Specificaties Small form factor, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Raijintek Aeneas Closed Zwart Review

Foritain 25 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.380 views

Raijintek Aeneas Closed Zwart

De Raijintek Aeneas is een toffe en forse 'kubus' met vier ventilatoren als standaard en een mooie (schakelbare) LED-feature. Een hoop behuizing voor een scherpe prijs, en de paar kleine opmerkingen doen weinig af aan het geheel. De Aeneas was een opvallend positieve ervaring, maar onderschat de afmetingen niet.

Pluspunten

• Toffe en degelijke indrukken
  • LED-feature met aan/uit schakelaar komt goed uit de verf.
  • Uitstekende koelprestaties, inbouwopties voor waterkoeling, en vier standaard ventilatoren (2x 120mm, 2x 140mm) met molex-adapters
  • Ruime inbouwopties en een gunstige layout voor kabelmanagement
  • Stoffilters op alle intakes
  • Handig bouwen door indeling, ruimte binnenin, uitneembaar moederbord tray, en grotendeels afneembare panelen.
  • Leverbaar in wit en zwart, gesloten en met window.
  • Scherpe prijs voor het totaalplaatje.

Minpunten

• Front stoffilter had een frame kunnen gebruiken voor vlottere (her)plaatsing
  • HDD trays wat flimsy, praktisch gevolg echter minimaal, enkel 2.5" mechanische drives missen wat stabiliteit
  • Onderschat het formaat niet; fors voor een mATX behuizing.

Review: Raijintek Aeneas

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Raijintek

Weer tijd voor een behuizing van dat merk waar ik toch elke keer stiekem even de spelling van check: Raijintek. Rai-jin-tek, zo lastig is het toch niet zou je denken. Ook Raijintek komt met een kubus behuizing naar de markt: De Aeneas. Ik heb de laatste maanden flink wat kubusbehuizingen onder handen genomen, en in een aantal opzichten zie je dan ook wel herkenbare elementen in de verschillende producten terug. Sterker nog, sommige behuizingen van verschillende merken hebben duidelijk dezelfde OEM voor het frame, een voorbeeld: De Aerocool DS Cube (en nog wat Aerocool’s), Xigmatek Aquila en de Deepcool Steam Castle komen deels uit dezelfde fabriek rollen. Nu is er niets mis mee als een fabrikant het wiel niet opnieuw wil uitvinden, maar voor ons is het natuurlijk leuk als er af en toe wat verandering in zit.

Één ding wat vlot op viel was dat de Aeneas wel zeker wat nieuws brengt. Niet alleen is hij leverbaar in een zwarte en witte variant, je kan ook kiezen voor een gesloten of windowed uitvoering. Daarnaast krijg je voor 80 euro (85 euro voor de window versie) een behuizing met mar liefst vier standaard ventilatoren en een LED feature, en is de indeling toch net even anders. Nu is om en nabij de 80 euro een beetje de standaard kubus prijs geworden, maar LED strips en een bak ventilatoren is zeker geen standaard verhaal. Klinkt bijna ‘too good to be true’ dus?

De productvideo, features, en specificaties van de Raijintek website:

De eerste features vallen meteen lekker met de deur in huis: LED light bar met aan/uit knop en uitneembaar moederbord tray voor makkelijke installatie. Stoffilters zijn dan geen nieuwe uitvinden maar ze ontbreken geregeld in kubus cases, een zeer welkome toevoeging dus.

0.8mm staal is ook keurig in dit segment tegenwoordig. Dat de behuizing vervolgens 8 kilo weegt is dan ook niet zo gek, zeker omdat de afmetingen toch niet gering zijn. Geen joekel van een behuizing, maar toch een stevige vertoning.

Je kan er mITX en mATX moederborden in kwijt, ATX builds vallen dus buiten de boot, al is daar tegenwoordig minder noodzaak voor. Verdere inbouwopties zijn 5 3.5” drives of 5 2.5” drives, een SSD en 4 HDD’s is dus prima mogelijk. 5 expansion slots houdt in dat CrossFire of SLI ook mogelijk is. 180mm ruimte voor je processorkoeler is amper een beperking, en 310mm voor de grafische kaart is iets om even op te letten, maar weerhoudt je niet van de zwaarste grafische chipsets.

