Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

eXisTa 3 april 2009, 590 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Accu
  • Features
  • Snelheid

Minpunten

• Camera
  • Gewicht (voor sommige misschien te zwaar, erg persoonlijk)

Vorig jaar september was ik enorm op zoek naar een telefoon die aan al mijn wensen voldeed, ik kwam in eerste instantie uit op de Nokia E66.
Dit is het kleine broertje van de E71 welke een slider phone is.
Nadat ik de E66 in mijn handen kreeg was ik niet geheel overtuigd ervan, de verkoper kwam meteen aan met de gloednieuwe E71 welke hij net binnen had gekregen.

Wow! Wat een sexy zakentelefoontje zeg, was mijn eerste gedachte. Een half uurtje neuzen in het menu en de functies en ik was verkocht!

Uitpakken
De telefoon zat in een wonderbaarlijk kleine verpakking waar de basisdingen in zaten.
Meteen op zoek naar de accu van de telefoon om snel in de mobiel te plaatsen, wat me meteen opviel was dat de accu niet bepaald standaard was.
Ze hebben er een grotere sterkere accu in gedaan wat je meteen merkt bij gebruik.
Bij de telefoon krijg je een leren hoesje, bedrade oortjes en een 2GB MicroSD kaartje.
De rest spreekt voor zich

Gebruik
De telefoon is net even wat breder dan de gemiddelde telefoon maar kleiner dan een iPhone of BlackBerry.
Zodra je rondloopt met deze telefoon zullen velen denken dat je en BlackBerry hebt terwijl je toch met de kwaliteit van Nokia rondloopt.

Hij ligt goed in de hand en je hebt het idee dat je iets vasthebt (stevig gewicht) en niet dat je verpakte lucht vasthebt (Samsung ;) ).
Wat mij meteen opviel was dat het scherm anders is dan anderen, deze blijft namelijk extreem goed zichtbaar zelfs wanneer de zon er vol opstaat.
Ik heb geen idee wat er anders aan is maar deze schermen zouden ze standaard op iedere telefoon moeten plaatsen.

De reactiesnelheid van de telefoon is wat je kunt verwachten van Symbian, lekker snel maar heel af en toe even een lichte vertraging.
Ik vind het niet storend ook al ben ik daar heel kritisch in.

Met deze telefoon ben je echt van alle gemakken voorzien, de belangrijkste features die ik gebruik zijn:
  • WiFi
  • Bluetooth Stereo
  • 3G
  • GPS
  • Exchange Mail
  • Camera
Alles werkt prima behalvde de camera, deze is gewoon superslecht.
Nou moet je natuurlijk ook niet gaan verwachten dat een zakentelefoon goede foto's schiet maar ik had toch wel een beetje iPhone-foto's verwacht.
De camera heeft een enorme kleurenafwijking naar paars en vertoond strepen welke erger worden naarmate de omgeving donkerder wordt.
Foto's overdag zijn eigenlijk de enige foto's die er enigszins ok uitzien.

De GPS doet het uitstekend en heeft bij Google Maps een fix binnen 10 20 seconden.
Helaas herkent TomTom de interne GPS niet en zelfs niet met de hack die op de N95 wordt toegepast (heb ik uitgeprobeerd).
Garmin Mobile XT werkt wel prima, hier duurt raar genoeg de fix wel langer (soms wel een volle minuut).

Accu
De accu is toch wel een juweeltje in dit toestel, zelfs bij enorm gebruik:
  • 1 uur bellen
  • lading smsjes 20 30
  • 3G Sharing via Bluetooth 2 uur
  • Push-Mail heel de dag
  • Auto Podcast download via 3G 2x per dag
De telefoon is bij dit gebruik na 1 1.5 dag leeg.
Bij normaal gebruik, geen internet houd ie het bijna een week vol!

Over het algemeen gezien vind ik dit toestel het beste zakentoestel tot nu toe.

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Misschien een tip mbt navigatie. Sygic McGuider

Werkt erg fijn en zelfs met de interne GPS ontvanger.