Samsung Galaxy Gear VR (Galaxy Note 4) Review

Greymane 9 februari 2015, laatste update op 10 februari 2015, 2.478 views

Samsung Galaxy Gear VR (Galaxy Note 4)

Ik zag de Samsung Galaxy VR op de Samsung webshop staan en ik dacht; Ach. Ik heb nog wat centen liggen. Dus waarom niet?

Pluspunten

• Virtual reality!
  • Zeer degelijke kwaliteit.
  • Gemakkelijke VR interface.
  • Scherpte is enigszins in te stellen, als u een brildrager bent.
  • 16GB Micro SD kaart met instellingen.
  • Comfortabel langere tijd te dragen.
  • Mooi beeld.

Minpunten

• Niet makkelijk te dragen voor brildragers.
  • Ondanks instelbare scherpte, niet voor zware brildragers.
  • Past niet zodra men een hoesje heeft/gebruikt.
  • Trekt batterij tamelijk snel leeg.
  • Oververhitting.

Navigatiesoftware Score: 4
Ik begin bij het begin, de verpakking; Heel netjes ingepakt door Samsung. Een doos, in een doos, in een etui met daarin de Samsung Gear VR. Hier viel echt niets op een te nemen, en die etui is van een goede, stevige kwaliteit, en uitermate handig. Hier hebben ze duidelijk niets op bespaard.

Eenmaal uitgepakt, zitten er veel stickertjes op te bescherming, die ik er meteen van heb verwijderd. Daar was ik ff mee bezig, daar het ongeveer 20 stickers zijn. Vervolgens heb de hoofdband geplaatst, wat een lichte finesse vereist, maar niets wat de leek niet zal lukken.

Eenmaal alles klaar, steekt men de bijgeleverde micro SD kaart in de Note 4, en daarna in de Gear VR. Zodra dit gedaan is, mag je hem meteen weer verwijderen. Dit activeert namelijk het installatie proces, welke ongeveer 10 minuutjes kost.

Vervolgens maak je een account aan bij oculus, of je meld je aan als je deze al hebt. En je kan aan de slag. Gear VR op en vaarwel buitenwereld! Of wacht. Nee toch niet. Want dit met een bril dragen is nogal oncomfortabel. Dus die heb ik even afgezet, en met de instellingen gespeeld om een scherp beeld te krijgen. Nu is mijn oog afwijking zeer klein. (0.75 links en -0.95 rechts) dus dat is prima te doen. Heeft u echter jampotten, dan kan het nogal een afknapper zijn. En dat is jammer, want hier is niet over nagedacht bij het ontwerp.

Je krijgt een korte inleiding, en een verhaaltje. Dat je niet kan overslaan. Maar wil je dat uberhaupt? Normaal had ik gezegd van, och hou daar toch eens mee op! Maar in dit geval zat ik daar met een gigantische, ietwat rare glimlach (Volgens de vrouw des huizes) op de bank. Daarna krijg je een tutorial waarmee je het touchpad aan de zijkant leert bedienen. Wat even wennen is, maar dat heb je snel genoeg door.

Eenmaal alles onder de knie, was het tijd voor de store. Ik heb in totaal 3 spellen geinstalleerd, en gespeeld, en een aantal features uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, ik ben zeker onder de indruk!

Ik begin met de spellen: Het eerste spel was een vrij moderne versie van hoefijzer gooien. Echter met raketten en ringen. Geinig ter introductie, en nog best uitdagend ook. Leuke eerste keuze, om jezelf wat bekender met de besturing van het apparaat te laten worden.

Goed, dan het volgende "spel". Iets over zwemmen, met walvissen etc. Met een achtergrond stem die uitleg gaf wat het allemaal voor dieren waren enzovoort. Niet mijn ding, ook niet bijster interessant naar mijn mening. Maar een ieder voor zich.