Grote focus is duidelijk op de koeling. Niet alleen zullen we straks veel ventilatie zien, maar vier standaard ventilatoren (2x 120mm, 2x 140mm) is echt uitzondering, en waarschijnlijk een kostenbesparing van 10-20 euro op een beetje luxere game-pc. Als je er niet genoeg aan hebt kan je nog flink uitbouwen, met 4x 120mm voorin, 2x 140mm achterin, 2x 140mm (of 120mm uiteraard) boven, en nog een 140mm aan de zijkant. Oftewel: Je kan helemaal los. Waterkoeling is mogelijk in de vorm van een 240mm of 280mm radiator bovenin of een 240mm voorin.

Het begint met een simpele, doch degelijke verpakking. Zoals je kan zien betreft het hier de gesloten, zwarte versie van de Aeneas.

Mocht je de review van de Agos hebben gezien dan zullen sommige elementen bekend voorkomen. Toch is de ‘upgrade’ van 0.55mm naar 0.8mm staal goed voelbaar, en ook de kunststof elementen lijken net een klasse hoger (maar goed, dat was een 50 euro behuizing, deze is 80). De hoogte zou haast doen vermoeden dat we met een relatief lage ATX toren te maken hebben die iets te veel van donuts houdt, maar daarmee doe ik de Aeneas eigenlijk tekort. Het is absoluut een leuke behuizing die een degelijke eerste indruk maakt. Mijn variant heeft dus een gesloten zijpaneel (aan de linkerkant), het andere zijpaneel heeft een klein rooster met een filter er achter waar de voeding door kan ademen. De achterkant geeft ons direct een goed beeld van de layout, waar we bij de DS Cube (en varianten) en bijvoorbeeld de Corsair 250D een horizontale voeding zagen en ruimte waar de HDD’s zitten, is hier gekozen de voeding te kantelen (wat uiteraard wat extra hoogte tot gevolg heeft) om zo extra airflow to verzorgen in het onderste compartiment.

Ook de 'luchthapper' van de Agos keert weer terug

Ook in de details is het weinig klagen. Als je heel goed kijkt zie je nog net de injectiepunten van het plastic aan de voorzijde in het matte plastic deel, maar dan zal je er wel net als ik twee flinke lampen direct op moeten zetten. Duidelijk is wel te zien dat er ruimte is voor 1x 5.25” device (fancontroller, optical) en 1x 3.5” aan de buitenkant. Afwerking bovenkant is keurig met een groot rooster geflankeerd door 2 USB 2.0 en 2 USB 3.0 poorten aan de linkerkant, en de power button, audio aansluitingen, en LED aan/uit knop aan de rechterkant. Resetknop ontbreekt.

De Aeneas is duidelijk een ‘stoere’ case voor enthousiasten, en met die doelgroep in het achterhoofd lijken de eerste close-ups geen teleurstelling.

Van binnen komt een groot deel bekend voor; zo zien we een horizontale plaatsing van het moederbord, en ook de rits aan 3.5” bays maakt de indeling eenvoudig te raden. Toch vallen een aantal elementen goed op, en ook goed in de smaak. Zo zien we dat het moederbord tray eenvoudig te verwijderen is voor eenvoudigere montage (zeker bij grote luchtkoelers een plus), dat er een extra 140mm ventilator onderin zit om de HDD’s van extra airflow te voorzien, de gaten voor kabelmanagement hebben allemaal rubberen grommets, en er is zelfs ruimte voor een extra, optioneel bij te kopen, bay voor nog 4 extra 2.5” drives (deze komt dan direct naast de 3.5” drives).

Uiteraard zien we nette zwarte kabels en een geheel zwart interieur. Toch blijven de vier standaard ventilatoren het beste bij als echte klapper op de vuurpijl, en uiteraard zijn ze voorzien van molex adapters omdat je lang niet altijd 4 fan headers op een mATX bordje krijgt. Mocht je overigens voor een mITX bordje gaan dan zitten ook daar de kabelmanagement gaten goed voor geplaatst. Het voorpaneel laat zich eenvoudig los trekken en laat vervolgens de LED-strips zien. We zien dat er wat slordig met de lijm om is gesprongen, al maakt het praktisch natuurlijk weinig uit. Positief is het grote filter aan de hele voorzijde, iets wat veel kubus cases ontbreekt. Wat echter jammer is is de uitvoering ervan, want het schuift een beetje losjes de voorkant in. Vanwege het formaat van het filter buigt het ook wat, waardoor hij een paar keer uit zijn plek viel voordat ik hem weer echt goed had zitten. Jammer, want zoals je verder zult lezen houdt het klagen hier eigenlijk wel op.

