Dell XPS 13 (2015) 9343-8451 Review

superstephan1 13 februari 2015, 9.638 views

Dell XPS 13 (2015) 9343-8451

De Dell xps 13 2015 is een directe tegenstander van de macbook air. een prachtig dunne en lichte laptop. het is een road worrior op en top en dat merk je ook zodra je hem in handen hebt. het is een ontzettend luxe apparaat.

Pluspunten

• scherm
  • batterijduur
  • trackpad
  • geluid
  • over het algemeen stil

Minpunten

• carbon binnenkant word snel vies door vingers.
  • trackpad onder energiebesparing reageert slecht op 2 finger scroll

De dell xps 13 2015 is een echte road warrior. Een 13 inch scherm in een 11 inch chassis maakt hem erg compact. De nieuwe broadwell i7 processor zorgt ervoor dat hij een lange adem heeft, en het prachtige scherm zorgt voor een fijne werkomgeving. De 256gb ssd zorgt ervoor dat windows vliegt en dat hij ongelofelijk snel aanvoelt.

Specs samenvatting:

Breedte: 304 mm
Diepte: 200 mm
1,26 kg

Inhoud doos
De laptop word geleverd in een grote kartonnen dell doos. Toen ik die openmaakte werd ik gepresenteerd met een mooie mat zwarte dell xps doos. Niet veel groter dan een 10 inch tablet. Het enige wat erin zat was de laptop bovenop gepresenteerd en daar onder de handleidingen en garantieinformatie. In de kartonnen doos zat ook nog de oplader. And that's it. En wat wil je dan ook nog meer eigenlijk? een recovery usb had leuk geweest, maar is ook geen ramp. Die kan je namelijk in 20 minuutjes maken met de dell software die op de laptop geleverd word. Ik heb voor deze review een video gemaakt van mijn unboxing. Dit maakt het wat duidelijker: https://www.youtube.com/watch?v=Vg1Ol06RCh0

Design
Design is natuurlijk altijd subjectief. Maar ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat het een prachtige laptop is. De solide metalen top en bottom gecombineerd met de carbon fibre binnenkant ziet er heel netjes uit. De scharnier voelt stevig aan en dat straat eigenlijk af op de hele laptop. Hij is gebouwd als een tank en je kan het zeker vergelijken met een macbook. Het straalt een en al luxe uit. Ik heb om het design duidelijker te maken een kleine montage gemaakt op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yT6-WUKAJ7k

Accuduur
Laten we dit voorop stellen. Ik ben een student en gebruik de laptop dus heel regelmatig onderweg en op school. De geadverteerde 11 uur haal ik niet. Ik ben op school bezig met verschillende virtual machines en de normale school taken en programma's als google chrome spotify en office. Voor thuisgebruik gebruik ik hem om films, series te kijken, te browsen en de adobe creative cloud programma's. Met mijn school taken hou ik het ongeveer 6 uur vol. Dan heb ik dus gemiddeld 2 vm's runnen, 10 tabbladen in chrome en 3 word bestanden. Brightness heb ik dan op 75%. Dit is zeker erg goed te noemen dus. Bij thuisgebruik haal ik zonder moeite te doen de 9 uur. Dan kijk ik films via netflix of popcorntime, gebruik ik de adobe creative cloud zoals photoshop en premiere pro, browse een beetje het internet af en op 30% brightness.

Snelheid
Hier valt maar 1 ding over te zeggen. dit ding vliegt. De ssd zorgt voor vrijwel geen wacht tijden en alle programma's die ik gebruik worden zonder moeite uitgevoerd. Het is dan wel een dualcore ultra low voltage i7, maar daar merk je vrij weinig van. In premiere pro merk ik vrijwel geen vertraging behalve bij het renderen. Dan merk ik zeker het verschil wel met mijn desktop. (i7 4790k) maar dat lijkt me duidelijk. voor een apparaat van deze grote durf ik zn power heel indrukwekkend te noemen.

Scherm
in 1 woord prachtig! ik heb niet de meet apparatuur om het scherm goed te testen. het is het mooiste scherm dat ik ooit in een laptop heb gezien. de dunne bezels laten je helemaal opgaan in de films of series die je kijkt. witbalans vind ik ook erg prettig aan de ogen. het is niet te koel maar ook niet te warm. door de hoge pixel dichtheid komt tekst heel rustig over. alle programma's die ik gebruik scalen goed mee met windows. Ik gebruik 200% wat dus essentieel uitkomt op een resolutie van 1600x900. het zorgt voor voldoende werkruimte en maakt tekst goed leesbaar. in adobe photoshop cs6 zit ook een optie voor 200% scaling. zonder die optie is het vrijwel niet werkbaar want dan gebruikt hij de volledige resolutie zonder scaling. te klein om iets te zien. maar ik ben blij om te zien dat de adobe ontwikkelaars dus een fix hebben uitgebracht voor de 200% scaling. er is in lichte mate backlight bleed aanwezig. ik heb het alleen in de onderste 2 hoeken. het is eigenlijk alleen zichtbaar onder een hoek. als je normaal voor je laptop zit merk je er niet zoveel van. Ik durf te zeggen dat het zeker niet storend is.