Het derde spel was een space shooter. Een beetje Freelancer / Star Je krijgt een ruimteschip, en het doel is zo veel mogelijk ruimteschepen te vernietigen terwijl men het moederschip beschermd. Heel gaaf, heel snel, en je moet erbij gaan staan, want ander is het spel snel over. Hier komt de 360 graden en head tracking zeer goed tot z'n recht.

Carrying on, de features. Wat heb ik geprobeerd? Stap voor stap.

Oculus cinema: Dit zet je in een VR cinema, waarin je op je gemak een filmpje kan bekijken. Keuze uit home cinema, waarin je in een huiselijke omgeving de film kan bekijken. De gewone cinema, een bioscoop setting zoals van Pathé, of voor de Belgen onder ons, Kinepolis/Utopolis. Verder zijn er nog twee standen. Een maanstand, waardoor het lijkt alsof je op de maan zit. Je moet er van houden. En de 4e ben ik alweer vergeten. Ik heb alles op de Home Cinema stand gekeken.

Multi Screen. Best gaaf. Met een demo van The Maze Runner. 3 schermen, waardoor je een groter kijk oppervlak krijgt. Best een leuk concept, zo vanaf je bank.

Toen ik daarmee klaar was heb ik een aantal 360 graden film demo's gekeken. Waaronder een tour door IJsland. Zeer indrukwekkend. Heel mooi en scherp. Al zie je af en toe was screen tearing. Maar niets om je druk over te maken. Voor je kijken, naast je kijken, onder, boven, achter. De tracking doet het geweldig hier.

En toen! Kreeg ik na het spelen van nog een spelletje plots de melding, dat ik even moest stoppen. Waarom? De Gear VR was aan het oververhitten. Derhalve moest noodgedwongen mijn spelletje staken, en de telefoon af laten koelen. Vervolgens besloot ik die tijd maar te besteden aan deze review.

Alles met alles, ben ik zeer onder de indruk van dit apparaat. Al heeft het een aantal minpuntjes. Niet geweldig voor brildragers, batterij verbuik was nogal aan de hoge kant, maar niet onacceptabel. Het is nogal onhandig steeds van hoesje te moeten verwisselen, omdat een orgineel Note 4 LED hoesje niet past. En helaas dus ook de neiging voor oververhitting.

Daar het in samenwerking met Oculus gemaakt is, ben ik zéér benieuwd naar het eindresultaat van de Oculus Rift. Iets dat ik ook zeker weten zal aanschaffen.

Ik had graag nog wat foto's genomen, maar helaas doet tweakers erg moeilijk over foto's die groter zijn dan 307.2 Kb. Helaas krijg ik de foto's niet kleiner dan 2.5 Mb.

Heb je verder nog vragen? Je mag ze altijd stellen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear VR (Galaxy Note 4)?

Nette review! Ik heb echter een vraagje, hoe zit het met content. Is het echt dat je hem dagelijks kan gaan gebruiken of meer zo'n hebbe dingetje die je zo nu en dan eens pakt?
Dat is afhankelijk van waarvoor je hem gebruikt. Ik heb nu een aantal films en series gedownload. Als je hem daarvoor gebruikt is hij geweldig. Alsof je een beamer met gigantisch scherm hebt gemaakt.

Echter de content qua games is nog heel laag. In totaal zijn er een stuk of 10 spellen te downloaden. Wel gratis, maar het aanbod is nogal aan de kleine kant. Maar goed, alle begin is moeilijk. Geef ze de tijd en er verschijnt vast meer content voor.

Het beste is jezelf afvragen waarvoor je hem wil gebruiken. Is het een vorm van thuisbioscoop, zeg ik zeker doen.
Hallo Wouter,

Mss een domme vraag maar welke bril heb je besteld want ik krijg alleen de gear vr die past met s6 s7 en note 4 moet je de bril voor kapot maken of hoe doe jijn dat precies ?
Kan je mss een linkje sturen waar ik die bril kan kopen ?

Alvast bedankt