WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart Review

zork 30 maart 2009, laatste update op 30 maart 2009, 1.002 views

WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Prijs/prestaties/kwaliteit

Minpunten

• Standbytijd, hoewel dit een algemeen USB-hardeschijf issue is en daarmee geen negatieve eigenschap mag zijn; dit wil ik nog uitzoeken

Volgens HD Tune zit hier een Western Digital Caviar Green WD10EAVS in. Volgens de Pricewatch zou deze een 16 MB cache hebben, volgens Google 8 MB cache. De productpagina via de pricewatch komt namelijk uit bij een WD10EACS, de WD10EAVS is niet eens te vinden op de site van Western Digital.

Ik denk dat een programma als Sisoft Sandra hier wel uitsluitsel over kan geven, maar ik geloof het wel. De logica laat mij concluderen dat het 8 MB cache heeft, maar USB zal toch wel de bottleneck zijn.

Direct na de aanschaf
Ik vind de behuizing er vrij solide uitzien. Voor 100,73 heb ik een keurige externe hardeschijf aangeschaft. Er wordt een usb kabel en een voedingsadapter met Brits en 'Europese' stekker meegeleverd.
Ik moest van Windows XP x64 opnieuw opstarten na het inpluggen van de hardeschijf. Vreemd, vooral omdat ik twee weken geleden de 640 GB versie van deze externe harde schijf aangesloten heb gehad, maar daarna werkte alles (zoals verwacht) wel prima.

Geluidsproductie
Hier kan ik niets over zeggen, aangezien ik nu af en toe een auto hoor langsrijden (heb mijn raam open :)) en de schijf tussen de muur en de PC in heb gevrot. Lekker weg van mijn bureau, ondanks dat het kastje er mooi uit ziet.

Prestaties
Ik heb HD Tune benchmarks bijgevoegd, zoals te zien zit het op 33 MBps lezen en 30 MBps schrijven. Het CPU gebruik is daarbij respectievelijk 9% en 8%, vrij veel maar natuurlijk te wijten aan het feit dat het gebruik maakt van de USB interface.
In gebruik heb ik het getest door Serv-U FTP server te draaien en daarmee te verbinden middels FlashFXP. De overdracht van een bestand van 12.3 GB duurde 401 seconden, waarmee de snelheid op 31.4 MBps ligt.
Transferred: eenheelgrootbestand 12,30 GB in 6 minutes 41 seconds (31,32 MB/s)
WD heeft met dit product een goed presterende hardeschijf met voor circa 15 euro in een keurig ogende behuizing en dito retail verpakking gestopt.

Heb jij ook een WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart?

USB2 zou theoretisch 60MB/s moeten kunnen halen. Des te te vervelender is dat 33MB/s plafond.
Er is natuurlijk altijd sprake van overhead en reservering voor andere USB 2.0 apparaten (het is immers serieel). Verder kan ik mij niet herinneren ooit een snellere USB 2.0 hardeschijf gezien te hebben, volgens mij zitten velen rond de 30 MBps