Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + kabel voor Windows Zwart Review

DedSec85 4 februari 2015, laatste update op 4 februari 2015, 2.574 views

Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + kabel voor Windows Zwart

Microsoft heeft met de Xbox One controller een erg mooie en robuuste controller afgeleverd. De controller is plug-and-play en verdere configuratie is niet persé nodig. De controller komt inclusief een USB kabel van maar liefst 2,74 meter en daarnaast kan de controller ook gewoon met de Xbox One gebruikt worden.

Pluspunten

• Goed ergonomisch en robuust design
  • Bijgeleverde kabel is lang genoeg
  • Geen aparte configuraties of software nodig
  • Compatibel met vele games

Minpunten

• Prijs wellicht iets aan de hoge kant
  • Glimmend plastic bij schouderknoppen niet mooi

Introductie:
Sinds ik vorig jaar mijn eigen PC heb gebouwd speel ik vaker games op mijn PC dan op mijn PlayStation. De reden hiervoor is dat de graphics een stuk beter zijn en de spellen een flink stuk goedkoper. Je bent immers niet gebonden aan één partij en tevens kan je een PC makkelijk upgraden als dat nodig is.

Toch miste ik het lekker achteruit zakken en met een controller gamen een beetje. Muis- en toetsenbord werkt perfect met een shooter of game als Sim City maar voor platform- en racegames is een controller toch een stuk fijner.

Vorig weekend liep ik tijdens de BTW actie door de dozenschuiver MediaMarkt en kreeg ik het geniale idee om meteen een Xbox One controller aan te schaffen voor mijn PC. Vanzelfsprekend viel de controller buiten de kortingsactie want het is een accessoire, maar toch was ik er erg blij mee.

De verpakking:
De verpakking is erg simpel maar ziet er herkenbaar uit. Op de doos staat vermeld: Controller + Cable for Windows. Onderaan prijkt het Windows logo.

Wel even belangrijk om op te letten als je op de PC wilt gamen. Als je een gewone Xbox One controller koopt zit de USB kabel er niet bij.

Bij het openen kijk je eerst tegen de controller zelf aan. Onder het witte karton waar de controller in zit vind je de USB kabel van maar liefst 2,74 meter lang (!), instructies hoe je de controller aansluit en een beknopte handleiding. Verder zitten er dus geen overbodige boekjes in of andere overbodige verpakkingsmaterialen.

De controller zelf:
Als je de controller uit de verpakking haalt heb je meteen het idee dat je iets van hoge kwaliteit in je handen hebt. De controller voelt stevig aan en ligt enorm lekker in de hand.

Ik ben geen fanboy van welk product dan ook maar de Xbox One controller is een van de lekkerste controllers die ik ooit vastgehouden heb.

De schouderknoppen zijn afgewerkt met glimmend plastic. Dit vind ik wat minder. Je ziet na verloop van tijd hier toch altijd vette vingers op dus wat mij betreft hebben ze dit mat mogen laten.

Aansluiten van de controller:
Het aansluiten is werkelijk een eitje. Stop de USB kabel in de controller, de andere kant in je PC en Windows herkend de nieuwe hardware direct. Er worden enkele driverfiles gekopieerd en de controller is klaar voor gebruik. Hierbij licht ook het Xbox logo op welke boven op de controller zit en de controller vibreert eventjes.

Zelf gebruik ik Windows 8.1 maar ik kan mij niet voorstellen dat dit veel moeilijker is met bijvoorbeeld Windows 7. Je hebt geen aparte driver-software nodig en er hoeft verder ook niets geconfigureerd te worden.

Gebruik van de controller in games:
Ik heb de controller gebruikt met enkele games waaronder:
  • Tomb Raider
  • Shadow Of Mordor
  • Titanfall
  • Dirt Showdown
Bij al deze games werd de controller direct herkend en kon ik meteen met de controller spelen. Ik hoefde bij geen van deze games iets aan de configuratie te veranderen. Mocht je dat wel willen, dan kan dat vanuit het optie menu van het betreffende spel zelf. Zo heb ik de vibratie bij Dirt Showdown iets harder gezet maar voor de meeste volstaat de standaard configuratie

Conclusie:
Microsoft heeft met de Xbox One controller een mooi stukje hardware afgeleverd. De controller is van hoge kwaliteit en de controller is direct te gebruiken.

De lijst met games die ondersteund worden is behoorlijk groot. Zie: http://en.wikipedia.org/w...games_with_XInput_support

Daarnaast kan de Xbox One controller ook met de Xbox One console gebruikt worden. Een aanrader voor iedereen die met een controller op de PC wilt gamen.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One Wireless Controller (V1) + kabel voor Windows Zwart?

