Sitecom WL-172 Wireless Network USB Adapter 54g Turbo Review

cumulus007 31 maart 2009, laatste update op 31 maart 2009, 1.270 views

Sitecom WL-172 Wireless Network USB Adapter 54g Turbo

Pluspunten

• out-of-the-box op Linux
  • redelijke prijs
  • veel beveilingsstandaarden beschikbaar

Minpunten

• brakke behuizing
  • brakke software
  • matige verbindingssterkte

We hebben thuis 3 stuks.

De behuizing van de adapter is slecht te noemen. Deze raakt al spoedig los van de printplaat, zeker wanneer je hem vaak in- en uitplugt. Dit wordt zelfs zo erg, dat één van mijn adapters scheef in zijn USB-poort staat. De behuizing is ook nog eens onnodig breed, wat hem niet zo flexibel maakt.

De meegeleverde software zie ik als onnodig. Alleen de driver voor Windows installeren is voldoende, Windows' eigen netwerkmogelijkheden doen de rest. De meegeleverde software vind ik onduidelijk, aangezien er niet echt veel is aangegeven. Je moet er zelf maar een beetje uitkomen. Onder Linux werkt de adapter out-of-the-box met rt73usb. Onder Ubuntu Hardy valt de verbinding vaak weg, maar op een up-to-date Intrepid en hoger is dit verholpen. Ik gebruik hem dan al een jaar naar volle tevredenheid op Ubuntu en aanverwanten.

Ik luister veel naar online streams, en ik vind het jammer dat de verbinding nogal wil wegvallen als er een deur tussen de router en de adapter staat. Over de kwaliteit van de verbinding ben ik dus niet zo te spreken. Wellicht ligt dit aan de gebruikte beveiliging?

WEP, WPA, WPA2, TKIP, AES, Radius: het werkt allemaal met deze adapter. Top!

De adapter is spotgoedkoop. Voor ¤10 al te krijgen bij Azerty!

Heb jij ook een Sitecom WL-172 Wireless Network USB Adapter 54g Turbo?