Asus Transformer Pad TF103C-1B049A Wit Review

Grzzl 6 februari 2015, laatste update op 9 februari 2015, 795 views

Asus Transformer Pad TF103C-1B049A Wit

Verbazend goed product voor zijn prijs.

Pluspunten

• Goede toetsen
  • Redelijk goed scherm (kleuren misschien wat minder)
  • Stevig ontwerp

Minpunten

• Scherm kan niet ver achterover
  • Glijpad te gevoelig

Ik schrijf boeken en om eens een dagje lekker aan het strand of gewoon op de bank te schrijven, wilde ik een "typemachine" oftewel een laptop. Maar een combi van tablet en laptop trok me ook wel. Ik was zo onder de indruk van de TF103C, dat ik niet heel erg lang hoefde na te denken toen ik hem bij de Mediamarkt zag.

Verpakking
De Asus zit zorgvuldig verpakt in een mooie strakke witte doos. Erin zit alleen de tablet/toetsenbord combinatie en een adapter in een voorgevormde schaal. Het geeft een chique uitstraling.

De eerste kennismaking
Die was bar en bar slecht, zoals programma's die afbraken of niet meer willen reageren (ook niet op de aan/uit knop). Na een uurtje dacht ik erover hem terug te brengen. Voordat ik daad bij het woord kon voegen waren er een paar updates geweest en was het systeem een heel stuk stabieler. Nu na een week kan ik zeggen dat alles heel goed draait.

Het apparaat voelt zeer degelijk aan. dat komt waarschijnlijk ook door zijn forse gewicht. Hij is even zwaar als een iPad 1,2, of 3. De afwerking ziet er beter uit dan je voor deze prijs zou kunnen verwachten. Het scherm kan als laptop niet al te ver achterover gekanteld worden, maar tot op heden is dat geen enkel probleem geweest.

Het glijpad registreert heel snel een tik. Dit is behoorlijk irritant bij normaal gebruik. Hij registreert te snel een tik van de vinger. Ik kan hier nergens een instelling voor vinden.

Atom
Het apparaat heeft een 1,6 GHz Atom als kloppend hart, maar daar merk je normaliter niets van. Maar het kan gebeuren dat een app er niet op ge´nstalleerd kan worden of er op wil draaien. Niet dat ik dat veel gezien heb, maar ik vermoed dat spelletjes hier wel eens last van kunnen hebben.

Software
De software is vooral aangepast in uiterlijk door Asus. Smaken verschillen maar ik vind het er goed uitzien. Het past mooi in het nieuwe design van Google. Er zitten nuttig toevoegingen bij zoals een notitieappje en bestandbeheer. Helaas is facebook ook meegeleverd en kan het weer niet verwijderd worden.

Camera's
Mja, vergelijkbaar met een telefoon van vier jaar oud. Niet super dus.

Snelheid.
Ik heb geen benchmarks gedraaid, die zijn er vast wel te vinden. Het systeem is responsief en in vergelijk met een Samsung Tab 3.8 vlotter, terwijl de processor op gelijke snelheid tikt. het beschikt over 1 GB werkgeheugen en dat lijkt een beetje vertragend te werken, zeker als je een dynamische achtergrond aanzet. Wanneer je stopt met browsen, zie je eerst de achtergrond en dan zie je de pictogrammen en widgets in ongeveer 2 Ó 3 seconden verschijnen. Persoonlijk vind ik dat storend. In-app zijn er verder geen vertragingen, alles werkt erg soepel.

Batterij
Het ding zuipt stroom. Het blijft ongeveer anderhalve dag standby op een lading. Wanneer je bij de accu-instellingen gaat kijken zegt hij dat dat 73% door het scherm komt. Dit is nagenoeg onacceptabel. Op een forum heb ik gelezen dat je hem een keer helemaal leeg moet trekken om de niveaumeter te kalibreren. Dat maakt inder daad veel uit, maar het is nog erg matig. Misschien dat ik het ding eens een keer naar fabrieksinstellingen moet terugbrengen, dat hielp bij mijn Note II ook.
Edit: Heb ik gedaan en dat lijkt het probleem op te lossen. Batterijduur nu ruim voldoende. Ongeveer acht uur typetijd/browsen

Ergonomie
Ondanks dat het een klein apparaat is kan ik er goed een paar uur op typen. Het verschil met een 15" laptop springt niet 123 in het oog.

Ondanks de batterijperikelen is het een fijn apparaat om mee te werken, het straalt veel kwaliteit uit voor die lage prijs. Ik heb er geen spijt van.

EDIT:
Het bleek ook niet mogelijk om de batterij tot 100% op te laden, hij bleef steeds steken op ongeveer 88%. Ik heb besloten het ding naar fabrieksinstellingen terug te brengen en weer opnieuw te installeren. Dit lijkt het probleem opgelost te hebben. De batterij loopt niet meer zo snel leeg, is dus nu vergelijkbaar met de iPad en het systeem lijkt responsiever. Kennlijk hing er ergens een thread nutteloos te loopen.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad TF103C-1B049A Wit?