Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

Grompie 3 maart 2015, laatste update op 4 maart 2015, 5.315 views

OnePlus One 64GB Zwart

Smartphone met razendsnelle hardware en uitstekende batterijduur voor een erg scherpe prijs. Al zal het scherm voor sommigen iets te groot zijn.

Pluspunten

• Accuduur (voor een smartphone)
  • Prestaties
  • Uiterlijk
  • Scherm

Minpunten

• Groot (Voor sommigen)
  • Geen uitbreidbaar geheugen
  • Bedieningsbuttons op scherm
  • Geen FM radio

Intro

Sinds dik een half jaar op zoek naar een nieuwe smartphone aangezien mijn Samsung galaxy S3 zijn beste tijd heeft gehad na dik 2.5 jaar dienst. Normaal maak ik er een zaak van om 3-4 jaar met een GSM te doen maar deze keer kon ik zolang niet wachten. De S3 deed het wel nog maar dan mocht je niet kijken naar camera die soms niet werkte, max 12u batterij en het random rebooten. Zelfs na verschillende roms hierop uitgeprobeerd te hebben bleef er maar 1 optie over en dit was een waardige vervanger zoeken.

De belangrijkste punten voor een gsm bij mij zijn:
  • Betrouwbaar
  • Batterijduur
  • Uiterlijk
  • Featureset
  • Kostprijs (moet in relatie zijn met de vorige punten)
De One Plus One was me al eerder in het oog gesprongen maar toen zag ik hem enkel als een chinese smartphone en daar kon in niet op betrouwen. Eerst dacht ik nog aan de Nexus 5 maar met aankomst van de 6 besloot ik te wachten. Nu bleek de 6 ook niet te zijn wat ik er van verwachte. Dus heb ik nog even gewacht.

Voor ik een paar 100 euro's uitgeef aan een telefoon wil ik ook zeker zijn dat het een goed product is en verkies dan ook bewust om een smartphone pas 3-6 maanden later te kopen dan de release vanwege eventuele bugs in het productieproces en er tegen dan meestal ook een hoop software fixes zijn.

In februari 2015 was ik het echter helemaal zat en besloot niet te wachten op een eventuele samsung S6 aangezien de kostprijs hiervan naar verwachtingen tegen de 700euro zal zijn en ik geen zin heb in de software van samsung. Na stevig wat reacties te lezen over de One Plus One besloot ik dan ook om deze telefoon een kans te geven en over te gaan tot aankoop dankzij de invite van een mede-tweaker.

Verpakking: stijlvol
Ik bestelde mijn telefoon via de oneplus.net website en deed dit op zaterdagochtend. Op maandagochtend kreeg ik mailtje dat mijn bestelling verwerkt was en de telefoon onderweg was via DHL. Hiermee kon je netjes volgen waar mijn telefoon zich op dit moment bevond. Dinsdagmiddag werd hij netjes afgeleverd bij de buren aangezien ikzelf niet thuis was.

Voor wie de website van one plus goed bekeken heeft zal meteen vertrouwd zijn met de verpakking. De witte dozen met opvallende rode lijn zijn niet alleen stijlvol maar ook nog eens erg stevig. De One plus zelf zit verpakt in een aparte karton doos met daaronder de echte verpakking. Deze is ook stevig en bevat het volgende:
  • One plus one
  • USB kabel
  • Sim kaart verwijder pin
  • Nano simkaart houder
De oplader wordt apart geleverd maar hiervoor hoef je niet extra bij te betalen. Ook deze zit keurig in een doosje en nog extra verpakt met plastic.

Ik koos ook nog voor een Flip cover erbij te kopen en een Premium screen protector.

Accessoires: naar eigen smaak
De screen protector heeft er geen uur aangehangen. Ik kreeg dat ding maar niet geďnstalleerd zonder bubbels op mijn scherm. Mocht je dit deze ook willen bij kopen of een variant hiervan zorg dat je zelf handig genoeg bent om dit te installeren of laat het door iemand anders doen.

