Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

bilgy_no1 5 februari 2015, laatste update op 8 mei 2015, 1.400 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver

Microsoft presenteert met deze mix van tablet en ultrabook de toekomst van de PC. Dun en handzaam, hoge kwaliteit en stevig design, voldoende rekenkracht voor bijna alle taken. De prijs is fors, maar vergeleken met een ultrabook met deze specs + tablet (+actieve digitizer) ben je toch voordeliger uit.

Pluspunten

• Rekenkracht van een high end ultrabook
  • In de handzame verpakking van een high end tablet
  • Schermverhouding 3:2 is prettig werken
  • Surface Pen werkt fantastisch

Minpunten

• Batterijduur kan beter
  • Zou helemaal af zijn met een Broadwell cpu (passief gekoeld, zoals Core M 5Y71) en zonder noodzaak voor ventilatoren. Surface Pro 4?
  • Laadkabel is erg kort
  • Materiaal van Type Cover vangt makkelijk stofdeeltjes

Er zijn al zeer uitgebreide reviews van de Surface Pro 3 waarin alle aspecten uitgebreid worden belicht en gebenchmarked. In aanvulling daarop enkele opmerkingen om bovenstaande scores toe te lichten.

Ergonomie
Het is natuurlijk een tablet met een groot scherm en in relatie daartoe is het gewicht (800 gr.) niet zo hoog. In vergelijking met een 10" tablet is het enkele honderden grammen meer. Ergonomie scoort desondanks heel hoog in mijn optiek, omdat mijn tas nu veel lichter is dan de combi van een laptop en tablet + alle papieren. Dat scheelt minimaal 2 kg!

Accuduur
Ik haal met programma's als Word/Excel/Browser/One Note en daarna een beetje Netflix ongeveer 6 uur. Het valt me op dat One Drive voor Bedrijven best veel cpu-kracht vraagt op bepaalde momenten en dat synchroniseert continu tijdens het werk.

Op zich is 6 uur wel voldoende, maar meer is uiteraard altijd beter.

Alternatieven
Ik heb uitgebreid gekeken naar alternatieven voor ik de aanschaf deed. Mijn eisen waren:
  • Voldoende rekenkracht om Office programma's, inclusief zware Excel sheets, te draaien. Daarop vielen alle Atom-based tablets af
  • Beschikken over een Active Pen. Omdat ik daar graag mee werk
  • Een handzaam pakket zijn van tablet en toetsenbord. Hierop viel bijvoorbeeld de 1,83 kg wegende HP Envy X2 13 af
  • Voldoende opslagcapaciteit bieden (ten minste 128 GB). Hierdoor viel bijvoorbeeld de i3 variant van de Surface Pro 3 af, ondanks de veel lagere prijs. De ervaring leert toch dat Windows een behoorlijke opslag vergt.
  • Mooi en stijlvol ontwerp
De Dell Venue 11 Pro 7140 serie kwam uiteindelijk nog het dichtst in de buurt. Die is iets goedkoper, heeft een Core-M passief gekoelde cpu en is compatible met een toetsenborddock waarin ook een extra accu zit. Dit apparaat is pas kort op de markt, maar lijkt een zeer goede doorontwikkeling van het concept. Nadelen: Core-M 5Y71 (snelst leverbare processor) + 128 GB + 8 G + Toetsenborddock komt qua prijs in de buurt van de 256GB SP3 + Type Cover die ik in de BTW-aanbieding van de Media Markt heb gekocht. Bovendien vind ik de schermverhouding van de SP3 mooier, heb ik nu dus meer geheugen en is het totaalpakket (tablet + toetsenbord) lichter.

Al met al zeer tevreden zoals blijkt uit de scores.

UPDATE 9/2/2015:
Ik heb de SP3 nu een week in gebruik en deze voldoet geheel aan de verwachtingen. Alles ge´nstalleerd wat ik nodig heb en het werkt prima. Veel mensen op kantoor of bij afspraken zijn erg onder de indruk van het apparaat: lekker compact, volledige power van een ultrabook, mooi scherm in een prettige verhouding.

