Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

ThermoSmart Review

harbri 25 februari 2015, laatste update op 25 februari 2015, 1.139 views

ThermoSmart

Elegant vormgegeven thermostaat met een zeer gebruikersvriendelijke interface via web en apps.

Pluspunten

• Onafhankelijk van energieleverancier
  • Geen maandelijkse kosten
  • Zeer gebruikersvriendelijk
  • Mooi vormgegeven
  • Simpele installatie, ook voor mensen met twee linkerhanden (zoals ik)

Minpunten

• Een groter afdekplaatje was handig geweest

Kwaliteit Score: 4
Voor mijn nieuwe woning was ik op zoek naar een smart thermostaat die aan de volgende eisen voldoet:
- onafhankelijk van een energieleverancier
- geen maandelijks abonnement
- geen foeilelijk kastje of groot scherm
- supersimpel in gebruik

Al snel stuitte ik op de thermosmart. Na het lezen van een aantal reviews en het zien van een aantal filmpjes over deze thermostaat heb ik besloten om ‘m aan te schaffen en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. De installatie is echt supersimpel! Ik ben geen klusser o.i.d. maar deze installatie was mede dankzij de uitstekende stap voor stap uitleg op de thermosmart website prima te doen. Het enige minpuntje is dat er nu een groot lelijk vlak op de muur zichtbaar is waar de oude thermostaat heeft gehangen. De thermosmart vult helaas maar een gedeelte van dat vlak op. Het zou leuk geweest zijn als er een grote afdekplaatje was meegeleverd.

De thermostaat ziet er echt heel mooi uit al zal dat altijd een kwestie van smaak zijn. Geen scherm waar zoveel mogelijk (non)informatie op gepropt wordt maar een mooi wit scherm met enkel de temperatuuraanduiding. Als je het scherm aanraakt verschijnen er heel subtiel vier touchbuttons waarmee je de temperatuur handmatig kan aanpassen, buitentemperatuur kunt opvragen en het huidige programma kunt opvragen. Aan de zijkant bevindt zich nog een statusled en aan de onderkant een resetbutton. Mooi en toch simpel gehouden, een knappe prestatie.

De webinterface is goed doordacht, ook hier geen overbodige poespas maar een simpel en strak design met een duidelijke interface. Dit geldt ook voor de iPhone en iPad apps waarbij ook nog eens heel goed is nagedacht over het formaat van het scherm. Op de iPad krijg je namelijk veel meer informatie gepresenteerd dan op het kleinere scherm van de iPhone. Dat klinkt heel logisch maar er zijn helaas maar weinig ontwikkelaars die daar überhaupt bij stilstaan.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over de thermosmart. Mijn complimenten voor de ontwikkelaars want het is namelijk onwijs moeilijk om een een simpele interface te maken. De kunst van het weglaten hebben ze hoog in het vaandel staan waarvoor hulde.

Heb jij ook een ThermoSmart?

Hi Harbri,

Bedankt voor je review. Waar ik een beetje bang voor ben met dit product is dat de ondersteuning ophoudt voor dit product. Is dit product zonder de cloud te gebruiken?
Hoi kippertje,

Geen dank, graag gedaan. Het product is niet zonder de cloud te gebruiken. Op de thermosmart site gaan de makers/eigenaren van thermosmart daar in de FAQ ook nog even op in:

Ik vond dit voor mezelf echter geen "showstopper" maar dat is een afweging die een ieder voor zichzelf moet maken.
Lijkt me zorgelijk. Dat je niet meer remote het ding kunt aansturen is nog daar aan toe, maar als ik je tekst zo lees kan je dan helemaal niets meer.
En als je internetverbinding er een paar dagen uitlegt? Werkt de thermostaat dan nog door? Kan je dan geen wijzigingen doorvoeren?
De een vindt het zorgelijk de ander vindt het geen probleem, dat is en blijft m.i. een persoonlijke afweging. Mijn internet verbinding ligt er zeer zelden uit en al helemaal niet dagen achter elkaar dus dat is geen issue voor mij. Als de internet verbinding eruit ligt blijft de thermostaat gewoon werken, het programma dat op dat moment actief is blijft doordraaien. Wijzigingen kun je dan handmatig met de touchbuttons instellen.