Linksys WRT160N Review

FoolZero 19 juli 2009, 25.186 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Vormgeving
  • Makkelijke installatie
  • Bekende Linksys interface

Minpunten

• Mogelijke exploit bij WPA1
  • Disconnects

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Omdat mijn schoonouders een stabiel WLAN wilde hebben heb ik onze ‘oude’ Linksys WRT-54g bij hun ge´nstalleerd. Nooit problemen gehad dus voor digibeten een zeer bruikbaar systeem.

Hierdoor kon ik mezelf weer eens kietelen met een nieuw stukje techniek. Ik ben onmiddellijk gevallen voor het uiterlijk van de WRT160N. In combinatie met de betrouwbare naam van Linksys/Cisco meende ik een goede koop te doen.

Featureset
De versie, die ik heb bemachtigd is de WRT160N-EW v2
In eerdere reviews is de featureset al genoemd.
Simpelweg compleet tot aan een LAN kabel aan toe.

Installatie
Met een aantal jaren ervaring als netwerkbeheerder en ook niet geheel onbekend met draadloze netwerken, was het aansluiten van dit pakket een simpele actie. De installatiehandleiding was tot dusver nog niet nodig.

Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik daarna via een vaste lijn het apparaat verder geconfigureerd. Hiermee doel ik op de password, WPA-2 en MAC filtering instellingen.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Eenmaal ge´nstalleerd was het dus zaak om de draadloze verbindingen te testen.
Daar begonnen de problemen met de Lenovo Thinkpad. De verbinding werd constant verbroken. De verbinding met Dell Latitude leek in orde. Een goede oplossing kon ik niet vinden (zelfs niet op GoT) en ik besloot de beveiliging terug te draaien naar WPA i.p.v. WPA-2. Een workaround dus.

Later die week, kreeg ik problemen met een aantal draadloze apparaten. Deze maakten geen verbinding meer met de WRT160N. Via de vaste lijn de control panel bekeken en het bleek, dat de MAC-adressen in het filter waren aangepast. Op zich al een storend feit, maar ik heb de nieuwe adressen genoteerd en mijn originele instelling weer teruggeplaatst. Daarna heb ik het WPA en het console password aangepast. Een dag later had zich hetzelfde weer voorgedaan.

Het vermoeden is, dat iemand in de buurt met wat tooling een exploit in de WRT160N heeft uitgebuit. Ik heb de beveiliging weer opgeschroeft naar WPA-2.
Vreemdgenoeg heeft de Thinkpad nu geen connectie problemen, maar de Latitude wel.

Hier heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Een andere draadloze PC voorzien van de Linksys WMP300N WLAN 300Mbit heeft van dit alles niet veel meegekregen en heeft altijd een goede draadloze verbinding met de router gehad.

Prestatie
Naast de twee laptops met een G verbinding, maak ik ook gebruik van een PC met N verbinding. Dan had ik meer verwacht van de combinatie tussen deze twee devices.
Bij een kopieersessie over deze lijn startte de verbinding op 2000KB/s om vervolgens in te zakken naar snelheden rond de 1700 KB/s. Omdat in de systemtray heel hoopvol de melding 130Mb/s staat, had ik toch wel gehoopt op een transfer rate van ten minste 10/20MB/s

Draadloos bereik
Het bereik op zich is prima. In de hele woning is een goede ontvangst te meten.
Buitenshuis heb ik niet getest.

Beheersbaarheid
Via het voor Linksys gebruikers vertrouwde control panel kunnen alle instellingen worden aangepast. Ook firmware updates waren makkelijk uit te voeren.
update: Firmware updates kunnen het beste via TFTP worden uitgevoerd. Initieel heb ik een update via de management console gedaan. Dit resulteerde in een gecrashte router. Ik was zelfs even bang, dat ik een dure pressÚ papier had. Maar met TFTP en een UTP kabel kon ik het apparaat gelukkig nog herstellen.

Ondersteuning
De eerste keer, dat ik op zoek ging naar informatie en updates voor de WRT160N, waren deze nog niet toegevoegd op de site. Later die week was dit wel het geval en heb ik nieuwe firmware gedownload. Helaas bood deze geen soelaas voor de problemen zoals hierboven omschreven.
Nog geen contact met Linksys opgenomen. Misschien moet ik gezien de aard van mijn problemen toch maar eens over die trots heenstappen en contact met de helpdesk opnemen.

