ARCTIC Freezer Xtreme Review
Bij het upgraden van mijn systeem wou ik ditmaal geen genoegen nemen met een boxed koeler. Het motto voor mij luidde "Bigger is better!". De Scythe koelblokken waren erg aantrekkelijk, echter ben ik toch voor Arctic Cooling gegaan. De Freezer Xtreme oogde goed en de prijs was dik in orde. Toen ik zag dat deze een 160W proc koel moest kunnen houden was ik verkocht.
De koeler wordt geleverd in een simpele plastic verpakking, weinig over te melden. Wat meteen tegenviel was de handleiding. Deze is erg summier en de afbeeldingen zijn niet bepaald duidelijk. Er is verder het nodige installatiemateriaal (plastic bracket voor Intel, metalen clips voor AMD, wat schroeven en pins) en een casebadge.
Voor de installatie heb ik de koelpasta meteen...
Pluspunten
Koelvermogen Geluidsproductie Prijs Casebadge ;)
Minpunten
Installatie
Eindoordeel
De koeler wordt geleverd in een simpele plastic verpakking, weinig over te melden. Wat meteen tegenviel was de handleiding. Deze is erg summier en de afbeeldingen zijn niet bepaald duidelijk. Er is verder het nodige installatiemateriaal (plastic bracket voor Intel, metalen clips voor AMD, wat schroeven en pins) en een casebadge.
Voor de installatie heb ik de koelpasta meteen vervangen met Arctic Silver 5 Premium Silver. Heb geen idee of dit beter of slechter is dan de Arctic MX-2 die er standaard op zit, maar met de AS5 heb ik enkel goede ervaringen. Als ik me niet vergis moet AS5 enige tijd inwerken, maar hier heb ik echt geen geduld voor. Smeren, monteren en booten is wat ik gedaan heb.
De fan uit de koeler gehaald, de clips losjes op de koeler geschroefd, meuk op de socket en de clips aangeschroefd, volgens handleiding. Fan erin en klaar...of toch niet? De koeler zat erg losjes op de processor, het ding was zonder veel moeite heen en weer te schuiven, niet slim om zo te booten. Fan eruit, koelblok eraf en kijken wat er aan te doen was. Het komt er op neer dat je twee clips aan een horizontaal stuk metaal moet bevestigen, wat in mijn geval de baseplate gewoon niet strak op de processor drukte. Heb dit probleem verholpen door de horzontale clipophanging omhoog te buigen en door middel van trial&error het koelblok op de processor te drukken. Iets wat binnen een paar minuten hoort te kunnen heeft in mijn geval dus bijna een half uur gekost...Afijn, hierdoor heb ik meteen de bouwkwaliteit van de koeler kunnen testen en deze is echt dik in orde. Alhoewel de alu vinnen zeer dun zijn en erg labiel in elkaar lijken te steken, kon de koeler het drukkende gewicht van mijn armen en torso prima verdragen, dus petje af wat dat betreft.
Nadat de koeler goed strak op de processor zat, heb ik naar de temperaturen gekeken. Hiervoor heb ik SpeedFan gebruikt. Om te stressen is Prime95 gebruikt. De gebruikte processor is een AMD Phenom II X3 720. De fanspeed heb ik op silent gezet in de bios van het moederbord. Standaard is de fan net hoorbaar, maar geenszins hinderlijk.
Stock was de idle temperatuur een magere 22°C, stressed 33°C. Hier werd ik heel erg blij van. Na wat overklokken draai ik nu op 3.6GHz met een vCore van 1.425V. Idle temperatuur is 24°C en de stressed temperatuur na een uur Prime95 is 43°C. Ik heb de vCore hoger gehad (1,475V), maar de processor was niet stabiel genoeg voor een stresstest.
Wat geluidsproductie betreft is de koeler met vlag en wimpel geslaagd. Op de standaard snelheid is de fan net hoorbaar, maar absoluut niet irritant. Ik heb de fan op silent gezet in de bios, simpelweg omdat de koeling zelfs dan nog prima is en de fan niet meer hoorbaar. Overigens zijn de bovengenoemde temperaturen met de silent setting van de fan. Wel moet ik er nog bij vermelden dat er twee 8cm outtakes op ongeveer 7cm van de koeler zitten, welke zeker zullen bijdragen aan de koelprestaties.
Al met al ben ik erg te spreken over de Arctic Freezer Xtreme. HIj is goedkoop, stil en koelt goed. De installatie was echter een groot minpunt. Voor mij weegt dit echter niet zo heel zwaar.
Modbaarheid is voor mij geen belangrijk punt. Wel is het zo dat de fan en het bevestigingsysteem hiervoor niet gemakkelijk te vervangen zijn. Mocht je een andere fan willen installeren of er een extra fan bij op schroeven, dan kun je er wat werk aan overhouden. Iedere koeler is modbaar, maar bij de Freezer Xtreme is het wellicht wat meer werk dan bij anderen.
Reacties (10)
Kan zijn omdat ik voor hem erop te krijgen veel heb moeten wringen waardoor er iets niet goed is ofzo...
De kwaliteit van de vinnen etc is inderdaad minder, merk je onmiddellijk als je hem uit de verpakking neemt.
Het oppervlak van de Xtreme is ook een stuk kleiner dan de cpu zelf wat ik raar vond (ook 720 X3).
En wat het oppervlak betreft, inderdaad, dit is kleiner dan de heatspreader op de proc. Nu is het zo dat de core onder de HS ook weer kleiner is dan de HS, dus zo heel veel zal het niet boeien.
En wat de vinnen betreft, belangrijk is dat deze warmte geleiden, niet vasthouden. Dunne vinnen geven veel beter warmte af aan de lucht dan dikke vinnen, dus dat dit de constructie niet ten goede komt is begrijpelijk. Maar toch is het mij niet gelukt om de vinnen te verbuigen, laat staan kapot te maken en ik ben er niet bepaald voorzichtig mee omgegaan. Enige koeler die ik met hetzelfde geweld heb gemonteerd is een Dragon Orb III in het Socket A tijdperk.
[Reactie gewijzigd door PhatFish op 22 juli 2024 17:44]
zijn der toevallig backplates te krijgen?
Daarnaast begrijp ik niet helemaal wat het probleem precies was met de installatie. Fotos zouden helpen. Daarnaast kan ik niet zeggen hoe goed de koelprestaties zijn zonder vergelijking met de boxed koeler bijvoorbeeld. Ook zegt het net veel zonder je ambients. Idle 22 graden is alleen mogelijk met een kamertemperatuur van 18 graden ofzo. Daarnaast vraag ik me af of het de temperaturen van de CPU of van de cores is.
Anwyay, ik ben een absolute n00b wat pics betreft, maar de enige foto die ik bij het artikel erbij heb met rood kader moet toch wel iets verhelderen hoop ik. Dat is namelijk de "horzontale clipophanging" welke ik heb moeten ombuigen om de koeler strak op de proc te krijgen.
dus mij lijkt het dat jij niet de enigste bent.
en vond de koelprestaties wat tegenvallen
50-55 graden op full load bij een Q6600
maar die bracket aan mn mobo zit niet goed vast.
Een plastic pennetje is afgebroken, begrijp ook niet waarom hier voor is gekozen
ipv backplate met schroeven de koeler weegt 650gr....
En natuurlijk staat het je vrij een paar bout moer combi's te halen bij de doe hetzelf.
De koeler kan je dan ook veel vaster schroeven.
Die clipjes zijn de : ik wil wel maar kan niet noob ophanging
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/293361/nintendo-64-logo.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/135733/crop600a06b926a1c.jpeg?f=community)