PNY XLR8 SSD 240GB Review

eazyq 19 februari 2015, 334 views

PNY XLR8 SSD 240GB

Voor 99,- in de aanbieding gekocht, een zeer mooie prijs voor 240gb SSD. Wordt geleverd met kabel, zonder schroeven, software of bracket. PC versnellen wordt hiermee wel haalbaar.

Pluspunten

• kabel bijgeleverd
  • solide behuizing
  • goede prijs-kwaliteit verhouding

Minpunten

• geen bracket meegeleverd
  • geen schroeven meegeleverd
  • geen software meegeleverd

Heb deze voor 99,- in de aanbieding kunnen kopen. Volgens diverse online reviews sneller dan zijn meest directe concurrent de Crucial MX100.
Word geleverd met als enige extra een kabel, verder helemaal niets. Doen veel concurrenten overigens ook. Software is er genoeg te vinden online en gratis (gebruikt met gratis EaseUS partition Master) .

Installatie:
Na het zoeken naar wat juiste schroeven in mijn Mount Everest van PC Schroeven de 2,5 inch bracket losgeschroeft uit de kast en de schijf gemonteerd. Uiteraard ging dat verder zonder problemen. Wel, even wat side info, mijn kast volledig stofvrij gemaakt, dat was wel nodig. Bracket weer teruggeplaatst, schijf aangesloten en rebooten maar. Kloonproces begint en na een hal uurtje de eerste reboot vanaf de SSD

Na installatie wordt de schijf direct herkend door windows 7, na het kloonproces direct starten vanaf de schijf en binnen 15 seconden volledig doorgestart. Dat is een stuk sneller. Helaas wordt de netwerkkaart ineens niet meer herkend. Even de drivers via een USB stickje er op gezet en ook die doet het weer.

De praktijk :
Wat software opstarten om te testen, browser, check, outlook, check, dat gaat snel open. Klik en het staat er. Wat een verademing tov de reguliere HDD. maar hoe integreerd de SSD met software die op een HDD staat? Is dat goed gegaan tijdens het klonen? Hoe snel wordt er dan geladen? COD AW getest, dat start sneller op dan eerst. Multi[player werkt uitstekend, campaign ook. Even iets downloaden, zelfs dat gaat sneller. Hoe veel sneller? Ik heb nog geen lees/schrijf testen gedaan, de snelheidswinst is voor mij zonder zo'n test ook wel duidelijk.

Eindoordeel:
Een goede koop voor weinig. Het feit dat hij sneller zou zijn dan de Crucial MX100 is leuk meegenomen. Maar voor dit geld zeer de moeite waard. Ik heb een voldoende gegeven voor ondersteuning door de fabrikant omdat er een kabel wordt meegeleverd, maar er is geen software beschikbaar omdat PNY simpelweg stelt dat er genoeg mogelijkheden zijn te vinden online. Een lijstje met een aantal van die voorbeelden zou voor sommigen misschien handig zijn, niet iedereen is immers bekend met het klonen van een schijf.

Heb jij ook een PNY XLR8 SSD 240GB?