Specificaties 17,3" (1600x900 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 17-f239nd Review

JSA 27 februari 2015, 964 views

HP Pavilion 17-f239nd

Goed combinatie qua specs en prijs

Pluspunten

• i5 nieuwste generatie
  • SSD
  • Uiterlijk en prijs

Minpunten

• contrast?

Inmiddels een aantal dagen in bezit en ik moet zeggen dat ik tevreden ben.

Na een hele tijd mij alleen maar op het merk Asus en een i7 te hebben geconcentreerd en tekens weer ben geschrokken van de prijzen kwam ik opeens deze tegen. Qua combinatie van de specs een vrij recent model.

Uit verschillende test blijkt overigens dat deze nieuwe generatie i5 die hier in zit vaak nog sneller/beter is in de benchmarks dan sommige i7... Dit wist ik overigens niet van tevoren maar dat las ik later pas. Dit in combinatie met de SSD maakt hem erg snel. Opstarten in slecht 8 seconden...! Dit is echt telkens weer een genot om te zien.

Het uiterlijk vindt ik erg netjes afgewerkt en het geheel ziet er mede dankzij de alu look ook zeer rubuust uit. Het is overigens wel kunststof.

En hogere resolutie en contrast had misschien gekund maar dit mis ik op zich niet. Ik moet wel zeggen dat ik praktisch geen films kijk op de laptop.

Windows 8.1 is even wennen t.o.v. W7, maar surfen op internet is surfen op internet.

De combinatie qua specs en prijs is naar mijn mening erg gunstig te noemen.

Al met al zeer tevreden met als enige punt van aandacht dat sommige mensen misschien een hogere resolutie wensen omdat men dat gewend is maar er zijn er ook genoeg die dat juist niet willen, laat staan er extra voor te moeten gaan betalen.

Tot zover mijn eerste ervaring.

Heb jij ook een HP Pavilion 17-f239nd?

Alleen jammer dat er altijd een tnscherm ipv ipsscherm op zit. Als je eenmaal ips gewend ben, dan wil je nooit meer tn.
Dank voor de review JSA...
Dit is op dit moment idd één van de weinige betaalbare toplaptops met een (M2)SSD.
Bij je opmerking Uit verschillende test blijkt overigens dat deze nieuwe generatie i5 die hier in zit vaak nog sneller/beter is in de benchmarks dan sommige i7 zien wij graag linkjes welke (onbetrouwbare }> ) testjes dat zijn. Zo als het nu in je review staat is het nogal een slag in de lucht.
De meest uitgebreide vergelijkingen van (Mobile)processors heeft Notebookcheck De zuinige Core i5 U die jij in je HP hebt presteert soms zelfs een stuk minder dan de vorige generaties Core i5 M, maar deze oudere CPU's verbruiken (TDP) dan vaak ook meer energie uiteraard.
Maar ik zou hier ook voor gaan hoor :9~ , want een betere processor dan deze Intel Core i5-5200U zal weinig snelheid toevoegen, hooguit bij gamen of zware videobewerkingen...
Ik heb het toch echt gezien en gelezen.. maar dat is ook vrij logisch natuurlijk dat er SOMMIGE (oudere) i7 op SOMMIGE vlakken iets minder kunnen presteren waarschijnlijk.

Uiteraard is normaal gesproken een hogere typeaanduiding op papier beter maar tussen de nieuwste generaties en de wat oudere types zit blijkbaar toch verschil.. Ik zal kijken of ik het terug kan vinden want zoiets verzin je (laat staan ik) niet.

Daarnaast is het veelal marketing geneuzel natuurlijk wat je in de praktijk niet of nauwlijks zal merken met het blote oog.

Kortom een betaalbare snelle SSD laptop die zeer interessant kan zijn. Weet niet exact wat het verschil is tussen een SSD en een M.2 SSD zoals deze maar alles reageert byzonder snel.

[Reactie gewijzigd door JSA op 28 februari 2015 19:36]

Tja, het precieze verschil tussen de SSD's weet ik ook niet, wel dat de M.2 'bloot' in je laptop zit...
Zonder behuizing zeg maar, zijn makkelijker in te bouwen, de prestaties zijn (ongeveer) gelijk
De Kans is groot dat deze HP M2 SSD in je laptop zit
Hier een vergelijking van een paar SSD's. Inmiddels heeft Samsung één die weer anders op het moederbord zit (PCI-e ipv SATA 600) ) en 2x zo snel is... (in de praktijk ws niet :) )

Ik heb nog even rond geneusd naar een mindere i7, maar dat zijn er echt maar een paar van jaaaaren geleden. (5 jaar is bij computers een eeuwigheid ;) Intel Core i7-620M) Wat tegenwoordig vooral de vooruitgang is, zijn de grafische prestaties Met een i7 4702MQ bijvoorbeeld (heb ik) heb je en super processor en geen videokaart meer nodig voor normaal gebruik. Maar de combi van jou processor en videokaart is top ! Hier nog een leuke vergelijking van Intel
Het ging idd om een vergelijk van de grafische eigenschappen van deze i5 broadwell.. (HD 5500)
Het is in elk geval een slimme zet van HP om deze laptop zo in de markt te zetten met deze specs want het scheelt vaak zo'n 400 euro wat je extra moet betalen bij veel andere merken heb ik gemerkt.
Dat verschil ga je dus echt niet merken voor zo'n groot bedrag. (wellicht een ips scherm wel natuurlijk) Ik ben in elk geval blij met mijn 3e laptop en had tevoren niet echt aan HP gedacht en wilde eerst perse een Asus wat ik nog steeds wel een mooi merk vindt overigens.

Het kan blijkbaar dus wel een betaalbare SSD laptop aan te schaffen want als je naar de prijzen kijkt dan zijn deze waanzinnig hoog te noemen.
Wie weet de oplossing voor het "trage" internetsnelheid van deze laptop? ik krijg via alle speedtesten max 40 mb terwijl mijn abonn 120 mb is. Ik begrijp het verhaal van wifi en verlies maar zoveel verschil kan toch nooit? Moet er een dan ander onderdeel in mijn laptop worden geplaatst als ik de snelheid omhoog wil brengen? Wie wee dit en wat dat gaat kosten?