Mede8er MED800X3D Review

intGod 6 februari 2015, 2.163 views

Mede8er MED800X3D

De Med8er MED800X3D is een goede en redelijk betrouwbare mediaspeler. Hij speelt een uitgebreide hoeveelheid aan formaten af en tot 720p heeft hij geen enkel probleem met de framerate. Voor muziektoepassingen en/of internet is de mede8er vrij waardeloos en gebruik ik een Chromecast.

Pluspunten

• Speelt vrijwel alles
  • Automatische zoekfunctie ondertitels
  • Goede ondersteuning voor ondertitels

Minpunten

• Crasht af en toe
  • Niet mogelijk om audio te vervroegen/verlaten
  • Relatief trage interface

Geluidskwaliteit Score: 4
Situatie

Mijn set-up is als volgt. Ik heb een Synology NAS met Sickbeard geinstalleerd die automatisch series binnenhaalt en archiveert. De Mede8er speelt de series dus vanaf de NAS via gigabit lan en stuurt beeld en audio naar mijn Onkyo versterker die het beeld dan weer doorlust naar mijn televisie.

Ik heb de X8003D gekocht als alternatief voor mijn laptop. Ik was op zoek naar een apparaat dat zoveel mogelijk formaten afspeelde, compact was, en sneller opstartte en minder verbruikte dan mijn laptop.

Na veel twijfelen en wikken en wegen heb ik uiteindelijk de X8003D gekocht bij de Mediamarkt.

Het merk Mede8er

Mede8er heeft meerdere mediaspelers in het aanbod, met en zonder 3D optie en afhankelijk van het model met meer of minder opties.

Mede8er heeft een heel aardig forum waar het mogelijk is om bugs en feature requests in te voeren. Daarbij word je wel gehinderd door de medegebruikers. Sommige gebruikers willen een bug nog wel eens naar het rijk der fabelen verwijzen of associeren met een gelijkaardige bug terwijl het probleem zelf anders is. Feature requests worden soms ook door de gemeenschap afgeblazen als "onbelangrijk" terwijl het zaken zijn die VLC bijvoorbeeld wel heeft en die velens als handig ervaren. Het publiek komt veelal niet van een laptop af maar van andere mediaspelers en de ervaring en eisen zijn daarmee ook vaak anders (lees: lager).

De 3 grootste voordelen
  • De Mede8er speelt vrijwel alles af. Een paar obscure AVI-formaten blijven onspeelbaar, maar met e huidige MKV-containers heeft hij geen last. Ook Bluray images speelt hij zonder problemen af. Ik heb de afgelopen paar jaar geen enkel (geldig) videobestand gehad dat deze niet afspeelde.
  • Het automatisch downloaden van ondertitels is zeer zeker een pluspunt. Helaas is het aanbod soms beperkt en zit de ondertitel voor jou er soms net niet tussen, maar met het uitgebreide menu voor aanpassen van ondertitels komt het meestal wel goed.
De 3 grootste nadelen
  • Geen audioversnelling/vertraging mogelijk. We kennen allemaal de situatie waarbij het beeld voor- of achterloopt op het geluid. Bij VLC is het bijvoorbeeld mogelijk om dit eenvoudig aan te passen, maar bij de Mede8er is hier helaas geen voor de hand liggende oplossing voor. Er is een "manual lip synch" optie, maar die zit niet in het menu als je een video bekijkt en is daardoor in de praktijk onbruikbaar.
  • Onmogelijk om ondertitels op te halen bij series die een cijfer in de naam hebben. Bijvoorbeeld: Forever (2014). Sickbeard noemt series op deze manier omdat TVDB ze op deze manier classificeert. Als men echter underscores in plaats van spaties gebruikt en punten om delen van de naamgeving te scheiden dan verdwijnt het probleem.
  • De interface is relatief traag. Het selecteren van een optie resulteert altijd in een kleine vertraging. Het laden van een grote hoeveelheid gegevens in bijvoorbeeld een muziekfolder is langzaam.
Internet apps

Hier kan ik kort over zijn. Ze zijn nutteloos. De interfaces zijn traag, het gebruik van muis en/of toetsenbord is vaak beperkt of onmogelijk. Ik gebruik hiervoor een chromecast.

