Nikon AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR II Review

romboutroemer 28 maart 2009, laatste update op 28 maart 2009, 1.222 views

Nikon AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR II

Pluspunten

• AF, scherpte, contrast, kleur, bokeh!

Minpunten

• prijzig, vooral vergeleken met de grote concurrent Canon.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Dit is een fantastische lens, misschien wel Nikon's beste. Is niet alleen al superscherp bij 2.8, maar ook het contrast, kleur en, niet te vergeten, bokeh, zijn weergaloos. Met respectievelijk de 1.4 en 1.7 teleconverter heb je een prachtige 420 mm F4 en een zeer acceptabele 510 mm lens + VR. Vooal de combinatie met de 1.4 overtuigd, en wel zodanig dat ik de Canon 500 mm F4 IS die ik nadien heb aangeschaft weer van de hand heb gedaan omdat ik de 300 VR + 1.4 minimaal zo goed en veel handzamer (zie foto) vindt. Uiteraard wel met verlies van wat mm’s
Omdat de lens zo verassend handzaam is, is het hele spul zonder meer vanuit de hand te bedienen, hoewel voor de allerbeste beeldkwaliteit een redelijk zwaar statief of bonenzak is aan te raden. De AF is ook met de 1.7 nog ruim voldoende. Zoals gebruikelijk bij Nikon's duurdere lenzen is de verdere afwerking van topklasse.

Heb jij ook een Nikon AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR II?

Ik veronderstel dat er over dit prachtding van meer dan 4000 euro toch wel meer dan dit over te vertellen is?

Je kan je pluspunten wat verder uitleggen, evenals meer vergelijkingen met de canon, wat testplaatjes ...