Specificaties Losse body, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D300 Zwart Review

Wijnands 30 maart 2009, laatste update op 30 maart 2009, 1.797 views

Nikon D300 Zwart

Pluspunten

• Ergonomie
  • Beeldkwaliteit
  • AF systeem
  • Snelheid
  • Lichtmeter
  • CLS commander
  • lichtmeting met Ai lenzen
  • Prachtige iso1600
  • AF systeem (had ik dat al genoemd?)

Minpunten

• Hoop camera om te leren kennen

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Waarom de D300?
Na een kleine 3 jaar met de D50 geschoten te hebben had ik het gevoel dat ik toe was aan een stapje hoger. Toen ik in de winkel naar een D90 aan het kijken was maakte ik de fout om de D300 ook op te pakken. FOUT! Dat had ik dus niet moeten doen! De D300 ligt zo zalig in de hand dat je 'm bijna niet meer wil teruggeven. Keuze was dus eigenlijk al gemaakt.

In de hand
D300 heeft een body die soliditeit bijna lijkt uit te stralen. Je pakt 'm op en het ligt meteen goed, je vingers vinden automatisch de knoppen en je hand vind lekker stroef rubber. Dit heeft wel het gevolg dat het gewicht voor sommige mensen wat fors zal zijn.

Leren

Terwijl de batterij ligt op te laden kun je mooi alvast beginnen aan het 500 pagina's dikke boekwerk wat erbij zit. Dat boekwerk is ook wel nodig ook want er kan zo vreselijk veel ingesteld worden aan de camera en dat is wennen, erg wennen. Zo heb ik een kaart vol met foto's allemaal witbalans moeten corrigeren omdat ik een -6 compensatie op de automaat had ingesteld per ongeluk.

Iets anders wat wennen is is de 4 bankjes voor custom instellingen. Zodra de nieuwigheid eraf is moet je daar 's even goed voor gaan zitten, ze indelen en je aanwennen om ze te gebruiken ipv elders dingen in te stellen.

In de praktijk

Foto's maken. Begin gewoon in matrix en enkelvoudige AF stand om even te wennen aan de camera en te genieten van de ontzettend heldere 100% zoeker. Ga daarna 's spelen met de standen van het AF systeem. Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat 3D tracking echt werkt zoals de fabrikant aangeeft. Een bewegend object met een beetje contrast wordt gewoon door je zoeker heen gevolgd. Heerlijk bij bijvoorbeeld vliegende vogels.

Lichtmeten werkt uitstekend, matrix is zowaar nog bruikbaar ook bij landschappen bij redelijk mooi weer (zie voorbeeld), iets wat bij de D50 wel anders was. Wel heeft de D300 de neiging om iets over te belichten.

Continue schieten gaat, als je van een D50 komt, echt verbluffend. Zelfs op RAW en met een relatief traag 80x kaartje kan op continuous high lekker blijven schieten, heb 't geprobeerd tot een foto of 30 en merkte geen enkele vertraging.

Hoge iso's is geen probleem voor de D300, 1600 ziet er minstens zo goed uit als 800 op de D50. daarboven ga je ruis krijgen maar op 3200 is het heel beheersbaar en kun je nog mooie 10x15 printjes maken. Zie ook de bananensoezen foto op iso1000.

Beeldkwaliteit is super zo zie ik mijn simpele sigma 70-300 gewoon beter presteren.

Optie's
Lichtmeting met Ai glas is ook mooi meegenomen. Dit wil dus zeggen dat je een oude Ai manual focus lens op je body schroeft, een van de 20 presets invult wat het maximum diafragma is en de brandpuntsafstand en je hebt een lens waar je alleen het scherpstellen zelf hoeft te doen en daarbij helpt de focusdot linksonder die geweldig heldere zoeker.

Wireless commander. Voor mij als voormalig D50 gebruiker een nieuwe ervaring. Simpelweg in het menu de ingebouwde flitser op commander zetten. Daarna even flink prutsen om de SB600 in de juiste stand te krijgen. Even vloeken, boekje erbij en ontdekken dat de SB600 default op kanaal 3 staat. Daarna heel simpel, de D300 geeft een speciaal flitsje af om de '600 aan te spreken. Werkt prima alleen laat de preflash nog wel 's je model knipperen. Handig maar ik moet er nog mee leren werken, voor de macro's blijf ik voorlopig nog lekker de sc-17 gebruiken.

Nadelen
Ik heb lang en diep moeten nadenken wat ik niet goed vind aan de camera. Prijs kwam bij me op, het is immers een hoop geld maar dan heb je wel wat. De meegeleverde riem is niet de beste, een neopreen strap had er wat mij betreft wel afgekund en D300 hoeft er niet perse op. Kaartje meeleveren was fijn geweest maar dat doet nikon nooit. Kleinigheden eigenlijk.Enige wat me lichtelijk tegenvalt is de batterijduur. Ik doe zo'n 600 foto's met een lading. Dat lijkt niet weinig maar als je regelmatig op hoge snelheid schiet (en dat doe je in het begin echt wel) dan zijn die 600 foto's zo op en is de batterij leeg. Positief is wel dat de statusindicatie van de batterij erg betrouwbaar is.

Tot slot

Prachtige camera, de fijnste die ik ooit in handen heb gehad. Krachtig maar temperamentvol. Ik schiet er op een prettige manier fijne foto's mee en maak nu, na 2.5 weken af en toe nog een knallende fout ermee.

Voor de nikonliefhebber die fullframe niet wil of kan betalen is dit een aantrekkelijke camera. Als binnenkort de D300 opvolger uitkomt wordt de D300 vanwegen de prijsdaling alleen nog maar aantrekkelijker.

Heb jij ook een Nikon D300 Zwart?

Over het algemeen worden camera en lens reviews hier erg slecht beoordeelt. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet echt prettig overkomt als je veel tijd hebt gestoken om een review te schrijven. Ik denk niet dat zo iemand nog snel een review zal schrijven.

Voor professionele reviews moet je ook niet hier zijn, maar bij professionals die reviews schrijven om hun brood te verdienen. Dit is offtopic maar ik wou het toch even kwijt.
Had ik je review nu maar niet gelezen... Ik heb ook (nog) een D50, maar het begint aardig te jeuken ;)

Zou je wat voorbeeldfoto's kunnen maken en toe kunnen voegen aan de review? Als je dan nog wat kopjes maakt, is het voor mij een hele goede review :)