Specificaties 92mm diameter met 22,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U9S Review

Foritain 13 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.432 views

Noctua NH-U9S

Typisch Noctua: alles tip-top in orde en met een stevige prijs die door de geboden kwaliteit zeker begrijpelijk wordt. De U9S en D9L zijn krachtige en goed presterende koelers wanneer ruimte in je behuizing beperkt is, maar als je ruimte hebt voor grotere modellen doe je daar verstandiger aan.

Pluspunten

• Goede koelprestaties (Voldoende voor een i5/i7 zonder OC, lichte OC icm voldoende case airflow)
  • Onhoorbaar op lage toeren, praktisch stil op hoger toeren, en zelfs op volle toeren nog slechts beperkt aanwezig
  • Slechts 110mm (D9L) / 125mm (U9S), en in de meeste cases blazen ze met de case-airflow mee in tegenstelling tot top-blowers
  • Keurige en luxe uitstraling, absolute top bouwkwaliteit
  • 100% compatible met hoge geheugentypes, en overlapt tevens het PCI-E slot niet
  • Eenvoudige installatie
  • Verzorgde verpakking, extra's, 6 jaar garantie en support.
  • Prijs-kwaliteitverhouding gewoon in orde.

Minpunten

• Wanneer je wel ruimte hebt voor grotere koelers doe je daar simpelweg verstandiger aan
  • Extra fan toevoegen biedt beperkt extra prestaties en is een prijzige aangelegenheid.
  • Blijven an sich geen goedkope producten en zijn niet/nauwelijks goedkoper dan bijvoorbeeld de NH-U12S
  • Kleurstelling niet voor iedereen. Redux en iPPC ventilatoren geven wat extra kleur opties, maar maken het totaalplaatje wel erg prijzig.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina NH-U9S @ Noctua.at
Productpagina NH-D9L @ Noctua.at

Onlangs had Noctua 3 nieuwe processorkoelers aangekondigd, de NH-U9S, de NH-D9L, en de NH-D9DX i4 3U. Kort daarna kreeg ik een berichtje van een mede-gebruiker die mij vertelde dat hij de reviews zo leuk vond, en of ik een review wilde maken als hij die producten voor mij kocht. Erg sympathiek natuurlijk, en vooral leuk om te zien dat er mensen echt gek zijn op Noctua producten en natuurlijk op reviews lezen!

Gelukkig voor deze mede-geek kwam er een andere oplossing, want kennelijk kon Noctua dergelijk enthousiasme ook waarderen (ik had het berichtje uiteraard doorgestuurd) en stuurden ze mij twee koelers op: De NH-U9S en de NH-D9L. De NH-D9DX i4 3U (wat een naam) is een specifieke workstation en server koeler (hence: 3U) die geschikt is voor Socket 2011, 1356, en 1366, platformen die ik niet in huis heb om te testen.

De NH-U9S en de NH-D9L zijn echter meer gericht op consumenten en zijn producten die zich vooral onderscheiden op compacte afmetingen. De U9S is een single-tower koeler met een hoogte van slechts 125mm, de D9L is weliswaar een dual-tower koeler, maar is nog kleiner met 110mm. Beide koelers zijn gebaseerd op de NH-A9 PWM ventilator, een 92mm model. Daarmee zijn het duidelijk producten die zich richten op behuizingen met (zeer) beperkte ruimte voor processorkoelers.

De NH-U9S is op dit moment goed verkrijgbaar voor ca 52-55 euro ex verzenden, of 52-59 euro inclusief. De NH-D9L is ex verzenden verkrijgbaar voor 47-50 euro, echter inclusief scheelt het weinig en kom je normaliter ook zo rond de 53-55 euro uit.

