Logitech Harmony Ultimate Review

Satch 7 februari 2015, laatste update op 5 maart 2015, 533 views

Logitech Harmony Ultimate

Deze afstandsbediening is een uitstekend product. Doet wat het moet doen en ondersteunt erg veel apparaten. De smartphone app en hub voor onzichtbare apparaten zijn leuke pluspunten. Icoontjes van de televisiezenders op het touchscreen voor snel zappen is ook een goede vinding van Logitech. Playstation 4 ondersteuning ontbreekt nog.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, ligt lekker in de hand
  • Goede sterke infraroodzenders
  • Icoontjes van televisiezenders voor snel zappen
  • bluetooth ondersteuning
  • Oplaaddock

Minpunten

• Enigzins aan de prijs
  • Hardwarematige cijfertoetsen ontbreken, wel op het touchscreen in menu
  • Playstation 4 wordt nog niet ondersteund, hopelijk met een update?

Configuratie Score: 4
Inmiddels heb ik deze Harmony Ultimate een week in gebruik en wil ik graag mijn beknopte ervaringen delen met mijn mede Tweakers.

Wat krijg je in de verpakking:
-Harmony Ultimate afstandsbediening
-Docking station
-Hub
-Twee infrarood verlengsnoertjes
-Twee stroomadapters voor de hub en dockingstation
-Twee extra opzetstukjes voor gebruik met Engelse stopcontacten
-Handleiding

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de Logitech Harmony Ultimate is erg goed. Hij voelt stevig aan zodat je het idee hebt dat hij een kleine val prima zou overleven. De achterkant heeft ook een speciaal materiaal wat extra grip geeft bij het vasthouden.

Gebruikersgemak
Het instellen van de Harmony met al je apparaten is wel even wat werk, maar dat is logisch. Als je via de installer eenmaal al je apparaten en activiteiten hebt ingesteld dan werkt het ook gewoon zoals moet. Een leuk voordeel wat ik ontdekte tijdens het gebruik is dat je icoontjes van je favoriete televisiezenders op je touchscreen kan zetten. Hierdoor kan je razendsnel schakelen tussen al deze zenders. Je hoeft dan dus niet te onthouden welke zender op welk kanaal zit, je drukt gewoon op het icoontje en je zapt er meteen naar toe. Ook valt het mij op dat de infraroodzenders in de afstandsbediening zelf zeer sterk zijn. Zo sterk dat je nauwelijks hoeft te richten, maar dat weerkaatsing via de muur ook al goed genoeg is. Dit is erg prettig in vergelijking met mijn Sony tv afstandsbediening die je toch wel goed moet mikken. Natuurlijk kan je ook de hub gebruiken met de infrarood verlengsnoertjes om apparaten in dichte kasten te bedienen. Deze hub is meteen ook een doorgeefluik voor de signalen als je de smartphone app van logitech gebruikt, dit werkt ook zeer eenvoudig.

Ondersteuning
Logitech ondersteunt zeer veel apparaten met de Harmony serie. Wil je weten of jouw producten ondersteund worden kan je dit eenvoudig checken via deze link: http://support.myharmony.com/nl/compatibility
Het is wel jammer dat de Playstation 4 nog niet ondersteund wordt. Hopelijk komt dit met een update in de toekomst. De Playstation 3 wordt immers wel gewoon ondersteund.

Mijn conclusie:
Heb je veel apparaten en ben je op zoek naar de ultieme all-in one afstandsbediening dan kan ik deze zeker aanraden. Als je erg veel televisiezenders hebt en daar veel tussen wisselt is de Harmony Ultimate ook een ideaal apparaat. Op het grote touchscreen zie je namelijk icoontjes van je favoriete zenders waardoor je met een simpele touch zo tussen al die zenders wisselt. Hopelijk wordt de Playstation 4 nog toegevoegd aan de ondersteuning, dan is het product nog completer dan het al is.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?

Het gebrek aan PS4 support is wel een zware domper. M'n huidige Harmony is wel aan vervanging toe, maar wacht het nog even af totdat ik ook m'n ps4 ermee kan bedienen. Zal je net weer zien, koop ik hem, en dan komen ze een maand later met een versie die het wel support.
Gezien de Playstation 3, Xbox 360 en Xbox One wel ondersteund worden lijkt de kans mij groot dat ze de Playstation 4 ook gaan ondersteunen. Ik zal de support eens een mailtje sturen of ze er iets vanaf weten. :)
Logitech kon me per mail geen duidelijkheid scheppen of de ps4 ondersteund gaat worden, helaas dus geen informatie daarover.
Heb begrepen dat dat probleem bij Sony ligt, iets met bluetooth authorizatie ofzo. Hun eigen bluetooth afstandsbediening werkt niet eens meer!