Neato Robotics XV Signature Review

Neato Robotics XV Signature

Hij werkt geweldig en houd alles proper. Op zijn opvolgers (botvac lijn) met het kleine borsteltje langs de zijkant na, is het de beste robot op de markt. Gemakkelijk te upgraden tot "Pro" versie met een apart te kopen combo borstel.

Pluspunten

• stofzuigt intelligenter dan de concurrentie
  • Hoge zuigkracht - laat geen vuiligheid achter
  • Goedkoper dan de Pro versie en hetzelfde na updaten met de combo borstel
  • Prijs/kwaliteit beter dan bij de concurrentie
  • Strips handiger dan lighthouses

Minpunten

• Zonder de comboborstel is hij zeer luidruchtig
  • Een gewone stofzuiger is nog nodig
  • Te duur als je niet vaak moet stofzuigen (dieren/kinderen)

Disclaimer:
Dit is een review van de Neato XV signature.
Het grote verschil met de pro versie zit in de combo borstel die de pro versie heeft waar dit bij de gewone rubberen lamellen zijn.
Maar in het dagdagelijkse gebruik is hij eigenlijk gelijk aan de pro versie door het upgraden naar de combo borstel.

Het was goedkoper om de gewone versie aan te kopen en dan zelf te upgraden met de combo borstel.
Ik heb hem een aantal keer zijn werk laten doen met zijn originele borstel maar verder altijd met de comboborstel.
De review is dus zowel gepast voor de Pro versie als de gewone versie. Geplaatst onder gewone versie omdat dit degene is dat ik gekocht heb.

Inhoud:
2.2.2 Navigatie
2.3 Ervaring
2.4 Conclusie

1. Inleiding

Een tijd geleden heb ik de stap gezet en een robotstofzuiger gekocht.
Na lang opzoeken op het internet heb ik gekozen voor deze robotstofzuiger over die van de concurrentie.
In veel reviews kwam deze er altijd het beste uit. Ik heb toen het opzoekingswerk gedaan en heb hier jammer genoeg de linkjes niet van bijgehouden maar de review van Cnet vat het goed samen.
Zij hebben ook zeer goede vergelijkingen met andere modellen, die ik wegens praktische (financiŽle) redenen niet heb kunnen maken.

Er was net een nieuwe lijn uitgebracht, de botvac lijn toen ik mijne kocht.
De verbeteringen van deze nieuwe lijn zijn een bredere borstel, een groter opvangbakje en het belangrijkste van al, een zijborsteltje. Ook hier even een linkje naar de review van Cnet over deze nieuwe lijn.
Ik heb gekozen voor de XV Signature lijn omdat deze goedkoper was en nog eens in prijs daalde door het uitkomen van de nieuwe lijn.
Het enige wat me interessant leek was dit zijborsteltje, maar het verschil in prijs vond ik te hoog hiervoor.
Vermits het toestel in mijn living staat was uiterlijk ook van belang en daar vond ik de strakke zwarte signature veel mooier dan de witte met felgekleurde cirkel botvac.
Als ik nu opnieuw moest kiezen zou ik terug dezelfde keuze maken. Tenzij dat de Botvac lijn in het mooie sobere zwart met grijze accenten komt ben ik blij met deze.

Ik heb een langere tijd gewacht eer ik aan de review begon. Ik wou eerst wat meer ervaring opdoen met het toestel en de zin was er ook niet echt.

Waarom heb ik hem aangekocht? Zou ik het opnieuw doen? En zou ik hem aanraden aan vrienden?
Op al deze vragen is het antwoord te vinden in mijn blog.
Hier ga ik me voornamelijk focussen op dit toestel en minder op de (on)zin van een robotstofzuiger.

2. Review Neato XV Signature

2.1 Bouwkwaliteit & Design

Ik vind de Neato er zeer mooi uitzien.
Het volledige zwarte toestel met een aantal zilvergrijze accenten oogt heel mooi en mistaat zeker niet in mijn living.

Neato geparkeerd

Ik verkies dit boven het uitzicht van de nieuwe Botvac lijn.