Uiteraard kan je alle kanten op met het inbouwen. Wanneer je voor een grote luchtkoeler gaat kan je de tray voor het moederbord dus verwijderen, maar in dit geval ga ik voor een 240mm AIO waterkoeler: De CM Nepton 240M. Overigens heeft Raijintek een leuke 240mm waterkoeler in het assortiment met doorzichtige tubing en kleurstoffen inbegrepen, maar daar heb ik helaas zelf (nog) geen ervaring mee. Als je kiest voor een watergekoelde oplossing als deze kan je dit voorin de behuizing plaatsen (let dan wel op dat je niet voor dikkere radiatoren gaat, dan loop je tegen de tray aan), of bovenin. Bovenin heeft de voorkeur voor de airflow (Voor intake, achter en boven outtake maakt een mooie combinatie), maar dit weerhoud je vervolgens wel van het plaatsen van een optische drive. In dit geval heb ik daarvoor gekozen en moet je dus de 5.25” en 3.5” brackets verwijderen om plaats te maken voor de AIO.

Hoewel dit een mATX moederbord is in de lengte is hij slechts even breed als een mITX bordje. Gelukkig zitten hiervoor, net als voor mITX bordjes dus, dus extra gaten voor kabelmanagement die wederom netjes zijn gevuld met rubberen grommets. De extra risers die wel goudkleurig zijn zijn uiteraard te verwijderen. De voeding gaat er op z’n zij in. Je zou hem kunnen omdraaien, maar gezien er daar een gefilterde intake op het zijpaneel zit is er weinig reden dat te doen. Zowel 3.5” (toolless) als 2.5” drives (met schroefjes) gaan in dezelfde brackets. De brackets voelen wat dun en iets te flexibel aan, maar eenmaal op hun plek houdt een 3.5” drive zichzelf goed vast. 2.5” HDD’s kunnen hierdoor wat bewegen, wat niet ideaal is. Aan de andere kant, SSD’s zijn niet gevoelig voor bewegingen, en er is weinig reden een 2.5” mechanische drive te gebruiken in deze case.

Als laatste nog een dikke GPU er in, en klaar. Nu heb ik gekozen voor een gesloten variant dus hoef ik kabelmanagement niet heel nauw te houden, maar zoals je op de foto kan zien zie je zelfs zonder aandacht (De foto’s zijn pre-kabel-aandacht!) al praktisch geen kabels meer. Met een klein beetje liefde zorg je in een paar minuten voor een strakke build. Punten voor presentatie dus! Wel is het aan te raden te kiezen voor een moederbord met zo veel mogelijk aansluitingen aan de zijkant, en niet aan de ‘onderkant’ van het bord. In dat geval maak je het namelijk wat lastiger om de kabels helemaal uit het zicht te houden, de windowed Aeneas heeft tenslotte een praktisch geheel doorzichtig zijpaneel. Overigens is er hier en daar ruimte genoeg tussen de hardware in, dus een SSD kan je zo ergens tussen verbergen om 4x 3.5” drives kwijt te kunnen.

Waar moet ik beginnen als het op koeling aan komt. In feite kan je alle kanten op, maar met de standaard ventilatoren hoef je in veel gevallen dus zeker niet veel extra te investeren. De grote vraag is dan ook wanneer het wel loont om verder te investeren, en ik kan mij eigenlijk weinig praktische builds voorstellen waarin je dat zou moeten doen. R9 290 of R9 290x’en in CF wellicht? Ik vermoed dat de looks eerder een rol zullen spelen.

Als je het per se willen zou ik zeggen: ga helemaal los. Knal die 4x 120mm ventilatoren in de voorkant, pak er nog wat fans in voor de bovenkant, en vertel al je vrienden dat jij 8 ventilatoren in je kubusje hebt. Het kan, het is leuk, en het is eigenlijk ook niet nodig. Als je wil showen zou je richting custom waterkoeling kunnen gaan, want ook daar is aardig ruimte voor. De twee 240mm radiator locaties zijn prima gelijktijdig te gebruiken, en in de onderste ruimte is standaard een flink gat waar je eenvoudig een pomp/res combinatie kan plaatsen zonder dat je in hoeft te leveren op GPU ruimte of opslag. Mogelijkheden genoeg dus. Hou je het liever praktisch en betaalbaar: voor een typische build ben je standaard voorzien, en met 180mm ruimte voor je processorkoeler kan je praktisch elk model kiezen wat je hartje begeert.

