Linksys WRT160N Review

Arutha1979 1 april 2009, laatste update op 1 april 2009, 803 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• geen externe antennes
  • duidelijke interface
  • uiterlijk
  • b/g/n
  • dhcp reservation
  • pijnloos gebruik
  • bereik

Minpunten

• Geen die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken

WLAN-bereik Score: 4
Nadat het internet abonnement geupgrade was (D: 10 Mbit/s (1,25 MB/s), U:1.5 Mbit/s (188 KB/s)) bleek de oude router (Netgear WGR614V6) niet in staat de snelheid aan te kunnen. Raar maar waar, ik haalde max 217KB/s met de Netgear. Bovendien produceerde de Netgear een irritant hoge piep.
Na even wat rondgekeken te hebben en de reviews op tweakers nagelezen te hebben de Linksys WRT160N aangekocht. Ter vergelijking met de netgear, de linksys geeft gemiddeld een download van 1,2 MB/s. Alvast de uiteindelijke conclusie over het produkt geven: geen moment spijt van de aankoop gehad!

Uiterlijk:
Alhoewel dit natuurlijk een persoonlijk iets is valt het me op dat veel mensen die het ding zien, het als een mooi apparaat bestempelen. Good to know, niet?

Features:
b/g/n wireless
4-port wired
WEP, WPA, WPA2
Kortom, de gebruikelijke dingen.

Installatie:
pijnloos, provider zaken invullen, modem met router verbinden: klaar!
Heb niks van de meegeleverde software geinstalleerd. Gebruik het toch niet dus waarom proberen en ik had al in de andere reviews gelezen dat het nutteloos was.

Gebruik:
In vergelijking met de Netgear router hoef ik aan de linksys router nauwelijks iets te doen qua gebruik. Het is instellen en het ding doet z'n ding. Geen rare crashes of glitches.
Ik gebruik alleen het wireless gedeelte van de router. En alleen het g-protocol. Het is wel fijn om te weten dat de router op de toekomst voorbereid is door ook het n-protocol te ondersteunen. Maar mij leek het nutteloos om een n-protocol adapter te kopen zolang ik een internet abonnement heb wat een max. download van 10Mbit heeft en het g-protocol tot 54Mbit ondersteunt. De extra range die het n-protocol geeft heb ik op het moment niet nodig (alles staat in een appartement). Qua bereik zit het goed met deze router. Heb excellent door het hele appartement.
Vond het ook wel handig dat je dhcp-adressen kunt reserveren op bepaalde mac-adressen. Toch een soort van static ip met dhcp. Bij de Netgear moest ik weleens vaker de port forwarding omgooien omdat de computer een ander ip-adres gekregen had. Met de dhcp reservation hoeft dat niet meer terwijl je toch de flexibiliteit van dhcp blijft houden. Handig voor de soms voorbijkomende vrienden met laptop.

• Sitecom WL-169
  • Linksys WUSB54GC

Heb jij ook een Linksys WRT160N?