Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 GAMING 5 Review

Akino 8 februari 2015, laatste update op 8 februari 2015, 516 views

MSI Z97 GAMING 5

Prima moederbord,met alle moderne feautures,maar toch wat kleine minpuntjes

Pluspunten

• Onboard geluid van goede kwaliteit.
  • Geheugen makkelijk in te stellen door XMP,dus ideaal voor mensen die geen zin hebben alles op het handje in te stellen
  • Onboard temperatuur indicatie van de CPU,en tijdens de post van het systeem geeft dit de post meldingen weer
  • MSI live update,zoekt vanzelf laatste drivers en MSI aplicaties
  • Onboard rode led verlichting,bij de geluidschip is uit te zetten in de bios.

Minpunten

• Weinig SATA kabels meegeleverd,en zonder vergrendeling,en erg stug
  • MSI Fastboot,geen USB ondersteunign tijdens post,en geen merkbare snelheid bij het booten
  • Driver Cd slecht vertaald,en elke keer goolge chrome+toolbar+Norton internet security willen instaleren.
  • bijna alle MSI apps voegen niets toe aan het gebruikersgemak

Layout Score: 5
Dit moederbord is voorzien van alle moderne features.
USB 3,M.2,Esata,en zelfs nog een PS/2 poort.Diverse mogelijkheid tot allerlei energie besparende functies aan of uit te zetten.
Meetpunten op het moederbord om de spanningen te kunnen controleren.
Postmanager op het moederbord,wat na de post de CPU temperatuur weergeeft.
PCB is zwart,voorzien van flinke koelblokken op de voltage regulators rondom de CPU,en flink koel blok op de southbridge,voorzien van het MSI gaming draak logo.
Over vormgeving en desing ga ik me niet uitlaten omdat dit afhangkelijk is van je persoonlijke smaak.

Onderstaand is mijn persoonlijke mening over de ervaringen die ik heb opgedaan met dit moederbord.

Het is zeer duidelijk te zien dat de meegeleverde driver cd is niet optimaal vertaald is.
In plaats van melden dat een driver niet geinstaleerd is, staat er niet instaleren.
Gewoon de gewenste driver of app aanvinken en alles word probleemloos geinstalleerd.
Wel erg vervelend is, dat de driver cd, elke keer als de setup hiervan start ,vanzelf elke keer weer google chrome + toolbar + Norton internet security aanvinkt om dit persť te willen instaleren.
Kwestie van hier elke de vinkjes weghalen.
Kortom even opletten als je de driver CD gebruikt.

Persoonlijk vond ik dat er voor een bord met 6 SATA poorten wat weinig SATA kabels worden meegeleverd.De kables die meegeleverd zijn, zijn stug en zonder vergrendelmogelijkheid.

Dat je op het moederbord de actuele post meldingen,en na de post de CPU temperatuur kan zien,vind ik wel een mooie extraatje.
UEFI bios is makkelijk in te stellen,en dankzij XMP kan iedereen zijn geheugen zonder moeite op de goede settings krijgen.

Van alle meegeleverde MSI apps op de MSI driver CD vind ik persoonlijk dat enkel de MSI live update zinnig en nuttig.
Dit tooltje zoekt alle laatste drivers en biosupdates en MSI apps.
Of de locatie waar dit tooltje de downloads neerzet het meest gebruikersvriendelijk is laat ik even in het midden.

MSI Fastboot functie in de bios, laat alle USB support bij post van het systeem vervallen.
Pas na het starten van het systeem,a ls windows geboot is, krijg je weer beschikking over al je USB apparaten.
Dus even op DEL drukken om in de bios te komen is dan niet meer mogelijk.
De enige mogelijkheid om dan nog wel in de bios te komen is door middel van de MSI Fastboot app.
Enige wat deze functie doet, is geen USB apparaten detecteren tijdens de post van het systeem. Dit hoort zo aldus MSI.
Is dit handig, is gebruiker afhangkelijk om dit te beoordelen.

Om het onboard geluid op de beste kwaliteit te krijgen moet men wel het meegeleverde voedingstekkertje aansluiten op het moederbord.Pas als dit aangesloten is, krijgt men de Soundblaster applicatie aan de praat.
Rond het onboard audio gedeelte zit een rode red,deze is uit te zetten via een optie in de bios.
Persoonlijk vind ik alle extra kleurlijke ledjes niets.Dus was ik erg blij dat de mogelijkheid bestond dit uit te kunnen zetten.
Zelfde geld voor de kleur van de PCB en/of sloten van een moederbord.
Voor mij is de werking het belangrijkste.

Raar iets,youtube wil geen video niet afspelen als er geen speakers aangesloten zijn.
Het gekke is, dat wel de reclame foutloos word weergegeven, en als men gebruikt maakt van een andere videodienst dan youtube , video wel probleemloos word afgespeeld.
Of dit nu door het moederbord komt,of door de driver is mij niet bekend.
Een 3.5 mm jack in de speakeruitgang was voor mij de workarround.
Dit bovenstaande per toeval ontdekt, toen ik even geen speakers had aangesloten.

Alles hierboven zal de werking van het bord eigenlijk niet beinvloeden,en persoonlijk ben ik er erg tevreden mee.

Op vragen op het MSI forum (NL sectie) word snel gereageerd, dat wil zeggen binnen 24 uur.

Zelf heb ik een Coolermaster 412S CPU cooler en Corsair Vengeance LP (Low profile) geheugen, en dan passen die modules in alle sloten.
Enkel zal de fan over de 2 geheugenslotten,dichtse bij de CPU vallen.Gezien je toch niet dagelijks geheugen wisselt,mag dit geen probleem zijn. Gezien de fan met een klik systeem op de koeler zit, zal het wisselen geheugen geen grote ingreep zijn.

Er zijn genoeg uitgebreide reviews in omloop van dit bord met betrekking tot benchmarks en energieverbruik,daarom ga ik daar niet verder op in.Daarom meld ik dus enkel de dingen waar ik tegenaan liep bij het instaleren en tweaken,spelen met settings.In de hoop dat er mensen zijn die daar wat aan hebben.

Heb jij ook een MSI Z97 GAMING 5?