Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P Review

Finraziel 28 februari 2015, laatste update op 28 februari 2015, 387 views

Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P

Mooi keyboard, stevige bouwkwaliteit en op het eerste gezicht goede software. Helaas heeft hij een achilleshiel in de vorm van een onbetrouwbare draadloze verbinding.

Pluspunten

• Zeer goede bouwkwaliteit
  • Mooi
  • Groot nauwkeurig touchpad
  • Ook onder windows 7 veel werkende gestures
  • Typet erg goed

Minpunten

• Draadloze verbinding hapert erg veel
  • Makkelijk per ongeluk aanraken van touchpad

Dit is een snel in elkaar gezette review omdat ik dit keyboard weer inlever en terug ga naar de Logitech K400. Het keyboard zit ondertussen alweer in zijn verpakking en dit is dus alleen mijn indruk na het apparaat een uurtje getest te hebben. Ik ga ook niet heel hard mijn best doen om een mooi geformat artikel te maken, ik wil alleen even snel mijn ervaringen delen.

The GOOD

Het keyboard ziet er uitstekend uit. Hij is in het echt net zo mooi als op foto's, alles is superstrak en ik heb veel vertrouwen in de bouwkwaliteit. Het keyboard typet ook uitstekend en de toetsen hebben het formaat van een regulier toetsenbord. Wat ook fijn is is dat het keyboard de US international indeling heeft, dus met een grote linkershift.

De F-toetsen werken standaard ook als F-toetsen. Als je de secundaire functies wil gebruiken dan dien je daarvoor de Fn toets in te drukken. Wat mij betreft is dat een voordeel want het betekent dat je niet nóg een extra toets hoeft in te drukken bij toetscombinaties zoals alt-F4.

In de software is het mogelijk om voor elke F-toets de secundaire functie aan te passen. Dit is zeer uitgebreid en je kunt ook macro's toewijzen. Deze functionaliteit heb ik echter niet zelf getest en in een andere review kwam ik tegen dat sommige andere mensen hier problemen mee hebben. Zo had iemand het probleem dat hij de toets om je mediaprogramma te starten had toegewezen aan een alternatief programma, maar als hij nu die toets gebruikte dan startte dat programma én windows media player allebei.

Het touchpad werkt uitstekend en is zeer precies. Naar mijn smaak was hij wel wat gevoelig en dat is niet in de software aan te passen. Natuurlijk kun je de gevoeligheid in windows zelf aanpassen, maar dat is een universele setting die ook voor een eventuele muis geldt. Het wordt wat mij betreft tijd dat Microsoft eens de mogelijkheid biedt om aanwijsapparaten per stuk te configureren in plaats van één setting voor alle apparaten (maar dat heeft weinig met Rapoo te maken).

Het touchpad heeft geen fysieke knoppen en er is ook niet zoals bijvoorbeeld bij de K400 een muisknop aan de andere kant van het keyboard. Je zult meestal dus gewoon op het touchpad tikken voor links klik of met twee vingers tikken voor rechts klik. Er zit echter wel een kleine markering onderaan het touchpad en als je daar tikt dan ziet het keyboard dat ook als links of rechts klikken. Het belangrijkste voordeel daarmee is dat je makkelijker kunt klikken en slepen (drag and drop of dingen selecteren). Wat je dan doet is een vinger (je duim waarschijnlijk) in de linkerhoek te laten rusten en met een andere vinger de cursor te bewegen. Het is niet zo makkelijk als fysieke knoppen, maar beter dan zitten te hannesen met gestures.

Een nadeel van het feit dat het touchpad de volledige ruimte van het rechtervlak inneemt is dat je nogal makkelijk per ongeluk het touchpad aanraakt. Omdat je links geen knop hebt is het niet zo makkelijk om het keyboard vast te houden in twee handen en te navigeren, ik zette het keyboard liever op mijn schoot. Dan liep ik er echter tegenaan dat de palm van mijn hand nogal eens de rechter onderhoek aanraakte wat het keyboard opvat als rechts klikken en er dus te pas en te onpas ineens een context menu opende.

Het touchpad ondersteunt ook allerlei gestures en tot mijn verbazing en plezier werken de meeste daarvan prima onder windows 7. Alleen de windows 8 specifieke features (van de randen naar binnen slepen) doen niks. De volgende gestures werkten prima voor mij:
  • Met twee vingers scrollen (verticaal en horizontaal)
  • Met drie vingers naar boven swipen voor het start menu
  • Met drie vingers naar onder swipen om alles te minimaliseren of weer terug te halen
  • Met drie vingers naar links of rechts swipen om terug of vooruit te gaan (in de browser)
Verder zou pinch to zoom ook moeten werken en zou met vier vingers naar onder of boven ook respectievelijk minimaliseren en maximaliseren moeten zijn, maar die heb ik niet getest voor ik het keyboard weer inpakte.

