MSI GeForce GTX 760 Hawk Review

meugel 19 februari 2015, laatste update op 19 februari 2015, 354 views

MSI GeForce GTX 760 Hawk

Na veel en goed research op het web deze kaart gekocht. Werkelijk fantastisch!

Pluspunten

• Prestaties
  • Kwaliteit
  • Vormgeving

Minpunten

• Op kleine moederborden verhindert hij meerdere onderdelen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Wat kan ik meer over deze kaart zeggen dan dat ik hem absoluut fantastisch vind.
Ik heb deze door MSI gepimpte GTX 760 Hawk nu ruim een halfjaar in gebruik en ik ben nog steeds groot fan.
Heb hem in huis gehaald omdat ik zelf mijn PC aan het bouwen was en op zoek was naar een kaart die voor een normale prijs nagenoeg het beste kan bieden.
De twee grootmachten, AMD en nVidia hadden beide enkele goed betaalbare kaarten (+- 180-250 euro). Persoonlijk ben ik geen AMD fan dus besloot voor een nVidia te gaan.
Na een tijdje vergelijken sprong deze kaart eruit. Wat erin zit is een 'normale' nVidia GeForce 760 unit die door MSI zowel als normale 760, als '760 gaming' en als '760 Hawk' werd uitgebracht, waarbij de Hawk standaard al redelijk overgeklokt was en waarbij de mogelijkheid tot nog verder overklokken werd geboden. Een andere leuke feature is dat hij zichzelf stofvrij maakt door eens in de zoveel tijd de fans andersom te laten draaien.
De normale 760 deed het al aardig goed in de benchmarks in vergelijking met gelijkwaardige kaarten als de beroemde AMD R9 dus mijn gedachte was dat je bij de Hawk sowieso goed zat.
Zoals gezegd heb ik m nu al geruime tijd aan het werk en ik kan bijna alle games op maximale graphics spelen. Alleen met de nieuwste en grootste spellen tref ik wel eens wat lag aan, maar op 'high' ipv 'ultra' is dat effect grotendeels weg. Je mag voor deze prijs natuurlijk ook niet verwachten dat hij gaat concurreren met de echte high-end kaarten.
Dan het geluid. Op normale settings produceert de kaart nauwelijks hoorbaar geluid, alleen als je de fans flink laat razen is het duidelijk hoorbaar.
Zoals gezegd heeft MSI de kaart zo ingesteld dat er ruimte blijft om zelf over te klokken. Ik heb dit zelf in het begin even geprobeerd maar ik ben er geen expert in dus ik zag of geen verschil, of de game stopte vanzelf.
Wat ook meekomt met de goede prestaties is het formaat. Zelf heb ik min of meer per ongeluk een klein moederbord aangeschaft waardoor de videokaart nu vanalles in de weg zit waaronder een vrij PCI-e slot dat ik nog graag had willen gebruiken en zit een ander PCI-e slot in de weg waardoor het aansluiten van een audiokaart voor problemen kan zorgen. Ik kan hiermee leven maar misschien is het een bruikbare tip voor andere gebruikers.
Minder belangrijk maar toch mooi meegenomen: de vormgeving. Aan de zijkant lopen enkele massieve aluminium heatpipes en heeft MSI voor deze uitvoering voor gele accenten gekozen ipv het conventionele rood, naar mijn mening erg goed gelukt. Al met al doet het ontwerp je denken aan de vormen van een stealth vliegtuig en dat is geloof ik ook zo bedoeld, als je de voorkant van de doos mag geloven.
Al met al: De naar mijn mening beste kaart voor het geld. Als je er één kan bemachtigen, doe het. Je zult er geen spijt van krijgen.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 760 Hawk?

Mooie review heb hem net ook aangeschaft
!