Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3735F) 32GB Aluminium (Duits model) Review

Tommatje 7 februari 2015, 1.482 views

Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3735F) 32GB Aluminium (Duits model)

Mooie convertible, voorzien van een scherp IPS-paneel. De bouwkwaliteit en prestaties zijn voor deze prijsklasse goed en de tablet draait erg soepel. Nadelen zijn de wat magere accuduur en de beperkte opslagruimte. Ondanks dat is dit een zeer mooie convertible, met een goede prijs-kwaliteit- verhouding.

Pluspunten

• Scherp HD IPS-scherm
  • Bouwkwaliteit
  • USB-poort op dock
  • Goed mechanisme koppelen scherm en dock

Minpunten

• Weinig opslagruimte
  • Magere accuduur

Waarom een convertible?

Een van de weinige dingen die niet prettig zijn om te doen op een tablet, is typen. Het is gewoon niet prettig om hele lappen tekst weg te tikken op een touchscreen. Het gemis van een toetsenbord is dan ook een van de redenen geweest om mijn Nexus 7 van de hand te toen en over te stappen op een convertible. Zo kan ik alsnog lekker op de bank een beetje browsen of het nieuws lezen en pak ik het toetsenbord erbij als ik een lange mail wil typen, of ga studeren.

De keuze voor de Asprie Switch 10

Mijn keuze is gevallen op deze Acer Switch 10, omdat de tablet relatief gunstig is geprijsd, is uitgerust met een mooi scherm en draait op Windows 8.1. Ik heb niets tegen Android of iOS, maar wil je ook een beetje serieus officewerk doen op je tablet, biedt Windows naar mijn idee het beste platform. Office 365 met Office 2013 wordt het eerste jaar gratis meegeleverd met de tablet. Er zijn op papier ook enkele nadelen aan een tablet met Windows, zoals het mindere aanbod aan apps. Ondanks dat is het aanbod aan ‘Modern UI’ apps inmiddels best groot en zijn de meeste apps die ik gebruikte op Android (denk aan Netflix, YouTube, ING, NU.nl, Facebook, etc) ook te vinden als app voor Windows 8.1. Kiezen voor Android of iOS puur vanwege het aanbod aan apps, was in mijn geval dus niet nodig, al zullen er voor andere nog enkele apps te bedenken zijn die helaas (nog) niet zijn ontwikkeld voor Windows 8.1.

Algemene indruk

Over smaak valt niet te twisten, maar over één ding kunnen we het wel eens worden, de bouwkwaliteit van de Acer is prima in orde. De tablet is wat aan de dikke kant, maar voelt stevig en solide aan. De achterkant is gemaakt van kunststof, met een ‘brushed’ afwerking, wat ervoor zorgt dat krasjes niet snel opvallen. Vingerafdrukken vallen dan helaas wel erg op. De voorkant van de tablet is afgewerkt met zwarte bezels rond het scherm. Het scherm heeft een resolutie van 1920x1200 wat dus lekker scherp is. Onder het scherm is nog een grijze rand geplaats, waarin de stereo-speakers zijn verwerkt. Het enige nadeel is dat de frontcamera niet in het midden van de tablet is geplaats, maar een stukje naar links. Hoewel dit nauwelijks opvalt, verstoort dit wel de symmetrie van de tablet en dat vind ik jammer.

Het dock
Het toetsenbord op het dock is van redelijke kwaliteit en het is eigenlijk best goed typen, ondanks het kleine formaat. Ter illustratie, deze review is volledig op het toetsenbord van deze Aspire Switchs 10 geschreven. Het enige minpuntje is het touchpad, die is een beetje gammel en er mist een strookje om te scrollen, wat nu alleen kan met twee vingers. Gelukkig kun je via het USB 2.0 slot in het dock een (draadloze) muis aansluiten, om zo alsnog heerlijk te kunnen werken op deze Acer. Het mechanisme om het dock en de tablet te verbinden werkt op basis van magneetjes en werkt erg goed, het scherm kun je als het ware van het dock ‘afscheuren’. Dat werkt erg prettig!

Prestaties, geheugen en dagelijks gebruik

Op papier heeft deze Acer niet erg indrukwekkende hardware, een Atom Z3735F processor in combinatie met 2 GB geheugen is immers niet het meest spannende wat je kunt kopen. Toch zijn de prestaties en de snelheid van het apparaat in de praktijk vrij redelijk en draait Modern UI in Windows 8.1 best soepel. Denk bijvoorbeeld aan het scrollen door webpagina’s of het startmenu, of het openen van apps, wat de Acer prima afgaat zonder haperingen of hick-ups. Dit in tegenstelling tot veel Android apparaten in deze prijsklasse, die op de een of andere manier nooit zo ‘snappy’ aanvoelen. Deze Acer heeft daar gelukkig een stuk minder last van. Ook in de desktopomgeving werkt het systeem vlot. Uiteraard hangt dat ook geheel af van de programma’s die je wilt draaien en zware programma’s zoals Photoshop e.d. zullen ongetwijfeld langzaam draaien, maar voor internet, office en vergelijkbare programma’s is de Acer snel genoeg.