Toetsenbord en Trackpad
het toetsenbord typt erg fijn. voor zo'n dunne laptop vind ik de key travel prima! De toetsen verlichting heeft 3 standen. zeker handig voor in verschillende licht situaties. het touchpad werkt erg goed naar mijn mening. echter als ik de laptop op energiebesparing zet merk ik dat 2 finger scroll wat minder reageert. Ik denk dat dit een software issue is met windows en dat het in windows 10 wel opgelost is. de knoppen reageren goed en geven een duidelijke klik. ik vind dat fijn want dan weet ik of ik nou echt geklikt heb of niet. maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Geluidsproblemen??
ik lees in de tweakers ervaringen fora dat veel mensen problemen hebben met geluidsproblemen. persoonlijk heb ik er niet zoveel last van. al merk ik wel dat zodra je de intake blokkeert hij erg snel warm word. op een vlakke ondergrond spint hij eigenlijk alleen maar op als hij staat te renderen. Maar om hem stil te houden heeft hij zeker voldoende lucht nodig aan de onderkant. als je daar een beetje op let zit je wel goed. ik zou het daarom ook geen probleem durven noemen.

Geluid
Ik was prettig verbaasd over het geluid van van de laptop. hij kan erg hard zonder te vervormen. natuurlijk geen diepe bas maar voor een ultrabook zeker niet slecht te noemen.

Nadelen
hoewel de carbon fibre binnenkant erg goed aanvoelt zie je vingers er wel erg snel op. je krijgt het er ook behoorlijk moeilijk afgeveegd. Het Trackpad issue van het 2 finger scrol onder energiebesparing is vrijwel zeker een windows issue. dus ik verwacht dat dat ook snel weer opgelost is.

De Dell XPS 13 2015 is een waanzinnige laptop. ik zou iedereen die in deze prijsklasse aan het kijken is aanraden deze zeker in overweging te nemen. het is een snelle lichte compacte laptop met ontzettend goede batterij duur. het scherm is prachtig voor multimedia en geeft je voldoende opties in werkruimte. Voor mij is dit de ultieme laptop.

Vragen?
Vragen over de laptop? laat ze maar horen en ik zal mn best doen ze te beantwoorden.

Heb jij ook een Dell XPS 13 (2015) 9343-8451?

Mooie review, ben zelf zeer ge´nteresseerd in dit model. Zeer goede montage trouwens! Daar mag je er wel meer van maken.

Editje: en de vraag bij elke video op Youtube: welke muziek is dat eronder?

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 13 februari 2015 19:33]

Thanks ik doe mn best!

The Griswolds - Live This Nightmare (NGHTMRE Remix)
Gefeliciteerd met je mooie apparaat en de eerste review! Zoals jij wel weet ben ik het wachten op mijn XPS 13 (5600u). Die gaat voornamelijk (op reis) gebruikt worden voor fotobewerking (Adobe Lightroom), browsen, mail ed. Ik ben benieuwd hoe dat schaalt (Lightroom heeft de optie waar jij aan refereert volgens mij niet). Ik ga denk ik ook Adobe Premiere Installeren. Dat programma gebruik ik ook op mijn Desktop met Core i7 3770 met 16Gb en GTX670 die voor de videorendering gebruikt gaat worden. Daar is mijn ervaring dat het 1 van de zwaarste programma's is die je kunt draaien.

Wat zijn jouw ervaringen met Premiere Pro in combinatie met de XPS 13 en wat doe je ermee (lichte kleine rendertaken of lange films met veel effecten).

Ik heb ervaring met CS6, maar op de XPS 13 ga ik de laatste versie installeren ivm die (experimentele) schalingsfunctie.
ik gebruik geen zware en lange bewerkingen. denk meer aan kleur tweaken aangepaste titels maken en clips monteren. niet echt veel effecten dus. ik gebruik adobe creative cloud. die werkt altijd de programma's bij naar de nieuwste versie.
Hoi, heb er zelf ook 1, heb echter meteen de SSD gewist en zelf Windows 8.1 geinstalleerd mbv drivers van dell site. Heb alleen niet meer dan 2 vinger gestures op het trackpad, hoort dat wel? Ik heb nl. bij de muis control panel applet geen "synaptics" tabje...
heb je al gekeken onder de windows instellingen van de metro interface? het is namelijk een precision touchpad (geen drivers nodig van 3rd party zoals synaptics) misschien vind je daar de instellingen die je zoekt
Goede review :) Is fullhd resolutie dan niet beter ivm leesbaarheid?

