Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z97X-SLI Review

Koen050 21 februari 2015, 426 views

Gigabyte GA-Z97X-SLI

Erg goed Z97 moederbord voor een prima prijs. Enige klacht is het audio-gedeelte, daar zit namelijk een flinke storing in.

Pluspunten

• Z97 moederbord
  • Voelt stevig aan
  • SLI-mogelijkheid (misschien handig voor in de toekomst)
  • Dual BIOS

Minpunten

• Storing in geluid

Layout Score: 5
Prima moederbord voor de prijs.
Fijn dat er een mogelijkheid tot SLI is.

Enige klacht is het audio-gedeelte, daar zit namelijk een flinke storing in.
Na RMA gaf Afuture aan dat er geen mankementen aan het moederbord waren, maar nadat ik zelf uitgebreid ging testen bleek er wel degelijk een storing in te zitten.
Inmiddels opgelost door externe geluidskaart te gebruiken (was ik sowieso al van plan), dit geeft een uitstekend geluid.
Had geen zin meer om nog een paar weken zonder computer te zitten dus heb het maar gelaten zoals het is.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z97X-SLI?

Je moet sowieso nooit van onboard geluid verwachten dat het acceptabel is.
hier gebruik ik de gigabyte z97x gaming 5. Zelfde geluidschip, en ook ontevreden.

Maar ook met vorige moederboards zoals de MSI P55-GD80 en GD45

Ook meerdere AMD boards. Allemaal Realtek soundchip.

Prima sls jij je logitech surround headset erin plugt, maar als er een geluidsysteem of echte koptelefoon wordt gebruikt kun je echt horen dat het een stuk minder is als een dedicated kaartje of USB oplossing.

Ik heb dus maar uiteindelijk een ASUS Xonar U7 gehaald.
klopt inderdaad,
Ben zelf ook van plan een Xonar U7 te halen, die bevalt dus goed? ;)
Ja, geluidskwaliteit is op par met mijn oude Asus Xonar D2, En de software werkt zeer lekker. Headphone amp is van goede kwaliteit en pompt er voldoende volume uit door mijn Beyerdynamic DT 770 pro 250 ohm koptelefoon. Ben dus wel tevreden zou je kunnen zeggen. :P
Wat voor storingen moet ik me dan bedenken bij het geluid? De geluidschip op dit bord is lang niet slecht, ik ben erg tevreden over de ALC1150. Misschien dat als je specifieke eisen stelt dat hij niet voldoet, maar ik denk dat 99% van de mensen dat toch niet doet.

Vandaar dat ik me afvroeg op wat voor manier je die storingen hoort.
In idle hoor ik (met hoofdtelefoon op) piepgeluiden, lijkt op een soort elektronische interference, en under load wordt het geluid zo hard dat game-geluiden amper hoorbaar zijn. Tevens niet hoorbaar als ik de voorkant aansluiting van de hoofdtelefoon gebruik, is dus echt bij het mobo
Hier geen last van hoor... Geen piepende geluiden.