Om te beginnen de features en specificaties van de Noctua website. De korte (<1m30s) productvideo's van Noctua zelf zien er overigens fantastisch uit (doe mijn zo'n filmcamera en ik ga er graag mee aan de slag! :D), dus die voeg ik voor de gezelligheid toe. De NH-U9S:

De productvideo, features en specificaties van de NH-D9L:

Eerst even de zaken die voor beide koelers tellen, want in veel opzichten ontlopen ze elkaar niet. Sterker nog, ze verschillen enkel van afmetingen en gewicht. Beide koelers maken gebruik van het SecuFirm2 mounting systeem, oftewel als je reeds een Noctua koeler hebt is het upgraden zo gepiept. Beide komen met de 6 jaar Noctua garantie, een low-noise adapter om de maximale geluidsproductie te beperken, en de optie om een extra ventilator te monteren. Uiteraard zien we ook weer de SSO2 lager met een levensduur van >150.000 uur in de 92mm NF-A9 ventilator, oftewel kwaliteit is zoals we van Noctua gewend zijn dik in orde.

Zoals we ook van Noctua gewend zijn zijn de koelers compatible met alle recente Intel en AMD sockets, waaronder S2011. Ook zitten beide koelers werkgeheugen en PCI-E kaarten niet in de weg, dus tevens zijn ze compatible met hoge geheugen types.

Het enige verschil is dat de NH-D9L twee kleinere heatsinks heeft en de NH-U9S één iets grotere. Omdat de NH-D9L slechts 110mm hoog is is deze tevens 3U compatible (Als je een dergelijke server-case wilt gebruiken). De NH-U9S is met 125mm iets hoger, maar een gemiddelde 120mm-fan tower koeler komt zo op 150 a 160mm uit. De NH-U9S is uiteindelijk de iets zwaardere van de twee, wat een indicatie is dat het totale koeloppervlak van dat model iets groter is.

Eerst even de doosjes. Uiteraard helemaal keurig; stevig, nette print, chic. Zoals je kan zien gaan we de koelers ook met een extra fan testen.

Zowel de U9S als de D9L zijn ook van binnen keurig verpakt. Geen losse doosjes per merk CPU zoals bij de grotere verpakkingen het geval is, maar nog altijd in individuele zakjes verpakt, en met duidelijke plaatjes kan de installatie bijna niet verkeerd. De extra’s in beide pakketjes zijn hetzelfde. We krijgen een metalen case-badge, een extra set ventilator-clips, een lange schroevendraaier voor de installatie (al voldoet elke schroevendraaier), een tube koelpasta, en een low-noise-adapter om de maximale RPM van de ventilatoren van 2000 naar 1550 te verlagen. Zowel Intel als AMD montagematerialen zijn in losse zakjes verpakt, en het bekende briefje van de CEO ontbreekt ook niet. Oftewel: Typisch Noctua, geheel verzorgd pakket aan extra’s.

Eerst even een rondje lopen om de NH-U9S (let op: gifje):

Noctua blijft een ervaring. Kwalitatief is het van begin tot einde helemaal top, en de uitvoering van het product zelf is daar geen uitzondering op. Als je meerdere koelblokken in je handen hebt dan haal je de Noctua er uit op basis van kwaliteit en afwerking alleen al, en dat geldt voor hun topmodellen en hun kleinere koelers als deze. De ventilator ziet er ook top uit met de dempers in de hoeken, en de nikkel-plated (dit behoudt de uitstraling op de lange termijn) heatpipes en het contactoppervlak maken het feestje compleet.

Een rondje op de NH-D9L (let op: gifje):

Praktisch hetzelfde verhaal, het is gewoon top spul om te zien en aan te raken. Geen Noctua logo in de (daarvoor te kleine) koelblokken, maar de D9L moet het met de letters doen.

Zetten we ze naast elkaar zien we het verschil in hoogte wat beter. Het lijkt weinig, maar 15mm is aardig wat in koeler-land. Ook zien we duidelijk dat beide koelers gebaseerd zijn op 4 heatpipes.

Om het geheel een beetje beter in perspectief te zetten heb ik de NH-U14S er even bij gepakt, dit is een flinke tower koeler, en als je ze naast elkaar zet krijg je pas een idee hoe compact deze nieuwe U9S en D9L nu daadwerkelijk zijn.

Beide koelers kunnen worden uitgebreid met een extra ventilator, en het handigste is dan uiteraard om dezelfde ventilator erbij te pakken die er standaard al bij zit. Je kan natuurlijk kiezen om andere ventilatoren te plaatsen als je dat echt liever hebt. Maar goed, de mogelijkheid tot twee ventilatoren bestaat, dus uiteraard was ik benieuwd naar de prestaties en de uitstraling.

