Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

Foritain 17 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 3.410 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

De U28D590 is een degelijke allrounder en betaalbaar voor een 4K scherm. 4K resolutie is echter geen eenzijdig positief verhaal, en om de U28D590 betaalbaar te houden is er hier en daar duidelijk bezuinigd. Desondanks een fijne monitor voor consumenten die nu een 'goede' monitor zoeken met 4K ondersteuning.

Pluspunten

• 4K Resolutie, oftewel je bent klaar voor de nieuwe generatie content
  • Hoge resolutie brengt duidelijk meer details naar voren en geeft meer effectieve werkruimte dan 1080p/1200p
  • Mooi design van het scherm en voet
  • Paneel presteert keurig voor TN. Kijkhoeken zijn goed, backlight bleeding minimaal, contrast en kleurweergave vanuit de fabriek keurig.
  • 4K gamen is tof, en als je slechts een mid-range GPU hebt kan je perfect naar 1080p schalen.
  • Game prestaties prima. Geen merkbare ghosting, lag, overshoot. Speciale game-modus is niet altijd een verbetering, maar geeft wel merkbaar contrastvoordeel in FPS games.
  • Een aantal leuke features die goed van de resolutie gebruik maken, zoals multi-source of PiP
  • Erg betaalbaar voor een 4K scherm, en het is een hele degelijke allrounder.

Minpunten

• Je zal je desktop moeten schalen om tekst prettig leesbaar te houden, als gevolg heb je amper meer effectieve werkruimte dan een 1440p scherm.
  • 4K staat nog in de kinderschoenen, ontwikkelingen op content en 4K schermen zelf gaat nog snel. Huidige kopers zijn absoluut nog early-adopters.
  • 'slechts' een TN paneel. Zelfs met de goede uitvoering heeft het enkele nadelen t.o.v. IPS/VA. Als gevolg ook niet geschikt voor pro-foto gebruikers
  • Kostenbesparing ook duidelijk zichtbaar aan de voet: Niet bijster stabiel, en tevens niet verstelbaar. Tevens ontbreekt VESA mounting.
  • Op native 4K resolutie gamen vereist een dikke investering in grafische kaarten. Medium settings of een 1080p setting zal voor de meerderheid nodig zijn.

Review: Samsung U28D590D

- Calibreren
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ Samsung

In December 2014 verscheen een actie op Hardware.info dat hobby reviewers met hun review kans konden maken op een test gelegenheid van de Samsung U28D590D. “Laat zien dat je een reviewtje kan maken, en wie weet krijg je de gelegenheid om dit scherm te testen” en als klapper op de vuurpijl mocht je hem nog houden ook! Als reviewtjes maken toch al je hobby is is er weinig reden om niet mee te doen, en het bleek uiteindelijk ook een goed idee getuige het feit dat ik nu tegen dit scherm aan zit te kijken! Bij deze uiteraard mijn dank aan Samsung en Hardware.info om dit mogelijk te maken.

Nu zullen velen van jullie niet onbekend zijn met de heer Kid Jansen die onder andere voor TFTCentral schrijft en regelmatig hele boekwerken naar het Nederlands vertaalt. Laat ik direct voorop stellen dat een dergelijk review niveau behalen een leven aan toewijding vereist, en dat je je tevens minimaal 3 jaar in de bergen van Nepal afzondert om het ultieme niveau van geduldigheid te bereiken. Een knappe prestatie, maar helaas niet iets voor iemand die amper 5 minuten seconden stil kan zitten. Wat ik echter wel hoop te bereiken is vanuit het oogpunt van een echte all-round gebruiker een degelijke ervaring te delen over deze monitor waarbij verschillende gebruiksdoeleinden (zoals gamen, kantoorwerk, schrijven, hobby-fotografie, en natuurlijk het bekijken van leuke katten foto’s op het internet.) besproken worden, en vergeleken worden met de andere schermen tot mijn beschikking. Tot die ‘concurrenten’ behoren onder andere een 1440p scherm van 27”, een 144 Hz ‘Gaming’ paneel en een ultra-wide IPS paneel, dus hoewel ik Samsung zeer dankbaar ben voor de actie betekent dat niet dat ik het de U28D590D makkelijk ga maken.

De Samsung U28D590D is verkrijgbaar vanaf ca 460 euro, en is daarmee een relatief betaalbaar 4K scherm (deze beginnen bij ca 400 euro, waarbij je niet moet vergeten dat er 30Hz modellen zijn die totaal ongeschikt zijn voor bijvoorbeeld een casual spelletje).

De specificaties en features van de Samsung website:

De Samsung U28D590D is een 28” (iets meer dan 71cm) met een resolutie van 3840 x 2160 pixels, vier keer zo veel als een FullHD (1080p) scherm dus. 28” schermen zijn overigens minder gebruikelijk dan 27” schermen, dus een extra inchje heb je in elk geval al te pakken. Het betreft een TN paneel, dus richt zich daarmee direct op de consumentenmarkt, en niet op de fotoprofessionals. De geclaimde contrastratio en helderheid zijn in de tabel af te lezen, maar zal ik later in de review in de praktijk testen. De geclaimde reactietijd van 1ms belooft veel goeds, zo ook de game-modus, maar zal ook tijdens het gamen goed aan de tand gevoeld worden.

