Dell XPS 13 (2015) 9343-8451 Review

cmry 26 februari 2015, laatste update op 25 maart 2015, 2.666 views

Dell XPS 13 (2015) 9343-8451

Deze review zal vooral richten op de gebruikerservaring van Linux op de Dell XPS 13 (2015), waar sinds de release langzaam maar zeker volledige ondersteuning begint te komen. Ook zal deze naast de al genoemde fixes up-to-date blijven qua verbeteringen en beoordeling.

Pluspunten

• Laptop zelf van hoge kwaliteit
  • Hi-DPI & Touchscreen werkend
  • Accuduur on-par met Windows
  • Alle drivers werkend sinds BIOS A02

Minpunten

• Schaling blijft soms een issue

Gezien er spec-wise al een prima review van deze laptop voor handen is van zowel Olaf als Alpha89, zal ik mij in deze review vooral focussen op de gebruikerservaring van Linux op de Dell XPS 13 (2015). Om maar meteen met de deur in huis te vallen: niet alles werkt vlekkeloos. Ik ben dan ook van plan om naast de al genoemde fixes deze review up-to-date te blijven houden en verder uit te werken. Ook hoor ik (en de community, denk ik :) ) graag ervaringen van mede Linux-gebruikers.

Intro

Mijn oude Acer was na bijna 6 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Rond deze tijd kreeg de vernieuwde XPS 13 tijdens CES 2015 een hoop aandacht, waarna ik al vroeg besloot deze als nieuwe werklaptop te gebruiken. Gezien ik zowel thuis als op werk een desktop heb zal deze voornamelijk gebruikt worden om in de trein snel even wat documenten en code te kloppen en hierna weer te syncen. In mijn aankoop woog echter vooral mee dat Dell vaak erg goede Linux support levert (ook voor het oudere XPS 13 model), en hintte dat hetzelfde ook voor deze versie zou gelden. In deze review kaart ik graag wat gevonden problemen, en fixes aan die hiervoor relevant zijn. Momenteel getest zijn in de bijgenoemde configuratie:

Ubuntu 14.04 LTSUnity & GNOMELinux 3.13.0
Lubuntu 14.10LXDELinux 3.16.0
Fedora 21GNOMELinux 3.18.5
Ubuntu GNOME 14.10GNOME(zie onderin)
Ubuntu 15.04Unity(zie onderin)
BIOS A0125 Feb 2015link
BIOS A0222 Mrt 2015link

Peripherals

Van de buitenkant lijkt alles vrij feilloos te werken: het display wordt netjes gedetecteerd in de HiDPI resolutie, en ook de poorten aan de zijkanten van de laptop (usb, sd, mini display) functioneren naar behoren. Zelfs de media keys voeren bijna allemaal netjes hun taak uit binnen het OS. De zoekknop opent bijvoorbeeld de Unity Dash of de GNOME Activities. Ook de touchscreen werkt prima (voor zover ik weet nog geen support voor gebruik van meer dan 1 vinger), en ook de webcam heeft geen problemen met drivers.

Update 25-03-2015: Er zouden nog problemen bestaan met de microfoon, deze wil ik snel bevestigen.

Functietoetsen

Origineel
Niet alle functietoetsen (of hun functies) werken in iedere distributie naar behoren. In LDXE staan de mediatoetsen niet standaard aan, en in Unity en GNOME werkt het Fn-lock niet uit de doos. Ook falen de PageDN/UP Home/End bindings op de pijltjestoetsen af en toe, en in LDXE staan deze niet standaard geconfigureerd.

Update 25-03-2015: Sinds de nieuwste BIOS update functioneren alle functietoetsen naar behoren, en staan de F-toetsen (t.o.v. Fn-toetsen) standaard aan.

Scherm

Zoals verwacht zorgt het QHD+ scherm met zijn Hi-DPI voor flink wat problemen in schaling, afhankelijk van de desktop manager. Hoewel GNOME sinds 3.10 standaard schaling heeft, werkt het niet overal even lekker. Tweaks aan de interface met custom shell themes logischerwijs vaak niet compatibel. In Unity kan er een hoop opgeschaald worden, en dit werkt dan ook prima na wat schuiven. Binnen LDXE zullen in ~/.Xdefaults de DPI instellingen moeten worden veranderd.