Schijfruimte
De tablet is op papier voorzien van een 32GB SSD, wat al niet heel ruim is. Daar heeft Acer zelf al zo’n 7,5 GB vanaf gesnoept voor het maken van een herstelpartitie, waardoor de ‘C’ schijf slechts een capaciteit van 21,4 GB over heeft. Trek daar nog eens de ruimte vanaf die Windows nodig heeft (op dit moment 11 GB op mijn Switch) en er blijft niet veel meer over, namelijk slechts zo’n 13,5 GB. Installeer je dan het gratis meegeleverde Office, een paar apps uit de store en koppel je ook je Dropbox-account aan de Switch, dan loop je al vrij snel tegen beperkingen van de schijfruimte aan. Jammer, want die 7,5 GB die Acer ‘inpikt’ is nogal wat op een schijf van 32 GB. Gelukkig is het geheugen wel uit te breiden met een micro-SD kaartje, en die zal je waarschijnlijk ook wel nodig gaan hebben als je van plan bent grote bestanden en films op te slaan op de Acer. Denk hier dus van tevoren goed over na en kies anders voor een convertible met een extra HDD in het dock.

Software

De Swtich wordt, zoals we gewend zijn van Acer, geleverd met een flinke lading software en bloatware. Standaard is de Switch al voorzien van een antivirus, backup software, Acer Explore, Everynote, etc. Gelukkig zijn deze extra programma’s eenvoudig te verwijderen, en dat is gezien de beperkte schijfruimte erg fijn.

Windows op een tablet, is dat wat?
Zoals al eerder geschreven draait de Acer op Windows 8.1. Ik zelf ben nooit erg enthousiast geweest over Windows 8 en 8.1 op laptops en desktops, maar op een convertible vind ik Windows 8.1 eigenlijk best goed. Wil je de Switch gebruiken als tablet, kun je prima uit de voeten in de Modern UI omgeving, wat sinds Windows 8.1 gewoon beter in elkaar zit en veel completer aanvoelt. Als ik de Acer als tablet gebruik, kom ik eigenlijk nooit in de desktopomgeving. De meeste instellingen zijn aan te passen in de Modern UI omgeving en door de talloze Modern UI apps is deze ‘kant’ van Windows 8.1 echt een volwaardig systeem geworden, wat handig werkt op tablets. Daarnaast is de Switch ook nog eens te gebruiken als laptop en dan is die desktopomgeving ineens verdraaid handig. En ook hierbij geldt, als ik de Acer gebruik als laptop, kom ik vrijwel nooit in de Modern UI omgeving. Door de terugkeer van de startknop, die een aantal handige opties weergeeft bij een rechtermuisklik, mis ik eigenlijk niets ten opzichte van mijn Windows 7 desktopsysteem. Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik ben erg enthousiast over Windows 8 en op een convertible als deze werkt het ideaal.

Accuduur

Ik ben zelf nooit zo heel erg van de statistische benchmarks, ik ben meer van de ervaringen in de praktijk. De accuduur van deze Acer is in mijn geval ongeveer 6/6,5 uur en dat is dus een beetje aan de magere kant. Het is lang zat voor een paar uur in de trein, vliegtuig of thuis op de bank, maar als je echt een dag wilt werken op de Switch, moet je de lader meenemen. Die is overigens wel lekker compact, en past prima in een kleine laptoptas. Het dock heeft helaas geen aanvullende accu, zoals je bij sommige andere convertibles ziet. Dat is jammer, maar gezien de prijs van de Switch kun je 'm hier niet op afrekenen.

Kleine onhebbelijkheden

Ondanks de goede bouwkwaliteit, heeft de Acer soms wel wat vreemde trekjes. Zo nu en dan wil de wifi-verbinding spontaan wegvallen. In dat geval moet je via de desktopomgeving de wifi-adapter resetten, waarna de verbinding weer goed werkt. Ook wil de tablet soms simpelweg niet aan gaan, bij het indrukken van de aan-knop gebeurt er dan helemaal niets. Je kan uren blijven drukken, maar aangaan doet 'ie niet. Leg je de tablet dan even een paar minuten aan de kant, of leg je hem aan de later, start hij ineens wel gewoon op na één keer aandrukken. Kortom, zo nu en dan heeft de Acer een paar kleine onhebbelijkheden, die om onverklaarbare redenen zich spontaan voordoen.

De Aspire Switch 10 is een mooie tablet, voorzien van een scherp IPS-paneel en een toetsenborddock. De bouwkwaliteit en prestaties zijn voor deze prijsklasse goed en de tablet draait erg soepel, zonder merkwaardige haperingen. Deze Acer draait op Windows 8.1 en dat is in mijn ogen een groot pluspunt, zeker in combinatie met het dock zorgt het ervoor dat deze tablet ook zeer geschikt is voor office toepassingen. Nadelen zijn de in mijn ogen magere accuduur en de beperkte opslagruimte. Daarnaast heeft de tablet soms wat vreemde probleempjes met opstarten of in de wifi-verbinding. Ondanks dat is dit een zeer mooie convertible, met een goede prijs-kwaliteit- verhouding. Het zal van je persoonlijke voorkeur en wensen afhangen of je een tablet met Windows handig vindt of niet, maar dit soort apparaten laten Windows 8.1 goed tot hun recht komen, met twee verschillende omgevingen die zeer geschikt zijn voor de twee verschillende modi waarin je een convertible kan gebruiken.

Heb jij ook een Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3735F) 32GB Aluminium (Duits model)?