Volgens Samsung kan dit paneel 1 miljard kleuren weergeven voor een mooiere beeldervaring, en komt het paneel tevens met UHD upscaling, een feature om FullHD content beter op een 4K monitor weer te geven.

Net als sommige televisies heeft de Samsung U28D590D een Picture-in-Picture feature, en een multi-bron feature, waarbij je dus meerdere bronnen tegelijk in beeld kan brengen, al dan niet als een laag boven je huidige werkzaamheden. Zo kan je bijvoorbeeld een sportwedstrijd volgen terwijl je aan het werk bent.

Op de Samsung U28D590D kan je twee HDMI apparaten aansluiten (maar let op, HDMI 1.4 ondersteunt maximaal 30 Hz op 4K resolutie), en één DisplayPort 1.2 (Welke weer wel 60 Hz ondersteunt). Voor de beste ervaring zal je dus van de DP aansluiting gebruik willen maken.

De Samsung U28D590D komt in een opvallend smalle doos. Veel meer dan 10 centimeter zal het niet zijn en de verpakking is daarmee slechts half zo dik als andere schermen die mij recent passeerden. Uiteraard wordt het direct duidelijk dat we hier met een Ultra High Definition, oftewel 4K, monitor te maken hebben.

Goed, verpakkingen zijn leuk en aardig, maar wat zit er in? Naast het scherm en de voet krijgen we een plastic verpakking met een handleiding en tal van kabels. Uiteraard ontbreekt de adapter van de monitor niet, en daarnaast krijgen we zowel een HDMI als een DisplayPort kabel.

Wat op de stock foto’s al opvalt is de mooie voet, en die stelt ‘in het eggie’ ook zeker niet teleur. Opbouwen is relatief eenvoudig waarbij je de twee voetstukken met twee (ingebouwde) schroeven aan elkaar zet. Ook de voet herinnert ons eraan dat het een UHD monitor is, mocht je vergeten zijn wat je hebt gekocht (of in dit geval gewonnen). Het scherm schuiven we vervolgens op de voet, en klikt vanzelf vast. Hoewel de voet er erg chic uit ziet laat de functionaliteit wel wat te wensen over. Zo is het scherm wel kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar, en hoewel het scherm uit zichzelf niet wiebelt als je bijvoorbeeld stevig aan het typen of muizen bent merk je bij het aanraken van de knoppen wel dat het niet veel druk vereist om er beweging in te krijgen. Een dikke pluim voor de uitstraling, maar een hele nipte voldoende voor de uitvoering van de voet.

Als totaalplaatje is de Samsung U28D590D gewoon prachtig om te zien. De combinatie van het TN paneel en gebrek aan verstelbare voet gaf al een beetje aan dat dit om een scherm gaat wat voor de ‘welvarende consument’ was gemaakt, en de uitstraling lijkt ook prima bij dat plaatje te passen: Mooi, strak, weinig poespas. De bezels zijn zwart aan de voorzijde, maar zilverkleurig aan de zijkanten, wat ze zeker wel een premium uitstraling geven. De witte letters ‘Samsung’ aan de voorzijde zijn eigenlijk het enige wat opvalt in het geheel.

Aan de achterzijde zien we een keurig patroontje in het plastic wat ook voor een mooie uitstraling zorgt. De flinke witte sticker, en de plaatsing van de aansluitingen, maakt het echter minder aantrekkelijk wanneer je de rug van het scherm in het zicht wilt hebben. De kabel-binder biedt wel enige soelaas, maar helemaal uit het zicht krijg je ze dus niet.

Er zitten geen fysieke knoppen op het scherm zelf, enkel aan de achterzijde zit een analoge stick waarmee je alle functies van het scherm bedient. Dit werkt in de praktijk erg prettig, want het navigeert soepel en vlot en de menustructuur is overzichtelijk. Al moet je wel achter je monitor komen, wat bij een multi-monitor setup een beetje onhandig is.

In plaats van meteen naar meetresultaten te springen wilde ik eerst dit scherm gewoon eens ervaren. Nu was ik al een beetje verwend met 1440p op 27”, en de sprong van 27” naar 28” op je bureau is niet heel groot. Een centimetertje in de hoogte, een centimetertje of 2 in de breedte, en dan ben je er al. Net merkbaar als je ze direct naast elkaar zet, maar geen schrikbarend verschil. Gebruikers die van een 24” scherm of kleiner upgraden zullen voor een leuke verrassing komen te staan.

