Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Cidious 30 maart 2009, laatste update op 2 januari 2010, 3.861 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Zuivere bas
  • Zuiver heldere hoog
  • Satelieten ogen strak (met covers)
  • Digitale decoder (maakt dit setje ook interessant voor onboard oplossingen)
  • Lange speakersnoeren
  • Logitech support

Minpunten

• Materiaal keuze
  • Mist middentonen
  • Afstandsbediening

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik ben nou sinds juni vorig jaar in het bezit van de Logitech Z5500 geluidsset en ga hier een stukje schrijven over mijn ervaring met de geluidsset.

Unboxing en kwaliteitsindruk:

De ongeveer 30KG wegende doos was geen pretje om naar huis te slepen achter op mijn bagage drager van mijn fiets.. Ik had het die dag niet echt getroffen en had geen ander vervoer dan de fiets.. en op dat moment moest en zou ik hem hebben!

Maargoed eenmaal thuis en de doos opengemaakt kom ik meteen de enorme subwoofer tegen die door 2 stukken piepschuim netjes op zijn plek werd gehouden en in de rest van de ruimte was een doos aanwezig waar alle accesoires en de satelieten in zaten.

Al met al was alles prima verpakt. De Unboxing experience was verder niet denderend.

In de doos bevind zich het volgende:
- Subwoofer
- 4 identieke satelieten
- 1 centerspeaker (te herkennen aan zijdelingse montage)
- 5 snoeren (2 lange snoeren, 3 kortere maar ook lange snoeren)
- Control pod
- Afstandsbediening
- 2 batterijen voor de afstandsbediening
- Voedingskabel
- 3-3 minijack kabel
- Manual
- Logitech CD (manual)

De subwoofer oogt met zijn kunstoffen lijst om het rooster dat voor de eigenlijke woofer zit niet al te professioneel.. maar de satelietjes maken dit zeker weer goed mits je de speaker doekjes erop laat (of hoe je dat ook noemt.. covers misschien?).

De kabels die meegeleverd worden zijn lang genoeg voor bijna elke opstelling in de meeste kamers. Ook lijken de speaker snoeren van een of ander zilver legering te zijn aan de uiteinden te zien.. maar ik heb de kabels nog niet doormidden geknipt dus ik zou niet weten of dit werkelijk het geval is. (ik heb ook mijn dikke dure koperen speakersnoer getest op de set maar dit maakte geen hoorbaar verschil in geluidskwaliteit en hieruit maak ik op dat de standaard snoeren hoogwaardig genoeg voor de set zijn)

De control pod is goed afgewerkt en beschikt over een mooie glimmende metalen volume knop en een mooie metalen voet. Alleen de knopjes voelen niet al te luxe aan.

De satelietjes ogen erg strak en professioneel zolang je de covers er maar op houdt want als je die er af haalt is het net een mickey mouse gebeuren.. Logitech noemt dat Pro-Audio-Look ik noem het kermis attractie.. maar zo heeft ieder zijn smaak.. Verder voelen de satelietjes zwaar en degelijk aan. Bij audio is het bijna altijd zo dat zwaarder beter is dus dit is een goed teken!

De afstandsbediening is de grootste teleurstelling! Dit is een simpel zwart ding.. en het is dat hij doet wat hij moet doen maar meer is het ook absoluut niet.. het is niet een afstandsbediening die je op tafel laat liggen als je visitie krijgt..

Installeren:

De juiste plek voor een subwoofer vinden is altijd lastig en dit kan je ook maar op 1 manier doen. Ding neerzetten en testen en weer verplaatsen en weer testen.. uiteindelijk de juiste plek gevonden voor de woofer zodat ik EN op de bank EN in mijn bureaustoel een gezonde droge zuivere bas heb als ik film kijk of game of muziek luister.

De 2 front speakers kon ik gewoon op mijn bureau kwijt naast mijn monitor en de 2 rear speakers had ik ook al gauw een plekje voor gevonden schuin achter me zonder te hoeven boren en mooi op oorhoogte en op een mooie afstand. De center speaker was(is) wat problematische die kan ik maar slecht kwijt maar daar komt wel een oplossing voor in de vorm van een plank boven mijn monitor. Momenteel staat hij iets schuin voor me op mijn computer kast.

