) en tot slot het kopiëren van een groot iso-bestand.

Prestaties
(zie ook de afbeeldingen onderaan de review) HD Tune geeft een zeer stabiele snelheid van afgerond 20 MB/sec. De test met Truecrypt en het kopiëren van een groot image-bestand geven een duidelijk andere snelheid aan: tussen de 3,5 en 4 MB/sec.

Verder
Bij de aanschaf van deze usb-stick kun je verder nog enkele zaken in de overweging mee nemen, afhankelijk van het gebruik en je voorkeuren:
• de usb-stick is behoorlijk compact
• de Cruzer Blade heeft een zeer dunne usb-aansluiting van kunststof, dit zou op termijn eerder kunnen breken / slijten bij langdurig gebruik onderweg
• Sandisk biedt voor de Blade, net zoals voor vrijwel al haar usb-sticks, de SecureAcces software aan voor het encrypten van bestanden.
• goede bouwkwaliteit, de usb-stick voelt stevig aan en heeft een fraai slank ontwerp

Deze recht-toe-recht-aan usb-stick doet wat je verwacht voor de prijs: redelijke snelheden met schrijven en lezen maken het een fijne usb-stick om af en toe wat data op mee te nemen.
Zo lang je wensen niet verder gaan dan "een simpele maar goede usb-stick", zal de Cruzer Blade dus prima voldoen. Houd wel in gedachten dat usb-sticks met een duidelijk grotere opslagcapaciteit en usb3.0 niet heel veel duurder meer zijn.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Blade 4GB Zwart?

Zoals ik in een andere review al had laten zien, echt heel fragiel...

Na 1 jaar gebruik.. ;(
Bij jou zijn het dus echt de hoeken van de kunststoffen usb-aansluiting die los van elkaar zijn gekomen. Dat ziet er best bizar uit. Neem aan dat je wel in staat bent geweest om de data er nog vanaf te halen?
Met één jaar gebruik, hoop ik voor je dat het één jaar intensief gebruik is geweest. Anders is het wel jammer van de stick; al kost die niet al te veel, het blijft sonde een verder goed apparaat weg te moeten doen.
Ik heb hem nog aan mijn sleutelbos hangen en doet het altijd nog! En ja data is al veiliggesteld ;) Maar ik zet er geen belangrijke stuff op.

Het is wel zonde ja, 32gb stickje vind ik toch wel handig om altijd aan mijn sleutelbos te hebben. Echt intensief kun je het niet noemen, ik denk wel zo'n 100 keer gebruikt.
Als ik zo naar die snelheden kijk, icm jou grootte (32GB) zou ik die inderdaad ook niet al te intensief gebruiken... "fftjes" een filmpje op zetten zit er niet echt in...
Ik ben het eens met de grote nadelen: Trage overdrachts-snelheid en mijn plastic behuizing (en ook een aantal sporen van de USB aansluiting) is/zijn dan ook gebroken.
Het leek mij ook een behoorlijk risico punt omdat de stick toch van een redelijk breekbaar kunststof is gemaakt. Uit wat je zegt blijkt dat het inderdaad meer is dan een 'risico'.

De overdrachtssnelheid valt me voor een goedkope usb2.0 stick nog niet eens echt tegen. Het is meer dat wanneer je een grotere versie hiervan (8GB / 16GB / 32GB) hebt dat je er van gaat balen. Dat zijn door de capaciteit toch echt de sticks voor het meenemen van een foto-album, muziekcollectie of een film. Ik heb er wel eens eentje gebruikt van een kennis van mij met de 16GB capaciteit.
Wat ik me daarvan herinner is dat de schrijfsnelheid iets hoger ligt, op zo'n 5 à 6 MB/sec. Relatief (van gemiddeld 3,7 naar gemiddeld 5,5MB/sec.) is dat anderhalf keer sneller, maar met 16GB schiet het nog steeds niet echt op.
Mijn moeder heeft hetzelfde exemplaar. Ben het eens met jou nadelen, verder is het oogje waar je bijvoorbeeld een keycord aan kan hangen erg fragiel. Het oogje was na enkele maanden afgebroken.
Dat breken binnen een paar maanden heb ik hier gelukkig nog niet meegemaakt, dat is wel heel snel.
De beperkte schrijfsnelheid is hier wel dagelijks merkbaar met het meenemen van vooral presentaties waar af en toe een filmpje of een foto met een prettige resolutie in staat. De stick is qua capaciteit prima geschikt, maar soms zou je het iets sneller willen zien gaan bij het schrijven.

Ergens verbaast het me toch dat het kunststof zo gevoelig is voor breken. Het oogje gaat immers door zowel het zwarte als rode kunststof deel van de stick.
Deze stick is door z'n formaat heel geschikt om snel in een jaszak of portomonnee mee te nemen, maar het breekbare van het kunststof staat dat duidelijk in de weg. Goed om te weten :)