Eerst de verpakking van de NF-A9, ook hier straalt “het high-end” er weer van af.

Ook hier krijgen we in typische Noctua stijl extreem veel extra’s: Elke ventilator krijgt een schroef-loze en gedempte ophanging (naast standaard schroefjes), een 4-pin verlengkabel, een low-noise-adapter, en een Y-splitter zodat je moederbord CPU-header beide ventilatoren aan kan sturen. Ook hier zien we uiteraard dempers in de hoeken.

Zet je de ventilatoren vervolgens op de NH-U9S krijgen we best een leuk resultaat.

De D9L mag er ook wezen in dual fan modus, het lijkt wel een mini D15 op deze manier. In verband met geheugencompatibiliteit is het aan te raden de tweede ventilator aan de achterzijde te plaatsen. Voorop plaatsen zal veelal vereisen dat je de ventilator omhoog schuift in verband met werkgeheugen, en een gebrek aan ruimte is toch waarom je een D9L zal overwegen.

En tja, als je dan toch NF-A9’s over hebt kan je natuurlijk Ultra Mega Mega Man maken. Bij deze nomineer ik deze combinatie als meest nutteloze toevoeging van 2015, al ziet het er wel aardig uit voor op de foto ;) (Damnit Danny, je was mij voor met het posten van dit gare idee :D)

Op reviews van Noctua producten zie je toch af en toe wat kritiek over de kleuren waar ze al jaren aan vast houden. Hoewel de koelers zelf nog steevast met het bruin/creme geleverd worden, zijn ventilatoren inmiddels wel in meerdere kleurstellingen leverbaar. Althans, in beperkte mate. Noctua heeft de Redux reeks en de Industrial PPC reeks toegevoegd. De iPPC reeks zijn 120 en 140mm ventilatoren (dus niet geschikt voor deze koelers) met een focus op industriele toepassingen, oftewel het zijn ventilatoren met een focus op airflow boven geluidsproductie, maar er zijn bijvoorbeeld ook varianten die stof- en waterdicht zijn, of zelfs bruikbaar bij extreem hoge temperaturen. De Redux reeks zijn in feite de vorige generatie ventilatoren van Noctua, in een grijze kleurstelling en met een beperkte set extra’s. Een voorbeeld is de NF-B9 Redux, waarbij de verpakking direct een stukje eenvoudiger is dan bij de NF-A9.

Ook in de verpakking is het allemaal een stuk soberder: We krijgen een ventilator, en 4 schroeven. Geen handige extra’s en geen rubberen dempers op de hoekjes. Overigens verkoopt Noctua wel losse accessoires-pakketten als je specifieke extra’s toch wilt hebben. Wat je uiteraard wel krijgt is de SSO-bearing van Noctua, en de bijbehorende 6 jaar garantie. Zoals je mag verwachten zijn Redux fans ook goedkoper in de aanschaf, zo is deze NF-B9 redux 1600 PWM verkrijgbaar vanaf ca 11-12 euro (ex verzenden).

In vorige reviews heb ik mij al erg positief uitgelaten over de installatie van Noctua koelers. Het mounting systeem van de NH-U9S en NH-D9L is gelijk aan andere recente koelers zoals de NH-U12S en NH-U14S, de NH-D15 en de NH-L12, allemaal koelers waar ik reeds een review van heb gemaakt. Bij de NH-L12 heb ik een kort filmpje gemaakt met de hulp van mijn echtgenote (Nee, die nagellak is niet van mij).

Nogmaals: U9S/D9L montage is dus praktisch gelijk. Ook bij deze twee koelers moet je de ventilator er even af halen om het koelblok vast te kunnen schroeven. Het enige wat bij de NH-D9L echt anders is is de orientatie van het koelblok ten opzichte van de montageschroeven. Hoewel de koeler uiteraard in alle richtingen gedraaid kan worden moeten de balkjes waar je op monteerd gedraaid worden als je de NH-U9S en D9L in dezelfde richting wil laten blazen. Niet echt spannend natuurlijk, maar het viel even op.