Qua applicaties ben je volledig overgeleverd aan of de devs een Hi-DPI setting hebben voor hun interface; vaak is de tekst prima schaalbaar maar bepaalde objecten niet. In Firefox moet bijvoorbeeld in "about:config" de "layout.css.devPixelsPerPx" naar 2 gezet worden, en zal een theme met SVG images, zoals die van GNOME, de knoppen minder vaag moeten maken.

Vaak is het resultaat dat schermpjes te klein opstarten, menu's ook aan de kleine kant vallen met in verhouding absurd grote tekst, etc. Vooral bij schermen die niet groter te slepen zijn (zoals settings) kan dit een vervelende ervaring opleveren. Bitmap fonts kun je vaak ook vergeten.

Update 27-02-2015

Via de gnome-tweak-tool is onder 'windows' de HiDPI schaling te verzetten (vanaf 3.16), echter zijn
de fontsizes van de interface van gnome (die wel met deze optie meeschalen) direct gelinkt aan de interface font sizes van andere applicaties (die dat niet doen). Dit geeft een trade-off tussen enorme
fonts in de schermen van gnome, of piepkleine in die van andere applicaties.

Update 23-03-2015: In de nieuwere versies schalen zowel Unity (niet standaard) als GNOME prima, al zullen enkele niet-native applicaties (zoals owncloud-client) nog steeds problemen hebben en klein uitvallen.

Touchpad

Origineel
Al het bovengenoemde is naar mijn mening nog redelijk te gedogen; het geeft geen vlekkeloze ervaring maar is niet direct hinderlijk. Wat dat wel is, is de flinke bug die in de touchpad / toetsenbordverbinding zit. Doordat deze in de XPS 13 zijn verplaatst naar de IC bus, werkt de communicatie tussen deze onderdelen met flink wat moeite. Zo blijven toetsen vaak 'hangen'; een enkele stroke registreert alsof de knop ingedrukt blijft. Ook blijft de muis voortdurend een aantal seconden bevroren doordat X geen input meer krijgt. Er is hier dan ook de afgelopen maand uitgebreid over geklaagd (reddit, red hat, launchpad).

Er zijn verschillende hotfixes voor handen (naast het aansluiten van een muis) zoals het blacklisten van de i2c_hid, en recent is een patch beschikbaar voor 3.18 en 3.19 kernels.

Update 23-03-2015: De touchpad problemen met de IC bus zijn inmiddels verholpen door de nieuwe BIOS versies. Ik kreeg het in een bepaalde configuratie nog voor elkaar dat de rechtermuisknop niet functioneerde, en de pointer bevroor wanneer twee vingers gebruikt werden. In deze staat werkte de rechtermuisknop wel, en na nogmaals een paar keer tikken met twee vingers kwam de muis weer van zijn plaats. Met een clean install was dit verholpen en werkt de pad weer naar behoren. Er zijn echter nog steeds problemen met palm detection.

Netwerk & Geluidskaart

Origineel
De broadcom variant van de netwerkkaart schijnt vooralsnog voor problemen te zorgen, welke gepatched kunnen worden met eenkernel module. Ook staat de WiFi switch (Fn-F12) nog weleens per default uit.

Ook het geluid geeft op verschillende systemen problemen door de IC bus, hiervoor zijn een aantal hotfixes: 'acpi_osi="!Windows 2013"' toevoegen aan de kernel boot line, installeren van 'pavucontrol' en een disable op HDMI output binnen PulseAudio. De bug is onlangs gespot en staat nog open voor review.

Update 25-03-2015: Hoewel de WiFi toets nog standaard per hardware switch uit staat is deze nu (naar mijn weten) volledig functioneel op verschillende netwerkkaarten. Het geluid staat ook standaard op de HDMI poort, maar er kan nu naar de functionerende speakerpoort gewisseld worden.

Benchmark

Korte samenvatting uit de Phoronix Test Suite:
Test
PostMark 4122
RAMspeed SMP 11636.90
C-Ray 68.03
Apache Benchmark 21450.79

Kernel test & Bug report

Update 18-03-2015: ik ben aan de slag gegaan met de nieuwe BIOS (A01) en heb een aantal kernelversies vergeleken. Onder noteer ik 'v' als een bovengenoemde issue wel naar behoren werkt. Deze tests zijn uitgevoerd in Ubuntu GNOME 14.10.

