Logitech Harmony Ultimate Review

KanedaNLD 8 februari 2015, laatste update op 16 februari 2015, 1.937 views

Logitech Harmony Ultimate

Nette, strakke en goed werkende afstandsbediening!

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Ziet er strak uit
  • Iconen voor activiteiten zijn zelf in te stellen
  • Werkt zeer goed met tablet en smart-phones Android en iOS
  • Compatibel met "Home Automation"

Minpunten

• Prijs wat hoog

Configuratie Score: 4
De Logitech Harmony Ultimate

Ik ben ervaren met het instellen van dit soort gadgets.
Heb hier voor altijd een Harmony One gehad (wereld van verschil)

Uiterlijk:
De set komt in een nette stevige doos met zelfs met foam aan de binnenzijde van de deksel

De afstandsbediening en de hub hebben op de zichtbare zijde een mooie piano zwarte finish. De achterzijde van de afstandsbediening heeft een ruw matte laag, deze voorkomt ook dat hij uit je hand glijd.
De afstandsbediening ligt lekker in de hand en is tevens zeer licht.

Tevens zitten er 2 IR-miniblasters (infrarood zenders) in de doos die ook een glans zwarte finish hebben

Opstellen en instellen:
De plaats waar je de hud opstelt is belangrijk.
Niet voor de communicatie tussen hub en afstandbediening/smartphone (dit gaat via netwerk en RF) maar voor het zenden van het infrarood signaal naar je te bedienen apparaten.
Op de hub zitten 2 aansluitpoorten voor de IR-miniblasters, deze kun je bijvoorbeeld in een kastje plaatsen waar je bijvoorbeeld je versterker en andere apparatuur hebt staan. Zo kunnen deuren gesloten blijven.
Steek de stekker van de hud in het stopcontact voordat je alles gaat instellen.

Instellen gaat tamelijk makkelijk.
Moet er bij wel toe geven dat ik redelijk handig ben met het instellen van dit soort dingen.
De software moet je wel van de site plukken. Niet moeilijk, maar sommige mensen blijken hier over te struikelen.
Als je de software ge´nstalleerd hebt kun je aan de slag. Handig is wel van te voren even de type nummers van je te gebruiken apparatuur te noteren op een papiertje, schrijf hier ook bij op welke poorten je apparaten verbonden zijn.
Zorg dat je computer met het zelfde netwerk is verbonden waarmee je de hub wild verbinden. De hub via WiFi en een computer via LAN is mogelijk.
Verbind de afstandsbediening met een USB poort.
Open de software en de rest wijst zich vanzelf. Met goed lezen stel je alles makkelijk in.
Voeg de apparaten toe die je wild bedienen.
Als je dit hebt gedaan kun je activiteiten gaan aanmaken bijvoorbeeld "TV kijken' Voor iedere activiteit stel je in welke apparaten allemaal gebruikt worden, welke poorten gebruikt worden en welk apparaat wat moet gaan doen. Alles wijst zich voor mij vanzelf.
Iedere activiteit kun je een icoon toewijzen, er zitten standaard een aantal iconen in de software maar het is ook mogelijk zelf gedownloade iconen in te stellen. Dit is te zien op mijn 3e afbeelding voor de activiteit "Chromecast" en "Dune Smart D1"
De namen en volgorde voor de activiteiten zijn ook naar eigen smaak in te stellen.

Ook kun je voor TV kijken 50 favoriete zenders instellen. Ook hier kunnen icoontjes bij worden ingesteld. Vele zijn al beschikbaar in de software.

Als je al je apparaten hebt ingevoerd en alle activiteiten hebt aangemaakt, moet je de software laten synchroniseren. Dit kan de eerste keer wat lang duren, dit omdat alle apparaten en activiteiten moeten worden ingeladen en ook omdat er eventuele firmware updates worden gedownload en geflasht.