Zet je het scherm en je computer aan (althans, met Windows 7) dan zal je wel even schrikken van de piepkleine lettertjes. Na 1200p op 24” en 1440p op 27”, waarbij de standaard 100% scaling prima leesbaar blijft op armlengte afstand, moet je op een 4K scherm op 28” wel richting de 150% scaling gaan om het vergelijkbaar leesbaar te houden; veel kleiner en je moet wel heel erg concentreren. Dit bracht meteen een issue met zich mee dat de andere schermen alles spontaan giga groot begonnen weer te geven, in Windows 7 kan je namelijk niet per scherm een scaling selecteren. Wil je deze Samsung U28D590D dus goed combineren met een ouder 1080p/1200p/1440p scherm zal je dus van Windows 8 / 8.1 gebruik willen maken (Of Server 2012 als je dat wilt), waarin Microsoft die per-screen scaling optie heeft toegevoegd. Nadat je de scaling correct hebt gezet is de kans groot dat je ook de helderheid aan wilt passen, want de 100% stand vanuit de fabriek is bijna oogverblindend in een half-donkere kamer, maar dat is uiteraard iets wat binnen 10 seconden en via een prettig intuïtieve controls op het scherm aan te passen is.

Één van de voordelen van een hogere resolutie was traditioneel dat je effectief meer werkruimte hebt. Dat merk je goed bij een laptop wanneer je van 768p (boo) naar 1080p (yay!) gaat, of van een 1080p desktop monitor naar 1440p. Maar omdat een aanpassing van de scaling noodzakelijk is bij 4K op 28” blijft er uiteindelijk niet noemenswaardig meer werkruimte over dan op een 27" 1440p scherm. Althans mits je net als ik bijvoorbeeld je e-mail, geschreven teksten, en spreadsheets open wilt hebben; zaken waarin je de inhoud goed leesbaar wilt hebben. Foto’s en vergelijkbare inhoud zijn een ander verhaal, omdat je met een kleiner stukje scherm toch even veel details kan zien, maar vanuit een kantoor productiviteit oogpunt zie ik weinig praktische voordelen boven 1440p.

Maar het moet worden gezegd: Zodra je een foto opent is het ook echt genieten geblazen, want je ziet pixel-precieze details die je normaliter enkel zou zien wanneer je in zou zoomen, en mijn eerste stukje meerwaarde van de 4K resolutie was dus gevonden. Het blijft uiteraard wel een TN paneel, dat betekent wanneer je een stuk verschuift achter je bureau je wel wat kleurveranderingen waar kan nemen, al zijn de kijkhoeken als die kleurverschuiving geen punt is op zich zeker niet verkeerd (sommige TN panelen zijn geheel onwerkbaar bij een minimale verticale kijkhoek). De kleuren zijn vanuit de fabriek ook erg mooi om te aanschouwen, de standaard afstelling bracht mij niet direct tot het maken van aanpassingen. Meer dan voldoende voor een hobby reviewer, meer dan voldoende voor wat mooie vakantieplaatjes, en zeker meer dan goed genoeg om op een leken-oog een super luxe indruk te maken, maar absoluut minder geschikt voor professioneel drukwerk of andere ‘pro’ foto gebruikers. Al vermoed ik dat die categorieën gebruikers al bij het zien van de TN-specificatie deze review hebben overgeslagen.

Maar goed: Eerste indruk? Tof scherm om te zien, en die absurde resolutie komt goed tot zijn recht bij beeldmateriaal, al bleef het gevoel dat de meerwaarde boven 1440p beperkt is duidelijk hangen. Hoog tijd om wat andere elementen aan de tand te voelen

Gamen op een 28” 4K monitor is een beetje een tweezijdig verhaal. Als je ooit een >27” 1080p monitor hebt gebruikt zal je vermoedelijk net als ik kunnen herinneren dat je de pixels kon tellen. Een dergelijke resolutie is niet bijzonder voor een all-round scherm (tenzij je een 65 plusser bent met slechte ogen), want tekst is simpelweg niet scherp (wel groot). Aan de andere kant is die combinatie zeker niet verkeerd voor gamen. Games met veel kleine details en/of tekst (Eve-Online anyone?) zijn een ander verhaal, maar in een side-by-side vergelijking tussen 1440p op 27” en 1080p op 28” van bijvoorbeeld Shadow of Mordor, Dying Light (Fantastische game overigens!) of welke shooter dan ook leken de verschillen dusdanig klein dat als je ze niet direct naast elkaar zet dat je de hogere resolutie niet direct zou missen (Dat wil dus niet zeggen dat er geen verschil is). Bijkomend voordeel bij 4K panelen is dat ze eigenlijk perfect naar 1080p schalen gezien 4 pixels dan 1 grotere pixel vormen.

Waar je bij 1440p liever op native resolutie kan gamen vanwege een niet-ideale scaling (het gaat, maar ziet er toch ‘net even niet’ uit, net als 1440p gamen op 4K schermen overigens), kan je bij een 4K scherm de meeste games dus prima op 1080p wegspelen, wat tot gevolg heeft dat je minder pure grafische kracht (lees: een dure GPU) nodig hebt dan bij een 1440p scherm. Dat je goed naar 1080p kan scalen is ook wel hard nodig, want gamen op native 4K met mijn GTX 970 bleek een stevige uitdaging.

Laten we even kijken naar een aantal game-benchmarks, op 4K resolutie, met elke game op zowel hoge als medium settings. Gelukkig dat ik tijdelijk was voorzien van zowel een MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB en een MSI GeForce GTX960 Gaming 2GB om een wat beter beeld te vormen.

