Asus N551JK-CN130H Review

lj_tree 11 februari 2015, laatste update op 7 juli 2015, 737 views

Asus N551JK-CN130H

Goede, snelle laptop. Erg mooi scherm en goed geluid, jammer van al de windows/asus/mcaffee/etc. meldingen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is ERG goed te noemen
  • Geluid uit de speakers is (zeker voor een laptop) goed
  • toetsenbord/touchpad werken erg fijn
  • er kan zelfs een beetje mee gegamed worden

Minpunten

• Wired-LAN aansluiting
  • meldingen van windows 8.1, Asus software en mcaffee

Gezien ik voor een opleiding een laptop nodig heb ben ik maar eens dringend op zoek gegaan. Na het lezen van wat reviews en de BBG van februari ben ik enthousiast geworden over de N-serie van Asus. De laptops krijgen goede reviews dus ik ben ze maar eens gaan proberen bij de mediamarkt en de Mycom. Bij de Mediamarkt stonden wat 15" laptops klaar, en bij de mycom de 17" variant. de 17" heeft naast het voordeel van het grotere scherm ook het voordeel dat er nog ruimte is om een extra HDD/SSD toe te voegen.

Afgelopen maandag de N551JK-CN130H gekocht bij 4-launch. Na wat wikken en wegen toch voor de 15" gegaan gezien dat wel wat makkelijker meesleept. Zoals je van een beetje tweaker mag verwachten, nog niet thuis of de doos was al open:) verassend weinig in de doos te vinden. laptop, voeding en accu, en dan heb je het wel gehad. Niets mis mee. Meeste spullen die je er normaliter bij krijgt is toch meuk.

Direct bij het opstarten valt me (thuis nog meer dan in de winkel) het scherm op. ERG scherp, verassend helder en heel prettig om naar te kijken. Bij het starten van windows valt me ook op dat de speakers goed klinken! Er word een klein bass-speakertje meegeleverd, maar die is wat mij betreft nog niet nodig. Het geluid is (zeker voor een laptop) erg prettig te noemen.

Na wat aanmelden (eerste ervaring met windows 8.1) en wat gegevens invoeren krijg ik een vrij schoon en net bureaublad te zien. Het is pas bij het klikken op de startknop dat me opvalt dat Asus er toch wel wat rommel op heeft gezet. Minder dan andere fabrikanten, maar schoon is het ding ook niet. Ik heb dan ook een uurtje zitten rommelen om de tooltjes die niet nodig zijn eraf te gooien. Daarna komen allerlei update meldingen en gezaag dat ik allemaal zaken moet gaan registreren....waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb. Ook toen ik gisteren in een lesje zat kreeg ik tussendoor 4 meldingen dat er updates van asus tools, windows en mcaffee geinstalleerd waren en ik de laptop moest herstarten. Aan dit soort zaken blijf ik me altijd storen.

Dan weer terug naar de goede punten. Ik heb er Diablo 3 ROS op gezet (enige game die ik zo snel even kon installeren) en heb daar gisteren nog even wat mee zitten spelen. Het speelt erg prettig. op 1080P moet ik de settings wel naar vrij laag gaan zetten, maar het loopt nog steeds goed. Ook als ik alt-tab en ondertussen skype opstart etc, blijft het allemaal vrij soepel en netjes werken. Dit valt me mee. nu is diablo grafisch gezien niet zo heel spannend, maar een beetje videokaart krijgt het toch wel warm als je in dat spel grote hordes vijanden met z'n 4Ún aan gaat vallen en er veel in het beeld tegelijk gebeurd. Dit kan de laptop nog vrij goed af. Voor lange sessies heb ik mijn desktop, maar het is leuk dat ik af en toe ook een beetje casual in de woonkamer kan gamen.

De laptop ziet er netjes afgewerkt en vrij strak uit. Een metalen behuizing (behalve de onderkant) en een strakke bovenkant. Weinig op aan te merken. Enige puntje is de aansluiting voor de Wires-lan (rj45) stekker. Het is een beetje klooien voordat de stekker er netjes in zit. Ga het weinig gebruiken, maar toch.

Tot op heden erg tevreden met de laptop. Voor benchmarks etc zijn er al voldoende reviews dus die ga ik niet kopieren. Wel ga ik de review de komende dagen nog aanvullen. als er vragen of verzoeken/tips zijn hoor ik het graag! Eventuele testjes kan ik altijd uitvoeren als daar vraag naar is, maar de meeste zijn al te googlen.