Neato Botvac

Het wit en de gekleurde lasertoren geven het een goedkope uitstraling, waar de zwarte met zilvergrijs de signature lijn een strakke en kwaliteitsvolle uitstraling geven.

Prestatie is natuurlijk het belangrijkste. Maar voor mensen zoals mij, waar die in de living of op een zichtbare plaats staat wanneer hij uit dienst is, is dit toch een belangrijke factor.

De docking is in dezelfde stijl afgewerkt en heeft een kabel van ruwweg een meter lang. Je kan de docking open doen om de kabel langs de desgewenste kant er te laten uitkomen.

Hou er wel rekening mee dat er aangeraden wordt om rondom de docking geen obstakels te hebben voor een meter in elke richting.
Dit zou het moeilijker maken voor de stofzuiger om zijn docking terug te vinden en ook om goed te kunnen vertrekken en alles mappen.

De algemene bouwkwaliteit van de stofzuiger is zeer degelijk. Er zijn geen loszittende onderdelen, het is stevig plastiek en hij voelt ook niet fragiel als je hem oppakt.

Neato geparkeerd

Aan de onderzijde zitten 2 stevige wielen die kunnen op en neer bewegen en die tot 10 cm uit het toestel kunnen komen.
Dit stelt het toestel in staat om kleine hoogteverschillen (drempeltjes) te overbruggen.
De wielen en de scharnieren voelen heel stevig aan.

2.1.1 Borstel

Zoals eerder aangehaald is het voornaamste verschil tussen de XV Signature en XV Signature Pro de borstel die meegeleverd wordt.

Neato geparkeerd

Bij de XV Signature wordt een borstel met rubberen lamellen meegeleverd.

Neato geparkeerd

Terwijl dit bij de XV Signature Pro een borstel met haren en lamellen is.

Neato geparkeerd

Toen ik de Neato de eerste keer gebruikte met zijn origineel meegeleverde borstel (rubberen lamellen) maakte hij een enorme herrie.
Na het vervangen naar de combo borstel was de herrie gereduceerd tot minder dan mijn Dyson DC37.
Het geluid is nog steeds in dezelfde orde als een gewone stofzuiger (niet verbazend vermits het een stofzuiger is) en je moet dus niet verwachten je tv te verstaan terwijl die aan het rondrijden is onder je voeten.

Een ander voordeel van de combo borstel is dat deze beter is in het verwijderen van haren van tapijten en in het algemeen het opnemen van haren.

Zeer belangrijk voor mij dus en gelukkig kan je deze gewoon kopen.

2.1.2 Bediening

De bediening van de Neato is zeer gemakkelijk.
Alles gebeurt via het schermpje en toesten rechts boven op het toestel.

Neato geparkeerd

Rond de grijze knop zie je een (iets minder) halve cirkel.
Deze licht groen op (pulserend) tijdens het opladen. Na een tijdje aan de lader stopt dit wel met pulseren en het zal je dus niet constant storen.
Wanneer het toestel op is en aan het opladen is dan gaat deze oranje pulseren.

Met deze knop maak je de Neato ook wakker wanneer die lekker staat te dutten aan zijn docking.
De grote horizontale knop dient voor te selecteren ("enter" toets).
Verder heb je 2 zichzelf verklarend op en neer toetsen en ook een return toets.
Deze zijn gemakkelijk te bedienen en zorgen ervoor dat door het menu gaan en dingen instellen zeer vlot gebeurt.

Zoals gezegd maak je de neato wakker met op de grijze toets te drukken en dan krijg je het volgende beeld te zien.

Neato geparkeerd

Eenmaal dat je dit ziet kan je door nogmaals op de grijze toets te duwen het toestel laten beginnen met kuisen.

Voor ik door ga en de paar dingen van de grond gehaald heb druk ik dus 2 maal achtereen op de grijze toets en hij is vertrokken.