Om echt met alles op max op 4K te gamen zal je dus stevig willen investeren, want een GTX 970 schiet ruim te kort en zelfs een GTX 980 van dik 500 euro haalt slechts in één game speelbare FPS. Een 200 euro GTX 960 komt niet eens in de buurt van speelbare resultaten en liet het vaak in het menu al afweten. Je zal richting een SLI/CF setup van 2x GTX 980 of 2x R9 290X moeten denken als je 4K en hoge settings goed speelbaar wilt hebben.

Toch moet enige nuance worden toegevoegd, want hoge MSAA instellingen zijn niet of minder nodig op dergelijke resoluties. Sterker nog een game op 4K resolutie en medium settings (Wat een enkele GTX 970 dus prima weg lijkt te spelen bij moderne AAA Games) ziet er door die extra pixels toch wel goed uit. Het is lastig uit te leggen hoe meer pixels en detail-instellingen elkaar balanceren, maar laten we het houden dat een paar slidertjes ‘omlaag’ schuiven weinig af doet aan de native 4K ervaring. Desondanks is een GPU die minder krachtig is dan een R9 290 of een GTX 970 niet aan te raden als je het mooi en soepel speelbaar wil houden op deze resolutie, want ook op medium settings komt de GTX 960 nog aardig wat kracht tekort. Bij minder krachtige GPU’s kom je dus weer bij die 1080p scaling uit.

Wat we voor serieuze gamers ook niet moeten vergeten is dat in deze prijsklasse je ook ‘echte’ gaming schermen kan kopen (toegegeven: enkel 1080p modellen, het enige 1440p/144Hz model is de Asus PG278Q en dan ben je ruim over de 700 euro kwijt) met een 120/144Hz refresh rate, en dit is waar je bij o.a. shooters wel duidelijk verschil kan merken ten opzichte van de 60Hz Samsung en andere niet-game schermen. Vergis je niet: Dit is een zeer capabel scherm als het om gamen gaat met een prettige weergave, geen voelbare lag, en een echte all-round gebruiker zal zeker baat hebben bij de voordelen van de hogere resolutie in plaats van alles te laten vallen voor die snellere refreshrate, oftewel een dergelijk 4K scherm prefereren boven een 1080p 144Hz scherm. Maar puur als game scherm, dus mensen die weinig anders met hun pc doen, zijn er dus zeker betere alternatieven voor, zeker naarmate er meer 1440p 144Hz schermen zullen komen dit jaar en deze hopelijk hetzelfde prijspunt gaan bereiken als 4K panelen.

Er is ook een optie om de ‘response time’ van het scherm aan te passen. Deze staat standaard op ‘Faster’, waarbij je eventueel kan schakelen naar ‘Normal’ of ‘Fastest’. Hoewel je hier tijdens normaal gebruik weinig van merkt valt tijdens het gamen wel goed te ervaren dat de standaard instelling met enige marge het prettigste is. De tragere setting geeft een waar te nemen blur, de snellere setting geeft ook een minder prettige ervaring vanwege lichte overshoot. Niet aan zitten dus.

Vervolgens kan je ook nog de ‘Game Mode’ aanzetten, die de kleuren aanpast waardoor het beeld wat groenig lijkt te worden. In feite is het een contrast-verhogende setting waarvan het voordeel niet direct in resultaten uit te drukken is, maar het gevolg in de praktijk wel merkbaar is. In veel games lijkt het vooral een wat aparte verkleuring te zijn zonder echt voordeel, maar in shooters merk ik persoonlijk wel dat het net wat makkelijker is om tegenstanders te spotten. Zeker in een grafisch eenvoudige game als CS:GO (die uiteraard prima op 4K res te spelen is) lijkt het goed op te vallen.

Tot nu toe lijkt de afweging of een Samsung U28D590D een goede koop is dus op een overvolle weegschaal vol met voor- en nadelen die per persoon gewogen moeten worden. Maar hoe overleefd het paneel objectieve tests? Met behulp van een X-Rite i1Display Pro (Sterk aangeraden door zowel HWI als Kid Jansen, dank voor jullie hulp) ga ik het scherm aan wat eenvoudige tests onderwerpen. Ik wil hierbij toevoegen dat ik een brede gebruikerservaring heb met tal van monitoren, maar zeker geen monitoren-expert ben, ik zal dan ook niet in het detail treden zoals bijvoorbeeld TFT Central dat doet (zie hun review van de Samsung U28D590D hier). Dat niveau is niet haalbaar, en als je dergelijke diepgaande tests zoekt doe je er dan ook verstandig aan hun verhaal door te nemen.Ook HWI heeft dit scherm uitgebreid getest en heeft flink wat testresultaten gepubliceerd. Mijn doel is om met eenvoudige, begrijpelijke informatie de doelgroep van deze monitor van enige relevante informatie te voorzien wat de absolute prestaties betreft.

Het eerste wat we gaan bekijken is het bereik van kleuren wat dit scherm weer kan geven, dit doen we door het gemeten kleurspectrum naast het Adobe sRGB spectrum te leggen.