Het aansluiten van de kabels is werkelijk een eitje, aangezien alle analoge aansluitingen van een kleurcode zijn voorzien en de optical kabel er maar op 1 manier in kan. De kabels van de PC gaan trouwens naar de control pod. De speakersnoeren gaan allemaal vanuit de subwoofer naar de satalietjes deze werken gewoon met die bekende rode en zwarte drukkertjes en dan druk je het snoer er in.. niet erg hifi ofzo maar volgens mij voldoet het prima voor deze set.

De Control pod heeft ook nog 1 dikke kabel naar de subwoofer. Dit is een soort van dikke VGA kabel.

Geluidskwaliteit:

Films:
In films geef ik mijn Auzentech Prelude gewoon de opdracht om het hele zootje gewoon te passthroughen en de control pod van logitech het werk te laten doen. Wanneer ik dit doe komt er netjes in het beeld van de control pod te staan of het om Dolby Digital of om DTS gaat. Films worden hierdoor echt wel een nieuwe beleving. Toen ik voor het eerst op deze set films terug keek die ik al wel tig keer had gezien in stereo ging er een wereld voor me open. De meeste films gingen toen pas ECHT leven.. Nu snap ik ook waarom sommige mensen zeggen dat je sommige films beter in de bioscoop kan bekijken.. Geluid doet wel degelijk heel veel!

Muziek:
Muziek doet de set aardig. Vooral elektronische muziek komt er prachtig uit omdat het laag zo gedetailleerd is. Maar de meeste andere muziek stijlen zijn toch niet echt erg passend op deze set. Wat ik vooral mis in deze set is het midden. Laag en hoog zijn echt heel gedetailleed en zuiver.. maar het midden wordt een beetje vergeten.. Dat is ook niet echt gek natuurlijk, dat houdt je toch altijd met full range satelieten. Al met al is het niet slecht maar ik mis het midden wel.

Games:
De game belevenis is met 100% vooruitgegaan. Ik speel de meeste modernere fps games nu ook op gehoor. Als je niet meemaakt hoe zo'n verschil het is om op een degelijke 5.1 set te gamen dan kan je dat ook moeilijk uitleggen.. Je zit gewoon werkelijk IN de game (mits je de setup een beetje redelijk hebt geplaatst) Ik hoor in CoD5 de japanners achter me uit de bosjes springen en razendsnel draai ik me om en duik ik weg om een kogel te ontwijken. Ook race games zijn op deze set helemaal geweldig! Vooral Collin McRae Dirt heb ik zeer van kunnen genieten.

Nog even wat extra info: Ik gebruik geen EQ's het enige dat ik bijgesteld heb is de Bass Redirection in de Auzentech (Creative) Audio Console. De Bass Redirection staat daar netjes op 80Hz afgeregeld.

Betrouwbaarheid & Bouwkwaliteit

Over de betrouwbaarheid valt het een en ander over te zeggen. De backlight van mijn control pod is er namelijk zomaar gewoon mee gestopt een vriend van me met dezelfde set mist gewoon 1 van de speaker kanalen. en zo valt er nog wel wat te vinden op de forums maar al met al heb ik verder niet enorm veel problemen.

De bouwkwaliteit valt ook een beetje in twijfel te trekken.. de metalen knop op de control pod en de metalen voet zijn leuk maar de rest is allemaal wel van vrij goedkoop kunstof en voelt allemaal niet al te duurzaam aan. Ik heb hier verder geen problemen mee gehad ofzo maar het is gewoon de feel..

Support:

Aangezien ik dus slachtoffer ben geworden van een kapotte backlight heb ik na een tip van 1 van de mensen hieronder toch maar even contact opgenomen met de logitech support afdeling. Na nog geen 10 minuten was alles rond en werd mij toegezegd dat ik een nieuwe set zou ontvangen maar dat ik eerst even de factuur moest mailen en mij werd ook uitgelegd hoe ik dit precies moest doen. Dit kon heel makkelijk met een on-site systeem en dit was dan ook binnen 2 minuten gedaan. Er werd mij ook verteld dat ik als ik de nieuwe set binnen krijg ik alleen maar de afstandsbediening van de oude set terug moet sturen. Het komt er dus op neer dat ik straks 2 sets heb die volledig functioneren op de backlight van de ene na.. Dit vind ik toch wel klasse van Logitech. En dat alles binnen 15 minuten. SUPER SUPPORT!