Met de horizontale toets kan je vanop dit moment ook in het menu komen en dan krijg je de volgende opties

Neato geparkeerd

Spot Clean Met deze optie gaat de neato kuisen op de plaats waar hij staat. Hij kuist dan ongeveer 1 m≤.
Dit vind ik een zeer handige optie voor als de hond ergens heeft liggen zand kwijtspelen maar ik op dat moment niet alles wil laten kuisen of wanneer er vuiligheid van schoenen ligt. Dan neem ik de Neato op en plaats hem op die plaats en selecteer deze optie.

Schedule Hiermee krijg je een week overzicht en dan kan je apart elke dag selecteren en zeggen of hij op een bepaald uur moet beginnen kuisen.
Je kan er zo voor zorgen dat hij kuist vlak voor je terugkomt van je werk en hierdoor altijd in een proper huis komt.
Zelf gebruik ik deze optie niet omdat ik altijd nog wel iets heb rondslingeren op de grond dat even van de grond moet. Dit kan gaan van speeltjes van de hond en zijn dekentje tot aan kabels die ik laat rondslingeren. En zo heb ik 1 decoratie stuk (een papieren paraplu van Thailand) die op de grond staat en waar ik schrik voor heb dat hij er mocht tegen komen (zeer fragiel). De keren dat ik het vergeten ben is hij er niet tegen gekomen maar vertrouw het toch niet helemaal.

De andere opties ga ik niet op in gaan want zijn redelijk duidelijk.
Bij Support krijg je de firmware versie etc.

2.2 Performance

2.2.1 Zuigkracht

Dit is hetgeen ik vermoed waar de meesten het meest geÔnteresseerd in zijn.

De prestaties vergeleken met andere toestellen wordt zeer mooi gedaan in de review van Cnet .
Zeer leuke opzet om het te doen vond ikzelf.
Buiten mijn eigen ervaring, kan ik niet veel meer hierover zeggen.

Mijn eigen ervaring met dit toestel zijn vuilopnemend vermogen is zeer goed.
Zoals eerder vermeld heb ik een Dyson DC37 Animal als gewone stofzuiger.
De meeste mensen kennen Dyson wel van zijn zuigkracht en kwaliteit als stofzuiger en dit gecombineerd met een speciale borstel voor dierenharen van tapijt te halen geeft een sterke concurrent.
Dit en de stofzuiger die mijn ouders vroeger hadden (een gewone Miele) zullen mijn vergelijkingspunt zijn. Hopelijk bent u, de lezer, hiermee tevreden.

Een extra moeilijkheid voor de Neato is dat ik een Zwitserse witte herder heb die lange haren heeft en er ook in slaagt altijd een half bos en zandbak mee binnen te nemen.
Mochten er mensen zijn die vrezen voor de lange haren van hun vrouw/vriendin. Mijn vriendin heeft haar tot halverwege haar rug. Voor op te kuisen is dit zelfs vervelender dan de hond :p. En dit zeg ik haar ook als ik de douche weer ontstop. Mijn 2 ruivende diertjes.

De Neato doet het zeer goed om al de vuiligheid (takjes, stukjes blad, haar, zand,...) van de grond (tegel en laminaat) te halen en de tapijt, die ik onder mijn tafel heb liggen, en de deurmatjes maakt hij ook goed proper.
Ondanks dat ik mijn stoelen gewoon onder tafel laat staan maakt hij de tapijt daar toch grondig proper.
Het enige verschil dat ik merk als ik de tapijten doe met de Dyson is dat de deurmat (die echt zwart is vs de witte hond) volledig proper/haarloos is na de Dyson en er nog 10 haren ofzo op hangen nadat de Neato erover gegaan is.
Ik ga wel vaker over de deurmat met de Dyson dus misschien is de vergelijking niet helemaal fair vermits de Neato er even snel over gaat als over de rest.

De gewone Miele stofzuiger doet het minder goed dan de Dyson en zal op zowa hetzelfde niveau presteren als de Neato. De Neato maakt wel tapijt beter proper dan de Miele! Hiervoor zou ik met de Miele als een idioot over het tapijt moeten zitten schuren om maar hetzelfde resultaat te hebben als de Neato.

