Acer Iconia B B1-730 HD 8GB WiFi Wit Review

Ramellose 19 februari 2015, 579 views

Acer Iconia B B1-730 HD 8GB WiFi Wit

Voor een kleine prijs heb je een prima apparaatje in handen om mee te internetten, een serietje te kijken of een boek op te lezen. Veel meer moet je er niet van verwachten, de processor laat soms te wensen over en de bouwkwaliteit is niet bepaald subliem.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Glijdt niet snel uit je handen
  • Redelijk snel bij normaal gebruik

Minpunten

• Accuduur
  • Bloatware
  • Behuizing kraakt
  • Processor is niet bepaald krachtig

Nu ik deze tablet 3 maanden regelmatig heb gebruikt, is het toch wel tijd voor een review. Hoewel mijn ervaring in het algemeen positief is, zijn er natuurlijk wel specifiekere dingen op aan te merken.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Dankzij de brede bezels en de plastic achterkant doet de tablet niet heel luxe aan. Dat is hij ook niet, dus dit vind ik niet zo'n minpunt. Een leuk detail aan de plastic achterkant is dat deze bedekt is met kleine vierkantjes in een golvend patroon; het ziet er niet alleen leuk uit, het voorkomt ook dat je de tablet per ongeluk door je tv smijt of iets dergelijks. Het ding zal absoluut niet makkelijk uit je handen glijden. Hoewel het plastic goedkoop aandoet, is het wel leuk uitgewerkt. Dat kan ik niet zeggen over de bouwkwaliteit; als je lichtjes op de bezels drukt, voel je de tablet "kraken". Heel stevig voelt hij dus verder niet aan.

Scherm
Wat ik absoluut niet had verwacht aan de Iconia is dat het apparaatje zo'n fijn scherm zou hebben. Zoals de specificaties melden heeft het ding een IPS scherm. Daarbij kan je dus mooie kleuren, goed contrast en brede kijkhoeken verwachten. De Iconia maakt dit wel waar, waardoor het een prima tablet is om in de trein of in bed wat te lezen of te kijken, in welke rare hoek je ook moet zitten/liggen/staan.
De resolutie is verder goed gezien het formaat van de tablet.

Dagelijks gebruik
Zolang je het bij één, twee of drie tabbladen houdt en niet al te veel apps opent, voelt de tablet vlug aan. Daarmee is het een fijn ding om tussendoor snel je mail te checken of wat te googlen. Veel meer dan dat moet je er niet mee willen, dan begint hij er wel echt tegenaan te hikken. De accuduur maakt het ook geen fijn ding om langere tijd op te werken, omdat hij na een uurtje of vijf toch echt wel aan de lader moet.

Veel games erop spelen is trouwens ook geen goed idee, die 8GB heb je zo vol zitten. Er kan wel een microSD kaartje in, maar 8GB is toch echt krap bemeten.

Minpuntjes
iStorytime, Booking.com, Acer Store, AcerCloud, ASTRO File Manager, Audible, Exchange Services, Life Digital Clock, Life weather, MusicFX, Tags, TalkBack, Top HD Games, Zinio, Accuweather. Dit zijn nou dus allemaal minpuntjes van deze tablet. 90% van deze apps zul je nooit gebruiken en je kan ze niet eens van de tablet verwijderen. Niemand die een tablet met 8GB intern geheugen koopt zit hierop te wachten. Jammer.

Als je een tablet zoekt om in de woonkamer wat te googlen, Netflix naar je Chromecast te streamen en je mail te lezen is het een prima apparaatje. Veel meer kan je er niet van verwachten. Dankzij het IPS scherm is het wel een fijne tablet om op te lezen en een serietje op te kijken, ondanks het kleine formaat. Na 3 maanden gebruik ik de tablet eigenlijk vooral om digitale kranten en tijdschriften op te lezen, want dat gaat heel fijn.

Heb jij ook een Acer Iconia B B1-730 HD 8GB WiFi Wit?

leuke review :).

Ik heb deze tablet al een paar maanden en ben er erg tevreden over. je kan er zelfs asphalt 8 op spelen. het enige minpuntje is het scherm. Groen is niet bepaald mooi. voor de rest is het een toptablet en zeker voor der prijs.