We zien dat de Samsung U28D590D een zeer redelijk bereik heeft (~87% van sRGB). Kleine afwijkingen in de grafiek zijn acceptabel en mogelijk te wijten aan een gebrek aan professionele meetapparatuur van vele duizenden euros. Desondanks een goede indicatie van een keurig TN paneel. De gemiddelde kleurafwijking is 2,3 en de maximale kleurafwijking is iets meer dan 7, wederom best keurig gezien het type paneel. Om een idee te geven, minder dan 3 zal een gemiddelde gebruiker niet waarnemen.

Andere resultaten die voor het grote publiek van belang zijn zijn het contrast, en daarmee de zwartwaardes en witbalans. Uiteraard willen we dat zwart ‘echt zwart’ is, en wit wit en niet gelig of blauwig.

Ook hier zien we eigenlijk prima resultaten, geen uitschieter, maar weinig om over te vallen. De lichtopbrengst bij zwart is wat aan de hoge kant, maar met het scherm op 100% brightness komt dat ook niet echt als een verrassing en bij een lagere brightness level in een donkere ruimte is het keurig in orde (bij 35% Brightness zakt het onder de 0.2, wat keurig is). De kleurtemperatuur van 6718k is ietsje aan de blauwe kant, maar voor een instelling die direct uit te doos komt is de afwijking niet eens zo gek. De contrastratio van 838:1 zal ook geen records breken, maar is wederom ook weer geen slechte score. De gamma van 2.22 is echter wel uitstekend voor een fabrieksinstelling en ligt praktisch op de 2.2 die je zou willen zien. Hoewel ik graag verder in detail zou willen treden over deze gamma lijkt mijnhuidige software (dispcalgui) daarin wat beperkt te zijn. Hoewel ik met HCFR ben begonnen zal het even duren voordat daar bruikbare resultaten uit komen, en helaas ben ik de afgesproken periode om deze review te produceren al ruim voorbij.

De helderheid bij lage instellingen is echter nog wel een puntje. Gezien dit scherm bij 0-30% 'brightness' (instelling in de monitor) gebruik maakt van PWM lijkt een aantal mensen hierdoor een onprettige beeldervaring te krijgen. Hoewel ik er persoonlijk geen last van heb kaart ik het toch even aan: als je van jezelf weet dat je gevoelige ogen hebt, of hoofdpijn krijgt achter de computer, dan maak je een verstandige (veilige) keuze om boven die 30% brightnesste blijven. Ik heb helaas niet de apparatuur in huis om het in beeld te brengen, maar de eerder genoemde reviews geven dit duidelijk aan. Ik vond zelf een 35% Brightness instelling erg prettig, wat overeen komt met ca 170 Cd/m2 voor wit, en ~0,2 cd/m2 voor zwart. Dit terwijl de maximale lichtopbrengst dus 373.22 cd/m2 is. Deze ~170 is prima bruikbaar voor in de avonduren, en overdag zonder direct zonlicht in de buurt. In vol licht zal je de instelling uiteraard willen verhogen.

Wat je vervolgens weer wel aan kan tonen is de uniformiteit van het scherm, oftewel hoe de prestaties verschillen afhankelijk van waar op het paneel je meet.

Het eerste plaatje geeft het verschil aan in helderheid tussen het midden van het paneel en de andere segmenten. Hoewel de percentages stevig lijken, en laten we eerlijk zijn: dat zijn ze ook in absolute en relatieve termen, kan ik niet zeggen dat ik er in de praktijk iets van merk. Het tweede plaatje geeft de afwijking van de kleurtemperatuur (CCT) aan. Kleine percentages, en wederom vanuit een praktisch perspectief gezien de doelgroep geen echte overweging.

Tot dusver is alles bekeken bij de fabrieksinstellingen. Het gros van de gebruikers koopt een dergelijk scherm, en zal niet aan de slag gaan met een colorimeter. 190 euro voor een degelijke variant is geen giga investering, maar niet iets wat je er 'zo even' bij koopt. Echter voor reviews, en ‘for science!’ (en het feit dat zo'n aanschaf wel moet kunnen als je het scherm cadeau krijgt), toch maar een X-rite i1 Display Pro gekocht. Een combinatie van software en een lens welke je op je scherm zet helpt je zo de kleurweergave te vebeteren.

De i1 Display Pro in actie op een Asus N551 laptop

Tijdens het kalibreren moest ik mijn monitor instellen op 55/30/50 RGB om vanaf de oorspronkelijke 6718k op 6478k uit te komen (kort door de bocht: 6500k, waarbij de wit-beleving overeenkomt met daglicht. is het ‘doel’). Let op: Het feit dat deze monitor deze instellingen nodig had zegt niet dat iedereen dat zo maar even moet kopiëren.

Je begint met de Rood/Groen/Blauw instellingen in je monitormenu aan te passen aan de hand van de aanwijzingen van de software, daar worden de grootste stappen gezet. Na dat eerste deel van het kalibreren kan je ook een profiel aanmaken in de software om nog wat verfijning toe te passen die je niet kan doen door middel van de instellingen op je monitor. Dit profiel geeft je grafische kaart in feite de instructie om het beeld welke hij naar de monitor stuurt iets bij te kleuren.