In mijn geval zit het bakje na 1 ronde door mijn appartement vol.
Ik maak dus na elke keer het bakje leeg en 1 keer in de week of 2 weken haal ik het plastieken klepje van de borstel af en haal hier de haren (vooral van de vriendin) van de borstel.
Rond de wielen heb ik tot nu toe eigenlijk nog geen haren gehad die zich hier rond wikkelden en ook niet rond de randen van de borstel (iets wat de Dyson wel heeft). Ze zitten vooral rond de borstel zelf.

Neato geparkeerd

Over de zuigkracht en het kuisvermorgen van de Neato kan ik alleen maar positief zijn.
Hij laat werkelijk een proper appartement achter na een ronde en ik ga nergens nog vuile plekjes vinden.
Wat ik af en toe wel heb is dat er een dunne rand (0,5 cm) van stof langs de kant van de muur ligt.
Als de hond zijn zand is gaan kwijtspelen tegen de muur kan het zijn dat de Neato dat op die plek niet opgezogen krijgt.
Dit heb ik zelden en nog niet als storend ervaren en zou de botvac zijn zijborsteltje oplossen.
Haren of lichtere zaken zuigt hij gewoon naar binnen van de kant. Dit blijft niet achter.

2.2.2 Navigatie

Twee drukken op de grijze knop en hij komt tot leven.
Hij verlaat de veiligheid van zijn thuisbasis en draait in alle richtingen even rond.
Omgeving is in kaart gebracht, no enemies sighted.
De turbine komt op snelheid en de zuigkracht telt op naar 100% en hij vertrekt op zijn missie.

Heel knap om te zien hoe hij systematisch te werk gaat en geen botsauto is.
Zeer zelden gaat hij een voorwerp aantikken.
In mijn geval gebeurt het soms dat hij een stoelpoot aantikt wanneer hij ertussen aan het navigeren is.
Hij past er niet tussendoor en draait zich dus zijdelings om een stukje te stofzuigen en valt dan de rest vanonder een andere hoek aan. Enorm mooi om te zien.

Bij de muur rijdt hij er richt op af, en draait zich dan vlak voor de muur zijdelings zodat hij er rakelings langs rijdt.
Rakelings, maar niet ertegen.
Dit zie je goed aan de blinkende schuiven die ik heb waar je enige krassen duidelijk op zou zien. Deze zijn nog helemaal krasvrij (buiten een paar leuke toevoegingen van de hond). Dit terwijl de Neato toch al een halfjaar rondrijdt bij mij.

Neato geparkeerd

Als je kijkt hoe een iRobot stofzuigt lijkt het wel alsof je kijkt naar iemand die normaal in een beschutte werkplaats hoort te werken terwijl de Neato je het gevoel van een intelligente navigerende ingenieur geeft die alles eerst goed overdacht heeft.

Natuurlijk zijn er limitaties. Zo zijn schuin oplopende poten, net te hoge drempeltjes en hopen kabels zijn zwakke plek.
Hiervoor krijg je een lint magneetstrip meegeleverd waar je dan stukken kan afknippen en die je dan kan leggen op plaatsen waar hij niet mag komen.
Dit vind ik veel handiger dan de "lighthouses" waar iRobot mee werkt vermits je zo kleine hoekjes kan afschermen op meerdere plaatsen.

Zo heb ik in de hoek achter mijn zetel een enorme hoop kabels liggen en daar ligt een strip tegen waardoor hij deze met rust laat.

De schuin oplopende poten van de Ikea dressboy zijn zo ook een probleem voor de Neato. De eerste weken geen probleem maar toen had hij zich een keer er op vast gereden en toen heb ik er maar een strip gelegd. Het kan goed zijn dat hij met de ver uitrekkende wielen zich hier niet altijd op vastrijdt. Dit zou ik eigenlijk eens moeten testen. Maar liever de strip dan om de zoveel keer dat hij zich zou vastrijden.
Ook is het eigenlijk genoeg om maar 2 kleine stukjes onder elke poot te leggen. Je kan het dus ontzichtbaar doen.
Ik ben wat lui geweest en heb het zo gelegd en ik zou dit eens moeten aanpassen.
Maar zo is het weer lekker duidelijk voor jullie dus goed dat ik het nog niet had opgelost :-).