In aanvulling op bovenstaande punten kan ik nog enkele opmerkingen toevoegen:
  • Ik ben erachter gekomen dat MS One Drive voor Bedrijven nogal veel van de cpu vraagt. Dit is meestal 's morgens ongeveer een half uur tot een uur nadat ik de SP3 heb opgestart. Ik neem aan dat hij dan de bestanden naloopt op synchronisatie oid. Dat is ook de enige situatie waarin ik de ventilator aan het werk hoor en de tablet rechtsbovenin wat warm wordt.
  • Mijn eerste Type Cover was na enkele dagen gespleten aan de zijkant. Ik heb hem uiteraard omgeruild in de winkel van aanschaf. Ik heb hier verder geen andere opmerkingen over gevonden door andere gebruikers, en ga er dus vanuit dat het een uitzondering is. Ik ben hierdoor wel nog voorzichtiger met de nieuwe Type Cover, hoewel dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
  • Ik heb inmiddels ook de Surface Pro 3 Screen Protector erop geplakt. Dat is best een precies klusje, maar geeft wat extra vertrouwen. Waarschijnlijk kun je ook een van de goedkopere opties gebruiken (zie Ebay/Amazon/Bol etc.). Ik wilde er echter zeker van zijn dat ik de Surface Pen gewoon kan blijven gebruiken en heb daarom het origineel gekocht. So far, so good.
  • Ik gebruik de SP3 op kantoor met een Dell USB 3.0 SuperSpeed hub/dock en daarmee sluit ik in 1 x Ethernet, extern beeldscherm, toetsenbord en muis aan. Dat werkt prima en is een goedkoper alternatief dan de Dock van Microsoft zelf.
Het enige echte verbeterpunt dat ik aan de SP3 zelf zie is de accuduur. Volgens de Tweakers review moet die met browsen (6:27 uur) en film kijken (7:37 uur) langer zijn dan wat ik haal. Niet precies gemeten, maar inschatting is 5 Ó 6 uur in een gemengd scenario. Dat ligt ongetwijfeld aan achtergrondprocessen die ik heb ge´nstalleerd (One Drive en Sharepoint). Dan nog is de behaalde tijd vooralsnog geen probleem; gewoon tussendoor steeds opladen en dan is een werkdag goed haalbaar. Overigens haalde de laptop die ik heb vervangen nog minder lang, dus ik ga er hoe dan ook op vooruit.

UPDATE 8/5/2015:
Inmiddels heb ik de SP3 enkele maanden in gebruik en kan ik het apparaat echt volmondig aanraden. Het is echt mijn manusje van alles geworden en voldoet erg goed voor wat ik er mee wilde doen. De prestaties zijn ook ruimschoots voldoende gebleken voor mijn doeleinden. Alles is en blijft vlot en soepel. Het snelle opstarten en afsluiten is heerlijk; bij andere laptops wil het installeren van updates op dat moment nog wel eens roet in het eten gooien. Met de SP3 kost dat nooit veel tijd.

Iets over de Service voor de Surface. Mijn exemplaar bleek een bobbeltje in de behuizing te hebben bij een van de scharnieren van de kickstand. De service van Microsoft in het hele traject was voortreffelijk (en overigens was die van de Media Markt ook erg goed). Microsoft heeft een omruilprogramma voor defecte apparaten. Zij sturen je dan eerst een vervangend apparaat toe en dan heb je twee weken de tijd om het defecte apparaat te retourneren (retourverpakking wordt geleverd en is betaald). Op die manier heb je dus bij een defect geen periode dat je zonder Surface zit. Erg goed! Let wel op dat je bij deze vervanging een 'refurbished' model krijgt. In mijn geval verliep de omruil uiteindelijk via Media Markt, omdat ik de Surface nog maar kort in bezit had.

De metalen achterkant is wel enigszins krasgevoelig. ik heb voor een klein bedrag een vinyl stickersetje erop geplakt. Hierdoor wordt de behuizing beschermd tegen krassen. Er zitten er al een paar op het vinyl, dus ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ook erg blij met de Screen Protector: alles (i.c. de Pen) werkt goed. Let wel goed op bij het aanbrengen ervan. De Protector dekt net niet het hele scherm af, dus als je hem aan een kant tegen de rand aanplakt heb je aan de andere kant een stukje tekort. Goed centreren dus.

De batterijduur is in de praktijk afdoende. Als ik achter mijn bureau zit plug ik hem in. Ik denk dat een werkdag (8 uur) los van de voeding net aan mogelijk is, ervan uitgaande dat pauzes en gesprekjes in de wandelgangen ook een deel van de tijd opeisen en je niet de hele tijd zware applicaties draait.

De SP3 blijft veel interesse wekken bij mensen die ik spreek. Ik denk dus echt dat Microsoft een winner heeft met dit concept. De nieuwe Surface 3 zal voor nog meer verspreiding zorgen en ik ben erg benieuwd naar de SP4. Maar wat er ook komt, ik ben erg tevreden met de SP3 en kijk ernaar uit om hem nog jaren lang te gebruiken.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver?

Zelfs met Broadwell zal het niet passief gekoeld kunnen worden.
In de Intel Broadwell NUC zit ook nog steeds een ventilator in.
De meeste nieuwe modellen met Core M processors zijn nochtans passief gekoeld. Daar doelde ik op. Ik zal het preciezer beschrijven. Thanks.
Maar geeft een Core M niet iets minder prestaties met cpu en grafische kracht dan wat de huidige SP3's nu in huis hebben?
Ik zie persoonlijk liever nog meer kracht in de surface tablets (ik hou wel van een grafisch mooi spelletje namelijk)
Dan worden zelfs desktops overbodig want dan steek je de surface gewoon in een docking station en heb je meteen alle kracht van een high-end desktop in huis. Of om zelfs je console eventueel te vervangen.
Ik ga nu toch maar eens naar bed om te dromen over de nieuwe X-Surface/Surface Box/Surface X-One.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 13 maart 2015 20:57]