*toevoeging 07-07-2015*
Ik heb de laptop nu bijna een half jaar in gebruik en tot op heden absoluut geen spijt van de aankoop. De laptop is snel genoeg, ziet er erg netjes uit en werkt vrij prettig.
Een aantal puntjes zijn wel naar boven gekomen de afgelopen maanden. Zo is de Wifi chip absoluut niet voldoende. Online gamen gaat wireless niet gezien er met enige regelmaat (een keer of 2 tot 3 per uur) een flink dip in het wireless bereik zit. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de router lag. Heb de router geupdate, de drivers van mijn wireless kaart geupdate en vervolgens een ping aangezet vanaf een andere draadloze laptop en vanaf deze. Alleen op deze zie ik met enige regelmaat een flink dip in de reply's komen. Dus met de nieuwste drivers (niet van de asus site maar van de site van qualcom).
Ik heb een tuturial op youtube gezien hoe je vrij simpel de wireless kaart kan vervangen en wellicht dat ik dat nog ga doen.

Daarnaast spint de harde schijf de hele dag op en af. Als ik gewoon met de laptop werk is er niets aan de hand, maar als die naast me staat als ik een boek aan het lezen ben oid hoor ik m constant downspinnen, en een paar seconden later weer opspinnen. Ik kom in de energiebeheer instellingen in windows en van de harde schijf niets tegen dat dit verklaart. Zelf alle energiebeheer op max en min gezet, en het eveul blijft. ALs ik geld over heb ga ik de schijf vervangen door een ssd en dan is dat ook weer opgelost.

Het laatste zeikpuntje van mijn kant is windows 8.1. Wat een ramp! Ik wacht tot ik de gratis upgrade naar windows 10 krijg en dan ga ik die nog proberen. als dat net zo slecht bevalt gooi ik er windows 7 op.

Heb jij ook een Asus N551JK-CN130H?

Nu een paar weken verder en mijn review is wel aan een update toe. Mochten er nog behoeften zijn aan bepaalde tests oid dan hoor ik het graag en probeer ik die uit te voeren en de resultaten hier ook te posten maar volgens mij zijn de meeste online al te vinden. dik anderhalve week geleden ben ik een keer van wifi af gegooid. Helaas net tijdens een hardcore Diablo 3 sessie en was mijn hero dood toen ik terug kwam:( Mijn telefoon, de tablet van mijn vrouw en de rest van de apparatuur bleef netjes online dus ik denk dat ik het toch moet zoeken in de wifi adapter of software van de laptop. Driver updates gezocht etc. maar tot op heden nog geen nieuwe gevonden en online ook weinig resultaten van andere gebruikers die hetzelfde probleem hebben. Ik ga het de komende tijd in de gaten houden of het vaker gebeurd maar diablo 3 toch maar even bedraad gaan doen:)

Verder heb ik flink wat software verwijderd die asus er op geinstalleerd had. Zo ook de mcaffee software. Het ding kwam elke dag met meldingen over updates en waarschuwingen die door alle software (ook games) heen kwamen. Mateloos irritant! Alle meldingen uitgezet in mcaffee en alsnog komen er meldingen van updates naar voren door alle andere applicaties heen.

Gamen gaat lekker. Qua settings moet je natuurlijk niet de hoogste verwachten maar het ziet er op een 15 inch schermpje erg netjes uit. NIks over te klagen.
Ik heb momenteel een probleempje met de wifi verbinding van de laptop. Ik krijg af en toe een timeout en af en toe een erg hoge ping reply. Om de ongeveer 20 tot 40 pings zit er zo eentje bij, de rest gaat vlekkeloos. Ik heb gevonden dat de qualcomm kaart zoiezo helemaal fubar is dus die heb ik vervangen door een intel variant. bereik beter, snelheid beter, maar ping probleem blijft. Drivers, software en zelfs windows allemaal opnieuw geinstalleerd. Geen oplossing. Meerdere wifi netwerken geprobeert, zelfde issue. Gebeld met asus en erg prettig geholpen. Ze geven aan dat het de antenne of de harde schijf is. Ik heb een mail gehad met wat papierwerk voor DHL en ik moet even bellen om een ophaalafspraak te maken. Ben de laptop max 2 weken kwijt. Als ik de laptop terug krijg pas ik de review even aan over de garantie en service van Asus. En ik ga even duimen om een oplossing:)
Ik heb vandaag een mail gekregen dat de reparatie klaar is en de laptop binnen 3 dagen terug moet zijn. Ik heb een raport opgevraagd waarin staat dat ze zowel de wifi adapter (had ik zelf ook al gedaan) als de antenne vervangen hebben en het probleem gefixed is. Ik ben benieuwd. Zo gauw de laptop terug is ga ik pingen als een bezetene en bidden dat het opgelost is:)

als het allemaal gefixed is ga ik de review even aanpassen met een stukje aftersales/support. Ik ben daar namelijk erg over te spreken. Het contact was prettig en de laptop wordt netjes thuis opgehaald en weer teruggebracht. Ik kon telefonisch een vrij specifieke ophaalafspraak maken (timeframe van 2 uur). Erg prettig.