Wat de geluidsproductie betreft is het ook zeker geen klagen. De stock ventilatoren van Raijintek zijn weliswaar geen hoogvliegers zoals je van een (dure) retail ventilator verwacht, maar liggen wel in lijn met stock ventilatoren van andere merken: Een redelijke airflow met een neiging naar stille werking boven meer airflow, iets wat vanuit een praktisch oogpunt te begrijpen is. Onhoorbaar zijn ze op 12V niet, maar het eindresultaat met de ventilatoren op 12V is een niet hinderlijke behuizing die je enkel zal opvallen wanneer de omgeving echt stil is. Zoals ik al eerder over deze ventilatoren zei: Als je echt een stille build wil kan je de meegeleverde molex adapters met deze handleiding naar 7V omzetten: https://www.techpowerup.com/articles/other/137 In dat geval heb je een behuizing die je enkel zal horen met je snufferd er tegen aan. In elk geval geen geratel, getril, of andere ellende. Iets wat we overigens anno 2015 zelden nog zien.

Als je 80 euro als budget aanhoudt dan kan je aardig wat kiezen. Hoewel Raijintek met hun producten tot dusver heeft laten zien dat ze veel kunnen leveren voor een scherpe prijs, leven we in een wereld met kleine marges waardoor de meeste fabrikanten maar beperkt kunnen stunten. Hoewel ik van mening ben dat de Aeneas een meer dan eerlijke prijs mee heeft gekregen wil dat niet zeggen dat het de enige behuizing is met dat label. We moeten echter niet vergeten dat de Aeneas een pc-builder enthousiasteling aan moet spreken die zowel de extra ventilatoren als de LED strips kan waarderen. Twee retail LED-strips kosten je al snel twee tientjes of zelfs drie, en vergelijkbare ventilatoren kosten los zo een eurotje of vijf. Als je uit gaat dat twee ventilatoren een beetje de standaard is in deze klasse dan begrijp je al snel dat de Aeneas een kleine 30 euro als ‘extra’s’ meekrijgt. Uiteraard kost dat hen veel minder, en het lijkt er een beetje op dat Raijintek met dat in het achterhoofd een specifieke niche lijkt te zoeken: gewoon meer extra’s geven in plaats van alleen op de prijs te richten, juist omdat het al zo lastig is je echt te onderscheiden in een markt met duizenden verschillende behuizingen.

Gifje van de LED-strip aan/uit actie, ik vind hem mooi! Dat je ze met een knopje uit kan schakelen zal ook gewaardeerd worden.

Met flink wat behuizingen in het recente geheugen kan ik gezien de bouwkwaliteit, featureset en inbouwopties met zekerheid stellen dat de prijs echt niet verkeerd is, zelfs met twee ventilatoren en zonder LED-strips had ik een prijs van 70 euro geen moment in twijfel getrokken, vergeet ook niet dat dit een grotere behuizing is dan de meeste recente kubussen wat een iets hogere prijs ten opzichte van bijvoorbeeld een BitFenix Prodigy ook wel verklaart. Die scherpe prijs maakt de kleine overduidelijke kostenbesparingen zoals de HDD brackets en het front stoffilter zonder frame ook wel iets wat je ze dan kan vergeven. Hoewel het met een opvallende look wel degelijk een liefhebbers behuizing is (categorie: je ziet deze en denkt ‘yes!’), en ik persoonlijk graag 5 euro meer uit zou geven om die laatste kleine details nog wat aan te scherpen, zal de 80-85 toch een magische grens zijn voor veel kopers. Prijs-kwaliteitverhouding: Goed.

Nog een paar plaatjes van de Aeneas met LEDs aan

Het in Nederland kleine Raijintek verdient wat mij betreft meer aandacht. Met een hoog tempo zetten ze nieuwe producten op de markt, en van de producten die ik tot nu toe heb gezien werd ik ook zonder uitzondering erg enthousiast. De Agos was een leuke en complete mid-tower voor een scherpe prijs, de Metis was een echte kleine beauty met een m.i. absurd lage prijs, en hoewel de Aeneas ook een goede prijs heeft was het toch vooral een erg toffe behuizing om mee te werken, één die lekker stevig aanvoelde, en één die zich prima leek te vermaken tijdens de fotoshoot. Het is zeker een behuizing die wat nieuws brengt en zijn eigen unieke indruk achterlaat.