The BAD and downright UGLY

Tot nu toe is bijna alles erg positief... maar nu de reden dat ik het keyboard terug breng en de algemene beoordeling toch op slecht zet.
Helaas had ik zeer veel problemen met de connectie. In eerste instantie had ik de ontvanger bovenin mijn kast geprikt die naast me op tafel staat en het keyboard getest terwijl deze er een halve meter vanaf lag. Daarbij liep ik meteen tegen problemen aan. De verbinding valt regelmatig weg en op dat moment gaan al je acties simpelweg verloren. Je toetsaanslagen worden dus ook niet gebufferd. Af en toe was de verbinding gewoon echt 10 seconden volledig dood, maar vaker waren het willekeurige toetsaanslagen die niet door kwamen.
Ik heb de ontvanger ook getest achterin het moederbord, maar zoals verwacht gaf dat alleen maar meer problemen.
Met de ontvanger in een USB verleng kabeltje die ik nog van een oude draadloze logitech muis had verwachtte ik minder problemen, maar ook dat hielp niet echt (waarschijnlijk door de locatie, ik had de ontvanger zo ver mogelijk van mijn PC af, maar daardoor zat er weer een stoel tussen de ontvanger en keyboard).
Het beste ging het nog met de ontvanger in mijn monitor. Daarmee is hij wat verder verwijderd van de PC zelf en de ontvanger is wat hoger en dus verder weg van het tafelblad en alles wat daarop ligt dan bij het verlengkabeltje. Hiermee had ik meestal een betrouwbare verbinding. Op het moment dat ik een paar reacties op tweakers nieuwsartikelen ging typen echter merkte ik dat er toch af en toe nog wat toetsaanslagen weg vielen. Ook de muiscursor haperde af en toe.

Voor sommige mensen zou de prestatie zoals die bij mij was met de ontvanger in mijn monitor wellicht goed genoeg geweest kunnen zijn. Ik ken mezelf echter en ik zou mij hier vreselijk aan gaan ergeren. Ook bij het alleen gebruiken voor het besturen van je netflix of iets dergelijks wil je toch dat je, als je op de spatiebalk drukt, iedere keer de video pauzeert. Als je soms een tweede keer moet drukken, daar zou ik niet mee akkoord gaan. Voor typewerk is het helemaal een doodzonde wat mij betreft. Ik type blind en realiseer mij automatisch wanneer ik een typefoutje maak. Daardoor ben ik vaak dus al een halve zin verder voor ik me realiseer dat het toetsenbord niet aan de PC doorgegeven heeft wat ik aan het typen was. Ik vind dit dan ook een enorme dealbreaker en voor mij kunnen alle dingen die Rapoo hier goed gedaan heeft dit niet compenseren. Als je apparaat geen goede verbinding kan onderhouden, dan vervalt wat mij betreft het volledige nut van het ding.

Aangezien de verbinding over 5GHz zou lopen heb ik overigens ook getest of het zou helpen als ik mijn 5GHz wifi netwerk uit zou schakelen. Dat had er echter geen invloed op. Volgens de wifi analyzer app op mijn telefoon zijn er ook geen andere 5GHz netwerken die in mijn huiskamer te detecteren zijn.

Heb jij ook een Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P?

Misschien even als los commentaar...
Voor de duidelijkheid, deze review en dan voornamelijk mijn conclusie en beoordeling van slechts 2 sterren is volledig gebaseerd op mijn ervaring met het ene exemplaar dat ik hier in handen gehad heb.
Afgaande op wat ik hoor en lees heeft zeker niet iedereen deze connectie problemen. Zo was de verkoper verbaasd, hij had nog nooit klachten gehad. Ook een vriend van me heeft dit keyboard en zei tevreden te zijn.
Als de connectie volledig stabiel was geweest had ik dit keyboard 4 sterren gegeven en misschien zelfs eerder naar 4,5 ster (als de software helemaal goed zou blijken, iets wat ik nu niet genoeg getest heb). Het beste advies is dus misschien, als je geïnteresseerd bent in de Rapoo E9180P, bestel hem ergens waar je hem makkelijk weer terug kunt brengen. Test dan voor jezelf goed of de verbinding onder alle omstandigheden waar je hem in wil gebruiken stabiel is. Is dat zo, geweldig! Zo niet, terug met het ding.
Denk er wel om dat als je alleen in je woonkamer zit te testen de verbinding het misschien nog wat makkelijker heeft dan als je bijvoorbeeld bezoek hebt en iemand gaat tussen jou en de PC in zitten.

Zelf heb ik het apparaat net omgeruild bij de mycom voor een witte Logitech K400 die ze op voorraad hadden. Ik heb eerder een K400 gehad en daarvan weet ik dat de verbinding volledig stabiel is bij mij. Hij is niet zo mooi (al ziet die witte er best snazzy uit :)) en hij typet minder goed, maar je hebt niks aan uiterlijk en typegevoel als wat je typet niet aankomt bij de computer.
FIjn dat je inderdaad deze nuance nog even aanbrengt.
Nu meer dan een jaar later heb ik namelijk nog steeds 0 issues met dit toetsenbord op m'n htpc.
Nu heb ik sinds januari m'n WiFi ook op 5Ghz gezet en dit heeft verder geen invloed op het bereik van m'n Rapoo.

Jammer dat het lijkt dat jij een maandagochtend modelletje hebt gekocht, ik ben na een jaar nog steeds zeer tevreden met m'n Rapoo.

Omdat mijn vriendin dit toetsenbord eigenlijk meer gebruikt dan ik, heb ik voor de grap dit bericht dan ook getypt op mn Rapoo :)
Inderdaad, ik weet ook niet waar het aan ligt, het lijkt niet aan Wi-Fi te liggen. Op internet zag ik echter al meer mensen met dit probleem, reviews zijn erg gepolariseerd, mensen hebben geen problemen en vinden het ding geweldig, of wel problemen en hij is onbruikbaar.
Ik vind het zelf ook erg jammer, ik heb me er maar bij neergelegd, maar de k400 is toch echt een stuk minder dan dit keyboard, op alle vlakken behalve de draadloze verbinding.