3.13.0 v v
3.16.0-30 v
3.16.0-31 v v
3.18.8 v
3.19.1 v

Per definitie werkt de rechtermuisknop op de touchpad in bijna al deze gevallen niet, en blijft de muis hangen wanneer er twee vingers op het touchpad komen. Deze gaat weer verder wanneer dit nog een aantal keer gedaan wordt. Vreemd is dat in deze 'frozen' status de rechtermuisknop ineens wel werkt.

Update 24-03-2015: Na een tip van pingy heb ik de BIOS geupgrade naar BIOS versie A02, waarvoor ik de komende dagen ook een kerneltest zal doen. Hier alvast de huidige resultaten, wederom uitgevoerd op Ubuntu GNOME 14.10:

3.16.0-31 v v v
3.18.8 v
3.19.1 v ~ v
3.19.2 v ~ v

De ~ duidt hier op het feit dat de rechtermuisknop niet werkt, alleen geeft een tap met twee vingers wel de actie van een rechtermuisknop. Ook vreemd.

Update 24-03-2015: Gezien het systematische falen van het netwerk heb ik de hele laptop wederom gewiped en er clean de daily van Ubuntu 15.05 opgezet, welke resulteerde in:

3.19.0-10 v v v v

Hoera! Ubuntu gaf nu aan dat de WiFi nog disabled per hardware switch (waarschijnlijk omdat de Fn keys nu weer goed werken). Na Fn+PrtScr werkte het zaakje helemaal naar behoren! Ik ga nog proberen dit te reproduceren in Ubuntu GNOME, dan kan ik aannemen dat het falen van de vorige kernels aan mijn eigen configuratie / werkwijze lag.

Linux werkt inmiddels erg goed op de XPS 13. Dell gaf een tijd geleden te kennen de nieuwe XPS 13, net als zijn voorganger, goed te willen ondersteunen. Deze intentie is gezien de korte opeenvolging van BIOS fixes zeker waargemaakt. Ook Linux gebruikers kunnen dus vrijwel volledig genieten van deze prachtige laptop.

Heb jij ook een Dell XPS 13 (2015) 9343-8451?

Waardevol perspectief, maar alleen als je dat legt naast de claim van Dell. Ik kan nergens terugvinden dat Dell goede linux support claimt. Mijn advies voor deze review is om Dell eerst letterlijk te citeren daarin, inclusief bronvermelding. Daarna kun je dan schrijven over jouw kritische onderzoek naar de validiteit van die claim. Waarschijnlijk wilde je dat al doen, maar je schrijft het niet op. In plaats daarvan zet je de support uit tegen je eigen verwachting nav historie en die is niet zo relevant hier. Echter, als Dell het zelf zegt, moet het waar zijn. En dan wordt je review ineens een waardevol en uniek perspectief op dit product.
Die claim staat niet in de review omdat deze niet bestaat. Mijn aankoop was deels gemotiveerd vanuit de supportgeschiedenis, meer niet. Ik probeer met deze review dan ook zeker niet Dell onder vuur te nemen, maar exact te doen wat beschreven staat: de huidige gebruikerservaring van Linux op deze laptop te beoordelen. Dat zal geen waardevol en uniek perspectief zijn voor iedereen, aangezien het merendeel graag met Windows werkt. Voor de minderheid die liever met Linux aan de slag gaat, is het echter bij een nieuwe aankoop altijd spannend of de gekozen hardware van de fabrikant goede ondersteuning krijgt. Na een tijdje komt dit veelal dankzij de community wel in orde, maar toch is het prettig om een overzicht te hebben van wat er verwacht kan worden. Bugs zoals die in de trackpad zijn erg hinderlijk en kunnen (zoals in de links die ik bijvoegde met klaagtopics) voor enkelen een reden zijn om de laptop te retourneren.
Ik ben heel blij met je review op linuxsupport. Precies waar ik op wacht. Bij mijn vorige laptop van Asus duurde de laatste beetjes tot anderhalf jaar na aankoop. Nu kijk ik naar de ASUS UX305 en deze Dell XPS 13".