Neato geparkeerd

Een andere strip heb ik ook liggen bij een drempeltje dat net te hoog is voor hem om terug op te geraken.
Hij rijdt er wel voorzichtig af maar dan geraakt hij er niet meer op.

Een strip en dit was opgelost
Neato geparkeerd

Al bij al ben ik enorm onder de indruk van het navigerend vermogen van de Neato.
Hij gaat overal mooi langs en tussendoor zonder mijn meubilair te beschadigen en de paar lastige puntjes reken ik hem niet op af.

Ik zet ook gewoon al de deuren open (appartement) en laat hem rustig alle ruimtes doen.
Op het einde gaat hij ook zonder problemen terug naar zijn docking.
Dan hoor je hem stoppen met zuigen en in high speed terug racen naar zijn docking.
Dan schud hij met zijn kontje tot hij proper terug tegen de connectors staat.

Voor een indicatie te geven van stamina van de Neato. Ik heb een 77 m≤ appartement en dit kan hij bijna in 1 keer doen. Van 1 ruimte is er nog een klein beetje over dat hij niet in de eerste run mee heeft. Hij gaat dan een stukje laden en rijdt terug naar die plaats, rond dat af en rijdt terug naar zijn docking voor verder op te laden.

2.3 Ervaring

Ik heb doorheen de review het vaak al kort aangehaald.

Bij mij staat de Neato niet op een vast schema maar zet ik hem aan voor ik ga trainen. Hij wordt meerdere keren in de week opgezet (ook wel nodig met de hond).
Dit is 1,5 - 2 uur dat ik weg ben en tegen dat ik terug ben is hij klaar met mijn appartement.
Gezien dat dit een robot is die zijn weg moet zoeken vind ik dit redelijk snel en naar wat ik lees is die ook wel degelijk sneller dan iRobot concurrenten.
Even wat spulletjes van de grond, 2 drukken op de grijze knop en hij vertrekt en ik vertrek ook.

Ik zet hem wel nooit aan met de hond alleen erbij. (De hond zit de helft van de week bij mijn ouders mocht je afvragen hoe dit dan gaat.)
De hond doet er niets naar wanneer ik hem aanzet en zelf thuis ben maar ik wil het risico niet lopen dat 1 van de 2 iets heeft.
De hond vind een stofzuiger maar niets en gaat een plekje zover mogelijk ervan zoeken in het appartement als er wordt gestofzuigd. Met de Neato is dit niet anders.
Soms blaft hij er een paar keer naar en als de Neato dan zijn richting aanpast en in de richting van mijn hond begint te rijden is de hond toch snel weg.

Afhankelijk hoeveel zin ik heb maak ik het bakje leeg (dit moet wel per keer bij mij door de hond) als ik terug ben of anders de volgende keer voor ik hem laat rondrijden.
1 voorwerp (de papieren paraplu) zet ik terug op de grond. De rest is meestal zooi dat ik toch eens had moeten opruimen.

De eerste weken was het even aanpassen omdat ik soms iets liet liggen en dan reed hij zich er op vast en de eerste keren was het ook een zoektocht naar de robot als ik terugkwam. Wel grappig om heel je appartement af te zoeken naar je stofzuiger.
Een keer vast in de kabels onder de zetel, een keer op mijn slaapzak onder bed gereden (heeft hij maar 1 keer gedaan) en dan die keer van het drempeltje.
Nu heb ik dit al lang niet meer. Hij staat braaf aan zijn docking groen te pulseren als ik thuiskom.

Ik vind het zeer aangenaam dat mijn appartement niet meer instantly vuil is. Als ik op zondag kuis kan het zondag avond of maandag al terug vol liggen met haar. Enorm deprimerend om dan terug een week tussen het haar te zitten en ik had niet de tijd of zin om in de week nog eens te kuisen.
Dit lost de Neato vlot op.
Nu is het altijd proper.