Hier zien we dat de uiteindelijke kleurafwijkingen keurig zijn, en ik heb mij laten vertellen dat het voor een TN paneel zelfs zeer goed is. Zelfs voor iemand die pas net begint met dit onderwerp is het effect van calibreren echter wel direct goed zichtbaar, want de gecalibreerde weergave lijkt net nog even wat neutraler. Stel je de standaard instellingen vervolgens weer in na de calibratie, instellingen waar je in eerste instantie toch best gelukkig mee was, weet je toch niet hoe snel je weer terug wilt naar de 'verbeterde' weergave. Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat ik de dagen erna al mijn systemen heb zitten calibreren! Je zal het normaliter niet missen, maar als je er eenmaal aan begint zal je niet meer zonder kunnen.

Wanneer iemand ‘TN Paneel’ zegt dan is de eerste gedachte ‘slechte kijkhoeken’. Nu zit daar een kern van waarheid in maar de realiteit ligt wat genuanceerder. Wat buiten discussie staat is dat wanneer je onder een kleine verticale of horizontale hoek gaat kijken je een kleine kleurverandering kan waarnemen. Dit merk je vooral in de witte delen dat er een licht gele verkleuring verschijnt. Het maakt het niet minder leesbaar, of niet eens minder prettig voor normale taken, maar is uiteraard waardeloos als absolute kleurcorrectheid een vereiste is. Aan de andere kant had ik al vastgesteld dat dit scherm toch niet voor die doelgroep was.

Wat er bij elke toename van kijkhoeken gebeurt is dat de merkbare helderheid iets af neemt, echter gezien de helderheid goed in orde is kan je ook best wel een beetje missen, en het merkbare verschil is eigenlijk minimaal tenzij je de extremen op zoekt. Op dit moment heb ik een IPS paneel naast mij staan waarbij bij een horizontale hoek van 30-40 graden de helderheid al duidelijker af neemt, ondanks dat je de TN-kleurverandering daar uiteraard niet hebt. Kijkhoeken komt dus zeker op meer aan dan enkel TN vs IPS, onderling kunnen ook flinke verschillen zitten, en wat TN betreft is de Samsung U28D590D zeker geen verkeerde.

Verticale kijkhoeken zijn traditioneel voor TN panelen de grootste horde. Matige TN panelen kunnen hier al keihard falen omdat je bij een minimale verschuiving al een onleesbaar beeld over kan houden, en dan hebben wij het over een gebruiker die even licht onderuit zakt op de stoel. Daar is hier, en bij meer degelijke TN panelen uiteraard, geen sprake van. Even onderuit zakken of voorover gaan zitten levert geen vervelende gevolgen op. Uiteraard komt wel enige verandering in zodra je die hoek extreem vergroot door bijvoorbeeld op te staan en/of het scherm vanuit een 45 graden hoek van boven of onder te bekijken, maar zelfs dat doet bij dit paneel niet gek veel af aan de ervaring.

Wat kijkhoeken valt er dus eigenlijk niet te klagen voor een consument, enkel de kleine verschuivingen in de kleurweergave die tot gevolg hebben dat het paneel ongeschikt is voor professionele fotografie.

Ook de backlight bleeding lijkt goed onder controle, want bleeding lijkt zeer beperkt tot de uiterste randjes. In combinatie met de zwartwaardes en de praktisch gezien prima kijkhoeken, helpt dit de U28D590D over het algemeen, en tijdens de meeste gebruiksdoeleinden, een prettig beeld te presenteren.

De Samsung U28D590D bleek een aparte combinatie van een luxe product en een kosten besparende uitvoering. Met ‘luxe’ praat ik dan in eerste instantie over de algehele uitstraling van het scherm: De voet ziet er sexy uit, de bezels zijn netjes en de zilveren randen maken het allemaal prettig voor het oog. Het tweede ‘luxe’ element is uiteraard het feit dat dit een 4K scherm is, oftewel ‘de nieuwste’ resolutie heeft. Met het idee dat ‘meer is beter’ en ‘nieuw’, gecombineerd met het feit dat dit één van de goedkoopste 4K monitoren op de markt is (laten we 60Hz als een vereiste aanhouden), dan lijkt Samsung al snel een goede kaart in handen te hebben.

Goedkoop en 4K gaat uiteraard nog niet helemaal samen. Voor deze Samsung moet je nog wel minimaal 450,-- uittrekken, en zelfs om 4K voor dergelijke bedragen mogelijk te maken moet er hier en daar worden gesneden. Sterker nog, er is flink gesneden. VESA Mount ontbreekt, het scherm is enkel een beetje kantelbaar maar niet in hoogte verstelbaar wat mijns inziens een groot gemis is, de voet haalt een nipte voldoende als het om praktische stabiliteit gaat, en er wordt gebruik gemaakt van een TN paneel. Wat TN panelen betreft is het overigens wel een prima uitvoering. Het scherm is prettig helder, de kijkhoeken zijn ruim voldoende voor één gebruiker die met een beetje normale houding achter het scherm zit, backlight bleeding is werkelijk minimaal en de kleurweergave en contrast zijn vrij goed in orde. Met kalibreren bleek er nog wel een mooi stukje verfijning uit te halen, maar de indrukken direct uit de doos zullen de gemiddelde, niet-foto-pro, gebruiker zeker niet teleur stellen.

