Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR636 Zwart Review

LoermansA 7 februari 2015, laatste update op 7 februari 2015, 3.892 views

Onkyo TX-NR636 Zwart

Prima receiver met heel veel mogelijkheden en aansluitingen. Eenvoudig in gebruik nemen en bedienen. Laag geprijsd. Onopvallende, bijna saaie vormgeving.

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden, waaronder 2 x HDMI out
  • Conversie analoog naar digitaal, inclusief upscaling t/m 4K
  • Gaat slim om met 3D, ook icm niet-3D apparaat op 2e HDMI uitgang
  • Bluetooth A2DP en AVRCP profielen
  • Ingebouwde WiFi module (geen losse ontvanger nodig)
  • Voorbereid op toekomst; 4K/60Hz, Dolby Atmos, HDCP 2.2
  • Veel 'bang for your buck'

Minpunten

• Sommige functies moeten even opstarten (HDMI, Netwerk)
  • Remote app verliest af en toe verbinding of lijkt te hangen

Geluidskwaliteit Score: 4
Achtergrond en usecase
Mijn vorige receiver was ook een Onkyo; een TX SR505. Klonk goed en maakte voldoende lawaai door mijn Elac Cinema One 5.1 set maar heeft toch een aantal beperkingen. De belangrijkste zijn gerelateerd aan de HDMI aansluitingen. De SR505 heeft maar twee ingangen en n uitgang en de receiver kan het geluidsignaal niet uit de HDMI kanalen halen zodat je geluid apart moet aansluiten (Coax of Optisch). Omdat ik 5 HDMI apparaten in gebruik heb en naast een (3D) TV ook een Beamer heb hangen waren de HDMI aansluitingen eigenlijk nutteloos. Alle 5 de kabels lagen los naast een HDMI splitter om het beeld op de juiste plaatsen te krijgen en het geluid was apart aangesloten op de receiver. Daarnaast werkte deze setup niet wanneer ik 3D content vanuit de PS4 op de TV wilde kijken. De PS4 voert (in tegenstelling tot de PS3) iedere keer dat je omschakelt van 2D naar 3D een handshake met de TV uit om te bepalen of je TV in staat is om 3D weer te geven. De splitter tussen de PS4 en de TV resulteerde in niet herkennen van de TV als 3D apparaat en voor die situaties moest ik de PS4 rechtstreeks op de TV aansluiten (de PS3 heeft dat gedrag overigens niet). Weer gedoe met kabels. Absoluut een luxe probleem, maar dat moest anders.

Na een tijdje zoeken (ik deed mijn huiswerk zoals je van een tweaker mag verwachten) besloten om voor de NR636 te gaan en omdat de Mediamarkt haar BTW actie had en CoolBlue in haar prijs was mee gegaan voor deze receiver was de knoop snel doorgehakt.

De doos
In de doos bevinden zich de gebruikelijke onderdelen; de receiver zelf, een inregelmicrofoon, een quick start handleiding, afstandsbediening + batterijen, een fm antenne n (handig!) een stickervel om de speakerkabels te labelen. Een volledige handleiding zit niet in de doos, die moet je zelf downloaden. Geen groot probleem, maar een handleiding op papier is wat mij betreft wel fijn om te hebben.

De receiver zelf ziet er niet bijzonder uit; een grote zwarte zware lompe baksteen. Maar dat is voor mij van ondergeschikt belang en eigenlijk vind ik het ook wel mooi. Geen poespas, maar een functioneel en robuust uiterlijk.

Aansluiten
Aansluiten en in gebruik nemen kostte me 10 minuten. Ik had mijn speakerkabels al gelabeled. Een beetje frunniken om de snoertjes in de schroefklemmetjes te krijgen, maar dat lukte uiteindelijk en je hoeft het maar n keer te doen. De apparaten zijn daarna aan de beurt. Alles, op de Wii na, via HDMI; Xbox360, PS3, PS4, Xtreamer en een HTPC. Alleen de HTPC heeft een aparte audioaansluiting nodig. De Wii aangesloten op de component ingang en analoge audio en verder niets. De receiver converteert het analoge beeld naar digitaal zodat je maar n kabel tussen de versterker en de TV hebt (niet helemaal waar, ik heb ook een optische kabel voor geluid tussen tv en receiver, maar dat is omdat mijn tv ARC niet ondersteunt) De Beamer op de 2e HDMI uitgang en de boel kan aan. Eerste keer inschakelen resulteert in een opstart wizard die de taal vaststelt en mbv de inregelmicrofoon de speakers instelt. De procedure zal bekend zijn; veel ruis uit de verschillende speakers om de crossover frequentie van de sateliet speakers en subwoofer te bepalen en de vertraging te meten om de afstanden te berekenen. Even de kamer uit, de katten kalmeren en wachten tot de receiver klaar is.

