Toshiba Satellite C50-B-14Z Review

ErikjePerikje 6 februari 2015, laatste update op 6 februari 2015, 2.188 views

Toshiba Satellite C50-B-14Z

Ik wilde een goedkopere laptop (300) voor erbij waar Ubuntu op kon draaien. Met nog een SSD erin (aftermarket) snel genoeg.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Processor is OK voor het geld
  • 4GB RAM
  • Licht in gewicht
  • Lage energie consumptie (6 uur op batterij)
  • Ubuntu valt vlekkeloos te installeren met wat kleine tweaks

Minpunten

• Bouwkwaliteit matig
  • Weinig instellingen in UEFI/BIOS te veranderen
  • Lastig bij componenten te komen (garantie verlies)

Ik wilde een Chromebook vervanger waarmee ik wel offline bestanden kon beheren en presentaties kon geven. Ik heb de nodige eisen gehad, Ubuntu moest draaien, mogelijkheid voor SSD, vlotte prestaties, niet te duur, goede accuduur, HDMI én VGA die wél werken (in tegenstelling tot mijn 1200 euro Dell XPS15 Windows 7 laptop......)

Ik heb de laptop voor 250 Euro gekocht. Voor 50 Euro heb je een 120 GB SSD dus voor 300 euro heb je een laptop met SSD die de snelheid van een Chromebook aardig evenaard, OK coldboot duurt 5 seconden langer.... Maar vanuit slaapstand dezelfde performance.

Uiteraard wordt de laptop standaard geleverd met Windows 8.1 Bing (ik heb voor de liefhebber de DVD's voor 15 euro, heb ze niet meer nodig maar wél besteld voor 30 Euro bij Toshiba).
Met het plaatsen van de SSD, wat overigens niet even snel kan, de deksel moet volledig los maar goed te doen, heb ik Ubuntu Mate 14.04.1 geïnstalleerd. Eigenlijk out-of-the-box werkend. Ik heb alleen een aanpassing gemaakt om de achtergrondverlichting te kunnen aanpassen, piece of cake. Voor de rest werkt alles picobello.

Ik heb nog een HP Stream 11 geprobeerd vóór deze laptop maar de opbouw van de interne SSD én 2GB minder geheugen hebben mij gedwongen deze te retourneren.

Er blijft een vraag rondspoken.
Als je 300 euro wil uitgeven aan een Chromebook, waarom koop je dan niet deze (of andere vergelijkbare) laptop met snellere processor, meer flexibiliteit, betere productiviteit, meer geheugen, grotere SSD, qwerty toetsenbord, eigen inbreng desktop environment

Heb jij ook een Toshiba Satellite C50-B-14Z?

Hi,

Ja echt waar, alles werkt direct. Wat betreft toetsenbordshortcuts, Voor het display moet je nog wat tweaken maar heb ik beschreven in een workaround, niet echt moeilijk.
En je moet de UEFI en CSM uitschakelen vóórdat je Ubuntu gaat installeren, dat is alles waar je rekening mee moet houden.
Wifi geen probleem. Volledig opgeladen met Thunderbird, Libreoffice en Chrome draaiend 6 uurtjes. Maar ook al zou het 5 uur zijn... Let wel, met SSD. De standaard HDD zal iets meer energie consumeren.
Enige probleempje is dat de CPU met de kabel los terugvalt in freq, dat wordt geregeld door het BIOS en valt niet te overrulen door Ubuntu met de huidige kernel. De nieuwe kernel kan dit wel (getest) dus vanaf 15.04.

De display-work-around voor Ubuntu 14.04:

Step 1: Changing GRUB (using leafpad or gedit or whatever....)

1. Edit the grub configuration file:

4. Update grub with the changes:
sudo update-grub

Step 2: Make file "70-keyboard.hwdb" in /etc/udev/hwdb.d/

1. gksu leafpad /etc/udev/hwdb.d/70-keyboard.hwdb

2. Fill the file with (Exactly!) this: (Satellite.............wlan)

Satellite C50-B
keyboard:name:Toshiba input device:dmi:bvn*:bvr*:bd*:svnTOSHIBA*:pnSATELLITE*C50-B:pvr*
KEYBOARD_KEY_13c=brightnessdown

3. Save the file.

4. Update the file
sudo udevadm hwdb --update

5. Reboot & Done
Super, bedankt! Ik houd de laptop in de gaten, ben er eigenlijk wel gecharmeerd van, vooral vanwege de prijs, je houdt makkelijk wat over voor een nette ssd erbij! :)
ErikjePerikje,

Met welke SSD heb jij deze Toshiba uitgerust?
Ik had gelezen dat de Bay Trail-chipsets niet ondersteund werden onder Linux maar jij geeft aan dat alles out of the box werkt: Werkt de wifi en alle toetsenbordshortcuts ook? Grootste probleem lag daar volgens een paar fora die ik afstruin.

Heb je een indicatie hoe lang de laptop op de batterij kan werken onder linux? Anders wordt dit misschien een leuke vervanger voor waar ik nu mee rondzeul.
By the way, gewicht is een nette 1900 gram en dat voor een 15,6 inch, not bad at all.
Bedankt voor deze review! Nu weet ik voor welke ik ga sparen! :9~ _/-\o_
Eerst zocht ik me rot 8)7! Maar nu niet meer!
Zou ik op deze laptop (zonder ssd) league of legends kunnen spelen?
Ook als zal dat op de laagste instellingen moeten, als het maar bespeelbaar is.
Geen idee, ik kom nog uit de Nintendo NES genereatie met Mario.... geen tijd meer voor games.