Die kostenbesparingen zullen in veel gevallen echter te overzien zijn, maar zouden aanzienlijk minder zwaar wegen als de 4K resolutie nu echt een onmiskenbaar voordeel was geweest. Zelfs op een flinke 28” resolutie zijn de individuele pixels zeer klein, en als gevolg is tekst standaard praktisch veel te klein om te lezen. Dat kan je opvangen door de scaling in Windows aan te passen, wat tekst vervolgens tot een prima leesbare afmeting aanpast. Niet alle applicaties gaan daar even goed mee om, en als gevolg moet je soms in individuele applicaties instellingen aanpassen om ze werkbaar te houden. Ander nadeel is dat met toegepaste scaling op een praktische kijkafstand, je grofweg even veel werkruimte hebt als een 1440p scherm met dergelijke afmetingen, wat dit scherm voor kantoorgebruik en productiviteit ook geen noemenswaardig voordeel geeft boven 1440p schermen. Hoewel 27" 1440p schermen ook zeker niet goedkoop zijn, koop je voor een vergelijkbaar bedrag wel een 1440p scherm met een IPS of VA paneel en met o.a. een hoogte verstelbare voet wat 4K dus ook geen eenzijdige aanrader maakt voor kantoor applicaties. (Al zal je het dan wel met ‘slechts’ 27” moeten doen).

Waarom dan toch 4K? Is het echt alleen maar hype? Absoluut niet, want zodra je een filmpje speelt met een 4K bron resolutie dan zal je versteld staan hoe haarscherp het er allemaal uit ziet, en ja dat ziet er nog een slag beter uit dan 1440p op 27". Ook in foto’s zie je details die je op een 1080p niet of zelfs op een 1440p scherm net niet ziet. Als een beetje foto’s maken je hobby is dan valt er echt wel wat voor 4K te zeggen, en ook het bekijken van de productfoto’s tijdens het maken van (hobby) reviews is echt weer even een ‘upgrade’. Uiteraard wel rekening houden met het feit dat je wel recht naar je scherm blijft kijken, en niet als eis hebt dat de kleurechtheid bij een afdruk 100% overeenkomt met je scherm. Ook mensen die op een hobby-manier aan de slag willen gaan met bijvoorbeeld het maken van 4K video zullen kunnen zeker wel profiteren van de extra resolutie.

Vanuit een gamer-perspectief is het een beetje geven en nemen. 4K gamen ziet er werkelijk geweldig uit maar een echt hoge setting vereist meer dan een enkele high-end GPU. 1080p scaling is echter weer uitstekend en 1080p op 28” is voor veel games geen hele vervelende activiteit en tevens prima te doen met een mid-end GPU van 100 euro of meer. Heb je wel een beetje GPU zoals een R9 290, GTX 970, of krachtiger, dan is 4K gamen zeker indrukwekkend. Zelfs met wat lagere instellingen zorgt de absurde hoeveelheid pixels voor een game ervaring vol met details in de spelwereld. Wel moet je het stellen met 60Hz, wat het gros van de gamers op dit moment ook zal hebben, maar we mogen niet vergeten dat je voor dit bedrag ook een 1080p 144Hz scherm kan kopen wat voor zeer serieuze FPS gamers een voordeel zal hebben. Ook hier lijkt de Samsung dus de all-rounder aan te spreken. Een beetje 'jack of all trades, master of none'.

Uiteraard ben ik er als echte all-rounder dan ook blij mee, je wint tenslotte een scherm wat in veel opzichten erg tof is, en voor algemeen gebruik ook gewoon erg prettig. Op de vraag of het aan te raden is om er dergelijke bedragen aan uit te geven zal je zelf goed moeten nadenken over de voor- en nadelen en in hoeverre ze voor jou van toepassing zijn. Er zijn tenslotte duidelijk wat zaken om over na te denken. Tevens staat 4K nog in de kinderschoenen en de ontwikkelingen wat 4K monitoren betreft zal voorlopig niet stil staan, iets wat 'nog even wachten' geen onredelijke optie maakt. Als je op dit moment echter een enkel en lekker groot scherm zoekt voor all-round (maar niet professioneel foto-) gebruik, en tevens klaar wil zijn voor wat de toekomst met meer 4K content en ondersteuning zonder dat je direct een klein fortuin uit geeft, dan heb je absoluut een hele mooie monitor aan deze Samsung U28D590D.