De Flip cover zelf is erg standaard, voelt niet super stevig aan maar zorgt toch voor een iets veiliger gevoel al vrees ik dat dit niet veel zal helpen bij een valpartij. Het uiterlijk van de cover is erg sober en aan de voorkant rechts onderaan voorzien van het one plus logo maar dit valt nauwelijks op.
De knoppen voor volume en power aan de flip cover zijn niet van de beste kwaliteit maar voldoen. Verder is de camera, flashlights en boxen onderaan volledig vrij gehouden.
Vooraan is er ook nog een klein gaatje voor de speaker, ik vermoed dat je ook kan bellen met je typecover dicht al heb ik dit nog niet getest.
Grootste minpunt is dat je de notification light niet kan zien door de flip cover.

Uiterlijk: Sober met opvallende achterkant
Het eerste wat opvalt aan de One plus One is de grootte van het scherm. In vergelijking met de Samsung S3, nexus 5, Iphone6 is dit echt wel een grote stap. Vooral in de breedte merk je het verschil, je kan de telefoon dan ook onmogelijk nog enkel met je ene hand vasthouden en bedienen.
Na een tijdje gewerkt te hebben met de One nam ik mijn oude S3 terug vast en merkte echter op dat dit toestel echt wel klein is. Hoe snel dingen kunnen wennen...

Het scherm zelf lijkt op een dunnen metalen rand te liggen. Het is een erg sober ontwerp maar zeker niet lelijk. Enige wat vooraan nog opvalt is de camera en speaker.

Langs de zijkanten vind je power knop en volume knoppen. Deze zijn niet van de grootste en kunnen voor sommige mensen als klein aanzien worden maar ikzelf vind dit niet erg want je merkt het ook meteen goed wanneer je ze indrukt. Juist boven de volume knoppen zit een vakje voor je micro-sim kaart al kan een nano-simkaart ook doordat er een extra houder is meegeleverd voor deze kaarten.
Het sim kaart vakje is wel zichtbaar maar niet voelbaar aan de zijkant je zal er dus ook geen last van hebben aangezien het perfect aansluit op de behuizing.

Update: Na 2 weken gebruik: Soms heb ik het gevoel dat de powerknop niet goed reageert en ik hem 2x moet indrukken eer het scherm actief wordt. Echt storend is het niet want meestal druk ik 2x op mijn scherm zodat hij ook actief wordt.

Bovenaan vind je verder nog een aansluiting voor een 3.5mm jack voor alle audio en onderaan vind je 2 speakers en centraal de micro usb aansluiting voor opladen en data communicatie.

De achterkant en 80% van de zijkanten zijn bekleed met wat One plus zelf sandstone noemt. Het is een soorte matte materie met een fijne korrel erop. Iets wat best wel prettig in de hand voelt en geen sporen van vingerafdrukken nalaat.

Minpunt zijn de touch knoppen onderaan het scherm. Deze geven heel erg weinig licht waardoor je ze nauwelijks ziet en ze zijn ook niet erg groot. Je moet altijd goed mikken eer je er reactie van krijgt.

Scherm
Het scherm is natuurlijk lekker groot wat surfen, filmpjes, en alle dergelijke alleen maar beter maakt. Alles is lekker leesbaar en je merkt wel een kwaliteitsverschil wanneer je van een
1280x720 overstapt naar een 1920x1080 resolutie het toont allemaal veel scherper en heeft dat echte HD gevoel.

Leuk is dat je de helderheid van het scherm wel extreem kunt aanpassen. Je kan het zo donker zetten dat je enkel nog in een donkere kamer wat van kunt lezen tot een helderheid waar je bij 40°C op het strand ook nog je mails kunt lezen. (Niet getest bij een effectieve temperatuur van 40°C)

Yellow band is iets wat bij de eerste telefoons wel eens voorkwam. Hierbij bleek een gele rand onderaan zichtbaar te zijn. Dit lijkt echter een productie fout te zijn die bij de eerste series voorkwam en nu al niet meer van toepassing is. Ikzelf heb hier ook geen last van.

Nadeel aan het scherm is wel dat je heel erg snel vuile vingerafdrukken erop krijgt. Je kan dit verminderen door een screenprotector bij te komen maar helemaal krijg je dit probleem natuurlijk nooit weg.

Batterijduur
Er zit een batterij ingebouwd van 3100 mAh die je niet kan uithalen. Sommigen zullen dit als een nadeel ondervinden ikzelf heb hier helemaal geen last van. Als reden gaven de makers dat ze anders voor een kleinere batterij moesten gaan wat 20% minder capaciteit zou opleveren.

