QNAP Turbo NAS TS-121 Review

DJ-Jumbo 14 februari 2015, 1.245 views

QNAP Turbo NAS TS-121

Voor mij als opvolger van de TS-210 en de TS-112 Geweldig fijn product, met een heel scala aan mogelijkheden. Snel, eenvoudig en stil.

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • Uitgebreid

Minpunten

• OS afhankelijk van fabrikant

Kwaliteit voeding Score: 4
Na eerder 2 Qnap nasboxen te hebben gehad, besloten om deze te kopen.
Ik heb geen andere merken gehad, maar op het internet zijn genoeg vergelijkingen.
Mijn keuze is gevallen op een 1bay NASbox, ik bewaar niet al te veel en heb na een jaar nog meer dan 50% van de ruimte over. Een 2-bay nas met een 1:1 RAID is vast veiliger, maar ik heb voor mijzelf de volgende keuze gemaakt:
- hoeveel data is werkelijk belangrijk?
- hoe vaak wijzigt deze data?
- is er meerwaarde dat er 24/7 een mirror beschikbaar is?
- dit vraagt meer stroom, is dit het waard?

Bij mij waren alle vragen een nee. (Vraag 1 ca 50 Gb)
Ik maakt af en toe handmatig een backup van deze data met een USB-HDD, en dat dekt voor mij de lading.
Als ik enige films kwijt zou raken: meestal heb je ze toch al gezien.

Waarvoor gebruik ik de NASbox:
- overal ter wereld toegang tot mijn bestanden en foto's, ook via een app
- opslag van enkele films en series
- geen problemen met een volle opslag van de Telefoon/tablet/laptop/tvbox
- een beetje tweaken/prutsen

MySQL
HappyGet 2
Twonkymedia

Installatie:
De installatie is heel eenvoudig, en behoeft weinig uitleg.
Alles is plug&play, HDD erin klikken, stroom erop en ethernet eraan.

Softwarematig:
De meest eenvoudige manier is Qfinder te installeren op je PC.
Deze zoekt automatisch naar een Qnap in het netwerk en kun je de basis instelling aanpassen.
Hierna log je in via de browser op het online bureaublad.

Je hebt een aantal belangrijke keuzen die je moet maken voordat je verder gaat:
- Wil je gebruik gaan maken van meerdere gebruikers, of hou je het simpel bij één account
Mag bijvoorbeeld iedereen bij alle bestanden en mogen zei hier alles mee doen?
Wissen - bewerken etc
Dit kun je heel uitgebreid maken - per map - per gebruiker - per type gebruiker, maar begin wel eerst met dit in te richten, het kan je later een hoop werk schelen.
Zo kun je zelfs per gebruiker een Quota (datahoeveelheid) instellen!

Eenvoudig - films / tv-series/foto's en muziek delen
Uitgebreid - bestanden die bewerkt worden delen

- Mappenstructuur, is dit je eerste NASbox? Denk goed na over de mappenstructuur, wil je alles bereikbaar hebben en in één map (met submappen) of wil je voor elk onderdeel een aparte netwerkschijf?

- Hoe veilig wil je het hebben? Denk hierbij aan bijvoorbeeld de ingebouwde Anti-virus mogelijkheid, maar ook SSL verbindingen en bijbehorende certificaten.
Denk hier ook goed over na als je toegang vanaf afstand wilt op je NASbox en hoe gevoelig de data is die je gaat opslaan?
Maar hier houd het niet op, je kunt zelfs VPN verbindingen opzetten, lid worden van bestaande netwerken (validatie) etc.

- Energieverbruik: moet je NASbox echt 24/7/365 aanstaan? Er zit een prima energieschema in de software ingebouwd, die automatisch in en uitschakelt.

Let wel op, hoe meer je gaat installeren, hoe trager de NASbox word, het is oorspronkelijk ontworpen als opslagmedium in een netwerk. En gaat erg bewust om met het energieverbruik.
Maar als je nu bepaalde applicaties gaat installeren die 24/7 zoeken naar films/serie's/muziek, een eigen forum/webpagina/blog opzet, gaat het stroomverbruik natuurlijk omhoog, zo ook de slijtage van de HDD.

Tips:
Bezuinig alsjeblieft niet op de HDD, koop liever een goedkopere NASbox met een goede HDD dan een goede NASbox met een goedkoper HDD.
Er zijn voldoende HDD's op de markt voor het nas segment, deze zijn speciaal ontworpen om veel start-stops te overleven. Ik spreek helaas uit ervaring, dit was overigens nog wel voordat deze betaalbaar werden aangeboden (4-6x zo duur uit het server segment).

Kijk ook eens naar een tweedehands NASbox, en koop er zelf een nieuwe HDD bij. Vaak komt men er na een tijd achter dat ze toch meer willen dan de instap-boxen aankunnen met betrekking tot prestatie's, zeker als je dit je eerste NASbox is, kan het zijn dat jij juist op zoek bent naar een instap model! Koop daarbij wel een nieuwe HDD.

Nadeel:
Ja één vrij grote, deze is wel vrij persoonlijk:
De OS is niet (gemakkelijk in elk geval) te vervangen, je bent afhankelijk van de fabrikant van het product. Dit geld volgens mij voor alle kant-en-klaar NASbox producten overigens.

Heb jij ook een QNAP Turbo NAS TS-121?