Ik moet wel zeggen dat ik pas tevreden ben als het probleem ook echt opgelost is. Mocht ik alsnog timeouts krijgen oid en het blijkt dat er niet fatsoenlijk getest is dan gaat de beoordeling een andere kant op. Even duimen:)
Hoi lj_tree,

Dank voor je review. Je noemt dat je deze laptop hebt gekocht n.a.v. de BBG februari. Zelf ben ik ook aan het kijken voor een laptop en heb deze ook op het oog. In de BBG wordt de Asus N551JK-CN157H genoemd. Wat is het verschil tussen die laptop en deze N551-CN130H?

Heb zelf al wat vergeleken en gezocht op internet, maar ik zie geen verschillen behalve het typenummer.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet Redcoil
Hoi redcoil,

Behalve de prijs heb ik ook geen verschillen kunnen vinden:) Je kunt beide produkten vergelijken in de pricewatch en dan zie je exact dezelfde specs. ook op de website van Asus en de resultaten in google heb ik geen enkel verschil kunnen vinden. Mocht je twijfelen, probeer de laptop eens uit in een winkel. De mediamarkt heeft ze gewoon staan en als je het even navraagt loggen ze in en kun je het ding kort even proberen. Vooral het scherm is op dat moment een eyecatcher! Ik heb er tot op heden nog geen seconde spijt van gehad!

groeten Rob
Thanks voor je reactie. Vergelijken in Pricewatch ken ik inderdaad, daar kon ik ook al geen verschillen vinden. Heb een week ofzo terug lukraak een aantal Mediamarkten bezocht, maar kennelijk had dit tijdens de BTW dagen niet zoveel zin. Die laptop was nergens meer te krijgen/bezichtigen. Wel een vergelijkbaar type met wat mindere specs. Dat scherm zag er inderdaad erg goed uit!
Een hele late update:)

Ik heb de laptop nu inmiddels ruim 2 jaar in gebruik en het ding bevalt redelijk. het scherm is prima (hoewel dat tegenwoordig stukken beter kan), de snelheid is ook prima, maar wel sinds ik de hdd vervangen heb voor een ssd. Dit is hoe dan ook een grote aanrader! de accuduur is prima! Ik gebruik de laptop voornamelijk op school en dan kan ik er met gemak een hele avond mee werken. College begint om 18:00 uur en is over het algemeen klaar rond 21:00 uur en heb nog nooit accuproblemen gehad.

Een aantal dingen storen me wel de neten! De wifi problemen zijn nooit opgelost! De laptop heeft vanaf het begin af en toe hoegere ping tijden en dit is nog steeds niet opgelost. Inmiddels van windows 8.1 naar windows 10, alle firmware en drivers geupdate, en ook naar een oudere versie gezet. Allen heeft niets opgelost. Ik heb zelf de wifi adapter vervangen naar een Intel versie, ook geen oplossing. Heb het getest op meerdere wifi netwerken en allen met mijn telefoon en een andere laptop ernaast waarop alle pingtijden strak blijven! Asus heeft de laptop 2 keer gehad. Beide keren de wifi adapter en de antennes vervangen, zonder oplossing. Gezien ik het ding enkel nog voor school gebruik vind ik het momenteel ook allemaal wel gezegend. Laptop al zo vaak kwijt geweest en elke keer met een verse fijne windows 8.1 installatie die ik dan zelf weer naar windows 10 mag gaan zetten:S

Daarnaast is het toetsenbord alles behalve perfect. Aanslagen worden gemist, de spatiebalk is een ramp!

Het geluid is prima, het scherm is goed te noemen (de vrouw gebruikt m vaak voor photoshop en ik kijk regelmatig een filmpje of serie) en behalve bovenstaande problemen is het ding prima geschikt voor huis, tuin en keuken gebruik....zolang je maar niet afhankelijk bent van een stabiele wifi connectie:)