De enige reden waarom je een batterij zou willen vervangen is omdat je andere leeg is en je standaard met een extra op zak loopt of ze is verouderd. Al gaan de meeste smartphones sneller kapot op andere manieren dan dat de batterij verouderd tegenwoordig.

het eerste punt is eigenlijk ook al voor een stuk weggewerkt want de batterij van de one plus is standaard gewoon erg goed.

Mijn eerste testen was er een waar ik op een locatie zat met erg slecht bereik maar alles stond aan. Zowel GPS als 4G en wifi lagen constant aan. Een 3tal uur naar muziek geluisterd te hebben en een half uur Star Wars the old republic gespeeld te hebben. Dit resulteerde in levensduur van 36u op batterij.

Update: Ondertussen al 2 weken en de batterij blijft uitstekend, indien een beetje zuinig haal ik bijna 2 volle dagen.

Hardware
De meeste fabrikanten pakken deze dagen voor hun high-end toestellen vooral uit met speciale features maar hierin blijft de One plus One echter bescheiden. De hardware die erin zit is echter wel bijzonder stevig.
  • CPU: Qualcomm Snapdragon 801 processor Quad-core 2.5GHz
  • RAM: 3GB DDR3
  • Geheugen: 16 of 64GB geheugen
  • sensoren: Versnellingsmeter, Gyroscoop, Nabijheidssensor en Omgevingslichtsensor
  • Back camera: 13 Megapixel - Video's opnemen in 4K
  • Front camera: 5 Megapixel
  • Dual led flitser
  • Wifi
  • Bluetooth
  • NFC
  • GPS
Een snelle processor met lekker veel ram geheugen zorgen ervoor dat je een heel erg snelle machine hebt die de pc uit mijn studenten tijd (zo een 8 jaar geleden) doet verbleken. Verder zitten alle zaken die ik standaard in een smartphone verwacht erin maar dan ook niets meer.

Je kan kiezen uit een versie met 16 of 64GB geheugen maar de meerprijs van 30euro is die extra 48GB echt wel waard. Filmpjes en foto's nemen tegenwoordig heel wat plaats in waardoor 16GB in een gsm echt wel krap is geworden. Ondanks dat 64GB vind ik het toch jammer dat er geen mogelijkheid is om er een extra geheugenkaart in te stoppen. Het kan altijd handig zijn om bepaalde zaken op een externe SD kaart te houden.

Update: Mr. Bamibal wees mij erop dat wanneer je telefoon stuk gaat en je hem niet meer aankrijgt alle data verloren is. Op tijd een backup nemen is dus zeker geen overbodige luxe wanneer je geen data kwijt wil spelen!

Wifi en mobiel netwerk ontvangst werken voor mij even goed of zelfs iets beter dan mijn vorige Galaxy S3. Met mijn S3 was er een kamer in huis waar je heel erg slecht ontvangst had op bepaalde plaatsen en wifi regelmatig uitviel, de ontvangst is nog steeds niet super maar het uitvallen lijkt weg te zijn.

Op 3D gebied heb ik enkel nog maar het spel star wars: knights of the old republic getest en moet zeggen dat dit heel erg soepel draait. Het lijkt er dan ook op dat de hardware geen enkele moeite heeft met hoge prestaties te halen. Ook warmte ontwikkeling viel na 30min heel erg goed mee, je voelde wel waar de processor zit en het iets warmer begint te worden maar vond dit nauwelijks merkbaar.

persoonlijk mis ik wel een FM radio, er zou al geprobeerd zijn om de aanwezige FM radio in de chipset aan de praat te krijgen maar ik vond enkel op het forum dat de antennes naar de ground lagen en het dus vanwege het hardware ontwerp niet mogelijk ging zijn om dit werkende te krijgen.

De geluidskwaliteit die uit de dual speakers komt is meer dan degelijk, let op dit is geen stereo geluid waarbij de ene speaker een ander geluid heeft dan de andere maar ze produceren gewoon hetzelfde voor meer sterkte. En moet zeggen dat deze telefoon toch best wel luid kan spelen! Verder is het zeker ook de moeite waard om eens te spelen met de equalizer om je geluid nog te verbeteren.