Ik kreeg net het idee om eens een controller uit te proberen naast mijn pro gaming mouse en pro gaming keyboard die een bom geld heeft gekost. Ik vraag mij af of dat het nog makkelijker kan gamen met deze controller? Kun je daar iets over vertellen? Bijvoorbeeld, is de reactietijd en draaien naar een andere richting sneller? Gaat het aimen handiger om bijvoorbeeld hogere kans op een headshot? Kan mij iig niet voorstellen dat het allemaal hetzelfde goed gaat als muis en toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 21 februari 2015 21:07]

Nee, dat is niet sneller :)
Je moet deze controller ook niet voor elk genre spel willen gebruiken. Voor shooters en RPG / sim games zoals Diablo en SimCity is een muis + toetsenbord combi nog altijd heer en meester.

Ga je andere games spelen zoals platform games en racegames, dan speelt een controller wel 10 x beter. Een shooter als Titanfall speel ik gewoon met muis en toetsenbord, evenals SimCity.
Als ik Tomb Raider of Carmageddon ga spelen, dan pak ik wel mijn Xbox One controller.

Je hebt zo het beste van twee werelden. :D
Tomb Raider is toch ook vaak schieten? Als ik genres vergelijk met Tomb Raider, dan denk ik aan Hitman, watch dogs, Deus Ex, assassins Creed, Batman arkham, MassEffect, Metal Gaer, GTA, etc

Deze spellen zijn allemaal goed geschikt met de controller? (Natuurlijk met de moeilijkheidsgraad "normaal".)

Ik denk dat het toch ook allemaal best veel oefening vraagt.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 22 februari 2015 09:10]

Ik moet zeggen dat ik met Tomb Raider geen last heb van beperkingen als ik met de controller speel. Bovendien is die volgens mij ook in de eerste instantie voor de consoles gemaakt dus dan speel je sowieso al met controller.

Al die spellen die jij opnoemt zijn allemaal goed met een controller te spelen. Alleen de 'echte' shooters zoals Titanfall, Doom, Call Of Duty etc. zou ik met muis + toetsenbord spelen.

p.s. en anders bestel je de controller bij een webwinkel zoals Bol.com, dan kan je binnen 14 dagen zonder reden van opgaaf de controller terugsturen.

[Reactie gewijzigd door DedSec85 op 22 februari 2015 09:30]

Is deze controller ook draadloos (Bluetooth of Wi-Fi Direct) te gebruiken met windows?

[Reactie gewijzigd door DaTiezl op 10 februari 2015 16:26]

Volgens mij niet. Althans niet op een officiële manier. Er wordt in elk geval niks in de handleiding over gezegd. Maar de kabel is echt ontzettend lang dus dat is sowieso geen probleem. Voordeel is dat je niet met batterijen hoeft te rommelen (de controler krijgt stroom via de USB-kabel), en je input-lag is echt minimaal.
2 meter 74 zou ik niet echt ontzettend lang willen noemen voor een controller... dat betekent immers dat je PC binnen die afstand zou moeten staan van je hangplek op de bank. Nou staat mijn PC redelijk in de buurt van mijn TV, maar dat haal ik toch niet.
Nou is het ook geen probleem om een verlengkabel te gebruiken, die heb ik ook al liggen voor mijn Logitech G27 (die op een wheelstand pro gemonteerd zit, vandaar dat ik die verlengkabel nodig heb want hij zit niet gewoon op een bureau gemonteerd), maar om het nou een ontzettend lange kabel te noemen...
Dat ligt natuurlijk aan je setup. Als je net als ik je PC aan een bureau hebt staan en gewoon op een monitor gamed is de kabel echt lang zat. Ik kan me voorstellen dat als je je PC bij de TV geplaatst hebt dat de kabel dan wat te kort is. Ik denk echter dat de meeste mensen hun PC aan een bureau hebben staan en bij de TV een console.
Ok tnx! Ik had zelf ook al zitten neuzen en het lijkt er inderdaad op dat dit (nog) niet ondersteund is. De kans dat het op termijn gehacked word is aanwezig. Wired is inderdaad ook een prima optie, zo niet beter, maar ook wireless heeft zijn voordelen...
werkt de shoulder button trill functie ook op de pc?
De shoulder button trill functie zegt mij niet zoveel. Als je de gewone trilfunctie van de controler bedoelt, ja die werkt prima op de PC. Bij games als Dirt kan je ook instellen hoeveel vibratie er moet zijn e.d.
Hoe lang heb je met de controller gedaan als ik vragen mag?
Wat bedoel je precies met je vraag? :)
Nou, in een jaar tijd zijn er bij mij 5 kapot gegaan terwijl ik niet eens zoveel speel. Steeds problemen met de linker stick. Dat conflicteert met jouw uitspraak van robuust design. 5 sterren voor bouwkwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Rutgertje op 3 januari 2016 10:22]

Ah, op die manier. Hier doet de controller het nog prima en heb totaal geen problemen met de linker stick. Nu moet ik zeggen dat ik niet gek veel speel, maar wel regelmatig wat in het weekend. Misschien kan je eens een ander merk proberen? Logitech of SteelSeries?