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

mark235 heeft gelijk, blijkbaar is het analoge signaal nog beter als digitaal in dit geval.

En trouwens, ben je ervan bewust dat nieuwe speakers altijd eerst ingespeeld moeten worden? out of the box hebben ze nooit de klank die het moet hebben en mist er vaak een gedeelte (in dit geval midden), laat het eens 24 uur muziek draaien maar je heb er ook progjers voor die dat automatisch doen.

En daarnaast is je opstelling verre van ideaal, Ik raad je aan je pc onder je bureau te zetten zodat je de stereo speakers verder van mekaar af kan zetten.
Als je je armen sprijd dan zouden de boxen in het gebied tussen je elleboog en je hand moeten ziten, en dan zou ik zolang je die plank nog niet heb die center speaker gewoon achter je beeldscherm zetten en een ietsjes harder volume geven, die plank is ook niet helemaal ideaal, deze zit dan vlak voor je hoofd en hoger als je stereo speakers, dan ligt de nadruk straks veel meer op de centerspeaker en vallen je stereospeakers een beetje naar buiten.

De meest ideale opstelling is natuurlijk: jij bent het middelpunt en trek een cirkel om jezelf heen, dat maakt dat de centerspeaker verder van je af staat als je stereoboxen maar die staan dan weer meer naar links en naar rechts, zo heb je geen volume verschil (dezelfde afstand)
nu ga je namelijk wel volume verschil krijgen.

Alles in het kort: probeer alle boxen op dezelfde afstand van je ooren te krijgen, en dezelfde hoogte.

Verder is het een prima review en krijg je van mij een hoge beoordeling.
Ik heb de speakers nou sinds juni.. dat staat ook in de review.. jah ik weet dat speakers in gespeeld moeten worden maar na 3 kwart jaar moet dat toch wel zijn gebeurt ;)

en nee de pc wil ik niet onder mijn bureau want daar is het nog stoffiger dan erboven.

En jah de center heb ik al achter mijn monitor geprobeerd maar dan krijg je zo'n weggemoffeld geluid ik moet even een plankje boven mijn monitor maken of het speakertje gewoon aan zijn voetje aan de muur schroeven.

En wat ik ook weet is dat je speakers op oor hoogte moeten staan. Hoge tonen zijn enorm gevoelig voor richting.
Waarom gebruik je S/PDIF passthrough bij het kijken van films terwijl je een X-FI Prelude geluidskaart hebt? De analoge uitgangen van deze kaart geven een mooier geluid dan dat wat de Z-5500 control pod kan produceren. Als je om wat voor reden dan ook kiest voor digitaal geluid ipv analoog, kun je net zo goed onboard S/PDIF of een goedkopere kaart kunnen nemen. S/PDIF is S/PDIF, en alle kaarten van alle prijsklassen doen dit hetzelfde. De Prelude kies je vanwege het betere geluid over analoog
Jah het is ook meer een soort van optisch iets denk ik.. ik zie dan netjes op de control pod Dolby Digital of DTS staan en twijfel er dan altijd een beetje aan of de Prelude dit ook wel correct doet als ik hem op analoog en 6 Ch Direct zet.

HET ZIT TUSSEN DE OOOREN! :+

[Reactie gewijzigd door Cidious op 30 maart 2009 13:22]

Laat je vriend eens contact opnemen met logitech, en doe het zelf ook voor de backlight. De service van Logitech is erg goed, wellicht krijg je zo een nieuwe thuisgestuurd. Ik heb deze ervaring 2x gehad (met een controller en een muis). Bij die (dual analog) controller was het zelfs zo dat ik op een nieuwsbrief van logitech replyde, dat ze moesten kappen met rommel maken, gewoon uit frustratie, niet serieus bedoelt dus. Krijg ik een week later een mail van ze dat ik even moest bellen met een telefoonnummer, dan zou het wel opgelost worden.

nette review overigens. Is de bas echt lekker vlak? ik heb ook eens een logitech set gehad waarbij de bas ongelooflijk overdreven was, zelfs als ik de basscontrol op de woofer op zo min mogelijk bas zette was het nog niet om aan te horen. Het werd voor muziek pas acceptabel als ik een equalizer gebruikte en daarbij de bas verminderde.