Voor E79,00 (tegenwoordig E69,95) bij de Hardware Outlet in Almere gehaald. Het alternatief van DLink of Sweex is goedkoper, maar ik heb nog steeds vertrouwen in Linksys en bereid daar meer voor te betalen.

De vormgeving van de WRT160N is onovertreffelijk, maar dit maakt het gebrek aan stabiliteit nog niet goed. Als router/switch werkt de WRT160N erg goed, maar op het gebied van Wi-Fi laat het e.e.a nog wat te wensen over. Indringers op het netwerk bij WPA beveiliging en de disconnects op WPA-2 zijn vervelende zaken, die nog wel opgelost moeten worden.
De hamvraag is dan. Is dit een incident, een 'feature' van de WRT160N of een probleem van de overige hardware.

Update
Voorheen draaide ik met de firmware v2.0.02_011. Deze heb ik vandaag geupdate naar v2.0.0.1_014.
Tot dusver nog geen problemen met disconnects gehad, maar time will tell...

Update 2:
Dit probleem komt alleen voor bij WRT160N versie 2! Wanneer er naast de WLAN verbindingen ook LAN verbindingen worden aangesloten, komen er vaak 404 meldingen in beeld (deze heb ik ervaren als disconnects). Op het linksysforum wordt dit omschreven als dns poisoning. Heel veel gebruikers hebben hier last van.

De meeste mensen hebben aangegeven, dat een firmware downgrade DE oplossing voor dit probleem is. Hierbij moet wel gezegd worden, dat een gefixte Open DNS bug weer terugkeert. Aangezien ik deze feature niet gebruik heb ik de downgrade zojuist uitgevoerd (vanuit de LinkSys Control Panel, omdat TFTP deze keer niet goed werkte :? )

Nu draait mijn router dus op v2.0.0.2_008. Ik heb nu al meer vertrouwen in de goede werking van het apparaat.

Update 3 (19-07-2009):
Naar aanleiding van de post van Sjah, heb ik de meest recente update geinstalleerd op de router.
So far so good. Ik draai nu een half uurtje zonder disconnects. Hier een link naar de 2.0.0.2.015 update
En hier de release notes...

Ik vind het wel tegenvallen, dat het leveren van een fix ruim een half jaar moet duren, maar als deze fix werkt, dan ben ik in ieder geval tevreden over de kwaliteit van dit product.
Voorlopig heb ik mijn oordeel voor Betrouwbaarheid en Stabiliteit bijgesteld naar 'voldoende'.

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Gelukkig heb ik tot op heden geen problemen met de WRT160N.
De Asus Asus X72VR-7U050C laptop draait prima via de Linksys.

Wat het design betreft:
Wanneer je de router tegen de muur aan schroeft zoals ik heb gedaan komen de draden aan de bovenkant van het apparaat naar buiten. Dat is erg onhandig. Het zou beter zijn wanneer de aansluitingen aan de onderkant zaten, dan zouden de draden niet met een scherpe knik langs het apparaat naar beneden lopen.
Enige oplossing nu is het apparaat op z'n kop tegen de muur schroeven. Dat ziet er wat knullig uit met die knipperende symbolen die op z'n kop staan......
Het zou mooi zijn wanneer je uit meerdere uitgangen zou kunnen kiezen, boven of onder vanwege desktop- cq.muurgebruik, of aan de zijkant van het apparaat.

Ook een aan/uit knop zou het apparaat "sieren": mijn PC/laptop staan ook wel eens uit! :)

Verder een prima product
Ik neem aan dat voor deze review, er ook de laatste Current Firmware opstaat.
Zag net dat de laatste aanpassing van 30 januari 2009 is. En dat van hetzelfde type 3 verschillende versies zijn uitgebracht.
Misschien ook makkelijk het versie-nummer te vermelden van deze Linksys WRT160N ;)
Ik heb de review geupdate met de firmware informatie en het versienummer.
Dan heb ik de firmware ook meteen geupdate naar 2.0.0.1_014.
(edit: deze firmware is dus ouder dan de eerder gebruikte 2.0.0.2_011)

Volgens andere sites schijnt het, dat de v2's een andere chipset hebben, dan de v1.
Ik lees veel klachten over dns uitval. In ieder geval ondersteunt de opensource DD-WRT versie 2 van de WRT160N (nog) niet. Status van deze ontwikkeling is momenteel WiP (Work in Progress).