De U28D590D op zijn nieuwe plekje; naast twee Samsung Syncmaster 2443BW's. Werkruimte genoeg op deze manier, al zal dit systeem toch naar Windows 8.1 over moeten voor per-screen-scaling

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Bij deze nogmaals mijn dank aan de heren bij HWI en Samsung voor deze mooie prijs en actie, David van Dantzig en Kid Jansen voor hun tijd en adviezen omtrent de i1 Display Pro, en Wesley "Frozen" Swagger voor zijn hulp met dispcalgui en enkele plaatjes.

Terug naar boven

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Ik had deze monitor thuis ook even kunnen proberen. Het TN paneel had best goede kleurtjes out-of-the-box, maar de verkleuring van het beeld vond ik persoonlijk storend genoeg om de monitor weer terug te sturen.

Toch heb ik even voor het eerst met 4K kunnen spelen. Op mijn macbook vind ik 4K resolutie niet scherp genoeg om gebruik te kunnen maken van de retina scaling: Effectief 1920x1080 resolutie (x2) instellen maakt alles te groot maar wel mooi scherp, 2560x1440 instellen is nog steeds net iets te groot en net iets minder scherp. Door de grootte is de onscherpte al gauw zichtbaar. De volgende stap kleiner maakt alles comfortabel klein, maar te onscherp.

Ik snap waarom Apple 5K monitor heeft gebruikt op 27". Ik zal dan persoonlijk ook voor Macs geen 4K monitor aanraden op groter dan 24": Ik wacht liever op de 27" 5K schermen of ik neem 2 24" 4K schermen.

Gaming liep nog verassend goed. Door AA uit te schakelen krijg je alsnog aardige framerates met degelijke hardware en de games zien er mooi scherp uit. Voor gaming zie ik 4K dan ook wel zitten, ook op 27".

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 februari 2015 13:31]

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt te zeggen: 4K op 28" is een matig idee omdat je 200% moet scalen? Het verschil tussen 4K en 5K lijkt daar weinig invloed op te hebben, je zal tenslotte de letters niet zozeer lekker 'scherp' moeten maken voor dagelijks gebruik, maar toch ook het formaat wat voor je ogen prettig leest. Bij een lage resolutie is scherpte absoluut een issue. Op 4K is 100% scherp maar te klein, 125% scherp maar voor mij toch net iets te klein voor dagelijks gebruik. 150% is voor mij zat en is grofweg even prettig lezen als het 27" 1440p scherm. 200% is overkill.

Als gevolg denk ik ook dat 24" 4K praktisch dezelfde punten gaat opleveren als ik hier bespreek: om het leesbaar te houden kan je evengoed een 1440p 25" scherm pakken. Ga je voor 200% (1080p op 24") scaling dan is je enige praktische voordeel eigenlijk wat scherpte in foto/video, mogelijk games.

5K heeft het mooie voordeel dat je 4K content kan bewerken op native res, en dat extra stukje ruimte hebt voor je werkbalken in premiere, photoshop, etc etc etc. Voor algemeen gebruik denk ik dat een beetje prettige PPI in de richting van 110-120 voor desktop (laptop of dingen die je dichterbij hebt wil je meer) een mooie richtlijn is, en alles wat erboven zit vooral voor fotografie en video voordelen biedt.

AA kan je inderdaad wel uitzetten, al was het maar dat 4K met welke vorm van AA dan ook zelfs een GTX 980 op z'n donder geeft in recente games :D
Zoals altijd weer een keurig geschreven review ofwel een echter Foritainnetje. Zat als mede winnaar van dit scherm al te wachten op de review van Foritain en niets is minder waar dit is een hele uitgebreide en goed geschreven review. Foritain gaat goed in op de technische details van het scherm en door middel van een colorimeter (nooit van gehoord) deze te calibreren. Erg netjes.

Zelf ben ik nu wel benieuwd naar de game mode in het OSD en aan hand van je beoordeling zal ik dit vanavond eens uitproberen als ik achter TESO weg ben te slaan voor een potje COD AW.
Dank je wel :D Blijft leuk te horen dat het lekker leest.

Ik zou zeggen probeer het eens, ik vind het zelf meer een feature voor games waar contrast echt verschil maakt zoals competitive shooters.
Erg zonde dat er geen VESA mount aanwezig is. Dus geen verstelbare & zwakke voet en geen mogelijkheid om er zelf iets aan te doen.

Prijs/kwaliteit afweging natuurlijk, maar wel jammer!
Zeker een punt. Op zich is de hoogte voor gemiddelde gebruikers nog wel ok, al was het maar dat 28" schermen natuurlijk veel hoger zijn dan 22/24" schermen zonder verstelbare voet. Maar ik vind het ook spijtig.
Deze review laat inhoudelijk niets aan de wensen over. Helemaal top. Ik wou inhoudelijk meer over deze monitor te weten komen en ik ben omver ;)
Mooie review en leest lekker weg. Vooral ook leuk om te lezen dat je aan de slag bent geweest met een colorimeter. Het is een mooie investering, maar nu verwacht ik wel dat je het meer gaat gebruiken ;).
Dank je :D

Colorimeter is wel hoofdpijnmateriaal hoor, allejezus wat een info komt daar bij kijken.

En wat je zegt, ik heb al aardig zitten calibreren hier, maakt echt verschil.