Maar goed, woofers en muziek... Ben daar vanaf gestapt.
De bass heb ik wel bij moeten stellen met de Creative Audio Console met Bass Redirection naar 80Hz dan klinkt deze helemaal super strak! niet boemerig of wat dan ook.

Oh en bedankt voor de tip ik krijg nu gewoon een nieuwe set toegestuurd! omdat ze geen losse control pod meer op voorraad hadden haha!

Ik zal deze kwaliteit van support ook even in de review aangeven.

[Reactie gewijzigd door Cidious op 30 maart 2009 14:12]

He dat is vet, 2 sets! Ik moest in mijn geval de usb-connectoren afknippen van controller en muis en die opsturen hahaha, na ja, die waren toch onbruikbaar dus dat maakt ook niet uit. Echt super weer van ze, kan menig bedrijf een voorbeeld aan nemen.

Netjes hoor. Koop je zelf een logitech harmony en verpats je je ouwe set met originele ab. ;p

[Reactie gewijzigd door Mar2zz op 30 maart 2009 15:27]

Nou ik zat eerder te denken om beide sets aan te sluiten aangezien ik hier ook 2 Auzentech Prelude kaarten heb liggen haha

En dan kan ik beide sets met 1 afstandsbediening bedienen en op de nieuwe kan ik in het donker dan ook zien wat de andere doet haha

[Reactie gewijzigd door Cidious op 30 maart 2009 15:55]

quote: Mar2zz
Maar goed, woofers en muziek... Ben daar vanaf gestapt.
Idem hier.

Had eerst een 2.1 setje van Trust, nu een pricewatch: Creative Gigaworks T40.
Ik wil absoluut niet meer terug naar die oude.

Muziek klinkt namelijk stukken beter, zelfs met een standaard onboard Realtek geluidskaart. Daarnaast mis ik de (dreunende) bas (haast) niet, mams helemaal niet :P ->
Houten vloeren + (niet eens harde) bas + moeders... Genoeg info denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door Raven op 30 maart 2009 20:22]

Het is en blijft een algemeen bekend feit dat je voor Muziek gewoon stereo wil hebben TENZIJ je DTS muziek dvd's luisterd (heb een mooie van de beatles, Love heet de dvd.. Echt zeer vet op de Logitech set! omdat deze ook 5.1 is opgenomen.)
Heuh, ik ging van 2.1 naar 2.0, niet 5.1->2.0 ;)
Nette review :D Die afstandsbediening is persoonlijk , ik vind het wel schattig uitzien :+
Ik vind de afstandsbediening ook niet gek hoor. Gewoon simpel, geen fratsen en dat scheelt.
Hij is ECHT NIET meer van deze tijd.. het is dezelfde afstandsbediening als van de Z-680.. nou en die stamt echt uit het jaar kruik.. (2002 om precies te zijn)

[Reactie gewijzigd door Cidious op 30 maart 2009 23:34]

Volume harder en zachter
volume harder en zachter per kanaal
input keuze
mute
aan en uit
Wat had je nog meer gewild dan ?
Er zijn verder geen opties die de set kan aanpassen dus vind hem zelf eigenlijk perfect.
Irriteer me eigen altijd dood aan aftstandsbedieningen met 100 snel toetsen naar functies die je nooit gebruikt.
Ik denk ook niet dat de reviewer zich erg stoort over het ontbreken van functies, maar eerder over het uiterlijk van de afstandsbediening. Ik ben het eerlijk gezegd wel met hem eens, het ding ziet er nou niet bepaald mooi uit.
Prima review, ik kijk er ook al tijden naar uit. Wat staat je center-speaker echter vreemd, net als de stereo-speakers, verlies je zo niet veel ruimtelijk geluid?
Cidious: hoeveel wil je voor 1 auzentech hebben?, wistje dat je ze niet allebij tegelijk kan laten werken? er kan er maar eentje default zijn.
je zou de kabels moeten splitsen wil je twee setjes werkend krijgen, en mischien op twee verschillende groepen aansluiten :P (16A max he)

Ik vind het een mening, ik hou graag van vol geluid wat zich om mij heen sluit, daarom gebruik ik al mijn 5 boxen voor muziek.
soms convert ik mijn muziek naar 5.1 dat klinkt net wat beter als creative's upmix.

[Reactie gewijzigd door Anonnymous! op 31 maart 2009 12:28]