Ik hang aan mijn laptops altijd de Logitech Z305 speakerbar voor een beter geluid.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 14 februari 2015 10:24]

Je kan hem instellen op full hd maar door de 200% scaling ziet alles er super scherp uit nu. En je werkruimte komt dan neer op 1600x900 wat prima te doen is op een 13 inch scherm
Waarom heb je Windows opnieuw ge´nstalleerd, of heb je de Pro versie erop staan?

Is er ook een recovery partitie aanwezig?
Heb ik ook al gekeken, maar vroeg me af of er uberhaubt 3 of 4 vingers gestures op dit trackpad zouden moeten werken.... alle 2 vingers gestures werken nl. wel...

De laptop wordt standaard met 8.1 Pro geleverd (de zakelijke tenminste) maar wij gebruiken binnen ons bedrijf de enterprise variant, vandaar. Ik heb dus gewoon alle partities verwijderd en windows compleet opnieuw geinstalleerd. Wat trouwens wel een crime was aangezien dell niet alle benodigde drivers op hun supportsite vindbaar maakt maar wel via van de vage drivers sites die dan weer wel rechtstreeks linken naar de dell support site....
Mooie review. Als vervanger voor mijn Lenovo T61 had ik de Lenovo Yoga 2 op het oog. Nadat ik op deze site het filmpje zag van de XPS13 was ik helemaal om, vooral na het zien van een vergelijking video op YouTube viel de Yoga direct af, Lomp tegenover de XPS13. De Microsoft Service 3 kwam beter uit de vergelijking, Maar daar heb ik zelf mijn bedenkingen voor, zoals een duur toetsenbord die niet in de prijs is inbegrepen, Niet als laptop te gebruiken omdat hij van je knieŰn afglijd en niet te repareren of uit te breiden is.

De accuduur in deze review valt me tegen, Mijn ervaringen is dat de accucapaciteit na een aantal keren laden\ontladen beter wordt. Ikzelf zou een nieuwe laptop thuis willen gebruiken voor het bekijken van HD films\series, een goede contrast en kijkhoek is daarbij belangrijk. goed te lezen dat dat wel goed zit. Voor werk zou ik de machine willen gebruiken bij vergaderingen en voor het draaien van VM's, Daarom vind ik het jammer dat er maar maximaal 8GB in kan, liever had ik ook een 16GB model gezien.
Ik heb nog gekeken naar een BTO waarbij je een laptop zelf kan samenstellen, maar die is zo lelijk dat. Hoeveel VM's draai je simultaan?

Het I7 model komt hier op 1399euro bij dell, Ik heb me lid gemaakt van de VIPclub waarbij je 10% korting krijg, dat is mooi meegenomen, Iemand nog tips hoe je meer korting kan krijgen?
ik draai meestal 1 server 2012 r2 met 2gb geheugen en dan nog 1 of 2 clients met elk 1 gb geheugen. en stapelen met vip codes. en losse kortingscodes van dell.

[Reactie gewijzigd door superstephan1 op 14 februari 2015 21:08]

Mooie review, ik zou ook de XPS13 misschien willen aanschaffen voor de komende jaren univ (mijn HP is wat aan het haperen)
Ik las dat je de CC van Adobe gebruikt en dat die vlot werkt , dit heeft mijn keuze nog meer bevestigd :) ik was een beetje bang dat zonder dedicated GPU en met die U processor alles wat trager ging werken... (Ik heb echter ook een desktop voor renders dus die ga ik er niet op doen)
De positie van de webcam (links onder aan het scherm), vind je niet dat het design daar teveel toegeeft aan form over function?
ik gebruik mn webcam zelden. dus ik heb liever mooie dunne bezels dan dat ik naar dikkere bezels zit te kijken met een webcam op de verkeerde plek. het is een werkende webcam die prima te gebruiken is. hij heeft alleen een aparte hoek. ik zou me dr geen zorgen over maken.
Hier zie je een opname van de webcam, die 'nostril' (=neusgat) cam genoemd wordt in de overigens wel zeer positieve review: Review: The Dell XPS 13 is the PC laptop to beat
Tsja, je wat om te zeuren hebben. Zeker door degenen waarvan hun laptop nu geowned is door de XPS13. Na ik zou me dr geen zorgen over maken kun je stoppen ;)