Ik heb ook bij major.io een Engelse review gevonden. Onderin staat de meest actuele informatie.

Ik hoop dat Dell dit model ook met linux gaat leveren, net als t vorige model.
Dell heeft dat voor de vorige generatie XPS 13" gedaan met deze post: http://en.community.dell....precision-m3800-worldwide
Fazzeh, heel erg bedankt voor jouw review! Ik heb zelf net sinds vorige week een Dell XPS13 9343 maar dan die zonder touchscreen en met lagere resolutie omdat ik perse een anti-glare scherm wilde omdat ik er buiten mee wil kunnen werken en ik vind de accuduur belangrijk en die met minder pixels (nog steeds wel full HD, best veel op 13,3") gaat een stuk langer mee op de accu, vandaar die keuze. Ik werk op Linux, Suse en dat heb ik erop gezet. Het werkt eigenlijk best mooi maar helaas ontdekte ik inderdaad ook de problemen die jij beschrijft, op de schaling na want dat is bij die van mij eigenlijk precies goed; klein maar goed bruikbaar. Ik ben eerlijk gezegd geen computerexpert dus niet zo handig met al deze dingen maar ik zal dus zeker een BIOS-update gaan uitvoeren.

Nu ben ik wel benieuwd of iemand weet of het met mijn hardware-uitvoering ook helemaal zou moeten kunnen gaan lukken en of het nodig is dat ik overstap van Suse naar Ubuntu. Het liefst blijf ik op Suse want dat bevalt me (op mijn oude laptop van BTS) echt super goed. Iemand die me info kan geven of dit kan gaan lukken, en zo ja, met welke versie? Alle info welkom :-) Dit is de uitvoering die ik heb: http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-13-9343-laptop

edit: ik zie dat ik bios A03 heb, zo werd hij al geleverd...

[Reactie gewijzigd door Ilona_ op 14 juli 2015 16:17]

Goeie keus; toen ik 'm bestelde was alleen de QHD versie beschikbaar. Het beeld is prachtig, maar ik zou ook voor accuduur en anti-glare zijn gegaan. HD had ook een hoop problemen schalingsproblemen gescheeld.
De schalingproblemen zou je dus ook alleen bij de QHD versie moeten hebben, omdat het aantal DPI (dots per inch) gecompenseerd moet worden (ongeveer 2x zo veel). Zijn de rest van de problemen dan gerelateerd aan het geluid en de touchpad?
In principe is tussen de XPS QHD en HD geen verschil qua problematische hardware (bussen zouden allemaal identiek moeten zijn) dus ik neem aan dat Ubuntu volledig functioneel zou moeten zijn. Je zou dit kunnen testen middels een live USB:Het probleem is vooral dat de Suse community aanzienlijk kleiner (1% aandeel van totaal binnen Linux) is dan die van Debian/Ubuntu. Hierdoor is de patch-kans van compatibiliteitsproblemen tussen hardware en drivers een stuk kleiner. Als je graag binnen Red Hat-based Linux blijft zou je naar Fedora kunnen kijken, anders wellicht Linux Mint (GUI zou een soortgelijke gebruikerservaring moeten geven met Cinnamon).

Het is niet echt direct hulp maar het meeste wat ik kan doen. :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door cmry op 3 augustus 2015 18:03]

Hoelang gaat jouw laptop mee op een acculading? Ik vind dat voor die van mij eerlijk gezegd tegenvallen. 10 uur haalt hij lang niet, ook niet met 10 of 20% schermhelderheid en bijna niks doen.
Het irritantste is het feit dat hij niet in sleepmodus kan. Ik gebruik mijn laptop nogal vaak voor kleine dingen en dan heb ik wel allerlei dingen open staan in Gimp ed en dat wordt niet teruggezet na volledige herstart. Ik wil dus graag dat de laptop dus volledig gaat slapen bij dichtdoen van de klep en dan nauwelijks stroom verbruikt. Ik werk er veel mee buiten en neem hem mee, dus geen stroom.

Touchpad werkt op het bevriezen als gevolg van het slapen na, wel goed. Behalve dat je niet kunt klikken en met je andere vinger kunt scrollen, dat is soms irri maar niet onoverkomelijk.