Heb jij ook een Mede8er MED800X3D?

Beknopte maar goede review.

Het probleem met ondertitels downloaden voor titels met een jaartal in de naam is in de nieuwste firmware verholpen, althans op mijn med1000x3d die AFAIK dezelfde fw gebruikt.

Andere problemen worden helaas niet opgelost. Als er twee episodes in een map staan, worden deze in de verkeerde volgorde gesorteerd, hoewel gek genoeg niet altijd. Dit schijnt een beperking van de chipset te zijn, want het probleem is al jaren bekend.

De sporadische crashes herken ik. Ik heb ermee leren leven en vermijd bepaalde handelingen.
Valt me wel op dat de meeste merken dit hebben. Eminent, Xtreamer (prodigy), allemaal lopen ze op den duur vast en zijn ze relatief traag. Ik heb nog niet echt een stabiele, snelle mediaplayer mogen mee maken.
Ik heb nog een oude MED500X.
Wat mij zo tegenvalt van de Mede8er is het aantal bugs (zelfs met de laatst beschikbare firmware)!
Het apparaat draait al jaren en zelfs nu nog ontdek ik nieuwe bugs.
Zo ook eergisteravond; de powerstekker er uit moeten trekken omdat een delete-van-een-map-op-het-nas maar bleef duren-en-duren. Sindsdien komt met elke boot het setup scherm EN worden settings niet meer opgeslagen. Uiteindelijk opgelost met allerlei bootloader&firmware upgrades.

Om een paar oude bugs te noemen (ben benieuwd of moderne Mede8ers deze bugs niet meer hebben):
- Na een FastForward is 'ie de geselecteerde ondertiteling kwijt.
- Je kan maar één film kijken met de play-button-op-een-map, bij de tweede film loopt 'ie vast (gelukkig een workaround gevonden).
- De Mede8er crasht bij een FastForward tijdens een menu!
- Mijn NAS is onvindbaar voor de Mede8er (gelukkig een workaround dmv snelkoppeling-naar-het-IP-v/h-nas).
- Een Blu-ray Disk (BD) streamen vanaf m'n NAS moet in theorie mogelijk zijn met 100Mbit, toch doet de Mede8er dat niet.
- BD speelt 'ie wel, maar zonder menu! Hij pikt simpelweg de 1e-of-hoofd-stream. Dientengevolge kan je een film-versie te zien krijgen die je helemaal niet wilt.
- Sommige films worden in een verkeerde aspect-ratio getoond. (De Mede8er haalt de aspect-ratio uit de .vob files ipv uit de .ifo files.)
- De werking van de reeds-gezien-indicator is werkelijk bar slecht.
- De Bestandsmanager is een lachtertje (zo kan je de "about.jpg" niet manipuleren).
- FLAC speelt 'ie weliswaar wel, maar de tags herkent 'ie niet.
- En ga zo maar door.

Ondanks alle bugs doet 'ie het niet onverdienstelijk. Maar bugs niet fixen (en zelfs niet reageren op de mail-aan-support) vind ik echt "not done".
In mijn kennissenkring adviseer ik steevast om voor een ander merk te kiezen.
Het gros van deze bugs herken ik niet. Een aantal wel, bijvoorbeeld het "gezien" indicatortje maar dat is gefixt. De mediaspeler crasht nu niet meer als deze aanstaat.

Ik heb overigens geen bestandsmanager of heb deze nog niet ontdekt.
Sluit me volledig aan bij Shumway, vooral het 'en ga zo maar door' en 'ander merk kiezen' gedeelte...
Wat zouden jullie dan aanbevelen als volwaardig alternatief?