Er zou blijkbaar ook een probleem zijn met LTE bij sommige nederlandse providers maar in belgië heb ik hier geen problemen.

Camera
Zelf ben ik geen foto expert en buiten dat ik goed uitziende foto die je kan delen met wat vrienden op sociale media wil ga ik hier dan ook weinig aandacht aan schenken. Zelf vind ik de foto's van prima kwaliteit en zeker voldoende voor een smartphone.

Software: Roms
Standaard is een ietwat bewerkte versie van Cyanogenmod 11 meegeleverd. Een van de komende weken zou er echter een update moeten komen waar versie 12 opstaat die android 5.0 Lollipop draait.

Voor de tweakers onder ons is dit een droom telefoon. het unlocken van bootloader en/of rooten is gewoon kinderspel, de makers hebben er dan ook geen geheim van gemaakt dat ze hier niet tegen zijn en je zal hierdoor dan ook je garantie niet verliezen. Let wel op gaat het mis tijdens een van deze dingen zal dit niet onder garantie vallen!

Ik zelf heb meteen de bootloader unlocked een custom recovery geinstalleerd en root access enabled. Dit is erg simpel te doen en je kan guides als deze vinden op het one plus forum zelf: https://forums.oneplus.ne...-recovery-and-root.64487/

Cyanogenmod voelt zelf heel erg natuurlijk aan als je vertrouwd bent met android. Enkele zaken zijn anders of toevoegd maar die zijn dan ook een meerwaarde. Mooiste feature is natuurlijk de theme engine waarbij je extra theme's kunt downloaden/kopen. Dit is iets totaal optioneel maar voor wie graag een mooi uitziende smartphone heeft een aanrader.

Eind oordeel
De One plus one laat toch een heel erg goede indruk op mijn na. Samengevat is het eigenlijk een smartphone zonder speciale features maar wel met erg stevige hardware. Persoonlijk verkies ik deze telefoon boven eentje met bv een vingerafdruk scanner. Het lijkt erop dat One plus gewoon een stevige smartphone wou maken aan een erg scherpe prijs.

Grootste pluspunten zijn de batterij, snelheid en de prijs. 3 plus punten die je niet vaak terug zal vinden bij smartphones van dit kaliber.

Grootste minpunten zijn bedienings buttons onderaan het scherm en geen uitbreidbaar geheugen.
Een eventueel ander minpunt kan de grootte zijn maar daar moet je zelf over beslissen.

Mocht dit toestel beter beschikbaar zijn en van een bekende fabrikant zijn, zou dit waarschijnlijk een hit worden in de verkoop. Toch begin ik meer en meer te horen van deze smartphone en wanneer ook de 2de versie een shot in de roos is deze naam zeker zijn plaats vinden in het smartphone gamma.

Voor wie op zoek is naar een vervanger van de Nexus 5 en een betrouwbaar toestel wil kan ik dit toestel zeker aanraden, dit had eigenlijk de nexus 6 moeten worden. Ben je gewoon om een early adopter te zijn zou ik nog wachten tot de One plus Two te koop is, waarschijnlijk kost die iets meer maar je zal er waarschijnlijk iets meer voor in de plaats krijgen.

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties

Een nadeel van niet uitbreidbaat geheugen klopt.
Die van mij is pas mee in de was geweest. Scherm kapot en los, knoppen beschadigd en gaat niet meer aan. Nu ben ik wat data kwijt.
Hierdoor heb ik geleerd dat het verstandig is om dit apparaat regelmatig te backuppen om er zeker van te zijn dat je maar een paar dagen kwijt bent ipv alles.

Zo zag het toestel eruit.
Bedankt voor de tip! Heb deze toegevoegd aan de review!
Ik zie misschien iets over het hoofd, maar waarom dit benoemen? Elke telefoon die kapotgaat kan data verliezen, ook SD-kaartjes zijn immers niet untouchable. Een iPhone/HTC die je in de sloot laat vallen of tegen een muur aanklapt kan net zo goed data kwijt zijn.. toch?
Exact. De SD-kaart uit de S4 van mn vriendin was ook opeens niet meer benaderbaar, met geen mogelijkheid. Zij is ook gewoon een paar weken foto's kwijt omdat er geen backups waren.
Ik snap niet dat je de buttons het grootste minpunt vindt. Je weet toch wel dat je ook over kan schakelen naar onscreen knoppen? Ik vind het juist een groot voordeel dat je de keuze hebt tussen onscreen en offscreen knoppen. Verreweg de meeste fabrikanten hebben uberhaupt geen offscreen knoppen.
De aanwezigheid van de buttons zijn niet een nadeel wel dat ze heel erg zwak verlicht zijn en ze ook een klein aanraak oppervlakte hebben waardoor je ze soms 2-3 keer opnieuw moet erop drukken. Mss voor mensen met lenigere vingers of kleinere dat dit minder een probleem is maar ikzelf ervaar het toch als iets ongemakkelijks soms.

