Seagate Desktop HDD, 2TB Review

Marsmillo 14 februari 2015, 487 views

Seagate Desktop HDD, 2TB

Gekocht zonder al te veel over in-te-lezen en wat bezorgd geraakt na wat rare geluiden gehoord te hebben. Advanced power management blijft blijkbaar een punt waar deze schijf moeilijkheden mee heeft, zorgt voor rare geluiden en vertragingen soms, maar eenmaal hij bezig is, geen klagen over eindelijk (tot nu toe).

Pluspunten

• Prijs / opslag
  • Behoorlijk snel

Minpunten

• Af en toe vervelend geluid
  • Af en toe traag in reageren

Toen ik mijn nieuwe build samenstelde heb ik niet zo heel veel aandacht aan de harde schijf besteed. Ik heb de BBG gevolgd en voor deze seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB gekozen. Na eventjes gebruik vroeg ik mij af of sommige geluiden normaal waren en of ik mijn schijf RMA moest sturen.

Zoals je ziet in de afbeeldingen, heb ik de Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB - 1ER164 / Barracuda 7200.14 family (via serienummer) met de laatste firmware, volgens de Seagate download site. DiskInfo zegt dat dit versie CC25 zou moeten zijn (andere nummer dan meeste mensen hier).

Daar ik mijn schijf al in in gebruik had en deze gepetitioneerd was in 2 volumes van elk 1 TB waren de testen niet zo eenduidig. Maar paar keer deze zelfde test herhaald te hebben, blijft het resultaat beetje het zelfde verschil tonen. De ene partitie presteert wat anders dan de andere, maar dit zal denk ik wel geheel normaal zijn.

Resultaten in de bijgevoegde afbeeldingen.

Dat geluid waar ik eerst bezorgd om was was inderdaad iets met het parkeren van de schrijfkoppen te maken. Via DiskInfo AAM/APM beheer, heb ik met de APM instellingen wat zitten spelen. Volledig naar prestatie slepen bvb (FEh) verminderde dat tjiep geluid noeminswaardig, ook volledig uitschakelen hielp. Via DiskInfo kan je echter niet een scriptje runnen (volgens mij) die dat iedere keer bij opstart doet, want de instellingen worden bij het heropstarten van het systeem gewoon gerest naar de gewone waardes (in mijn geval 80h).

Heb niet te klagen eindelijk.
Als de schijf het nu ook lang genoeg kan uitzingen, ben ik een tevreden persoon.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 2TB?

Meer advertenties