Na het inregelen beginnen de dingen die het meeste tijd kosten (en het leukste zijn); prutsen. Alle HDMI apparaten moet worden ingesteld zodat het geluid nu over HDMI wordt verstuurd en je gaat snuffelen in de menu's en mogelijkheden van de receiver. En dat zijn er veel.

De receiver heeft overigens 6 HDMI ingangen aan de achterkant en twee HDMI uitgangen. Aan de voorkant zit nog een HDMI ingang met MHL ondersteuning voor bijvoorbeeld een smartphone. Wel is het zo dat de receiver na inschakelen even nodig heeft om wakker te worden. Met name het HDMI deel duurt een paar seconden.

Bediening
De receiver heeft verschillende mogelijkheden om hem te bedienen en door de menu's te navigeren. Allereerst natuurlijk de meegeleverde afstandsbediening. Als je ooit een Onkyo apparaat hebt gehad snap je wel een beetje hoe het werkt. Niet heel overzichtelijk, maar het doet wat het moet doen. De weergave van de menu's kan je zien in het tekst display van de receiver zelf, maar dat is erg beperkt. Handiger is om je tv aan te zetten omdat de receiver alles daar ook toont en dat is veel overzichtelijker. De menu structuur is soms wat onlogisch, maar uiteindelijk vind je wel wat je zoekt. De receiver kan zaken als de volume indicatie en het quick menu als overlay over je huidige bron selectie heen presenteren. Daarnaast kan je, terwijl je kijkt naar bron A een verkleind beeld van bron B onderin zichtbaar maken. Handig als je zit te wachten tot die update van je ene console klaar is, terwijl je nog wel dat ene level op die andere console uit wilt spelen. Naast de reguliere afstandsbediening biedt Onkyo ook een app aan waarmee je je receiver kan bedienen. Juist die app is erg makkelijk als je door je muziek verzameling aan het bladeren bent. Ik gebruik zelf een programmeerbare afstandsbediening (Philips Prestigo) en dat werkt uitstekend. Voordeel hiervan is dat je de knoppen in het LCD schermpje een zinnige naam kan geven, zoals Xbox360 ipv Game of PS4 ipv BD/DVD. De receiver heeft ook de mogelijkheid om ingangen te hernoemen en dat is natuurlijk een mooie combinatie. Op de Prestigo heb ik knoppen als PS3, PS4, Wii en op de receiver zie je dan hetzelfde.

Mogelijkheden
Zoals gezegd, de mogelijkheen zijn legio en ik heb ze vast nog lang niet allemaal te pakken gehad. Laat ik beginnen met Bluetooth. De versterker is als headset (A2DP en AVRCP) te verbinden waardoor je alles wat je met je telefoon of tablet doet kan streamen via de receiver. Bluetooth is selecteerbaar als aparte bron en je kan meerdere apparaten koppelen. Daarnaast heeft de receiver een aansluiting voor bekabeld netwerk en een ingebouwde WiFi module. Verbinden met het netwerk is zo gebeurd en daarna kan je je receiver gebruiken voor diensten zoals (onder andere) Spotify, Pandora of DLNA. Dat laatste gebruik ik zelf; op mijn servertje draait MiniDLNA en de receiver herkent dat en kan door de mappen bladeren en muziek afspelen. Zoals vermeld heeft de receiver een tweede HDMI uitgang waarop in mijn geval een beamer is aangesloten. Dat werkt prima. Ik moest even zoeken voordat ik beide aansluitingen actief had (MAIN+SUB) maar daarna werkte het gewoon. De receiver is slim genoeg om de TV als 3D apparaat te detecteren en dat door te geven aan de PS4. Zoals hierboven is de PS4 nogal dol op informeren of het aangesloten apparaat in staat is 3D af te spelen en doet dat dan ook elke keer als je schakelt tussen 2D en 3D. Voorheen moest ik de PS4 rechtstreeks aan de tv koppelen, maar dat is nu niet meer nodig, ook als de Beamer niet 3D

Alle HDMI aansluitingen zijn vrij aan een bron te koppelen, net als de component/composite video en digitale audio ingangen. Alleen de analoge audio aansluitingen zijn 'hard' verbonden aan een bron keuze.

Naast dit alles heeft de receiver ondersteuning voor 4K/60Hz via HDMI, HDCP 2.2 en Dolby Atmos. Deze features gebruik ik echter (nog) niet dus daar kan ik niets over zeggen. Wel is het daarmee zo dat de receiver op de toekomst is voorbereid.