De stap-voor-stap opbouw van de Noctua NH-U9S:

Zowel de NH-U9S als de NH-D9L zijn ‘ultieme compatibility’ koelers, zonder overhang van het eerste PCI-E slot, en ook totaal geen overhang over de geheugenbanken. Het enige waar je zelf voor moet zorgen is dat ze in de hoogte in je behuizing passen.

Processorkoelers worden getest op een standaard, niet delidded, Intel Core i7-4770k CPU op de volgende drie settings:

- Idle
- 3.9GHz op 4 cores. 1.140V
- 4.2GHz op 4 cores. 1.200V

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een (open constructie) Cooler Master Test Bench v1.0.
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt.
- Tenzij anders aangegeven wordt de meegeleverde koelpasta gebruikt.
- Als load test op de i7 gebruik ik Prime95 (x64) met de setting In-place large FFTs (Min FFT size 128K, Max FFT size 1024K, Run in-place, Memory to use 9, Time to run each FFT 3 min). Er zijn zwaardere tests, maar in de regel is deze belasting al een stuk zwaarder dan gamen of video-bewerken.
- Temperaturen moeten 15 minuten stabiel zijn alvorens ik ze registreer.
- Bij het passeren van 90 graden Celsius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik kan het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Het systeem in idle:

Tja, bij lage load zoals kantoorwerk of wat browsen zullen deze koelers een dikke i7 ook prima koel houden. Laten we wat interessanters bekijken: load op 3.9GHz (Stock).

Dat ze (zonder extra fan) met een kleine marge onderaan deze grafieken staan is niet heel verbazingwekkend: het zijn met een ruime afstand de kleinste koelers in de test, dus dat houdt in dat er aanzienlijk minder oppervlak aan koelvinnen is. Toch vind ik het verschil met de grotere tower koelers nog wel te overzien, en zien we duidelijk dat zelfs een niet overklokte i7-4770k ruim voldoende koel blijft onder een zware load. Zeker wanneer je niet constant op dergelijke syntethische load zit te werken een prettige wetenschap. In dual fan modus zien we dat ze opvallend dicht op de grotere modellen zitten. Ook kunnen we hieruit concluderen dat een i3 of een i5 zonder overklok sowieso weinig uitdaging zal vormen voor deze compacte koelertjes.

Overklok temperaturen blijven ook nog binnen de marges, maar als je dat in de praktijk wil gaan brengen zal je moeten zorgen voor voldoende airflow in je behuizing. Matige airflow in je behuizing kan eenvoudig 10 graden Celcius extra tot gevolg hebben, in welk geval ze de kritieke 90 C zullen passeren. We zien hier ook dat de dual fan oplossingen het beginnen af te leggen tegen de grotere koelers, een indicatie dat een beetje extra airflow geen vervanger is voor meer heatpipes en vooral ook een groter koeloppervlak.

Onderling is de NH-U9S een tikkeltje koeler dan de D9L. Hoewel beide producten onhoorbaar zijn op lage toeren is de NH-U9S gevoelsmatig net iets stiller op 100%, vermoedelijk door de push-positie van de ventilator ten opzichte van de koelvinnen want de ventilatoren zijn verder exact gelijk. Wat we hier uit op kunnen maken is hetzelfde als wat we kunnen zien in de vergelijking met de grotere towers: Als je ruimte hebt voor een grotere koeler, maak daar dan gebruik van.

Net als bij de NH-U12S en de NH-U14S is de dual-fan modus normaliter niet heel interessant. Het maakt het totaalplaatje aanzienlijk duurder, en je wint er slechts enkele graden bij terwijl je ook nog een beetje extra geluid terug krijgt. Een extra ventilator is enkel een overweging als je die paar graden winst echt kan gebruiken en je simpelweg geen ruimte hebt voor een grotere koeler zoals de NH-U12S, of je moet wel heel erg weg zijn van deze kleine torentjes.

Wat deze koelers, net als andere Noctua’s overigens, echt interessant maakt is de geluidsproductie. Pas bij ca 50% PWM, of wanneer je ventilator de ca 1000 RPM passeert zal je ze pas kunnen waarnemen op korte afstand, en op de ca 1550 RPM waar de LNA de ventilator limiteerd zal je op een praktische afstand (Denk ~1 meter, in een behuizing) nauwelijks tot niets horen. Op de volle 2000 RPM is de ventilator wel aanwezig, maar dat is gezien de stevige airflow op die snelheid niet heel verbazingwekkend. Het is ook vooral de airflow die je hoort uiteraard, geen tik-geluiden, motor-brom, of iets wat aanloopt. Maar voor alle duidelijkheid, op lage toeren kan je hier een onhoorbaar systeem mee maken.

