Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

tp2 26 februari 2015, laatste update op 27 maart 2015, 615 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Op zich een fantastische telefoon. Sony begrijpt dat sommige mensen een compact toestel met high end specificaties willen. Helaas is de mechanische kwaliteit minder goed. Het toestel valt snel stuk en was bij mij niet waterdicht. De klacht is wel netjes onder garantie opgelost.

Pluspunten

• Zeer compleet, microSD card; FM radio; etc.
  • Compacte afmetingen met behoud van high end specificaties
  • Toestel reageert soepel en vlot
  • Lange gebruiksduur van accu
  • Camera maakt foto's van zeer goede kwaliteit

Minpunten

• Mechanische kwaliteit is minder goed
  • Scherm is zeer breukgevoelig
  • Toestel is gaan lekken (wel onder garantie opgelost)
  • Vrij glad, glijdt makkelijk uit je hand

Dit toestel heb ik direct bij het uitkomen aangeschaft. Belangrijkste reden om voor dit toestel te kiezen zijn de compacte afmetingen met behoud van high end specificaties. Hoewel het in gebruik een fantastisch toestel is, heb ik wel problemen met de bouwkwaliteit.

Na n week valt het toestel van ca. 60 cm op een laminaatvloer met als gevolg een defect scherm. Mijn vorige toestellen hebben soortgelijke vallen altijd overleeft. Maar goed, gevalletje "eigen schuld". Toestel voor een EUR 200,- laten repareren.

Vier maanden later ben ik met de kids in het zwembad. Ze willen een paar onderwaterfoto's. Toestel gepakt, uiteraard klepjes gecontroleerd en foto's maken. Na de derde foto (niet dieper dan 30 cm onder water gehad), reboot het toestel spontaan, blijft hangen en is niet meer te bedienen. Met de reset funtie (power+volume up) toestel uit kunnen zetten. Goed laten drogen en alles werkt weer, behalve het touch screen. Prima beeld, maar de touch werkt niet meer.

Ik heb het defecte toestel opgestuurd en het toestel is onder garantie gerepareerd. Ik was bang voor een welles/nietes discussie over klepjes, maar men heeft het gewoon netjes zonder discussie opgelost. De service is dus wel goed.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Jammer van je ervaring,
zou het niet kunnen dat bij de eerste reparatie het toestel misschien niet meer waterdicht was?
Geen idee, maar zo'n display is rondom gelijmt en zou niet mogen lekken.
Voor mij is de ervaring met deze telefoon teleurstellend. Nogmaals, niet qua functionalitieit, die is echt fantastisch, wel qua robuustheid.
Ik herken de frustraties van de kwaliteit. Hoewel mijn telefoon al wel een val van anderhalve meter heeft overleeft toen hij vlak op het scherm terecht kwam!

Ik ben inmiddels aan mijn tweede Z3 compact begonnen, de eerste heb ik getest in een bak water... en dat heeft deze niet overleeft. Na meer dan drie maanden zonder telefoon gezeten te hebben zijn ze uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het toestel onder garantie vervangen moest worden. Helaas kwamen ze pas tot die conclusie n aandringen en het woord ''advocaat'' te noemen. Ik had het geluk dat ik het als zijnde test had gedaan en het had gefilmd / gefotografeerd. Daarop waren de klepjes goed te zien.

Al met al ben ik zeer teleur gesteld van mijn aankoop, ik had hem gekocht om de waterdichtheid in combinatie met het formaat en de snelheid. Juist omdat dit toestel waterdicht was had ik er het extra geld wel voor over dat met die snellere hardware mee kwam. Voor mij geen ''waterdichte'' Sony weer.
Als smartphone is het zeker een goede telefoon! Maar dat zijn er zo velen.. Het punt waarom je deze telefoon zou kopen in plaats van een andere hebben ze niet waar weten te maken.
naar mijn idee n solide telefoon, ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt om hem niet waterdicht te noemen maar ik het er toch zeker onderwater fotos mee gemaakt.
@Harold: Gelukkig zijn er ook toestellen die het beter doen. Maar als je het internet afzoekt, dan kom je erachter dat er veel vaker problemen met waterdichtheid zijn. Misschien is er een slechte serie in omloop o.i.d, maar ik baal enorm dat na vier maanden het waterdichte toestel verdrinkt.
Plots werkten de knoppen niet meer. Zowel de aan uit knop, de volume knop als de fotoknop reageerden niet meer. Gelukkig stond mijn dubbeltap functie aan waardoor ik het toestel toch kon doen ontwaken. Naar MM geweest en men ging het toestel laten herstellen onder garantie. Toen ik daar mijn sim kaart uit het toestel haalde deden de knoppen het plots weer... Bij MM hadden ze daar ook geen verklaring voor. Toestel doet ondertussen wat het moet doen zonder problemen.
Toestel weer (onder garantie) gerepareerd retour ontvangen. De service van de winkel (Typhone) en Sony die de feitelijke omwisseling heeft gedaan is dus wel netjes. :)
Ik ben er wel blij mee, want zoals eerder geschreven vind ik de combinatie van high end specs en compact afmetingen van de Sony Xperia Z3 helemaal top.