Ik kuis zelf nog maar 1 keer in de 2 of 3 weken. Dit betekent eens grondig alles stofzuigen met de Dyson (zetel, zijn mand, de stoelen) en dan met nat alles nog eens doen.
Tegen het einde van die periode is het wel terug vuiler omdat kwijl druppels of natte plekken die hij na drinken ofzo achterlaat wel zichtbaar blijven. Dit kan de Neato niet oplossen. Om zo af en toe nog eens te moeten kuisen en verder proper te zitten vind ik wel aangenaam.

2.4 Conclusie

Ik ben er enorm tevreden van en ik zou hem zeker nogmaals kopen.
Hopelijk gaat hij nog wel een tijdje mee.
Een nieuwe batterij kan ik apart kopen want ik vermoed dat dit het eerste zal zijn dat het begeeft.
Een half jaar verder nu is de batterij nog wel goed.

De strips houden hem goed weg van plaatsen waar hij zich zou kunnen vastrijden of niet mag komen en al de rest is helemaal proper als hij klaar is.
Hondenhaar, hondenkorrels, stukjes blad, zand,... worden allemaal vlot opgezogen en zelfs tapijt maakt hij vlot proper.
Hij presteert beter dan de gewone Miele stofzuiger van mijn ouders en maakt evenveel lawaai. Voor de Dyson DC37 met speciale dierenharen borstel moet hij wel onderdoen maar de Dyson maakt wel ook nog iets meer lawaai.
Fijn is ook dat hij niets beschadigd tijdens het rondrijden. Maar heel uitzonderlijk ga je hem tegen iets zien aantikken en dan nooit hard (de bumper van voor is een sensor die hem laat keren mocht hij iets raken).

Volledig vervangt hij mijn gewone stofzuiger niet. Voordat ik dweil ga ik nog steeds de gewone stofzuiger nemen.
Dit omdat ik dan ook de hond zijn mand, de stoelen en de zetel eens kan stofzuigen. Iets dat de Neato niet kan.
Dit doe ik nog 1 keer in de 2 of 3 weken. Door het kwijl en druppels van het drinken dat de hond achterlaat krijg je toch een grond met plekken die je alleen maar met nat weg krijgt en het is toch ook hygiŽnischer om af en toe eens mat nat het te doen.

Heb jij ook een Neato Robotics XV Signature?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-1404+13+20+30Ongemodereerd0
Hey,

Ik heb met veel interesse je review gelezen en ben uiteindelijk tot aanschaf over gegaan. Ik vroeg me af: Hoe lang kan die van jou stofzuigen voordat hij opnieuw moet opladen? Die van mij houdt het 20 min uit. Hij is alleen in de woonkamer (50m2) bezig, waar laminaat ligt en bij de tv een vloerkleed. Meestal op het vloedkleed aangekomen stop hij binnen 30 seconden en gaat hij herladen.

Hoe lang kan die van jou het volhouden?
Bedankt! :-)

Mijn houdt het wel langer uit dan 20 minuten. Ik weet wel dat ze zeggen dat je de eerste keren hem de kans moet geven zijn batterij volledig vol te krijgen. In het begin denk ik dat hij ook maar korter meeging maar ik ben niet zeker.

Mijn appartement is 70m≤ en dit kan hij niet in 1 keer doen.
Hij gaat hiervoor 1x herladen en dan doet hij de rest.
Dit stoort me niet want tegen dat ik terug ben van mijn training (2 uur) is hij normaal altijd wel klaar.
Ik heb al wel gehad dat hij eens terugging nog plots, ik schrok me dood xD
Jij bedankt voor de review :)

Ik heb even contact opgenomen met neato robotics: Zij geven aan dat hij op een volle lading 45-60 minuten op een harde ondergrond zou moeten kunnen redden. Ze hebben wat stappen gegeven om de batterijen te recalibreren (http://www.neatorobotics....-your-neato-xv-batteries/)

Dat ben ik nu aan het proberen, anders nemen we even contact op met de verkoper. Bedankt in ieder geval voor je reactie!
Bedankt voor de uitgebreide review. Het heeft mij zeker geholpen in de uiteindelijke keuze (Neato XV signature)

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8