Veel Noctua reviews komen bij hetzelfde uit: Absolute top-kwaliteit van koelblok en ventilator, top-installatie waar je geen momentje bij zal zweten, top-accessoirepakket (met een vleugje “wat moet je er allemaal mee”), uitstekend verzorgd van begin tot eind, en goede prestaties in combinatie met stilte. De NH-U9S en NH-D9L vallen ook zeker binnen die beschrijving, waarbij enkel de prestaties enige uitleg vereisen.

An sich zijn beide in staat een i5 en een i7 koel te houden zonder noemenswaardig geluid te hoeven maken wat natuurlijk een mooie prestatie is, maar gezien je voor beide koelers normaliter wel een tientje of 5 (of nog wat meer) uit moet geven volgt de vraag wanneer ze dan zo interessant zijn. Een Noctua NH-U12S kost je in de praktijk nauwelijks meer, maar koelt wel beter en blijft net als de U9S en de D9L je geheugen en PCI-E kaart uit de weg. Een NH-L12 kost zelfs een paar euro minder, en zal wat prestaties betreft niet of nauwelijks onderdoen. Het draait bij deze U9S en D9L dus echt om hun afmetingen: Als je ruimte hebt voor grotere alternatieven heb je daar simpelweg een betere koop aan wat deze koelers tot een niche product maakt.

Zodra je die ruimte echter niet hebt worden deze koelers opeens interessant. Niet alleen koelen beide koelers goed, ze houden een niet overklokte i7 tenslotte koel genoeg, en zelfs een lichte overklok moet lukken als je voor voldoende case-airflow zorgt, maar ze zijn ook nog eens bijzonder stil. Hoewel een NH-L12 op een test-bench vergelijkbaar (of misschien zelfs net iets beter) zal koelen koop je met de U9S en de D9L een koeler waarbij de airflow zeer waarschijnlijk in dezelfde richting gaat als de airflow van je behuizing, wat in de praktijk zo enkele graden zal schelen. Alternatieve niet-top-blowers van concurrenten zijn er amper voor de 125mm hoge NH-U9S, en voor de NH-110mm hoge D9L zie ik er welgeteld nul. Het moge duidelijk zijn dat Noctua een rustig stukje van de markt probeert te veroveren, en gezien het feit dat er vaak geen reden meer is om een grote ATX toren te kopen vermoed ik dat de ITX-doelgroep de komende tijd enkel zal toenemen.

Net als bij de NH-U12S en U14S is de toegevoegde waarde van een extra ventilator wel een discussiepuntje, je wint er een paar graden mee, maar de prijs-prestatieverhouding is toch ver te zoeken. De enige reddende factor in dit geval is dat het toevoegen van een extra ventilator geen gevolgen heeft voor de totale hoogte van je koeloplossing, dus als die laatste paar extra graden echt van belang zijn in je super-compacte case is het een mogelijke overweging. Maar goed, we hebben het dan over een super-niche toepassing van een product wat al een niche-product was om mee te beginnen.

Uiteindelijk zoals alle voorgaande keren dus zeker wel ‘het typische Noctua verhaaltje’. Alles tip-top in orde en met een stevige prijs die door de geboden kwaliteit vervolgens weer begrijpelijk wordt. In dit geval aangevuld met een mooie toegevoegde en unieke marktwaarde: zeer compacte afmetingen, en een airflow die in de meeste behuizingen beter meewerkt dan meer gebruikelijke top-down oplossingen. Nogmaals: Ze zijn niet interessant als je flink meer ruimte in je behuizing hebt, maar met de doelgroep van compacte behuizingen in het achterhoofd verdien deze koelers zeker een aanbeveling.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Noctua NH-U9S?

Weer een prima review :D

Resultaten vallen me eigenlijk een beetje tegen, +-80°C bij overclock met een +¤50 koeler. Maar dat komt dan natuurlijk ook qeer door zijn formaat, 125mm is vrij klein.