Onmogelijkheden
Enthousiast? Jazeker! Helemaal perfect? Nee, dat niet. Wat ik mis is de mogelijkheid om de vertraging tussen beeld en geluid in te stellen. Wanneer ik een Bluray afspeel op de PS4 loopt het geluid minimaal voor op het beeld (schijnt een bekend probleem te zijn, de PS3 heeft daar geen last van) en dat wil ik kunnen compenseren. Maar de Onkyo heeft daar geen mogelijkheid voor. Die optie is er wel, maar zit onder het Quick menu. Thanks, @Kozz. Er is ook een lipsync optie, maar die kan je alleen maar aan en uit zetten en ik heb geen verschil gemerkt. Daarnaast lijkt de Onkyo app (voor Android in mijn geval) niet helemaal bugvrij. Soms verliest hij de verbinding met de receiver of lijkt hij te hangen.

De receiver voldoet aan al mijn verwachtingen, is voorbereid op de toekomst en was ook nog eens niet duur (313 op moment van aanschaf). Hij heeft veel aansluitmogelijkheden, cross conversie en upscaling tot 4K en gaat slim om met 3D. Dan ervaar ik de minpuntjes als wel heel erg klein.

Heb jij ook een Onkyo TX-NR636 Zwart?

Goede review! :)
Volgens de handleiding van de TX-NR636 heeft hij wel audio delay:

1. Press Q SETUP on the remote controller.
The Quick Setup menu is displayed on the connected TV’s screen

2. Select the item with the cursor buttons of the remote controller
and press ENTER to confirm your selection.
• To return to the previous screen, press RET

3. Audio
A/V Sync
If the video is behind the audio, you can delay the audio to offset the gap.
• It cannot be set when audio is played from the TV's speakers.
• It cannot be set if the input is "NET", "USB" or "BLUETOOTH".
• It cannot be set if the listening mode is Pure Audio (European, Australian and Asian models)
or Direct.

[Reactie gewijzigd door Kozz op 7 februari 2015 10:37]

Idd, het zit tussen de opties. Thanks!

Zal het straks even proberen met de ps4 en de review aanpassen.

Graag gedaan, trouwens :)
Leuke review, lekker to the point. Wat me wel opvalt:
Hoe biedt deze receiver Dolby Atmos aan? Ik zie bij de aansluitingen max 7.1 en een 2e zone. Willen ze dan dat je die 2e zone gebruikt?

Of bedoel je dat ie het Atmos spoor aankan en deze omzet naar 5.1 of 7.1.

[Reactie gewijzigd door Fixion op 7 februari 2015 12:11]

Leuke review, lekker to the point. Wat me wel opvalt:

[...]

Of bedoel je dat ie het Atmos spoor aankan en deze omzet naar 5.1 of 7.1.
Thanks!

Zoals ik schreef is het een functie die ik (nog) niet gebruik. De 636 moet het kunnen afspelen mbv extra speakers die naar boven gericht zijn of in het plafond zitten.

Een van de aansluiting is gelabeled "Back or Height". Volgens mij is dat voor je Atmos speakers. Dan lijkt het f 5.1 + atmos f 7.1.
Ik heb de TX-NR737 en kwa mogelijkheden is die het zelfde, ik heb de atmos speakers van onkyo SK-H410 (Dolby Atmos Speakerset) en mijn receiver geeft dan 7.1 geluid in 5.1.2 wat dus Dolby Atmos is.
Dat zijn 'naar boven stralende speakers' als ik het zo zie. De vraag is nu; hoe sluit je die aan? Ik neem aan op de "Back or Height" aansluiting? Dan kan je dus niet zowel Atmos (5.1.2) hebben als 7.1.

Nevermind; hier vind je alles wat je moet weten. Inderdaad; de 636 kan dus f 7.1 kanalen aansturen f Atmos 5.1.2

Weet je ook zo welke films een atmos spoor hebben?

Geen idee of deze lijst compleet en actueel is, maar met name Gravity moet een goeie kandidaat zijn!

[Reactie gewijzigd door LoermansA op 9 februari 2015 11:11]

De enige die ik heb gekeken met een echte Atmos spoor is transformers:age of extinction.
Maar alle films met een 7.1 geluid spoor word omgezet naar 5.1.2.
Eerlijk gezegt heb ik nog geen verschil gehoord.
Het probleem is dat je met omhoog stralende speakers werkt. Dat is net als '5.1 geluid met soundbar en sub', of de 2.1 van Bose die 'levensecht' surround bied.
Het werkt niet. Die dingen worden ontworpen om de perfecte hoek en weerkaatsing te hebben, en uitgaan van de ideale zitpositie. Maar in een huiskamer is dat niet perfect waardoor je reflecties niet werken, en dus de complete beleving verloren gaat.

Je moet gewoon speakers hebben (liefst met richtbare tweeters) die aan je plafond bevestigd, dan merk je het verschil wel.
Heb je dit zelf geprobeerd? Ik heb thuis getest en de hierboven genoemnde speaker is prima. Hij weerkaatst wel degelijk. Probeer ze maar eens met de atmos disc van dolby zelf. Zeer indrukwekkend