Ben niet echt te vinden voor die screen knoppen, een deel van mijn scherm weggeven aan knoppen die ik al heb vind ik gewoon zonde.
Ik vind persoonlijk niet storend dat ze zwak verlicht zijn. Dit is waarschijnlijk ook de bedoeling zodat dit geen afleiding geeft op het moment dat je naar het scherm kijkt.
Ik had mijn 1ste OnePlus One in een waterplasje laten liggen op het aanrecht, waardoor ik er heel erg van baalde dat de batterij er niet uitkon. Kon namelijk mijn telefoon niet uitzetten omdat hij zichzelf aan en uit zette de hele tijd door dankzij de waterschade. Maar omdat ik wel tevreden ben over de prijs/kwaliteit heb ik weer een nieuwe aangeschaft.
Mijn OnePlus One telefoon had geen schade toen ik hem liet vallen op straat met een flipcover gelukkig. Bij mijn oude telefoon was toen het scherm gebarsten.
Zegt niet per sé wat over bouwkwaliteit, maar vaak meer over de manier waarop hij gevallen is...
Als je telefoon net verkeerd valt is je scherm gebarsten, of je nou gorilla glass 24 hebt of gewoon een willekeurig glasplaatje.
True maar als het scherm bedekt word door de cover scheelt het denk ik wel wat
Ik heb mijn oneplusone vanaf september 2014. Ben er nog steeds heel er tevreden mee. Prijs-kwaliteit verhouding is top. Batterijduur idem. Schermkwaliteit en helderheid is uitstekend. De hardware knoppen hebben als voordeel dat de 'terug' knop rechts zit en dus meteen onder handbereik. Bij de on-screen is dat standaard (android) links. Dat de knoppen nauwelijks verlicht zijn ervaar ik niet als een probleem. In het midden drukken is home screen en rechts drukken is terug. Heb ik geen verlichting voor nodig! Ik heb ook geen enkel probleem met de werking van en het indrukken van knoppen en ja.... zwemmen kan zo'n telefoon niet en tegen verkeerd vallen is geen enkele telefoon bestand, dus dat hoeft eigenlijk geen issue te zijn bij een review.
De power knop gebruik ik nauwelijks. Aanzetten is dubbel tappen en als uitknop heb ik een 'screen of and lock configuratie'-app. Op ieder scherm een linkje plaatsen en je hebt geen powerknop meer nodig behalve voor het reebooten.
Voor screen off heb je ook de ingebouwde functie om dubbel te tikken op de notificatie balk.
Dat heeft de mijne ook. Dan ben je te snel geweest met de knop indrukken en zit er nog iets voor de nabijheidssensor, waardoor het indrukken van de powerknop genegeerd wordt. Dit is bedoeld om scherm activeren in je broekzak en pocket dialing te voorkomen. Test maar eens wat met je vinger in de buurt van de nabijheidssensor.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 4 maart 2015 19:49]

Wordt het scherm ook goed beschermd door de rand waar de telefoon 'in ligt' als de flipcover open is? Dus wanneer die valt met flipcover open zal het scherm de grond raken of zal de rand ervoor zorgen dat ie de grond niet raakt?

Alvast bedankt! :)
Ik ben sinds een aantal weken een blije OPO bezitter. Ik kom van een Nexus 4. De hoge prijzen van de nieuwste Nexus generatie heeft mij (samen net velen) in de richting van de OnePlusOne geduwd.

Ik herken mij in het probleem van de powerknop, soms moet ik twee keer indrukken. Ik denk dat het een software bug is, aangezien er blijkbaar meer last van hebben. Hopen dat het deze week wordt opgelost met de update naar CM12S.