Het gebruik:
Als je alles via de software hebt ingesteld en gesynchroniseerd kun je je afstandbediening gaan gebruiken.
Voor iedere activiteit die je voor het eerst gebruikt vraagt de afstandsbediening of alles na behoren functioneert. (dit was bij mij wel het geval)
Bij bijvoorbeeld de Playstation moet de hub eerst worden ingesteld als bluetooth apparaat. Met de aanwijzingen op het scherm is dit zeer makkelijk ingesteld.
Als dit alles is gedaan werk de afstandsbediening zeer goed.

De ervaring:
Ben zeer te spreken over dit setje. Ligt zeer fijn in de hand en werkt vlot.
Zeker een goede opvolger na mijn Harmony One. Waar de One nog wel eens problemen had met het IR signaal bereik (dus vaak de "Help" toets moest gebruiken) heb ik daar met de Ultimate hub met 1 IR-miniblaster totaal geen last van. Alle apparaten gaan aan en uit zoals ze zouden moeten. De activiteiten werken naar behoren.

Ik ben zeer tevreden!

Met de Nest Thermostaat:
Het instellen van de Nest thermostaat op de set gaat ook zeer makkelijk. Bij het instellen moet je wel even connecten met je Nest account.
Als alles ingesteld is kun je op de afstandsbediening:
- Temperatuur instellen
- Huidige en ingestelde temperatuur aflezen.

Moet wel zeggen dat ik een probleempje heb gehad met het bedienen van de thermostaat. Op 1 of andere manier was er een connectie probleem.
Of dit aan de Harmony Ultimate, Nest Thermostaat of mijn netwerk set-up lag, geen idee. Het probleem was snel verholpen door in de software opnieuw verbinding te maken met mijn account.

Smart-phone App:
Moet zeggen dat de App voor zowel Android als iOS zeer goed werken!
Laden/verbinding maken duurt een seconde of 2/3 maar daarna werk alles zeer snel en soepel.
Gebruik de App eerlijk gezegd niet veel. Gebruik liever/makkelijker de afstandbediening (dit is waarschijnlijk gewoon gewenning) De App is vooral zeer handig als je (net zoals mij gister) de afstandbediening bent vergeten op te laden.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?

Ik heb nu een Harmony one, maar irriteer me aan het trage zappen en doorsturen van signalen. Is dat bij de ultimate beter of heb jij dat niet ervaren?
Eerlijk gezegd: Bij mij was de One met het opstarten langzaam, dit kwam ook door mijn oudere generatie TV die erg lang deed over opstappen. En zenders drukken ging niet altijd even soepel.

Voor mijn gevoel is dit bij de Ultimate wel beter.
Maar heel eerlijk; kan ook zijn dat ik er aan gewend ben...

Maar door de RF verbinding met de Hub heb je niet meer het probleem dat je moet richten naar je apparatuur. Dit is echt een hele verbetering vergeleken met de One!
zend de afstandbediening alleen RF naar de HUB of ook IR signalen?
Ik wil nl in een gesloeten kastje mijn suround set ehebben met een blaster van de hub, maar wil ook dat de TV direct op de standsbediening reageert.
Ik heb de hub zelf onder de TV (deze schiet ir naar de TV), en 1 IR blaster mijn kast in. Dit is wel een open kast, mijn versterker helemaal opsluiten is vragen om problemen...
Met de oude lijn had je meerdere favorieten lijsten per activteit, dus favoriete kanalen voor radio en een andere lijst met favoriete kanalen voor TV. Bij de Ultimate kan dit niet meer. Dus slechts 1 favoriete lijst met kanalen voor alle activiteiten. De favoriete lijst kan slechts toegewezen worden aan 1 activiteit. Vandaag de dag met IP-TV-streamers, kabel/decoders, sateliet, radio, etc is dit echt een tekortkoming. Heel veel apparaten gebruiken ook BT (BlueTooth), RF of Wireless. De Ultimate One kan alleen IR (infrarood) aan.