Het niet werkende geluid is daarna het meest vervelend. Zeker omdat ik video's wil bewerken maar dat kan evt in Windows, die staat er ook nog voor de helft van het geheugen op. Ik wil alleen de rest (grootste deel) van wat ik doe niet in Windows doen en ik zou blij zijn als ik het helemaal niet hoef te gebruiken.
Done! Alleen dan niet de daily-versie waarmee jij hem werkend hebt gekregen maar met 15.04 Verder heb ik Bios A03 De kernel is momenteel veel nieuwer. Uit mijn hoofd was het 4.1-nog wat Ik had goede hoop dat het dan toch zou lukken met deze Ubuntu versie maar helaas: Netwerk werkt niet, totaal niets zichtbaar. Verder werkte alles! (alleen leek het wat instabiel maar ik kan me voorstellen dat dit door de live-usb kwam)

Hoe kom ik aan de kernelversie die je hebt? Volgens mij kun je alleen de nieuwste kernelversie nog downloaden...? En ook de Daily 15.05 zie ik nergens te download, loopt jouw laptop nog steeds op die Daily?
Het is niet echt direct hulp maar het meeste wat ik kan doen. :)
Wel degelijk heel erg hulp: nu weet ik dat mijn hardware in principe hetzelfde is en het dus moet werken en de rest van je info was ook heel bruikbaar hoor!

Heel erg bedankt!!
Groetjes Ilona

[Reactie gewijzigd door Ilona_ op 7 augustus 2015 15:18]

Pfoe, nooit echt getest maar naar mijn idee een uur of 6 afhankelijk van de load.
Hoe kom ik aan de kernelversie die je hebt?
De ubuntu kernels zijn hier vandaan te plukken, of te installeren via terminal.
Ja, alleen geen idee waar ik dat kreng gelaten heb :/ geloof dat ik die destijds gewoon van de daily-live pagina heb gepakt, dus die is niet terug te halen.
Netwerk werkt niet, totaal niets zichtbaar.
Stomme vraag misschien, maar heb je Fn+PrtScr (of zonder Fn) geprobeerd? Ik was tevens in de veronderstelling dat het niet werkte. Lag bij mij aan de hardware wifi switch.

Laat graag weten of het is gelukt!

Laat graag weten of het is gelukt!
Dank je weer! Helaas had ik dat al geprobeerd inderdaad maar het is alsnog goed dat je het zegt hoor, het had net zo goed het probleem kunnen zijn!

Je hebt zelf zeker geen zin meer om met versies te lopen klooien om te kijken of er ook een stabiele versie is die werkend te krijgen is :-P

Enig idee wat ik het beste kan doen nu? Wat het meeste kans van slagen heeft? Ik wil echt heel graag goed Linux erop hebben lopen maar ik kan het zelf (nog) niet allemaal en heb mijn partner hiervoor nodig (ik heb ook een wat complexer systeem omdat mijn laptop voor de helft windows is nog en Suse is encrypt). Hij is mijn laptop echter mega zat en heeft geen zin meer om er tijd in te stoppen :-/ Gewoon alles uitproberen zit er dus niet in. Zelf zit ik heel druk in tijd (heb al geen social media-accounts en geen tv dus daarin kan ik niet besparen). Mezelf spoedig tot expert opwerken, zit er dus ook niet in :-(

Mocht je nog een idee hebben waar ik misschien verder mee kan, dan hoor ik het heel graag.

Ben je trouwens blij met die versie van Ubuntu?
Ook ik ben heel blij met je review over de linux support.
Volgens Barton George zou met de bios-update keyboard, touchpad en geluid moeten opgelost zijn. Maar in jouw tabel lijkt het eerder een of of verhaal te zijn. Kan je dit bevestigen?

Alvast bedankt!
Ik heb alvast wat tests met de nieuwe BIOS (A02) toegevoegd. Met Ubuntu 15.04 (kernelversie 3.19.0-10) lijkt alles tot nu toe goed te werken :) ! Ubuntu GNOME tests / andere dists zullen nog volgen. Zag wel wat reports van falende mics en palmdetection in de touchpad dus daar ga ik ook nog achteraan.

[Reactie gewijzigd door cmry op 25 maart 2015 10:03]