Fujifilm FinePix X-M1 + Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS Bruin Review

TVIDW 10 februari 2015, 673 views

De X-M1 is een toestel dat voor mij de essentie van fotografie weergeeft. Het draait niet om cijfertjes, megapixels of ISO-waarden. De essentie is dat men plezier moet hebben tijdens het nemen van foto’s. De X-M1 is het kleine broertje met verwisselbare lenzen dat een X-Trans CMOS sensor heeft.

Pluspunten

• Kwaliteit foto's
  • Gemakkelijk te bedienen
  • kwaliteit kantelbare scherm
  • Stevige bouwkwaliteit en toch licht van gewicht (magnesium)

Minpunten

• Geen panoramafunctie
  • Niet elke stand ondersteunt RAW
  • WIFI-app niet voor Windows Phone

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Omwille van de deze X-Trans CMOS sensor zijn de foto’s zelfs in JPEG-Formaat fantastisch van kwaliteit. Dat is het leuke. Men moet geen expert zijn om prachtige foto’s te hebben. Maar de grootste kracht schuilt toch in de bediening. Simpel en eenvoudig, voor een amateur is het even eenvoudig als een compactcamera. Natuurlijk gaat men deze camera niet kopen als een compactcamera maar het geeft wel aan hoe simpel de bediening is. Gevorderde fotografen waarderen de eenvoud waarmee de X-M1 bedienbaar is. De instellingen zijn gemakkelijk te vinden en dit door het vrij sobere menu.

Wat zit er in de doos?

• Een lader en batterij
• 2 lenzen (Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS)
• Een schouderriem
• Een cd-rom
• handleidingen

De camera zelf is vrij eenvoudig.

3 draaiwielen om eenvoudig snel de instellingen te veranderen. Een ingebouwde flitser die men kan manipuleren om indirect te flisten. Een Q-knop waarbij afhankelijk van welke stand men gebruikt, snel toegang heeft tot de instellingen. De FN-knop is vergelijkbaar maar dan voor bepaalde filters snel in te stellen. Echter is de FN-knop niet voor elke stand beschikbaar. Minpuntje voor dat laatste.

Het scherm zelf is kantelbaar wat handig kan zien indien men in een bepaalde positie een foto wenst te schieten. Het is echter geen touchscreen. Voor sommige is dit een minpunt maar voor mij niet. De bediening is eenvoudig en snel. Bij dit toestel is er geen behoefte aan een touchscreen. Voordeel is men het scherm volledig kan bekijken bij het instellen.

De X-M1 heeft geen viewfinder. Dit is voor mij persoonlijk geen gemis. Anders had ik wel een X-E1 gekocht. Waarom is het voor mij geen geen gemis? Wel het scherm is fantastisch en de manier waarop men foto’s gaat nemen met dit toestel behoeft geen viewfinder.

De batterij en geheugenkaart bevinden zich aan de onderkant van het toestel. De batterij gaat redelijk lang mee afhankelijk of men enkel Jpeg en of RAW gebruikt, net zoals men de flitser gebruikt of niet.
Zonder flitser is het ongeveer +- 300 foto's

Rechts heeft men nog een mini-usb en mini-hdmi aansluiting.

Het toestel is stevig maar toch licht. De bouwkwaliteit is uitstekend. Het voelt zeker niet goedkoop aan.

Functies:

Wifi is er aanwezig. Handig als men een paar foto’s wenst over te zetten maar traag als het over tientallen foto’s gaat. Tevens is er ook een app om foto’s bekijken maar dit is enkel voor android en IOS. Men kan geen foto’s nemen via de app. Instant share is ook aanwezig en kan men draadloos printen met de instant share printer.

Wat betreft filters. B&W, Sepia, Velvet, Astia en Provia kan men in de meeste standen instellen.
Echter filters zoals Toy, Pop Color of Soft Focus moet men iedere keer doen via het menu. Dit is toch een kleine minpunt maar geen onoverkomelijke. Dit zijn filters die men zeer weinig gaat gebruiken.

Voor wie Panoramafoto’s wilt nemen komt bedrogen uit. Deze toestel ondersteunt geen Panoramafunctie. Timelapse is ook niet aanwezig maar via een derde partij accesoire kan men deze functie toch bekomen. Beide zijn een minpunt

Foto’s kan men nemen in Jpeg en of RAW afhankelijk van de stand dat men gebruikt. Persoonlijk vind ik dat men voor elke stand de gebruiker moet laten beslissen of men Jpeg en of RAW wenst te gebruiken. Het is een minpuntje.

Filmen gaat vrij standaard. Kwaliteit is goed (HD), voor mij is dit voldoende. Als ik video wenst op te nemen met alle toeters en blazen dan koop ik een videocamera.

De lenzen zelf zijn goed, mijn kennis is onvoldoende om te zeggen dat goede of superlenzen zijn maar de foto’s die ik neem zijn uitstekend van kwaliteit. De bouwkwaliteit van de lenzen is zeer degelijk.

Mijn reden tot aanschaf:
De kwaliteit van de foto’s, dit is subjectief maar zelfs in Jpeg vind ik de kwaliteit beter dan toestellen van andere merken die beduidend duurder zijn.

Bedieningsgemak. Zeer belangrijk, het moet eenvoudig zijn. Ik moet het toestel kunnen nemen en een foto kunnen nemen zonder dat ik eerst moet nadenken hoe het ding werkt omdat men een overdosis aan knoppen op het toestel heeft geplaatst.

Licht maar toch stevig. Het moet een gezinstoestel zijn. Ideaal voor op reis, feestjes, uitstapjes zonder dat ik met gewicht moet sleuren.

Ik moet plezier hebben.

Het toestel moet mij fun geven om een foto te nemen.

Conclusie, voor mij is de X-M1 een ideale toestel. Het beantwoordt aan mijn verwachtingen.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix X-M1 + Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS Bruin?