Asus N750JK-T4158H Review

moboug 8 februari 2015, 403 views

Asus N750JK-T4158H

Ik had deze i7 serie laptop van Asus al lange tijd op het oog als desktop vervanger. Inmiddels heb ik er één, en weet nu al wat over 3 jaar m'n volgende merk wordt. Als deze serie dan nog bestaat zelfs dezelfde verbeterde serie.

Pluspunten

• Batterij gaat lang mee (voor een desktop vervanger)
  • Stil
  • Uitbreiding van geheugen en HDD eenvoudig

Minpunten

• Niet-standaard schroeven (Torx T5.5)
  • Mouse pad valt me een beetje tegen

Allereerst jammer dat je niet een hele serie kan reviewen. Deze zijn behalve geheugen en HDD meestal vrijwel gelijk. Ik heb zelf de 6GB versie zonder extra HDD gekocht. Inmiddels is het geheugen vervangen door een 16GB dual channel kit van Kingston. Ik had nog een Samsung 840 Pro liggen, en ook deze aan toegevoegd. Dus mijn laptop is nu echt compleet.

Om bij het geheugen en HDD te komen heb je voor deze laptop een Torx T5.5 schroevendraaier nodig. Deze vind je niet zomaar. Ik had bij de praxis een T5 en T6 gekocht hopende dat één van deze zou passen. T5 was te klein, T6 te groot. Uiteindelijk van de T5 een puntje afgeslepen, waarna deze alsnog paste.

Het gemak daarna van het vervangen van het geheugen en bijprikken van de SSD werd ik blij van. De laptop zelf is heel prettig om mee te werken.

Mijn echte kritische noot gaat richting de meerprijzen van de versies met een extra SSD en meer geheugen. Ik vind dat zelf het geld niet waard. Wel hebben deze versies een mooie lichtgrijze kleur i.p.v. de donkergrijze.

Mijn andere kritisch noot gaat richting Windows 8.1. Ik kan niet wachten op de upgrade naar Windows 10. Hebben we jarenlang gewacht totdat Windows 7 eindelijk goed genoeg is, is er vervolgens iemand bij Microsoft die de boel weer overhoop gooit. Natuurlijk heb je vervolgens allerlei tooltjes, die je kan installeren. Maar ik wil zo min mogelijk "troep" op m'n laptop. Dus is heb alle programma's, die ik vaak gebruik aan de taskbar gepind.

Als ASUS dit soort laptops blijft maken, met normale prijzen, ben ik vaste klant.

Heb jij ook een Asus N750JK-T4158H?

Appart, ik heb zelf een ASUS N751 gehaald (17" variant) maar deze heeft wel overal de gebruikelijke kruiskop schroefjes.