Als deze versie van software voorhanden is, zal ik een nieuwe poging ondernemen... tenminste als de 014 update van de firmware mij al niet uit de problemen heeft geholpen.

[Reactie gewijzigd door FoolZero op 5 april 2009 02:03]

Hmm, ik heb eigenlijk nergens last van met deze router! Werkt gewoon uitstekend! :)
Ik deel deze mening ook,

Zie mijn review eigenlijk :)
Zoals Sjah ook zegt: de build 15 is een US versie. Want toevallig heb ik gisteren de NL-site nog gecheckt, waar 14 nog steeds staat.
Ik heb ook onregelmatig last van uitval van WiFi en de supportafdeling adviseerde mij om de breedband 40Mhz te gebruiken -- tja, en die zit er niet op. Schijnt eraf gehaald te zijn.

Ik ben overiges wel ge´nteresseerd in de link naar build no. 8, misschien dat ik daar ook nog even mee moet experimenteren. En dat in afwachting van DD-WRT. Die is nog niet gebruiksklaar voor dit routertje, helaas.
Ik heb wel het een en ander aan problemen. Hij is niet altijd even snel, en bij het bekijken van filmpjes op internet, bijvoorbeeld Youtube, gaat ie om de 10 seconden zitten laden. Het gaat dan om het wireless gedeelte..

Dan lees ik hier over de DD-WRT fireware maar welk bestandje ik dan ook voor de linksys wil uploaden, krijg steeds het bericht dat het niet het goede bestandje is..

Wie weet iets?
check hier http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/hardware.html
voor de wrt160n staat er wip (work in progress), dus nog even wachten...
Inmiddels is er een nieuwe firmware uit, die is gewoon goed, hij staat op de US site maar is geschikt voor de EU versie. Ik heb het over build 15, dus iedereen die hem gekocht heeft en met build 14 uit de doos kwam (v2 van dit apparaat, maar dat zijn ze allemaal zowat, heb v3 nog niet gezien), flashen. ;)
Ik had last van dezelfde dns problemen die hierboven zijn beschreven en heb daarom ook deze firmware upgrade proberen uit te voeren. Blijkbaar is daar iets misgegaan want het modem is nu niet meer bruikbaar. Is deze nog te redden?
Jazeker, heb het zelf niet gehad, maar moet kunnen met TFTP van linksys, zie verder Google.
Ok, zal er naar kijken! Maar ik vrees het ergste, kan hem niet eens meer pingen...
Ik ben ook in het bezit van de WRT160N en ik kan je aanraden om de DD-WRT firmware te laden.. Nu is het een heerlijke router.. dat was het ECHT NIET.. ik kon voor de firmware flash nog geen 2 uur connected blijven.. En aangezien Linksys echt beroerd is met firmware en driver updates heb ik het alternatief opgezocht en dit werkt voor mij.
Je hebt mijn aandacht, maar misschien een domme vraag:'Waar kan ik die DD-WRT firmware vinden?'
DD-WRT is er nog niet voor de V2. Ik heb het laatst op een V1 gezet omdat die ook veel connectie problemen had en er geen andere firmware voor te krijgen is van linksys. Werkt nu als een trein.
Dan hak ik er nog even op in..
Ik heb nog een V1 maar bij elke mogelijke firmware update zegt ie dat het niet het juiste bestand is. ik heb zo'n beetje alles al gehad...
"Het alternatief van DLink of Sweex is goedkoper" Waarom vergelijk je hem met een Sweex? Die valt toch onder budget en D-Link onder midden tot hoog?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door KiPKaKDutcH op 19 juli 2009 22:43]

Die US firmware is inderdaad prima. Volgens mij is het enige verschil met de EU versie dat je kanaal 13 niet kunt selecteren, die is daar namelijk niet toegestaan, en hier wel.
Ben blij dat ze na een jaar eindelijk een nieuwe firmware hebben uitgebracht. Meteen geflasht , ding een paar dagen laten draaien en linea recta verkocht. Ugghh...

De mensen die toch nog even de build 08 willen proberen, kunnen hier kijken: