Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N96 Zwart Review

NielsTn 30 maart 2009, laatste update op 2 november 2009, 1.214 views

Nokia N96 Zwart

Pluspunten

• veelzijdig in multimedia
  • GPS en Bluetooth functies
  • krachtige ontvangst GPS signalen
  • vormgeving
  • complete uitrusting/accessoires
  • accuduur

Minpunten

• beetje tragere menu-structuur
  • licentiekosten voor oa GPS functionaliteit
  • verborgen velden in contact-agenda (na veel zoeken apart toe te voegen)

Het pakket van de Nokia N96
Mijn oude Nokia (type 6021) vervangen door deze opvolger van de N95: de Nokia N96. Ik kon het waarderen dat bij het toestel een heel arsenaal aan accessoires is meegeleverd: een USB-datakabel, een auto-lader, oortjes, bedieningpaneel voor de MP3-functie. Kortom: erg uitgebreid met de nodige handleidingen en CD-ROM met software.

De software
De Nokia is meegeleverd met een CD vol met software, waaronder de Nokia PC suite en Orb (om multimedia te delen). Tevens heb ik via de CDROM en internetkoppeling de GPS-kaarten kunnen overzetten naar de Nokia N96.
Op de N96 zijn een aantal functies te gebruiken als proef-abonnement. Zo ook de navigatie middels GPS: routeren van ritten gaat goed, en via de bluetooth verbinding naar de CK7W carkit klinken de commando's helder. Wel nadeel dat na een aantal keren navigeren, je deze software moet registreren middels aanschaf van een licentie code. Doe je dit niet, dan krijg je geen navigatie-commando's/functionaliteit meer.
Licentie kost voor een jaar (voor regio Benelux) circa 70 EUR.
Handig is wel dat de Traffic-Announcement voor files/werkzaamheden meegenomen kan worden tijdens navigeren, maar.... dit heb ik zelf nog niet kunnen proberen. Zonder externe antenne is de fix op de GPS_signalen snel en goed te noemen (met sterke signaalsterkte).

Uiterlijk
Het uiterlijk valt me reuze mee: niet pompeus/fors uitgevallen, en een makkelijke slide-functie. Scherm is helder en goed af te lezen. Zo op eerste snelle oogopslag doet de gelijkenis met een Iphone bij mij opduiken.
De slide (het scherm) kan 2 kanten opschuiven: aan de ene kant worden dan de nummerieke toetsen getoond, schuif je de andere kant op, dan zie je een 5-tal buttons voor de MP3/video functionaliteit (fast forward etc.).

Menu
Menu-structuur is zoals je van Nokia verwacht. Wel een opmerking: de respons / navigatie door de menustructuur gaat niet zo vlot als bij een 6021/6233 Nokia. Wellicht door een firmware fix te herstellen, of misschien door een instelling op de GSM zelf (die ik nog niet gevonden heb). Overigens heb ik mijn N96 middels een jaarabonnement bij T-mobile betrokken. Zover ik zie/ontdekken kan, zie ik geen 'irritante' T-Mobile 'branding' , behalve dan de doos waar alles in zat.

Accuduur
Tot nu toe kan ik makkelijk 2 tot 3 dagen gewoon gebruik maken van de N96. Bij mij valt daaronder: stand-by, bellen/sms, en wat GPS-navigatie in het begin.
Heb bij uitpakken wel de accu gelijk lange tijd aan de lader gehangen. Wel heb ik het toestel ingesteld op louter GSM-ontvangst, geen Dual-mode of UMTS. Wellicht dat dat positieve invloed op de accuduur heeft.

Fotocamera
Uiteraard zit er in de N96 ook een digitale compact camera. Uitgerust met 5Mpixel, en een Carl Zeiss lens die lichtsterk is ( f2.8), moet je in staat zijn goed foto's te maken.
De instellingen op de camara-functie zijn divers: witbalans, belichtingscompensatie, lichtgevoeligheid (ISO). Eigenlijk heel veel wat je ook bij een volwaardige camera kan instellen voor leuke foto's.
Bij daglicht is er gewoon een leuke compact camera bij, maar bij schemer/duisternis loopt ruis al snel op bij ISO 800 (vergeleken met een Nikon D80/D300 DSLR).
Flitsen gebeurt met 2 LED's die aan de achterzijde zijn geplaatst. Voldoende om een portretje op kleine meter afstand bij te lichten. Volstaat voor een 'snapshot' naar mijn mening.

Heb jij ook een Nokia N96 Zwart?

Reviews door de redactie

@Nicket84: tja als je niet weet hoe een Nokia N96 eruit ziet: google is your friend ;)