Hoewel in de basis een kubus, en enige gelijkenissen met cases als de DS Cube en de Prodigy onvermijdelijk zijn, heeft Raijintek toch zeker kloon-kubus gemaakt. Een aantal elementen zijn uitstekend aangepakt zoals een uitneembaar moederbord tray voor eenvoudige installatie, een beter gekoeld compartiment aan de onderzijde, en een leuke LED-feature die ook uit te schakelen is. Ook de basis is niet vergeten, want de inbouwopties zijn uitstekend, 4 USB poorten op het frontpaneel is ruim, stoffilters zitten op alle intakes, koelopties zijn uitstekend en je krijgt er maar liefst vier ventilatoren standaard bij om zelfs high-end builds direct goed te koelen.

Het enige gevolg van het feit dat ze veel proberen te doen voor een bepaalde prijs is dat hier en daar wat besparingen zichtbaar zijn. Flimsy HDD trays terzijde (daar heb je tenslotte eigenlijk geen last van tenzij je 2.5” mechanische drives gebruikt), is het stoffilter aan de voorzijde gewoon matig, en een irritatiepuntje wanneer je deze terug moet plaatsen na reinigen. Ik zou er een paar euro voor over hebben, maar ik vrees dat de meeste mensen bij moment van aankoop toch liever naar de prijs kijken. Gezien het zeer goede totaalplaatje voel ik mij ook wel een beetje een zeurpiet, want het is duidelijk dat je veel krijgt voor je geld. Die twee extra minuten elke paar maanden moet je dan maar op de koop toenemen, en laten we ook niet vergeten dat veel alternatieven niet eens filters hebben.

Uiteindelijk is dit een hele toffe en vooral ook veelzijdige behuizing met een unieke uitstraling die een erg positieve algemene indruk achter laat. De Raijintek Aeneas is dus absoluut het overwegen waard als het design je aanspreekt.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Raijintek Aeneas Closed Zwart?

Ziet erna uit dat Rajintek mijn nieuwe favoriete budget merk wordt! (En Foritain we hoeven het eigenlijk al niet meer te zeggen: Perfecte review!)
Wat heb je van Raijintek gezien? Prijs-prestatietechnisch laten ze idd hele leuke dingen zien.

En dank :D
Raijintek arcadia als servertje met zelf wat mooi geluidsdempend schuim erin (echt een perfecte combi)
Lekker betaalbaar kastje inderdaad. Voor dat geld iig geen klagen!
helemaal geweldig weer!

de behuizing is erg bijzonder, ik vind hem mooi, maar het ziet er van buiten een beetje uit als een tower met 3 randen eraan, niet perse lelijk maar het went ook niet helemaal
Dank :D

Smaak is inderdaad echt wat persoonlijks. Gelukkig is er genoeg te kiezen. Die nieuwe cube van Raijintek trouwens gezien? Moet nog door mn Computex foto's heen maar er zit wel weer een leuk nieuw kubusje tussen, dit keer met dual-chamber design.
ja die heb ik gezien, erg mooi die kast inderdaad.
Weer een top review!
en het gifje met licht aan/uit maakt het af :P
Ik heb deze kast (en toevallig deze kast in kwestie) nu in gebruik, en ik deel eigenlijk al de punten (positief en negatief) die Foritain noemt.
Bij mij ontbreekt wel de LED bar, maar dat is niet zo erg.
Jammer dat ze nog niet de beloofde 2.5"bay of andere accesoires kunnen leveren voor het onderste gedeelte van de kast (op moment van schrijven)

[Reactie gewijzigd door Gnermo op 10 november 2015 22:00]

Staat die naast je monitor op het bureau? Oogt die groot?
Hij is wat fors, maar niet op het storende af.
Thx voor de snelle reply.
Ik ga de mijne trouwens weg doen, interesse toevallig? :)
Afmetingen zijn denk ik wel redelijk voor een on-desk build. Hooguit wat aan de brede kant?
Ik twijfel steeds meer hoe langer ik er naar kijk, maar ik heb nog geen haast. Het probleem dat ik heb bij de case is dat de uitwerking erg goed is gezien het prijsniveau, maar het idee waarom ik een mobo horizontaal zou willen plaatsen juist niet goed uitgedokterd blijkt te zijn. Het hele voordeel van horizontaal mobos plaatsen wordt een beetje door de starre bovenkant teniet gedaan heb ik het gevoel.
Eigenlijk zouden ze een versie 2 moeten maken met dezelfde details maar het concept gevlaflipped (voornamelijk het buitenschilconcept). Maargoed, er zijn niet veel opties waar ik uit kan kiezen wanneer ik de keuze binnenkort doe maken, dus.

[Reactie gewijzigd door govie op 21 augustus 2016 22:21]