Die setup met 3 fans.. :9~

P.S.: sinds wanneer heb jij rode nagellak Foritain? :+
Dank je :D

Als je Noctua gaat beoordelen op graden C / euro dan scoren ze zelden goed (Uit mijn lijstje is de U14S voor mij wel een uitzondering daarop). Zoals ik al zei, voor hetzelfde geld koop je een U12S, dus het gaat hier echt op een oplossing als je gewoon geen grote koeler kwijt kan.
Wat heb je gebruikt voor de load? Is wel interresant om te weten of je Crysis 3 voluit hebt gedraaid of 1 of andere zware bench die ik nooit zal draaien.

Mvg,

Prog
Load staat in de review: Prime95 in-place large FFT setting.

Dat is inderdaad VEEL warmer dan een gemiddelde game. Ik heb de U9S nu op de A8-7650K zitten, en zal daar eens wat game-load vergelijken met bench-load.

Een ander voorbeeld: De Ashura staat hier op 4.2GHz op 72C Max. Laatst tijdens een 2 uur game-sessie op een 4790k kwam hij niet boven de 50 uit, met ca ~45 C gemiddeld. Zelfs met overklok een beetje gamen moet dus wel mogelijk zijn.

Helaas is het lastig een eerlijk vergelijkende test te maken op basis van gaming, maar ik sta open voor suggesties.
Sorry ik kon de load testnaam niet vinden. Bedankt voor je reactie en nee je hoeft je review op basis van mij niet aan te passen. Ik ben in ieder geval wat wijzer geworden. :)
Ik moet toch die 7650K testen, en daar zit nu een U9S op dus die informatie komt sowieso. ;)

Het is altijd lastig te zeggen wat er precies gaat gebeuren, want jouw cpu kan warmer/frisser draaien, je behuizing kan dusdanig slechte airflow hebben dat hij 10-20 graden oploopt, je kan je koeler half-scheef monteren, te veel variabelen. Reviews als deze zijn dan vooral als vergelijking bedoeld.

Maar realistisch gezien, als jij een beetje ok behuizing hebt icm een i7, en je wilt gamen, moet je best een OCtje kunnen toepassen of enhanced turbo laten blazen o.i.d.
P.S.: sinds wanneer heb jij rode nagellak Foritain? :+
Ach ja, het is carnaval, wellicht ging Foritain 's avonds nog naar het zonnige zuiden ;)

Ontopic:
Je hebt er weer een mooie review van weten te maken!
L'Oréal vond de reviews zo leuk dat ze mij vroegen of hun producten ook in beeld konden komen. Ik overweeg nog een grote inkoop actie voor mijn mede-tweakers die ook graag wat nagellak dragen in het weekend! :D
Ik moet zeggen dat ik het erg grappig vind dat er een temperatuursverschil van meer dan 10 graden is met maar 0,3GHz meer. Ook duidelijk te zien zo die grafieken!
Best wel slecht van mij, maar op een gegeven moment doe je gewoon de test en schrijf je de temps op. Als je het zo zegt klinkt het wel een beetje apart :D Die paar 100MHz heeft volgens mij minder effect dan de toename in het voltage (Ik had overigens 1.15V staan, maar dat moest 1.14V zijn, inmiddels aangepast). Daarnaast is de beruchte 'matige' interne koelpasta van Intel iets om rekening mee te houden, ik ontkom niet aan het gevoel dat er daar te veel prestaties verloren gaan bij een minimale voltageverhoging, zeker als je de verschillen vergelijkt met mensen met een delid i7. Als ik deze user-review bij de buren bekijk en de resultaten zie van dezelfde koeler op een 4690k dan zet het je toch aan het denken.

Aan de andere kant, grotere koelers presteren duidelijk beter en kunnen de warmte dus wel degelijk kwijt, maar ook bij de high-end broeders in de lijst zie je toch ook stevige toenames bij 'slechts' 300 MHz.
Na al het carnavallen zijn er 2 reviews van Foritain waarbij ik tot rust kan komen :)

je raad al wat ik er van vind ;)
Dat is waar de verstandige mensen minder verstandig zijn :+